پرستاری
وجیهه جعفری؛ محمد بداغ آبادی؛ محمد بیدخوری؛ مصطفی راد
دوره 30، شماره 4 ، مهر و آبان 1402، ، صفحه 535-546
چکیده
سابقه و هدف: با پیشرفت تغییرات شناختی سالمندان؛ فعالیت های روزانه و عملکردهای اجتماعی آنان تحت تاثیر قرار می گیرد. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت شناختی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان شهر سبزوار بود.مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد که در سال 1401 در شهر سبزوار انجام شد. در این پژوهش 350 سالمند بالای 60 ...
بیشتر
سابقه و هدف: با پیشرفت تغییرات شناختی سالمندان؛ فعالیت های روزانه و عملکردهای اجتماعی آنان تحت تاثیر قرار می گیرد. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت شناختی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان شهر سبزوار بود.مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد که در سال 1401 در شهر سبزوار انجام شد. در این پژوهش 350 سالمند بالای 60 سال به روش خوشه ای از مراکز بهداشت شهری وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های دموگرافیک، مقیاس افسردگی سالمندان (GDS-15) و پرسشنامه استاندارد معاینه مختصر وضعیت شناختی (MMSE) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و جداول توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (رگرسیون لجستیک چندگانه) انجام شد. یافته ها: میانگین سن 66/85±6/64با حداقل سن 60 و حداکثر سن 88 سال بود. نتایج نشان داد 75 درصدسالمندان دارای وضعیت شناختی طبیعی و 25 درصد دارای اختلال شناختی بودند. با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک چندگانه، سن ( OR=1.07 و P=0.003) ، وضعیت تاهل ( OR=3.01 و P=0.03) ، تعداد فرزندان ( OR=1.24 و P=0.02) ، نوع سکونت ( OR=4.09 و P=0.001)، شغل ( OR=3.09و P=0.04)، شاخص توده بدنی ( OR=0.9 و P=0.006)، رژیم غذایی(OR=5.55 و P=0.01)و افسردگی (OR=2.92 و P=0.03)با وضعیت شناختی، رابطه آماری معنی داری داشت. نتیجه گیری: با توجه به فراوانی اختلالات شناختی در سالمندان پیشنهاد می شود مراقبین سلامت غربالگری شناختی را در سالمندان انجام دهند تا جهت جلوگیری از پیشرفت آسیب های شاختی در این گروه آسیب پذیر برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
پرستاری
مصطفی راد؛ محمد قلی پور؛ الهام ناوی پور؛ محمد رضا قاسمی
دوره 29، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1401، ، صفحه 448-460
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت شناخت تغییرات فردی در دوره سالمندی و اهمیت ویژه رضایت از بازنشستگی، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط توانمندی شناختی بازنشستگان از تغییرات فردی با رضایت از بازنشستگی در ترشیز بزرگ انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش بهصورت مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در سال 1399 بر روی 330 نفر از نفر بازنشستگان شهرستانهای کاشمر ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت شناخت تغییرات فردی در دوره سالمندی و اهمیت ویژه رضایت از بازنشستگی، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط توانمندی شناختی بازنشستگان از تغییرات فردی با رضایت از بازنشستگی در ترشیز بزرگ انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش بهصورت مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در سال 1399 بر روی 330 نفر از نفر بازنشستگان شهرستانهای کاشمر که بهطور تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای جمعیتشناختی، رضایت از بازنشستگی و توانمندی شناختی از تغییرات فردی بود. دادهها از طریق آمارههای توصیفی و با نرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: میانگین سنی شرکتکنندگان 4.13±62.05 بود. میزان رضایت از بازنشستگی 20.27±76.29 بود. رضایت از بازنشستگی با تأهل، سن، درآمد، نوع ملک، مطالعه، سرگرمی، ورزش، تلویزیون ارتباط معنیداری داشت (0.05>P). میانگین نمره توانمندی شناختی بازنشستگان 5.60±36.14 بود که میزان توانمندی شناختی با عواملی مانند میزان ساعات تماشای تلویزیون و نوع بیماری، ارتباط معنیداری داشت (0.05>P). آزمون آماری بین رضایت از بازنشستگی و توانمندی شناختی ارتباط معنیداری را نشان نداد (P= 0/16).
