منیره رضایی؛ نسرین حیدرزاده؛ لیلا حیدرزاده
دوره 29، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 291-302
چکیده
مقدمه:این مطالعه باهدف تعیین تاثیرآموزش همتا برتبعیت از رژیم غذایی ودارویی بیماران دیالیزی مراجعه کنندهمقدمه: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش همتا بر میزان تبعیت از رژیم غذایی ودارویی بیماران دیالیزیروش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است که در سال 1398 با مشارکت 60 نفر از بیماران دیالیزی به روش نمونهگیری در دسترس ...
بیشتر
مقدمه:این مطالعه باهدف تعیین تاثیرآموزش همتا برتبعیت از رژیم غذایی ودارویی بیماران دیالیزی مراجعه کنندهمقدمه: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش همتا بر میزان تبعیت از رژیم غذایی ودارویی بیماران دیالیزیروش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است که در سال 1398 با مشارکت 60 نفر از بیماران دیالیزی به روش نمونهگیری در دسترس و با تخصیص تصادفی نمونهها در دو گروه آزمون و کنترل (در هر گروه30 نفر) انجام شده است. قبل از انجام مداخله اطلاعات مربوط به نمونهها از طریق پرسشنامههای جمعیت شناسی و تبعیت از رژیم غذایی ودارویی بیماران دیالیزی جمعآوری شد.سپس مداخله آموزش همتا بر اساس نیازهای آموزشی بیماران در حیطههای مختلف جهت گروه مداخله طراحی و به صورت چهره به چهره و انفرادی در طول دو جلسه از دیالیز اجرا شد. یک ماه بعد از پایان جلسه دوم مجددا پرسشنامه تبعیت از رژیم غذایی ودارویی بیماران دیالیزی در اختیار هر دو گروه قرار گرفت و دادهها با استفاده از نرم افزارspss نسخه 19 تحلیل شدند.نتایج: در مرحله پیش آزمون، آزمون آماری تی مستقل، تفاوت معنیداری را در نمره تبعیت از رژیم غذایی ودارویی بین دو گروه کنترل و مداخله نشان نداد( 0.05 p>). در حالی که در مرحله پسآزمون، تفاوت معنیداری در نمره تبعیت از رژیم غذایی ودارویی دو گروه آزمون و کنترل وجود داشت(0.05 p<). همچنین آزمون تی زوجی، تفاوت معنیداری را بین مرحله قبل و بعد از مداخله، در گروه آزمون نشان داد(0.05 p<).بحث و نتیجه گیری: آموزش توسط همتا باعث ارتقاء تبعیت از رژیم غذایی ودارویی بیماران دیالیزی میشود، لذا استفاده از این روش آموزشی برای بیماران دیالیزی در کنار سایر روشهای آموزشی پیشنهاد میشود.کلیدواژه: آموزش، همتا، رژیم غذایی ودارویی، دیالیز
مدیریت آموزش
امیرحسین کیذوری؛ حمید یاقوتی مقدم؛ حمید صادقی؛ محمد حسین زاده حصاری؛ مهناز حق نظر
دوره 26، شماره 4 ، مهر و آبان 1398، ، صفحه 487-493
چکیده
زمینه و هدف: آموزش به فعالیتهای گفته میشود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی معلم طرحریزی میشود و بین معلم و یک یا چند یادگیرنده بهصورت یک کنش متقابل جریان مییابد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روشهای آموزشی همتا و غیرهمتا بر یادگیری بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: آموزش به فعالیتهای گفته میشود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی معلم طرحریزی میشود و بین معلم و یک یا چند یادگیرنده بهصورت یک کنش متقابل جریان مییابد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روشهای آموزشی همتا و غیرهمتا بر یادگیری بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون بود. جامعة آماری پژوهش را تمامی دانشجویان هوشبری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 48 نفر تشکیل دادند که تمامی بعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه همتا و غیر همتا جای گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه چندقسمتی بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (a= 0/93) مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS16 و از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (کوواریانس) استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که یادگیری از همتایان بر عملکرد بالینی دانشجویانF=295/68, T=17,19) P