مدیریت آموزش
آسیه نمازی؛ مرضیه مسجودی
چکیده
زمینه و هدف: پاندمی کووید 19 باعث تغییرات بسیاری در روشهای آموزشی دانشگاههای کشور شد و بسیاری از مؤسسات آموزشی، به ایجاد و راهاندازی کلاسهای مجازی یا توسعه نظامهای سنتی خود پرداختند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه رضایتمندی از آموزش مجازی و ارتباط آن با اشتیاق تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد رشت در دوران همهگیری بیماری کرونا ...
بیشتر
زمینه و هدف: پاندمی کووید 19 باعث تغییرات بسیاری در روشهای آموزشی دانشگاههای کشور شد و بسیاری از مؤسسات آموزشی، به ایجاد و راهاندازی کلاسهای مجازی یا توسعه نظامهای سنتی خود پرداختند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه رضایتمندی از آموزش مجازی و ارتباط آن با اشتیاق تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد رشت در دوران همهگیری بیماری کرونا انجام گرفت.مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که در آن 425 نفر از دانشجویان در دو گروه علوم پزشکی و غیرپزشکی بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه خودگزارشی در مورد رضایتمندی از آموزش مجازی و اشتیاق تحصیلی فردریکز را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با بهرهگیری از آزمونهای آماری تی مستقل، واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها: میانگین نمره کسبشده از مقیاس رضایت 22/89±78/70و اشتیاق تحصیلی، 11/58±51/12بود. کمترین رضایتمندی در گروه علوم پزشکی وجود داشت و همزمان اشتیاق تحصیلی آنها نیز نسبت به سایرین پایینتر گزارش شد. میزان رضایت از روش آموزش مجازی در دانشجویان غیربومی و تحصیلات تکمیلی نسبت به دیگر دانشجویان بالاتر بود. همچنین بین نمره رضایتمندی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان، همبستگی آماری معنیدار مشاهده شد (0/004=p).نتیجهگیری: با توجه به اهمیت اشتیاق تحصیلی بهویژه در رشتههای علوم پزشکی که با حفظ جان افراد سرکار دارند، نیاز به توانمندسازی و آموزش مهارت کار با آموزش مجازی برای ایجاد افزایش رضایتمندی و ارتباطگیری مناسب استادان با دانشجویان برای بهبود وضعیت ایجادشده ناشی از همهگیری وجود دارد.
زنان و زایمان
زهره محمدزاده تبریزی؛ مژده ناوی نژاد؛ معصومه شریف زاده؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان
دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 785-798
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به بالا بودن میزان استرس دوره بارداری و از طرفی همهگیری بیماری کووید 19 که به مخاطره افتادن سلامت عمومی زنان باردار میشود این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمراقبتی در مورد بیماری کووید 19 بر سلامت عمومی زنان باردار انجام گردید
مواد و روشها: این مطالعه بهصورت کارآزمایی بالینی بر روی 84 نفر از بانوان باردار ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به بالا بودن میزان استرس دوره بارداری و از طرفی همهگیری بیماری کووید 19 که به مخاطره افتادن سلامت عمومی زنان باردار میشود این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمراقبتی در مورد بیماری کووید 19 بر سلامت عمومی زنان باردار انجام گردید
مواد و روشها: این مطالعه بهصورت کارآزمایی بالینی بر روی 84 نفر از بانوان باردار با حاملگی بالای 20 هفته در بازه زمانی خرداد تا شهریور سال ١٣٩٩ در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار انجام شد. با استفاده از تخصیص تصادفی بلوکهای متغیر (بلوکهای ۴تایی) افراد در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گردآوری اطلاعات، فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمونهای من ویتنی و مجذور کای انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین سنی افراد شرکتکننده در گروه کنترل 5.88±27.36 و در گروه مداخله 5.71±27.20 بود. میانگین نمره کل سلامت عمومی قبل از مداخله در گروه کنترل 8.12±21.68 و در گروه مداخله 7.71±20.32 بود. نتایج آزمون منویتنی نشان داد نمره سلامت عمومی در ابتدای مطالعه از نظر آماری تفاوت معنادار ندارد (0.50=p). میانگین نمره سلامت کل بعد از مداخله در گروه کنترل 12.26±20.31 و در گروه مداخله 7.15±12.65 شد. آزمون منویتنی نشان داد این اختلاف از نظر آماری معنادار میباشد (0.001≥p).