نتیجهگیری: براساس نتایج توانمندی شناختی بازنشستگان در حد ضعیف بود. از این رو ارتقای توانمندی شناختی بازنشستگان در سالهای پایانی دوران کاری ضروری میباشد. ارتباطی بین توانمندی شناختی با رضایت از بازنشستگی دیده نشد که شاید به دلیل منطقه تحت مطالعه باشد. توصیه میشود مطالعه مجدد در محیط دیگر برای ارزیابی این ارتباط انجام شود.
پرستاری
مصطفی راد؛ ناصر مقربیان؛ محمد ولی احمدی؛ زهرا غازی
دوره 28، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 897-910
چکیده
زمینه و هدف: مدیریت و کنترل مناسب درد، نیاز به ارزیابی و درمان بر اساس مشاهده وضعیت بیمار می باشد.این مطالعه با هدف تاثیر راه اندازی مبتنی بر شواهد بیمار بر درد پس از جراحی هرنی اینگوینال در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود انجام گردید.مواد و روش ها: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی یک سو کور است.جامعه پژوهش، بیماران با جراحی هرنی اینگوینال ...
بیشتر
زمینه و هدف: مدیریت و کنترل مناسب درد، نیاز به ارزیابی و درمان بر اساس مشاهده وضعیت بیمار می باشد.این مطالعه با هدف تاثیر راه اندازی مبتنی بر شواهد بیمار بر درد پس از جراحی هرنی اینگوینال در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود انجام گردید.مواد و روش ها: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی یک سو کور است.جامعه پژوهش، بیماران با جراحی هرنی اینگوینال در سال 96 است. 60 بیمار به دو گروه آزمون و شاهد با روش تخصیص تصادفی تقسیم شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از فرم دموگرافیک و مقیاس دیداری درد انجام گردید.اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS16وآزمون های کولموگروف، فیشر، نسبت درستنمایی،کی دو پیرسون،کی دو فریدمن و ویلکاسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بیماران گروه آزمون شدت درد کمتری درمرحله اول( قبل از راه اندازی اول) نسبت به بیماران گروه شاهد دارند(30/6 در مقابل50/6).بیماران گروه آزمون شدت درد کمتری در مرحله دوم(قبل از راه اندازی دوم)نسبت به بیماران گروه شاهد دارند(40/5 در مقابل83/6).بیماران گروه آزمون شدت درد کمتری در مرحله سوم( قبل از راه اندازی سوم)نسبت به بیماران گروه شاهد دارند(27/5در مقابل00/7).بیماران گروه آزمون شدت درد کمتری در مرحله چهارم(قبل از راه اندازی چهارم)نسبت به بیماران گروه شاهددارند(37/5در مقابل57/6).بیماران گروه آزمون شدت درد کمتری در مرحله پنجم( قبل ازترخیص)نسبت به بیماران گروه شاهد دارند(57/3 در مقابل77/5).نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که راه اندازی مبتنی بر شواهد بعد از عمل جراحی با کاهش شدت درد بیماران همراه است.واژهای کلیدی :هرنی اینگوینال، درد، راه اندازی، پرستاری مبتنی بر شواهد
مدیریت آموزش
مصطفی راد؛ مجتبی راد
دوره 27، شماره 4 ، مهر و آبان 1399، ، صفحه 578-584
چکیده
زمینه و هدف موقعیتهای اضطرابی، یادگیری دانش را تحت تأثیر قرار میدهد. علت بسیاری از مشکلات جسمی و روانی میتواند اضطراب باشد. مطالعه کیفی در مورد عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد انجام نشده است؛ لذا هدف از این مطالعه، تبیین تجارب دانشجویان در مورد اضطراب امتحان و عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد می باشد.
مواد و روشها پژوهش ...
بیشتر
زمینه و هدف موقعیتهای اضطرابی، یادگیری دانش را تحت تأثیر قرار میدهد. علت بسیاری از مشکلات جسمی و روانی میتواند اضطراب باشد. مطالعه کیفی در مورد عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد انجام نشده است؛ لذا هدف از این مطالعه، تبیین تجارب دانشجویان در مورد اضطراب امتحان و عوامل اضطرابآور مرتبط با استاد می باشد.
مواد و روشها پژوهش حاضر، یک مطالعه تحلیل محتوای کیفی بود که روی 25 نفر از دانشجویان محصل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که تجربه حداقل دو ترم تحصیل را داشتند و در امتحان پایان ترم شرکت کرده بودند در سال 1395انجام شد. روش نمونهگیری مبتنی بر هدف بود. دادهها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمهساختاریافته و با حضور در عرصه جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آنالیز محتوا به روش متعارف انجام گردید.
