روانشناسی و روانپزشکی
الهام اسلامیان؛ مرجان کاربخش داوری؛ الهه صادقی؛ الهام شمسی زاده؛ مینا دایم امید؛ مسلم اکبری؛ زهرا افتخار صعادی
دوره 29، شماره 5 ، آذر و دی 1401، ، صفحه 627-640
چکیده
زمینه و هدف:. اعتیاد به اینترنت یکی از عوامل مؤثر در کاهش رشد تحصیلی و ارتباطی در دانشآموزان است. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی قربانی سایبری براساس خودآگاهی هیجانی بهواسطه اعتیاد به تلفن هوشمند در دانشآموزان تیزهوش مقطع متوسط بود.مواد و روشها: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان تیزهوش استان البرز در سال تحصیلی 1400- 1399 بود. 253 ...
بیشتر
زمینه و هدف:. اعتیاد به اینترنت یکی از عوامل مؤثر در کاهش رشد تحصیلی و ارتباطی در دانشآموزان است. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی قربانی سایبری براساس خودآگاهی هیجانی بهواسطه اعتیاد به تلفن هوشمند در دانشآموزان تیزهوش مقطع متوسط بود.مواد و روشها: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان تیزهوش استان البرز در سال تحصیلی 1400- 1399 بود. 253 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس پرسشنامههای استاندارد خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران، پرسشنامه اعتیاد به تلفن هوشمند کوان و همکاران، پرسشنامه قلدری- قربانی سایبری آنتیادو و همکاران پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارAmos نسخه 23 تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه مستقیم بین خودآگاهی هیجانی با قربانی سایبری در دانشآموزان تیزهوش معنیدار نمیباشد (0/05< p)، اما رابطه مستقیم بین اعتیاد به تلفن هوشمند با قربانی سایبری در دانشآموزان تیزهوش، منفی و معنیدار میباشد (0/01 ≤ p و 0/29 = β). در خصوص نقش میانجیگری اعتیاد به تلفن هوشمند در رابطه بین خودآگاهی هیجانی با قربانی سایبری نشان میدهد که این مسیر معنیدار است (0/01≤ p 0/09= β ). نتیجهگیری: میتوان گفت که میان خودآگاهی هیجانی و اعتیاد به تلفن همراه ارتباط وجود دارد. در نتیجه میتوان با افزایش خودآگاهی هیجانی دانشآموزان میزان اعتیاد به تلفن هوشمند را کاهش داد و به رشد تحصیلی آنان کمک کرد.
روانشناسی و روانپزشکی
محبوبه کشتکار؛ مریم هجری؛ امیرحسین شیرپور؛ سلیمان حجازی فر؛ زهرا نیکدل؛ مسلم اکبری
دوره 28، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 850-861
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه سیستم های مغزی _ رفتاری در افراد قبل و بعد از عمل جراحی قلب باز میباشد.روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی با روش علی مقایسه ای و پس روی دادی با روش نمونه گیری هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل 210 نفر که 70 نفر تحت جراحی قلب باز قرار گرفته اند، 70 نفر داوطلب جراحی قلب باز و 70 نفر با سابقه بیماری قلبی بودند. ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه سیستم های مغزی _ رفتاری در افراد قبل و بعد از عمل جراحی قلب باز میباشد.روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی با روش علی مقایسه ای و پس روی دادی با روش نمونه گیری هدفمند بود. جامعه آماری پژوهش شامل 210 نفر که 70 نفر تحت جراحی قلب باز قرار گرفته اند، 70 نفر داوطلب جراحی قلب باز و 70 نفر با سابقه بیماری قلبی بودند. در این پژوهش علاوه بر پرسشنامه ی جمعیت شناختی، از طریق پرسشنامه شخصیتی گری – ویلسون داده ها جمع آوری شد. سپس به منظور تجزیه و تحلیل آنها از مدل های آماری تحلیل واریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد.یافته ها: نتایج بیانگر این بود بیمارانی که داوطلب عمل جراحی قلب باز هستند نسبت به بیمارانی که جراحی شده اند و گروه کنترل، نمرات بالاتری در مقیاس فعال سازی رفتاری کسب کردند. با توجه به یافته ها در مولفه بازداری رفتاری ، میان سه گروه اختلاف معناداری وجود دارد. بیمارانی که عمل جراحی انجام داده اند، نمرات کمتری در اجتناب فعال داشتند و افرادی که عمل جراحی قلب بازشده اند نسبت به بیمارانی که داوطلب جراحی هستند و گروه کنترل نمرات بالاتری در خرده مقیاس خاموشی کسب کرده اند. نتیجه گیری: بنابراین با توجه به کاهش عملکرد سیستم فعالسازی رفتاری و افزایش عملکرد سیستم بازداری رفتاری مداخلات مبتنی بر فعالسازی رفتاری زیر نظر متخصصان بالینی برای این بیماران برنامه ریزی و اجرا شود