پرستاری
سعیده بت شکنان دهکردی؛ اعظم علوی؛ نرگس صادقی
دوره 30، شماره 4 ، مهر و آبان 1402، ، صفحه 490-501
چکیده
زمینه و هدف: مشارکت پرستار و والدین در ارائه مراقبت خانوادهمحور یک مفهوم شناختهشده است .هوش هیجانی و شایستگی، پیشنیاز اساسی پرستاری مشارکتی مبتنی بر روابط متقابل حمایتی معرفی شده است. لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین مشارکت والد پرستار با شایستگی و هوش هیجانی پرستاران بخشهای کودکان صورت گرفت.مواد و روشها: این مطالعه ...
بیشتر
زمینه و هدف: مشارکت پرستار و والدین در ارائه مراقبت خانوادهمحور یک مفهوم شناختهشده است .هوش هیجانی و شایستگی، پیشنیاز اساسی پرستاری مشارکتی مبتنی بر روابط متقابل حمایتی معرفی شده است. لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین مشارکت والد پرستار با شایستگی و هوش هیجانی پرستاران بخشهای کودکان صورت گرفت.مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی میباشد. 100 نفر از پرستاران بخشهای کودکان شهر شهرکرد به روش سرشماری مطالعه شدند. دادهها با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Wong & Low (2002)، صلاحیت و شایستگی پرستاران Liu و همکاران (2007) و پرسشنامه مشارکت پرستار و والدین Choi and Bang جمعآورى گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفى و تحلیلی (ضریب همبستگى اسپیرمن) با نرمافزار SPSS 24 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها :نتایج مطالعه نشان داد بین مشارکت والد پرستار و شا یستگی پرستاران بخشهای کودکان(0/237= r، 0/017=p )و بین هوش هیجانی و شا یستگی پرستاران بخشهای کودکان 0/451=r، 0/001=p )ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد. اما ارتباط بین امتیاز هوش هیجانی و امتیاز مشارکت والد پرستاران بخش های کودکان معنی دار نبود (p=0/815 ،r=0/024 ).نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه، شایستگی پرستاران می تواند موجب افزایش مشارکت والد پرستار گردد. بنابراین برنامه ریزی جهت افزایش شایستگی پرستاران کودکان در دوره آموزش رسمی و ضمن خدمت میتوان به ارتقای مشارکت والد- پرستار به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای مراقبت خانواده محور کمک کند.
دندانپزشکی
زهرا باغانی؛ سمیرا بصیرشبستری؛ ایمان شیرین بک؛ مهدی دولتی
دوره 29، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 218-230
چکیده
زمینه و هدف: سلامت دهانی تاثیر بسزایی بر روی ایجاد عوارض دوران بارداری دارد و ارتقا آگاهی تامین کنندگان سلامت،میتواند منجر به تقویت درمان های پیشگیرانه و کاهش بار مالی برای جامعه گردد. لذا هدف از انجام این مطالعه ارزیابی آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی، مامائی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه سلامت دهان دوران بارداری می باشد. ...
بیشتر
زمینه و هدف: سلامت دهانی تاثیر بسزایی بر روی ایجاد عوارض دوران بارداری دارد و ارتقا آگاهی تامین کنندگان سلامت،میتواند منجر به تقویت درمان های پیشگیرانه و کاهش بار مالی برای جامعه گردد. لذا هدف از انجام این مطالعه ارزیابی آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی، مامائی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه سلامت دهان دوران بارداری می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1399 در 172 نفر از دانشجویان پزشکی، پرستاری و مامایی ورودی 92 تا 98 دانشگاه علوم پزشکی ایران بوسیله تکمیل پرسشنامه معتبر خودایفا که حاوی 30 سوال مشتمل بر اطلاعات زمینه ای (7سوال)، آگاهی (17سوال) و نگرش (6سوال) درخصوص سلامت دهان دوران بارداری بود انجام گرفت. اطلاعات توسط نرم افزارSPSS24 وآزمونهای اسپیرمن و کروسکال والیس و من ویتنی آنالیز شدند.یافتهها: میانگین نمره اگاهی 172 نفر (52% مرد و 48% زن) از دانشجویان (۶۲ نفر پرستاری، ۲۴ نفر مامایی و ۸۶ نفر پزشکی) با حداقل صفر و حداکثر15 بطور متوسط 2.85±6.96 برآورد شد. بین نمره آگاهی با جنسیت، رشته تحصیلی ، تاهل ، تحصیلات والدین ، وضعیت اقتصادی ارتباط معنی داری یافت نشد.(P> 0.05)نتیجهگیری: سطح آگاهی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی در زمینه سلامت دهان دوران بارداری پایین بود. باتوجه به اینکه آنها خط مقدم مواجهه با بیماران جامعه هستند لذا بازنگری کوریکولوم آموزشی این رشته ها و افزودن محتواهایی در خصوص بیماریهای دهان توصیه میگردد.
