طب سنتی
حمید مومنی؛ هاجر صادقی؛ اشرف صالحی
دوره 25، شماره 2 ، خرداد و تیر 1397، ، صفحه 185-194
چکیده
مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف مقایسه تأثیر افشره بابونه، افشره زنیان و کلونیدین بر سندرم ترک اعتیاد معتادین خودیار انجام گردید. روشکار: طی یک کارآزمایی بالینی یک مرحلهای و سهسوکور، 135 نفر از معتادین خودیار به صورت تصادفی در سه گروه مقایسه و مداخله (دو گروه) قرار گرفتند. به گروههای مداخله به ترتیب افشره بابونه وافشره زنیان وبهگروه ...
بیشتر
مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف مقایسه تأثیر افشره بابونه، افشره زنیان و کلونیدین بر سندرم ترک اعتیاد معتادین خودیار انجام گردید. روشکار: طی یک کارآزمایی بالینی یک مرحلهای و سهسوکور، 135 نفر از معتادین خودیار به صورت تصادفی در سه گروه مقایسه و مداخله (دو گروه) قرار گرفتند. به گروههای مداخله به ترتیب افشره بابونه وافشره زنیان وبهگروه شاهد قرصکلونیدین؛ داده-شد. علایم توسط معیار بالینی سندرم ترک اعتیاد مواد اوپیوئیدی در 6 مرحله ثبت و با نرم افزار SPSS و توسط آزمون تیمستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین و انحراف معیار درجه سندرم ترک اعتیاد قبل از مداخله در گروه بابونه، زنیان و کلونیدین به ترتیب (241/7±15/24)، (845/8±52/26) و (469/7±03/23) و بعد از مداخله (442/7±11/12)، (452/8±42/11) و (775/7±51/8) بود. آزمون ANOVA نشان داد که سه گروه قبل از مداخله ( 32/.= p) و بعد از مداخله (70/0= p) تفاوت آماری معنی داری از نظر درجه سندرم ترک اعتیاد ندارند. بحث: کاهش علایم سندرم ترک اعتیاد در مصرفکنندهیکلونیدین بیشتر است، اما بین سه گروه تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری:در مورد تاثیرافشره های گیاهی مذکور بر سندرم ترک اعتیاد انجام مطالعات بیشتر ضرورت دارد.
پرستاری
هاجر صادقی؛ محمود حسین زاده؛ مسعود بهرامی؛ فاطمه مهرابی؛ رضا فروزان
دوره 24، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1396، ، صفحه 71-79
چکیده
مقدمه:اضطراب مرگ به عنوان ترس از مردن خود و دیگران تعریف میگردد. آگاهی از مرگ غیرقابل گریز بوده و اضطراب همراه آن به رفتارهای گوناگونی منجر میشود . در این میان مراقبین بهداشتی درمانی بیش از سایرین در معرض این نوع اضطراب قرار دارند.به ویژه زمانی که مرگ ناگهانی و غیرمنتظرهای روی می-دهد، اختلال عملکرد واضحی در میان کارکنان بخش اورژانس ...
بیشتر
مقدمه:اضطراب مرگ به عنوان ترس از مردن خود و دیگران تعریف میگردد. آگاهی از مرگ غیرقابل گریز بوده و اضطراب همراه آن به رفتارهای گوناگونی منجر میشود . در این میان مراقبین بهداشتی درمانی بیش از سایرین در معرض این نوع اضطراب قرار دارند.به ویژه زمانی که مرگ ناگهانی و غیرمنتظرهای روی می-دهد، اختلال عملکرد واضحی در میان کارکنان بخش اورژانس دیده میشود.این پژوهش با هدف بررسی اضطراب مرگ و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان فوریت پزشکی و تکنسین های اورژانس انجام گردید. مواد وروشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی مقطعی و نمونه گیری به روش سرشماری بود، که بر روی 157 نفر تکنسین اورژانس (75 نفر)و دانشجویان فوریت پزشکی(82 نفر)شهرستانسبزوار انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامهی دو قسمتی شامل مشخصات فردی- اجتماعی و عوامل موثر بر میزان اضطراب مرگ و پرسشنامه استاندارد اضطراب مرگ تمپلر بود. دادهها از طریق نرم افزار آماری Spssبااستفاده از آزمونهای تی تست، همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: یافتهها نشان داد بین میانگین نمره اضطراب مرگ دانشجویان فوریت (6/2±41/.24) و تکنسینهای اورژانس (7/6±27/26) تفاوت آماری معنیداری وجود دارد( 0.000=P). همچنین میانگین اضطراب مرگ در دانشجویان با تاهل، وضعیت استخدامی، مدرک تحصیلی، سن و شغل (دانشجو / تکنسین) (0.000=p) رابطه آماری معنی دار داشت و در تکنسینهای اورژانس میانگین اضطراب مرگ با حیات والدین (0.088>P )، علاقه به رشته و تعداد نوبتهای کاری و ماموریتها ( 0.123>P )رابطه آماری معنی دار نبود. بحث ونتیجهگیری: با توجه به اینکه اضطراب مرگ بر کیفیت عملکرد و سلامت پرسنل علوم پزشکی تاثیر گذار است، لذا توجه به میزان شیوع آن و ارائه راهکارهای تعدیل آن ضروریست. سیستم های حمایتی از کادر اورژانس و فوریت پزشکی باید وارد عمل شده و در حیطهی آموزشی نیز تکنیکهای مقابله با استرس و اضطراب آموزش داده شود. واژگان کلیدی:اضطراب مرگ، اضطراب، دانشجو، فوریتپزشکی، تکنسین اورژانس
معصومه فولادوندی؛ هاجر صادقی؛ مریم توفیقی؛ آذر اسدآبادی
دوره 24، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1396، ، صفحه 1-8
چکیده
زمینهوهدف: از مهمترین عوامل در کیفیت عرضة هر چه بهتر خدمات پرستاران به بیماران رضایت شغلی و هوش هیجانی است که بیتوجهی به آن در بلندمدت موجب بروز عصیان، کاهش حس مسئولیت، فرسودگی شغلی و ترک خدمت را بهدنبال خواهد داشت. بنابراین، مطالعة حاضر،با هدفتعیین ارتباطرضایت شغلی با هوش هیجانی در پرستاران بخشهای اورژانس، بهویژه بیمارستانهای ...