یافتهها 5 طبقه اصلی و 14 زیرطبقه حاصل شد که طبقات اصلی شامل عواقب و عوارض اضطراب امتحان، نحوه تدریس و ارزشیابی استاد، نحوه تعامل با استاد و دانشجویان دیگر، خودمدیریتی در یادگیری و کنترل اضطراب، نقش حمایتی استاد در جلسه امتحان از دادهها استخراج شد.
نتیجهگیری روشهایی مانند تنآرامی و توسل، شناخت بیشتر استادان، استفاده استادان جوان از تجربه استادان باتجربه، روشهای نوین آموزشی، مشخص کردن منابع کافی و طراحی سوال از همان منابع، حضور در جلسه امتحان از اول تا آخر ساعت امتحانی، پخش نمره کلاسی در طول ترم از جمله عواملی است که میتواند باعث کاهش اضطراب امتحان گردد.
پرستاری
علی صانعی پور؛ مجتبی راد؛ یاسر تبرایی؛ مصطفی راد
دوره 26، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1398، ، صفحه 373-381
چکیده
سابقه و هدف: بیماری ایسکمیک قلبی در اکثر مناطق جهان اولین علت مرگ زودرس به شمار میرود. یکی از درمانهای اصلی بیماران با سندرم کرونری حاد استفاده از داروهای ضد انعقاد می باشد. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر دو روش تزریق وریدی متناوب و انفوزیون مداوم بر APTT بیماران سندرم کرونری حاد میباشد.مواد و روشها: کارآزمایی بالینی روی 60 نفر از بیماران ...
بیشتر
سابقه و هدف: بیماری ایسکمیک قلبی در اکثر مناطق جهان اولین علت مرگ زودرس به شمار میرود. یکی از درمانهای اصلی بیماران با سندرم کرونری حاد استفاده از داروهای ضد انعقاد می باشد. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر دو روش تزریق وریدی متناوب و انفوزیون مداوم بر APTT بیماران سندرم کرونری حاد میباشد.مواد و روشها: کارآزمایی بالینی روی 60 نفر از بیماران انتخاب شده به روش تصادفی در بیمارستان نیشابور سال 1396 انجام شد. به منظور جمع اوری داده ها پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، چک لیست ثبت APTT استفاده شد. گروه تزریق وریدی متناوب، هر 3 ساعت هپارین به میزان 2500 واحد و گروه انفوزیون، 1000 واحد بر ساعت انفوزیون مداوم هپارین دریافت کردند و APTT کنترل شد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS -16 انجام شد و سطح معنی-داری کمتر از پنج صدم در نظر گرفته شد.یافتهها: میانگین APTT در مرحله اول گروه تزریق وریدی متناوب 17/11±8/40 و در گروه انفوزیون مداوم 86/8±87/38 بود. در مرحله هشتم گروه تزریق وریدی متناوب 14/8±03/55 و در گروه انفوزیون مداوم 09/14±7/55 بود. آزمون t مستقل اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان نداد (P> 0.05)نتیجهگیری: با توجه به همسانی نتایج در دو روش، میتوان از روش تزریق متناوب به جای انفوزیون مداوم وریدی استفاده کرد. این روش محدودیت کمتری برای بیمار ایجاد کرده و بارکاری پرستاران بدلیل عدم نیاز به ست کردن پمپ سرنگ، آماده کردن سرم هپارینه و خاموش کردن آلارم ها کمتر میشود.
پرستاری
زهرا غازی؛ ناصر مقربیان؛ محمد قلی زاده؛ یاسر تبرایی؛ مصطفی راد
دوره 25، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1397، ، صفحه 309-315
چکیده
مقدمه: تهوع از عوارض معمول بیهوشی عمومی است و کنترل آن با روشهای غیر دارویی از اهداف مهم پرستاری می باشد. در این راستا یکی از راههای افزایش کیفیت مراقبتهای پرستاری، الگوی مبتنی بر شواهد است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر راهاندازی طبق الگوی مبتنی بر شواهد بر تهوع بیماران پس از جراحی هرنی اینگوینال می باشد.روش: این کارآزمایی بالینی ...