پرستاری
فاطمه اخلاقی رضایی؛ امیر رضا صالح مقدم؛ فاطمه حشمتی نبوی؛ حمیدرضا بهنام وشانی
دوره 29، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1401، ، صفحه 166-178
چکیده
مقدمه: تعارض پدیدهای است که آثار مثبت و منفی روی عملکرد افراد و سازمانها دارد. مطالعهی حاضر با هدف بررسی تأثیر اجرای برنامه مدیریت تضاد بر میزان تعارض شغلی و سبکهای حلّ تعارض پرستاران انجام شد.روش انجام کار: این مطالعهی تجربی بر روی 60 پرستار در بیمارستان کامیاب مشهد، در دو گروه مداخله و کنترل)قبل و بعدی(، در سال 1398و99 انجام شد. ...
بیشتر
مقدمه: تعارض پدیدهای است که آثار مثبت و منفی روی عملکرد افراد و سازمانها دارد. مطالعهی حاضر با هدف بررسی تأثیر اجرای برنامه مدیریت تضاد بر میزان تعارض شغلی و سبکهای حلّ تعارض پرستاران انجام شد.روش انجام کار: این مطالعهی تجربی بر روی 60 پرستار در بیمارستان کامیاب مشهد، در دو گروه مداخله و کنترل)قبل و بعدی(، در سال 1398و99 انجام شد. برای گروه مداخله کارگاه مدیریت تضاد به مدت 6 ساعت برگزار و یک هفته پس از کارگاه، دو جلسه درونبخشی برگزار شد. در هر دو گروه مداخله و کنترل در بدو ورود، پانزده روز و یکماه پس از اتمام جلسات درونبخشی، پرسشنامههای تعارض شغلی دوبرین و سبک های حل تعارض توماس وکیلمن تکمیل شد. دادهها تحت تجزیه و تحلیلهای آماری با استفاده از نرم افزارspss نسخه 16قرار گرفتند. یافتهها: پانزده روز و یکماه پس از مداخله میانگین نمره تعارض شغلی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل و نسبت به قبل از برگزاری دوره به صورت معنی داری کاهش یافت (به ترتیب 003/0=p ،008/0 p= و 001/0≥p). اجرای برنامه مدیریت تضاد گرایش به استفاده از سبک همکاری را نسبت به گروه کنترل افزایش میدهد (02/0=p). گرایش به این سبک در گروه مداخله پانزده روز پس از دوره آموزشی و یکماه پس از آن نسبت به پیش از دوره افزایش داشت (001/0>p).نتیجه گیری: یافتهها نشان دادند اجرای برنامههای مدیریت تعارض برای پرستاران منجر به کاهش تعارضات شغلی در میان آنها میگردد. مطالعات بیشتر به منظور تبیین نقش اجرای برنامهی مدیریت تعارض بر کارکرد سیستم سلامت پیشنهاد میگردد.
مدیریت آموزش
امیرحسین کیذوری؛ محسن صادق پور
دوره 24، شماره 2 ، خرداد و تیر 1396، ، صفحه 127-123
چکیده
اهداف: افزایش روزافزون در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر سبب تغییر در آموزش و شیوههای آن شده و ضرورت پژوهش در حوزة آموزش الکترونیکی را دو چندان کرده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسة سه روش آموزش الکترونیکی، الکترونیکی- سنتی و سنتی در یادگیری درس داروشناسی دانشجویان پرستاری، قصد دارد در جهت تحقق تحول آموزش گام ...