بیشتر
زمینهوهدف: از مهمترین عوامل در کیفیت عرضة هر چه بهتر خدمات پرستاران به بیماران رضایت شغلی و هوش هیجانی است که بیتوجهی به آن در بلندمدت موجب بروز عصیان، کاهش حس مسئولیت، فرسودگی شغلی و ترک خدمت را بهدنبال خواهد داشت. بنابراین، مطالعة حاضر،با هدفتعیین ارتباطرضایت شغلی با هوش هیجانی در پرستاران بخشهای اورژانس، بهویژه بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر کرماندرسال 1391 انجام شد. مواد و روشها: اینمطالعةتوصیفی- همبستگیروی150نفراز پرستاران بخشهای اورژانس، بهویژه بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان به روش سرشماری با استفاده از پرسشنامههای مشخصاتدموگرافیکی، رضایت شغلی پرستاران و هوش هیجانی برادی گریوز(Bradbry- Graves) بهصورت سرشماری انجام شد. تجزیهوتحلیلدادهها باآزمون تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه وضریب همبستگیپیرسون با استفاده از SPSS نسخة 20انجام شد و سطحمعناداری05/0 درنظرگرفتهشد. یافتهها: میانگین نمرة کلی رضایت شغلی و هوش هیجانی بهترتیب (69/17±72/83) و (56/17±09/121) بود. بین نمرة کلی رضایت شغلی (رضایت درونی و رضایت بیرونی) و نمرة کلی هوش هیجانی ارتباط معناداری با ضریب همبستگی 351/0 مشاهده شد (0001/0>P). نتایج آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) و تی مستقل نشان داد بین متغیرهای دموگرافیک (سن، تحصیلات، تجربه، واحد سازمانی، جنس) با رضایت شغلی و ابعاد آن و هوشهیجانی و زیرگروههایش ارتباطی وجود ندارد (05/0<P). نتیجهگیری: رضایت شغلیبا هوش هیجانی رابطةمستقیمداردوبهنظر میرسدافرادبا هوش هیجانی بالاتر احساس رضایت بیشتری در کار با همکاران و بیماران دارند. پیشنهاد میشود مطالعات بیشتری در رابطه با ارتباط این دو مفهوم و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیکی انجام شود.
محبوبه خورسندی؛ فرزانه جهانی؛ کتایون وکیلیان؛ هاجر صادقی
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 842-853
چکیده
زمینهوهدف:پایاننامهها یکی از مهمترین منابع پژوهشی دانشگاهها هستند. انجام پژوهش در رشتههای مختلف علوم پزشکی موجب ارتقا و پیشرفت علم پزشکی است واجرای هرچه بهتر پایاننامههای دانشجویی ازجایگاه خاصّی برخوردار است. شناخت چالشهای انجام پایان نامه دکترای عمومی و تبیین مشکلات روند اجرایی، میتواند برنامهریزی ...
بیشتر
زمینهوهدف:پایاننامهها یکی از مهمترین منابع پژوهشی دانشگاهها هستند. انجام پژوهش در رشتههای مختلف علوم پزشکی موجب ارتقا و پیشرفت علم پزشکی است واجرای هرچه بهتر پایاننامههای دانشجویی ازجایگاه خاصّی برخوردار است. شناخت چالشهای انجام پایان نامه دکترای عمومی و تبیین مشکلات روند اجرایی، میتواند برنامهریزی آموزشی را در جهت اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند کمک نماید. این مطالعه با هدف تبیین چالشهای انجام پایاننامه دکترای عمومی صورت گرفته است. موادّ وروشها: این مطالعه به روش کیفی و رویکرد آنالیز محتوی در سال 1391 انجام شد. جهت جمعآوری اطّلاعات، از مصاحبهی عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. نمونهگیری به روش هدفمند انجام و تا اشباع کامل ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای مرسوم استفاده گردید. یافتهها:20 دانشجوی فارغالتحصیل پزشکی عمومی در پژوهش مشارکت داشتند.طبقات اصلی استخراج شده از دادهها موانع آموزشی، موانع ساختاری و موانع نیروی انسانی به عنوان چالشهای انجام پایاننامه دکترای عمومی بود و نقص آموزش، استراتژی آموزشی، موانع اداری، مالی، اجرایی، سرپرستی پایاننامه، فقدان انگیزه و کمبود وقت به عنوان زیرطبقات استخراج گردید. نتیجهگیری:در این پژوهش موانع آموزشی، موانع ساختاری و موانع نیروی انسانی از مهمترین چالشهای انجام پایاننامه دکترای عمومی محسوب گردید. با توجّه به اهمیّت پایان نامههای دانشجویی دکترای عمومی بهعنوان بخشی از محور تحقیقات کشور، راهکارهایی مؤثّر نظیر کوتاه نمودن پروسه تصویب پایاننامهها، افزایش بودجهی پایاننامه و برگزاری کارگاههای روش تحقیق و مقاله نویسی برای دانشجویان و استادان راهنما جهت تعدیل این موانع توصیه میگردد.