بیشتر
مقدمه: تهوع از عوارض معمول بیهوشی عمومی است و کنترل آن با روشهای غیر دارویی از اهداف مهم پرستاری می باشد. در این راستا یکی از راههای افزایش کیفیت مراقبتهای پرستاری، الگوی مبتنی بر شواهد است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر راهاندازی طبق الگوی مبتنی بر شواهد بر تهوع بیماران پس از جراحی هرنی اینگوینال می باشد.روش: این کارآزمایی بالینی یکسوکور در مورد 60 نفر از بیماران تحت جراحی هرنی اینگوینال در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود در سال 1395 انجام گرفته است. بیماران به روش تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. شدت تهوع در 9،6،3 و 12 ساعت پس از جراحی و زمان ترخیص اندازهگیری شد. دادهها در نرمافزار spss16 و با آزمونهای فیشر، نسبت درستنمایی، کولموگروف- اسمیرونوف، کی دو پیرسون، کیدو فریدمن،و ویلکاسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: شدت تهوع بیماران گروه آزمون در مرحله اول( قبل از راهاندازی اول) نسبت به گروه کنترل کمتر بود(30/3 و 57/3). در مرحله دوم( قبل از راهاندازی دوم) بیماران گروه آزمون شدت تهوع کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند(03/3 و 53/3). شدت تهوع در مرحله سوم(قبل از راهاندازی سوم) در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل کمتر بود(73/2 و 60/3). در مرحله چهارم (قبل از راهاندازی چهارم) بیماران گروه آزمون تهوع کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند(96/2 و 63/3). در مرحله پنجم (قبل ازترخیص) شدت تهوع درگروه آزمون کمتر از گروه کنترل بود.(03/2 و 13/3).نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه، راهاندازی به روش مبتنی بر شواهد در کاهش شدت تهوع پس از جراحی هرنی اینگوینال موثر است. با توجه به هزینه و عوارض کمتر و سهولت اجرای این روش می توان آن را به عنوان راهکاری مراقبتی در کاهش تهوع توصیه نمود.واژهگان کلیدی: هرنی اینگوینال، تهوع، راهاندازی، پرستاری مبتنی بر شواهد
سالمندان
زهرا جوانوش؛ مریم مژدکانلو؛ صدیقه رستاقی؛ مصطفی راد
دوره 25، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1397، ، صفحه 75-82
چکیده
زمینه: بهبود کیفیت زندگی در بیماران قلبی مهمترین هدف در برنامه های ارتقا سطح سلامت می باشد. آموزش برنامه خود مدیریتی، از مهم ترین روش های بهبود و ارتقای سطح سلامت می باشد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مدل خودمدیریتی5 آ بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به سندرم حاد کرونری می باشد.روش پژوهش: این مطالعه کارآزمایی بالینی دوگروهه می باشد که 54 ...
بیشتر
زمینه: بهبود کیفیت زندگی در بیماران قلبی مهمترین هدف در برنامه های ارتقا سطح سلامت می باشد. آموزش برنامه خود مدیریتی، از مهم ترین روش های بهبود و ارتقای سطح سلامت می باشد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مدل خودمدیریتی5 آ بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به سندرم حاد کرونری می باشد.روش پژوهش: این مطالعه کارآزمایی بالینی دوگروهه می باشد که 54 بیمار سالمند مبتلا به بیماری سندرم حاد کرونری از بین بیماران بستری در بخش قلب و سی سی یو بیمارستان امام رضا شهر بجنورد به صورت در دسترس انتخاب شده و به روش بلوک های جایگشتی به دو گروه آزمون (27 نفره) و کنترل (27 نفره) تقسیم شدند. گروه مداخله تحت اجرای برنامه خود مدیریتی بر اساس روش 5 آ قرار گرفتند و گروه کنترل برنامه روتین بیمارستان را دریافت نمودند. ابزار پژوهش در این مطالعه، پرسشنامه 31 سوالی کیفیت زندگی لیپاد می باشد که در ابتدا و دو ماه بعد از مطالعه در دو گروه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و آزمونهای آماری کای اسکوئر و آزمون ویلکاکسون و تحلیل اندازه های تکراری تجزیه و تحلیل گردید(p= 0/78 ).یافته ها: یافته ها نشان داد اکثر واحد های پژوهش زن و متاهل و بی سواد بودند. میانگین سنی واحد های پژوهش68/4±18/66 سال بود. میانگین نمرات، در تمامی ابعاد کیفیت زندگی در گروه مداخله بعد از اتمام مطالعه بالاتر رفت. ولی از نظر آماری تفاوت معنی دار مشاهده نشد.نتیجه گیری: این مطالعه نشان دهنده اثر بخشی برنامه خود مدیریتی مبتنی بر مدل 5آ بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به سندرم حاد کرونری در مدت مطالعه نبود.