بیشتر
اهداف: افزایش روزافزون در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر سبب تغییر در آموزش و شیوههای آن شده و ضرورت پژوهش در حوزة آموزش الکترونیکی را دو چندان کرده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسة سه روش آموزش الکترونیکی، الکترونیکی- سنتی و سنتی در یادگیری درس داروشناسی دانشجویان پرستاری، قصد دارد در جهت تحقق تحول آموزش گام بردارد.
مواد و روشها: در این مطالعة نیمهتجربی بر اساس روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، 90 دانشجوی پرستاری ورودی 1393 و 1394 انتخاب شدند که درس داروشناسی را در ترم دوم سال تحصیلی 1394 داشتند. این افراد پس از اعلام موافقت به مطالعه وارد شدند. دانشجویان بر اساس تخصیص تصادفی به سه گروه آموزشی 30 نفری (الکترونیکی، سنتی و الکترونیکی- سنتی) وارد مطالعه شدند. در پایان دوره، با مقایسة میانگین نمرة دانشجویان تحت مطالعه، تأثیر سه روش آموزشی بر نمرات نهایی دانشجویان بررسی شد.
یافتهها: بر اساس مقایسة میانگین نمرات آزمون پایان دوره تفاوت معناداری بین سه روش آموزشی مشاهده و مشخص شد که روش آموزش الکترونیکی- سنتی در افزایش نمرة دانشجویان موفق بوده است.
نتیجهگیری: روش آموزش الکترونیکی- سنتی میتواند روش جایگزینی در آموزش درس داروشناسی دانشکدههای پرستاری استفاده شود.
سیده اکرم حسینی؛ مهدی گل افروز شهری؛ هاجر صادقی؛ محمدحسن رخشانی؛ اعظم برآبادی
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 359-367
چکیده
زمینه و هدف: عزّت نفس موجب ارتقای سلامت روان میگردد. مطالعات نشان داده عزّت نفس دانشجویان پرستاری، به خصوص جنس مؤنّث در سطح مطلوبی نیست.انجام برنامههای ورزشی نقش مهمّی در افزایش عزّت نفس دارد. لذا،، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات پیلاتس بر عزّت نفس دانشجویان دختر پرستاری انجام گردید.
مواد و روشها: مطالعه از نوع کارآزمایی ...
بیشتر
زمینه و هدف: عزّت نفس موجب ارتقای سلامت روان میگردد. مطالعات نشان داده عزّت نفس دانشجویان پرستاری، به خصوص جنس مؤنّث در سطح مطلوبی نیست.انجام برنامههای ورزشی نقش مهمّی در افزایش عزّت نفس دارد. لذا،، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات پیلاتس بر عزّت نفس دانشجویان دختر پرستاری انجام گردید.
مواد و روشها: مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی (یک سو کور) میباشد ودر سال 1393بر روی 62 نفر از دانشجویان دختر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اجرا شد. افراد پس از انتخاب به روش نمونهگیری در دسترس بهطور تصادفی در دو گروه آزمون (32 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمون تمرینات پیلاتس را هفته ای دو بار به مدّت هشت هفته انجام دادند. گروه کنترل در مدّت زمان مشابه، فعّالیّتهای روزانه خود را داشتند. در انتها پس از سنجش مجدّد عزّت نفس، دادهها با استفاده از نرم افزار 18SPSS و آمار توصیفی، تستهای تیزوجی و کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. در تمام مراحل 05/0P< معنادار تلّقی شده است.
یافتهها: میانگین نمرات عزّت نفس قبل از مداخله در گروه آزمون (20/8 )±09/90 و در گروه کنترل (22/9 )±80/92 بود. پس از اتمام مداخله عزّت نفس به ترتیب در گروه آزمون وکنترل (72/7)±34/100 و (22/9) ±10/94 شد. این تفاوت به لحاظ آماری بین دو گروه معنادار بود (002/0P=).