نتیجهگیری: آموزش خودمراقبتی مرتبط با بیماری کووید- ١٩، منجر به ارتقای سطح سلامت عمومی مادران باردار میشود
پرستاری
زهره محمدزاده تبریزی؛ علی اصغر جسمی؛ فاطمه برزویی؛ نرجس حشمتی فر؛ الهام ناوی پور؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان
دوره 29، شماره 5 ، آذر و دی 1401، ، صفحه 616-626
چکیده
زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش میشوند و میتوانند پیشبینیکننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روشهای آرامسازی بر خودکارآمدی ...
بیشتر
زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش میشوند و میتوانند پیشبینیکننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روشهای آرامسازی بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در زمان شیوع کرونا ویروس انجام شد.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مداخلهای میباشد که به روش تصادفی براساس بلوکهای جایگشتی دوتایی در سال 1399 بر روی 26 نفر (مداخله 14 نفر و کنترل 12 نفر) از دانشجویان مقطع کارشناسی هوشبری و اتاق عمل انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل مبتلا نبودن به اختلالات روانی و مصرف داروهای روان و همچنین تمایل به شرکت در مطالعه بود. چکلیست مشخصات دموگرافیک و پرسشنامههای استاندارد سلامت روان و خودکارآمدی در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید.یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که بین خودکارآمدی (0/05> P) و سلامت روان(0/05> P )دانشجویان در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود نداشت.نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که روش آرامسازی بنسون بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان تأثیری نداشته است از این رو میتوان از سایر روشهای آرامسازی استفاده کرد.
آموزش بهداشت
آرزو نیک نژاد جلالی؛ سمیه ستوده؛ مبینا رحیمی؛ مالک سلیمانی محمدی
دوره 29، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 255-267
چکیده
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی پارهای از عوامل جمعیتشناسی و رفتاری مرتبط با رعایت اصول بهداشتی مرتبط با کرونا و بررسی دانش، نگرش و عملکرد ساکنین شهر سبزوار از اصول مراقبتی کووید 19 می باشد.مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بهصورت مقطعی بود. نمونه مورد مطالعه 1007 نفر از مردم شهر سبزوار بود که با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی پارهای از عوامل جمعیتشناسی و رفتاری مرتبط با رعایت اصول بهداشتی مرتبط با کرونا و بررسی دانش، نگرش و عملکرد ساکنین شهر سبزوار از اصول مراقبتی کووید 19 می باشد.مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بهصورت مقطعی بود. نمونه مورد مطالعه 1007 نفر از مردم شهر سبزوار بود که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از یک پرسشنامه استاندارد که شامل عوامل دموگرافیک، بررسی نگرش، ارزیابی دانش و رعایت رفتار پیشگیرانه بود استفاده شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 20، با آزمونهای آمار توصیفی و تحلیلی من-ویتنی، کروسکال والیس و اسپیرمن انجام شد.یافتهها: با توحه به میانگین نمرات به دست آمده بین وضعیت تاهل و نگرش و عملکرد رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<). رابطهای بین جنسیت و دانش و نگرش رابطه معنی داری وجود ندارد اما بین جنسیت و عملکرد رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<) که زنان نسبت به مردان عملکرد بهتری داشتند. بین گروههای سنی و دانش و نگرش رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<). بین درآمد و نگرش و عملکرد رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<). افراد خانهدار هم دانش بیشتر و هم عملکرد بهتری نسبت به سایر گروههای شغلی داشتهاند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه، اغلب مردم در خصوص اصول مراقبتهای بهداشتی و روشهای انتقال بیماری داری دانش و نگرش کافی میباشند. به نظرمیرسد با توجه و همهگیری بیماری کرونا تنها راه حل کنترل آن واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی میباشد.