مصطفی راد؛ محمد عباسی تشنیزی؛ امیر نماینده جواربچی؛ محمدحسن رخشانی
دوره 22، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1394، ، صفحه 106-113
چکیده
زمینه وهدف: بخیهزدن، شایعترین روش برای بستن زخمها میباشد و بخیههای غیرقابل جذب باید کشیده شوند. کشیدن بخیههای محل جراحی دردناک است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر کاربرد کیسه یخ بر شدت درد ناشی از کشیدن بخیههای محل برداشت ورید پا پس از جراحی قلب بود.
مواد و روشها: این کارآزمایی بالینی یک سوکور، از نوع سهگروههی قبل و ...
بیشتر
زمینه وهدف: بخیهزدن، شایعترین روش برای بستن زخمها میباشد و بخیههای غیرقابل جذب باید کشیده شوند. کشیدن بخیههای محل جراحی دردناک است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر کاربرد کیسه یخ بر شدت درد ناشی از کشیدن بخیههای محل برداشت ورید پا پس از جراحی قلب بود.
مواد و روشها: این کارآزمایی بالینی یک سوکور، از نوع سهگروههی قبل و بعد از مداخله، در90 بیمار تحت جراحی قلب در بیمارستان امام رضا(ع) شهر مشهد که دارای حداقل 20 سانتیمتر برش در محل برداشت ورید پا بودند، انجامگرفت. بیماران به ۳ گروه یخ 10 دقیقه، یخ 20 دقیقه و کنترل تقسیم شدند. کیسه های یخ بهمدت 10 دقیقه و ۲۰ دقیقه قبل از کشیدن بخیهها بر روی محل جراحی پا گذاشتهشدند. شدت درد با استفاده از مقیاس تطابق دیداری درد، قبل و بلافاصله بعد از کشیدن بخیهها، سنجیدهشد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه، Paired T test، دقیق قیشر و مجذور کای انجامشد.
یافتهها: قبل از کشیدن بخیهها تفاوت آماری معناداری در شدت درد سه گروه وجودنداشت. تفاوت آماری معناداری بین شدت درد بلافاصله بعد از کشیدن بخیهها در گروه یخ 10 دقیقه (93/0±53/2) و گروه یخ 20 دقیقه (85/0±60/1) نسبت به گروه کنترل (40/1±13/4) مشاهدهشد.
نتیجهگیری: استفاده از کیسهی یخ، مداخلهای مؤثر، ارزان و بیخطر بهمنظور کاهش درد ناشی از کشیدن بخیه های محل جراحی می باشد.
حسن خلیلی؛ مصطفی راد؛ محمدحسن رخشانی
دوره 17، شماره 4 ، آذر و دی 1389، ، صفحه 287-293
چکیده
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع برای ارزشیابی استاد در بالین، دانشجو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشخصات استاد موثر بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری ...
بیشتر
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع برای ارزشیابی استاد در بالین، دانشجو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشخصات استاد موثر بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری و مامایی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 1388-1387 انجام شد. تعداد 120 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. پرسشنامه شامل مشخصات بالینی استاد در سه حیطه شایستگی حرفه ای استاد، ارتباط با دانشجو و ویژگی های شخصیتی بود. در کلیه حیطه ها، حداقل نمره صفر و حداکثر نمره 5 بود. برای تحلیل داده ها از توزیع فروانی، میانگین و انحراف معیار و آزمون های تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS 11.5 استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره شایستگی حرفه ای استاد از نظر دانشجویان 4 با انحراف معیار 0.5 بود. آزمون پیرسون نیز نشان داد که با افزایش ترم تحصیلی، دیدگاه دانشجو نسبت به شایستگی حرفه ای استاد مثبت تر شده است (p=0.016 و r=0.22). میانگین امتیاز شایستگی حرفه ای استاد (4 با انحراف معیار 0.5) بالاتر از حیطه های ارتباطی (3.8 با انحراف معیار 0.6) و ویژگی های شخصیتی استاد (3.7 با انحراف معیار 0.6) بوده است.
نتیجه گیری: دانشجویان بالین به شایستگی حرفه ای استاد و اهمیت دانش و اطلاعات زیاد و توانایی انتقال آن بیش از توانایی ارتباط با دانشجو اهمیت می دهند.