نتیجهگیری: اجرای تمرینات ورزشی پیلاتس در ارتقای عزّت نفس دانشجویان دختر رشته پرستاری مؤثّر بود. لذا، به عنوان یک روش جذاب و فاقد عوارض جانبی جهت بهبود احساس ارزشمندی خود در دانشجویان پیشنهاد میشود.
هاجر صادقی؛ زهرا طالبی؛ مریم جدید میلانی؛ سید جمال میرموسوی
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 506-515
چکیده
زمینهوهدف: آموزش پرستاری و توجه به جنبههای کمّی و کیفی آن و ارتقای خودکارآمدی، از اهمّیّت ویژهای در آموزش پرستاری برخوردار است. شرایط محیط باید به گونهای باشد که دانشجو، مهارت حرفهای لازم را کسبنموده و به تفکر نقادانه از مفاهیم پرستاری برسد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط کمّیت محیط بالینی و خودکارآمدی بالینی از دیدگاه ...
بیشتر
زمینهوهدف: آموزش پرستاری و توجه به جنبههای کمّی و کیفی آن و ارتقای خودکارآمدی، از اهمّیّت ویژهای در آموزش پرستاری برخوردار است. شرایط محیط باید به گونهای باشد که دانشجو، مهارت حرفهای لازم را کسبنموده و به تفکر نقادانه از مفاهیم پرستاری برسد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط کمّیت محیط بالینی و خودکارآمدی بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری بود.
موادّ و روش ها: این مطالعهی تحلیلی - همبستگی در سال تحصیلی 91- 92، به روش سرشماری و بر روی کلیهی دانشجویان سال سوم و چهارم پرستاری (103 نفر) در دانشگاه علومپزشکیسبزوار انجامگردید. ابزار پرسشنامه شامل سه قسمت: اطلاعات فردی،DREEM (ابزار تناسب محیط بالینی داندی) و خودکارآمدی بالینیبود. تجزیه و تحلیل دادهها ازطریق نرمافزار SPSS نسخه 18 و آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل و با تعیین سطح معناداری 05/0 انجامگردید.
یافتهها: میانگین و انحراف معیارخودکارآمدی بالینی 19/16±42/50 بود. بیشترین امتیاز حیطهی "بررسی بیمار( 97/16±59/53)» بود و حیطهی «برنامهریزی مراقبتی» دارای کمترین امتیاز(90/20±05/46) بود. با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون بین خودکارآمدی و حیطههای محیط آموزشیارتباط معناداری وجودنداشت، اما همبستگی مستقیم و معنادار بین تمامی حیطههای کمّیت محیط آموزشی وجود داشت (0001/0>p).
نتیجهگیری: بین خودکارآمدی و محیط آموزشی و حیطههای آن ارتباط معناداری وجود ندارد، اما باتوجه به اینکه محیط آموزشی در ایجاد انگیزش تحصیلی دانشجویان که آغاز فعالیت اجتماعی آنها در محیط دانشگاه میباشد، نقش مهمی دارد و انگیزش تحصیلی میتواند سبب خودکارآمدی دانشجو گردد، بنابراین باید مسؤولین پرستاری در حوزههای آموزش، پژوهش و مدیریت پرستاری به کمّیت محیط آموزشی و جوّ روانی و تأثیر آن در انگیزش پرستاری توجهنمایند.
سیده سولماز موسوی؛ محمدحسن رخشانی؛ فریبا برهانی؛ عباس عباس زاده؛ محدثه محسن پور
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 849-855
چکیده
زمینه و هدف: تناسب شخصیّت فرد با حرفه ای که در آن مشغول بهارایه خدمات است یکی از مسائل مهمی است که کم تر مورد توجّه قرار گرفته است؛ در حالی، که وجود آن بر موفّقیّت کاری و کیفیّت خدمات ارایه شده تأثیر به سزایی دارد. این مطالعه با هدف بررسی تناسب شخصیّت پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با رشته پرستاری در سال 1392 انجام شده است.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: تناسب شخصیّت فرد با حرفه ای که در آن مشغول بهارایه خدمات است یکی از مسائل مهمی است که کم تر مورد توجّه قرار گرفته است؛ در حالی، که وجود آن بر موفّقیّت کاری و کیفیّت خدمات ارایه شده تأثیر به سزایی دارد. این مطالعه با هدف بررسی تناسب شخصیّت پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با رشته پرستاری در سال 1392 انجام شده است.
