زهرا نعمتی؛ شاهرخ مقصودی؛ سیدرضا مظلوم؛ مریم کلاته ملائی
دوره 29، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 243-254
چکیده
مقدمه: قاطعیت ابزار ضروری در ارتباط میان پرستاران با سایرین محسوب میشود. بر اساس مطالعات، پرستاران قاطع تراعتمادبه نفس بالاتری داشته و در صورت انجام خطا، شهامت بیشتری در گزارش خطا و در نتیجه انجام اقدام به موقع و پیشگیری از تکرار خطاهای مشابه شود.هدف: مطالعه ی حاضر با هدف ارزیابی اثر یک برنامه ی آموزشی قاطعیت بر میزان قاطعیت و عزت نفس ...
بیشتر
مقدمه: قاطعیت ابزار ضروری در ارتباط میان پرستاران با سایرین محسوب میشود. بر اساس مطالعات، پرستاران قاطع تراعتمادبه نفس بالاتری داشته و در صورت انجام خطا، شهامت بیشتری در گزارش خطا و در نتیجه انجام اقدام به موقع و پیشگیری از تکرار خطاهای مشابه شود.هدف: مطالعه ی حاضر با هدف ارزیابی اثر یک برنامه ی آموزشی قاطعیت بر میزان قاطعیت و عزت نفس پرستاران انجام شد.روش انجام کار: این مطالعه از نوع تجربی دو گروهه با طرح پیش و پس آزمون بود. مطالعه بر روی دو گروه 35 نفره از پرستاران بخشهای مختلف بیمارستان امام رضا (ع) مشهد صورت پذیرفت. برنامه آموزش قاطعیت در گروه مداخله شامل یک کارگاه آموزشی و یک جلسه درونبخشی انجام شد. تمامی افراد در دو گروه پیش از مداخله، پس از مداخله و یکماه پس از مداخله اقدام به تکمیل پرسشنامه های قاطعیت راتوس و اعتماد به نفس روزنبرگ نمودند. یافته ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.نتایج: میان گروه مداخله و کنترل از لحاظ متغیرهای زمینه ای اختلاف معنی داری وجود نداشت. برنامه آموزش میزان قاطعیت و اعتماد به نفس پرستاران را در گروه مداخله در تمامی اندازه گیری های پس از مداخله نسبت به پیش از آن افزایش داد (01/0>p)، هرچند که افزایش قاطعیت و اعتماد به نفس پرستاران در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در هیچ یک از زمانهای پس از مداخله معنی دار نشد (p>0/05).نتیجه گیری: اجرای یک برنامه ی آموزش قاطعیت منجر به بهبود میزان قاطعیت و اعتماد به نفس پرستاران میگردد
روانشناسی و روانپزشکی
احمد محمودی؛ مریم مشایخ؛ فاطمه زم؛ مهدی شاه نظری؛ جاوید پیمانی
دوره 29، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1401، ، صفحه 115-130
چکیده
زمینه و هدف: کودک آسیب دیده شنوایی اغلب مشکلات ارتباطی دارد و مشکلات ارتباطی خود می تواند به مسائل اجتماعی و رفتاری منجر شود از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل ...
بیشتر
زمینه و هدف: کودک آسیب دیده شنوایی اغلب مشکلات ارتباطی دارد و مشکلات ارتباطی خود می تواند به مسائل اجتماعی و رفتاری منجر شود از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان پسر ناشنوای مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 99- 1398 در استان البرز بود. تعداد دانش آموزان 45 نفر بود که از این تعداد به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 دانش آموز انتخاب شد و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. از مقیاس های اضطراب کودکان اسپنس و سنجش عزت نفس کوپر اسمیت برای جمع آوری داده ها استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان میدهد که میزان اضطراب کودکان ناشنوا در گروه آزمایش و پس از اجرای بازی درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است(p<0/05). همچنین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که عزت نفس کودکان ناشنوا در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون افزایش معناداری در سطح 05/0 داشته است.نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، بازی درمانی گروهی روشی موثر برای کاهش اضطراب و افزایش و تقویت عزت نفس دانش آموزان ناشنوا می باشد. ایجاد زمینه های لازم جهت برگزاری جلسات بازی درمانی گروهی در مدارس ویژه ناشنوایان ضروری به نظر می رسد.
