روانشناسی و روانپزشکی
نسرین میرچولی؛ علی محمد ناعمی
دوره 28، شماره 5 ، آذر و دی 1400، ، صفحه 790-800
چکیده
زمینه و هدف: تفکر انتقادی، زمینه ایجاد مهارت فهم و ارزیابی دانش جدید را برای فراگیران فراهم میکند که با عوامل گوناگونی از جمله خودپنداره تحصیلی و ساختار کلاس ارتباط پیدا میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودپنداره تحصیلی و ساختار کلاس با تفکر انتقادی در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: تفکر انتقادی، زمینه ایجاد مهارت فهم و ارزیابی دانش جدید را برای فراگیران فراهم میکند که با عوامل گوناگونی از جمله خودپنداره تحصیلی و ساختار کلاس ارتباط پیدا میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودپنداره تحصیلی و ساختار کلاس با تفکر انتقادی در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را تمامی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به تعداد 250 نفر تشکیل دادند که تعداد 148 نفر براساس فرمول کوکران و به روش تصادفی نظامدار بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامههای استاندارد تفکر انتقادی، خودپنداره تحصیلی و ساختار کلاس جمعآوری شد و با روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با کمک نرمافزار SPSS20 تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای خودپندارة تحصیلی و تفکر انتقادی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد ( p≤0 /001و r=0/519) و این متغیر 25/4 درصد تغییرات تفکر انتقادی دانشجویان را تبیین میکند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که متغیرهای ساختار کلاس و تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنادار دارند
(r=0/628 ;p≤0 /001)و توانسته است 22/4 درصد تغییرات تفکر انتقادی دانشجویان را تبیین کند.
نتیجهگیری: خودپنداره تحصیلی و ساختار کلاس، در رشد تفکر انتقادی دانشجویان نقش دارد و این امر میتواند موفقیت تحصیلی دانشجویان را سبب شود؛ بنابراین، با افزایش سطح خودپنداره تحصیلی و بهبود ساختار کلاس میتوان زمینه رشد تفکر انتقادی دانشجویان را فراهم ساخت.
روانشناسی و روانپزشکی
نسرین میرچولی؛ علی محمد ناعمی
دوره 26، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1398، ، صفحه 809-816
چکیده
زمینه و هدف: در عصر حاضر تفکر انتقادی بهعنوان یکی از هدفهای مهم آموزشی محسوب میشود که باید در فرایند یادگیری، مورد توجه استادان، معلمان و فراگیران قرار گیرد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة درگیری تحصیلی، جهتگیری هدف و مولفههای آن با تفکر انتقادی در دانشجویان رشتة پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد. مواد و ...
بیشتر
زمینه و هدف: در عصر حاضر تفکر انتقادی بهعنوان یکی از هدفهای مهم آموزشی محسوب میشود که باید در فرایند یادگیری، مورد توجه استادان، معلمان و فراگیران قرار گیرد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة درگیری تحصیلی، جهتگیری هدف و مولفههای آن با تفکر انتقادی در دانشجویان رشتة پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری را تمامی دانشجویان رشتة پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1397 به تعداد 520 نفر تشکیل دادند که تعداد 221 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی نظام دار به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد تفکر انتقادی، جهتگیری هدف و درگیری تحصیلی جمعآوری شد و با روشهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با کمک نرم افزار SPSS20 تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین درگیری تحصیلی، جهتگیری مهارت- گرایشی و جهتگیری عملکرد - گرایشی با تفکر انتقادی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد (001/0p
محمدرضا سرمدی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ حسین زارع؛ میترا قریب؛ امیرحسین امامی؛ آتوسا قریب
دوره 17، شماره 3 ، مهر و آبان 1389، ، صفحه 169-179
چکیده
زمینه و هدف: تفکر انتقادی از جمله برون دادهای اصلی آموزش عالی است و با گسترش روز افزون اشتغال به تحصیل در دوره های مجازی، ارتقا تفکر انتقادی در نظام آموزش از دور، مد نظر دست اندرکاران می باشد. این مطالعه به منظور بررسی کیفی تجارب اساتید و دانشجویان از یاددهی-یادگیری تفکر انتقادی در آموزش پزشکی انجام گردید.
مواد و روش ها: در این مطالعه ...
بیشتر
زمینه و هدف: تفکر انتقادی از جمله برون دادهای اصلی آموزش عالی است و با گسترش روز افزون اشتغال به تحصیل در دوره های مجازی، ارتقا تفکر انتقادی در نظام آموزش از دور، مد نظر دست اندرکاران می باشد. این مطالعه به منظور بررسی کیفی تجارب اساتید و دانشجویان از یاددهی-یادگیری تفکر انتقادی در آموزش پزشکی انجام گردید.
مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی، 7 نفر از اساتید و 11 نفر از دانشجویان نظام آموزش از دور رشته آموزش پزشکی مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. کلیه مصاحبه ها ضبط و به صورت مکتوب پیاده شد و با استفاده از روش تحلیل مقایسه ای اشتراوس و کوربین، تحلیل گردیدند.
یافته ها: مشارکت کنندگان در این پژوهش سه درون مایه اصلی «ماهیت تفکر انتقادی»، «تفکر انتقادی در چارچوب رشته آموزش پزشکی» و «فرایند یاددهی یادگیری تفکر انتقادی در آموزش پزشکی مجازی» را مطرح نمودند.
نتیجه گیری: تجربه شرکت کنندگان نشان می دهد که یاددهی یادگیری تفکر انتقادی در آموزش مجازی تحت تاثیر راهبردهای تدریس، خصوصیات نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری، ایجاد محیط مناسب فراگیر محور و مد نظر قرار دادن تفکر انتقادی به عنوان یکی از اهداف درسی و ارزیابی قرار دارد.