مواد و روشها: 62 پرستار شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند؛ در این مطالعه توصیفی مقطعی شرکت کردند. ابزار این مطالعه پرسشنامه استاندارد هالند بود. با کمک آن تناسب شخصیّت هر فرد با حرفه پرستاری در سه سطح کامل، نسبی و نامتناسب تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: 46% پرستاران شرکت کننده در مطالعه حاضر، شخصیّتی نامتناسب با رشته پرستاری داشتند. 4/33% از آنان شخصتی نسبتاً متناسب و فقط 6/20% از پرستاران شخصیّتی کاملاً متناسب با حرفه پرستاری داشتند. تناسب شخصیّت با حرفه پرستاری بر حسب اطّلاعات دموگرافیک تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد درصد زیادی از پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار شخصیّت نامتناسبی با حرفه پرستاری دارند و این نتیجه لزوم توجّه برنامه ریزان حوزه سلامت به این مهم و اصلاح سیستم گزینش دانشجویان متناسبتر با این حرفه را نشان میدهد.
سید موسی مهدی زاده؛ عباس حیدری؛ محمدرضا آهنچیان
دوره 21، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1393، ، صفحه 17-27
چکیده
زمینه و هدف: فرسودگی شغلی، پدیده ای چند عاملی و یک موضوع جدی برای بسیاری ازاعضای هیأت علمی است و می تواند باعث بروز بیماریهای جسمی، روانی و نگرش منفی به فعالیتهای حرفهای و کاهش بهرهوری شود. این تحقیق، با هدف بررسی میزان فرسودگی شغلی و عوامل محیط کارِموثر برآن دراعضای هیأت علمی دانشکدههای پرستاری استان خراسانرضوی انجام ...
بیشتر
زمینه و هدف: فرسودگی شغلی، پدیده ای چند عاملی و یک موضوع جدی برای بسیاری ازاعضای هیأت علمی است و می تواند باعث بروز بیماریهای جسمی، روانی و نگرش منفی به فعالیتهای حرفهای و کاهش بهرهوری شود. این تحقیق، با هدف بررسی میزان فرسودگی شغلی و عوامل محیط کارِموثر برآن دراعضای هیأت علمی دانشکدههای پرستاری استان خراسانرضوی انجام گرفتهاست.
مواد و روشها: دراین مطالعه توصیفی - تحلیلی، 79 نفر از پرستاران هیأت علمی شاغل درگروههای آموزشی دانشکدههای پرستاری استان خراسانرضوی بهصورت سرشماری انتخابشدند و با استفاده از پرسشنامهیاستاندارد «ماسلاچ» و پرسشنامهی شاخصهای کار پرستاری (NWI)، اطلاعات جمع آوری شده و با نرمافزارآماری SPSS در سطح 05/0 با آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و همبستگی تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافتهها: 42 نفر (8/56%) از شرکت کنندگان، مرد بودند. 77% شرکت کنندگان در بُعد عدمکفایت شخصی و 3/74% در بُعد مسخ شخصیت سطح پایین فرسودگی شغلی و در بُعد خستگی هیجانی 9/68% سطح متوسط نشان دادند. بین جنس و فرسودگی هیجانی، ارتباط معنادار (001/0>P) وجود داشت. ابعاد خستگی هیجانی و مسخ شخصیت با نمره خرده مقیاسهای محیط کار همبستگی منفی معنادار (05/0>P) داشتند.
نتیجهگیری: سطوح بالای خستگی هیجانی، بهویژه دراعضای هیأت علمی زن، قابل تأمل میباشد و با توجه به ارتباط شاخصهای محیط کار با فرسودگی شغلی، به نظر میرسد این مشکل را میتوان با افزایش ارتباطات حرفهای، کارگروهی، تخصصگرایی و بهبود فیزیکی محیط کار، کنترل نمود و فرسودگی را کاهش داد.