محمدحسن شیرسوار؛ علی محمد امیرتاش؛ شهین جلالی؛ محسن کوشان؛ فهیمه کیوانلو؛ محمد سیداحمدی
دوره 20، شماره 3 ، مهر و آبان 1392، ، صفحه 292-301
چکیده
زمینه و هدف: اعتیاد ابتلای اسارتآمیز فرد به ماده یا دارویی مخدر است که او را از نظر جسمی و روانی به خود وابسته ساخته و کلیه رفتارهای فردی و اجتماعی او را تحت تأثیر قرار می دهد و بهعنوان مهمترین آسیب اجتماعی جامعه انسانی را مورد هجوم خود قرار داده است. لذا هدف از این تحقیق مقایسه تأثیر بازتوانی همراه با ورزش بر کیفیت زندگی و عزت نفس ...
بیشتر
زمینه و هدف: اعتیاد ابتلای اسارتآمیز فرد به ماده یا دارویی مخدر است که او را از نظر جسمی و روانی به خود وابسته ساخته و کلیه رفتارهای فردی و اجتماعی او را تحت تأثیر قرار می دهد و بهعنوان مهمترین آسیب اجتماعی جامعه انسانی را مورد هجوم خود قرار داده است. لذا هدف از این تحقیق مقایسه تأثیر بازتوانی همراه با ورزش بر کیفیت زندگی و عزت نفس افراد معتاد در مقایسه با شیوه های معمول است.
مواد و روشها: در این تحقیق نیمهتجربی، از میان مراجعهکنندگان به مرکز ترک اعتیاد کنگره شصت، تعداد 60 بیمار بهصورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول 30 نفر از افرادی بودند که پس از سمزدایی در برنامههای ورزشی شرکت نداشته و فقط درمانهای دارویی و مشاوره دریافت می کردند، گروه دو، 30 نفر از افرادی بودند که علاوهبر درمانهای دارویی و مشاوره پس از سمزدایی در برنامههای ورزشی شرکت داشتند. آزمودنیها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامههای مربوط به کیفیت زندگی و عزت نفس پاسخ دادند. نهایتاً اطلاعات با استفاده از آزمونهای تی دو گروه مستقل و وابسته از طریق نرمافزار SPSS 16 در سطح معناداری (05/0p
ملیحه نوری سیستانی؛ مهدی مشکی؛ پیمان نوشین
دوره 16، شماره 3 ، مهر و آبان 1388، ، صفحه 142-149
چکیده
زمینه و هدف: تامین نیازهای حرکتی افراد، توان آینده جامعه را به طور معجزه آسایی افزایش می دهد. تحقیقات صورت گرفته در زمینه تاثیر عزت نفس و جایگاه مهار سلامت در ایجاد و بروز رفتارهای بهداشتی سبب گردیده که این مفاهیم، چارچوبی علمی در مباحث بهداشتی و روانشناسی سلامت فراهم آورند. پژوهش حاضر به بررسی همراهی فعالیت جسمانی با عزت نفس و نظریه ...
بیشتر
زمینه و هدف: تامین نیازهای حرکتی افراد، توان آینده جامعه را به طور معجزه آسایی افزایش می دهد. تحقیقات صورت گرفته در زمینه تاثیر عزت نفس و جایگاه مهار سلامت در ایجاد و بروز رفتارهای بهداشتی سبب گردیده که این مفاهیم، چارچوبی علمی در مباحث بهداشتی و روانشناسی سلامت فراهم آورند. پژوهش حاضر به بررسی همراهی فعالیت جسمانی با عزت نفس و نظریه جایگاه مهار سلامت در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار پرداخته است.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مورد - شاهدی است که 74 دانشجوی ورزشکار برای گروه مورد و 74 دانشجوی غیرورزشکار برای گروه شاهد از دانشگاه علوم پزشکی گناباد انتخاب شدند. داده ها پس از تکمیل پرسشنامه های جمعیت شناختی، عزت نفس و "نسخه ب" ابزار جایگاه مهار سلامت با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، رگرسیون لجستیک، مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل در نرم افزار SPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: طبق نتایج این مطالعه در دانشجویان ورزشکار، میانگین نمره باورهای درونی 7/3±51/28، افراد موثر 9/4±89/20 و شانس 7/3±67/14 بود که در غیرورزشکاران به ترتیب 6/4±87/27، 97/4±64/21 و 64/4±48/15 بود که این تفاوت ها معنادار نبودند. اما گروه ورزشکاران از عزت نفس بالاتر و معناداری نسبت به گروه غیرورزشکار (2/31 در مقابل 79/28) برخوردار بودند (P