روانشناسی و روانپزشکی
بهمن اکبری؛ لیلا مقتدر؛ کتایون خاکبیز
دوره 27، شماره 4 ، مهر و آبان 1399، ، صفحه 606-612
چکیده
زمینه و هدف ارتباط مؤثر و کارآمد میان زوجین، مهمترین جنبه خانوادههای دارای عملکرد مطلوب میباشد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی و درمانشناختی رفتاری در ارتقای رضایت زناشویی و شادکامی زوجین دارای اختلالات میل جنسی بود.
مواد و روشها پژوهش با روش نیمهتجربی با طرح تحقیق پیشآزمون- پسآزمون با ...
بیشتر
زمینه و هدف ارتباط مؤثر و کارآمد میان زوجین، مهمترین جنبه خانوادههای دارای عملکرد مطلوب میباشد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی و درمانشناختی رفتاری در ارتقای رضایت زناشویی و شادکامی زوجین دارای اختلالات میل جنسی بود.
مواد و روشها پژوهش با روش نیمهتجربی با طرح تحقیق پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، در 6 ماهه اول سال 1396 انجام شد. از مراجعین مراکز درمانی باروری شهر تهران 60 نفر از زوجینی که مطابق با ملاکهایDSM -V حداقل یکی از آنها دارای اختلال میل جنسی بودند به طور هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه آموزش مهارتهای ارتباطی و درمان شناختی رفتاری و کنترل، جایگزین شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و رضایت زناشویی انریچ بودند. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل کواریانس و تصحیح بن فرنی استفاده شد.
یافتهها نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی و درمانشناختی رفتاری به طور معناداری موجب افزایش شادکامی و رضایت زناشویی زوجین شد (05/0>P) و بین اثربخشی دو روش در افزایش شادکامی و رضایت زناشویی، تفاوتی وجود نداشت.
نتیجهگیری با استفاده از آموزش مهارتهای ارتباطی و درمانشناختی رفتاری میتوان موجبات افزایش شادکامی و رضایت زناشویی را در زوجین فراهم آورد. مراکز بهداشتی درمانی و مشاوره میتوانند با تشکیل کارگاههای هفتگی آموزشی در زمینه افزایش آگاهی جنسی خانوادهها، موجبات سلامت روانی جامعه را فراهم آورند.
روانشناسی و روانپزشکی
سامره اسدی مجره؛ بهمن اکبری
دوره 25، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1397، ، صفحه 819-828
چکیده
زمینه و هدف: گسترش دامنه خشونت و پرخاشگری در جامعه ایران و بویژه در سالهای اخیر یکی از جدیترین آسیبهای اجتماعی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری پرخاشگری بر اساس تنظیم هیجان، تکانشگری، آلکسیتیمیا و هیجانخواهی در دانشجویان انجام گردید. مواد و روشها: روش اجرای این پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع الگویابی ...
بیشتر
زمینه و هدف: گسترش دامنه خشونت و پرخاشگری در جامعه ایران و بویژه در سالهای اخیر یکی از جدیترین آسیبهای اجتماعی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری پرخاشگری بر اساس تنظیم هیجان، تکانشگری، آلکسیتیمیا و هیجانخواهی در دانشجویان انجام گردید. مواد و روشها: روش اجرای این پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع الگویابی معادلات ساختاری میباشد. نمونه پژوهش شامل 210 نفر(136 دختر و 74 پسر) دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در نیمسال دوم سال تحصیلی97-1396 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه پرخاشگری (AQ)، مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS)،پرسشنامه تکانشگری بارت، مقیاس آلکسیتیمیای تورنتو (TASS) و مقیاس هیجانخواهی زاکرمن را تکمیل نمودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای توصیفی و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و روش مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد ارتباط متغیرهای دشواری تنظیم هیجان، تکانشگری، آلکسیتیما و هیجانخواهی با پرخاشگری در دانشجویان مثبت و معنادار است ((P