حسن خلیلی؛ مصطفی راد؛ محمدحسن رخشانی
دوره 17، شماره 4 ، آذر و دی 1389، ، صفحه 287-293
چکیده
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع برای ارزشیابی استاد در بالین، دانشجو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشخصات استاد موثر بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری ...
بیشتر
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع برای ارزشیابی استاد در بالین، دانشجو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشخصات استاد موثر بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری و مامایی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 1388-1387 انجام شد. تعداد 120 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. پرسشنامه شامل مشخصات بالینی استاد در سه حیطه شایستگی حرفه ای استاد، ارتباط با دانشجو و ویژگی های شخصیتی بود. در کلیه حیطه ها، حداقل نمره صفر و حداکثر نمره 5 بود. برای تحلیل داده ها از توزیع فروانی، میانگین و انحراف معیار و آزمون های تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS 11.5 استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره شایستگی حرفه ای استاد از نظر دانشجویان 4 با انحراف معیار 0.5 بود. آزمون پیرسون نیز نشان داد که با افزایش ترم تحصیلی، دیدگاه دانشجو نسبت به شایستگی حرفه ای استاد مثبت تر شده است (p=0.016 و r=0.22). میانگین امتیاز شایستگی حرفه ای استاد (4 با انحراف معیار 0.5) بالاتر از حیطه های ارتباطی (3.8 با انحراف معیار 0.6) و ویژگی های شخصیتی استاد (3.7 با انحراف معیار 0.6) بوده است.
نتیجه گیری: دانشجویان بالین به شایستگی حرفه ای استاد و اهمیت دانش و اطلاعات زیاد و توانایی انتقال آن بیش از توانایی ارتباط با دانشجو اهمیت می دهند.
سعید واقعی؛ ام البنین میرزایی؛ محسن کوشان
دوره 17، شماره 2 ، خرداد و تیر 1389، ، صفحه 88-95
چکیده
زمینه و هدف: مطالعات زیادی بیانگر آن بوده است که دانشجویان رشته پرستاری سطح بالایی از استرس را در محیط های بالینی تجربه می کنند. به نظر می رسد که آموزش مهارت های ارتباطی می تواند توانمندی دانشجویان رشته پرستاری را برای مقابله با عوامل استرس زای محیط های بالینی افزایش دهد. بنابراین، مطالعه حاضر تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی را بر میزان ...
بیشتر
زمینه و هدف: مطالعات زیادی بیانگر آن بوده است که دانشجویان رشته پرستاری سطح بالایی از استرس را در محیط های بالینی تجربه می کنند. به نظر می رسد که آموزش مهارت های ارتباطی می تواند توانمندی دانشجویان رشته پرستاری را برای مقابله با عوامل استرس زای محیط های بالینی افزایش دهد. بنابراین، مطالعه حاضر تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی را بر میزان استرس ادراک شده در دانشجویان رشته پرستاری مورد بررسی قرار داد.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع تجربی و جامعه پژوهش شامل دانشجویان پرستاری نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد بود. تعداد 26 نفر در گروه مداخله و 30 نفر در گروه کنترل انتخاب شد (با توان 0.84 و ضریب اطمینان 0.95). تخصیص دانشجویان به دو گروه به صورت تصادفی انجام گرفت. برای گروه مداخله کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی به مدت 10 ساعت برگزار گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه عوامل استرس زای کارآموزی پژوهشگر ساخته (پایایی 0.834) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 11.5 و آزمون های تی زوج، تی مستقل، مجذور کای، کروسکال والیس و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین استرس ادراک شده قبل از آموزش در گروه مداخله 22.24±43.69 و گروه کنترل 14.36±47.03 بود که تفاوت آماری معناداری بین دو گروه وجود نداشت. اما این میزان بعد از آموزش، در گروه مداخله 19.66±28.00 و در گروه کنترل 16.64±43.47 بود که این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (p=0.002).
نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که آموزش مهارت های ارتباطی در کاهش میزان استرس ادراک شده در دانشجویان پرستاری تاثیر دارد.