پرستاری
نرجس حشمتی فر؛ فاطمه برزویی؛ سارا احمدی؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان؛ زهره محمدزاده تبریزی؛ محمد حسین زاده حصاری
دوره 30، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1402، ، صفحه 325-335
چکیده
زمینه و هدف: کروناویروس بیماری واگیرداری است که امروزه جامعه بزرگ پرستاری بهویژه پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه با آن روبهرو هستند. در کنار سایر عوامل استرسزای شغلی در حرفه پرستاری، ماهیت این بیماری، کیفیت زندگی کاری پرستاران را تحت تأثیر قرار داده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تأثیر آرامسازی بنسون بر کیفیت زندگی کاری ...
بیشتر
زمینه و هدف: کروناویروس بیماری واگیرداری است که امروزه جامعه بزرگ پرستاری بهویژه پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه با آن روبهرو هستند. در کنار سایر عوامل استرسزای شغلی در حرفه پرستاری، ماهیت این بیماری، کیفیت زندگی کاری پرستاران را تحت تأثیر قرار داده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تأثیر آرامسازی بنسون بر کیفیت زندگی کاری پرستاران در مراقبتکننده از بیماران کووید 19 انجام گرفت.مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی دوگروهی بود. واحدهای پژوهش شامل 62 پرستار شاغل در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستان واسعی سبزوار بودند که در سال 1399 به روش سرشماری و تخصیص تصادفی به دو گروه آرامسازی بنسون و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله دو بار در هفته به مدت یک ماه و هر بار20 دقیقه تمرینات آرامسازی را انجام دادند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه کیفیت زندگیکاری WRQoL-2انجام شد. دادهها توسط نرمافزار 16spss تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی کاری تمام پرستاران پیش از مداخله در شرایط پاندمی کرونا 4/4±53 بود که در سطوح کیفیت زندگی پایین کاری قرار میگیرد. کیفیت زندگیکاری پرستاران مراقبت ویژه پس از انجام آرامسازی بنسون، در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت (p<0.05).نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که آرامسازی بنسون باعث افزایش کیفیت زندگی کاری در پرستاران در مواجهه با بیماران کووید 19 میشود از این رو پیشنهاد میشود مدیران پرستاری ضمن بهکارگیری روشهای آرامسازی، با ایجاد محیط کاری آرام و کماسترس زمینه مشارکت فعالانه پرستاران را فراهم کنند و به اهداف نظام سـلامت دست یابند.
بی هوشی و اتاق عمل
فاطمه وافی ثانی؛ سید علیرضا محمد دوست؛ محمد حسین زاده حصاری؛ رقیه زردشت
دوره 30، شماره 2 ، خرداد و تیر 1402، ، صفحه 208-221
چکیده
زمینه و هدف: برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل، با توجه به نوپا بودن رشته، نیاز به ارزیابی مداوم، تضمین کیفیت و ارتقا دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته اتاق عمل ایران و دانشگاههای منتخب استرالیا است.مواد و روشها: دادههای لازم این مطالعه تطبیقی، از طریق جستجوی گسترده در وبسایتهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل، با توجه به نوپا بودن رشته، نیاز به ارزیابی مداوم، تضمین کیفیت و ارتقا دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته اتاق عمل ایران و دانشگاههای منتخب استرالیا است.مواد و روشها: دادههای لازم این مطالعه تطبیقی، از طریق جستجوی گسترده در وبسایتهای دانشگاههای ملبورن، آدلاید و لاتروب و مکاتبه با آنها، پایگاههای انگلیسی و فارسی بین سالهای 2000 تا 2020 جمعآوری شده است. مدل چهار مرحلهای جرج بردی برای ارزیابی برنامههای درسی استفاده شد.یافتهها: مهمترین ویژگی برنامه ارشد در استرالیا، نداشتن آزمون ورودی، تحصیل به دو صورت تماموقت و نیمهوقت، تجربه حداقل دو سال کار در اتاق عمل، واحدهای درسی بیشتر و انعطاف در انتخاب دروس بود در حالی که در ایران، شرکت در آزمون سراسری، توجه نکردن به سابقه کاری در اتاق عمل و درج نشدن گرایش یا تخصص در دانشنامه فارغالتحصیلان ارشد و تحصیل بهصورت تماموقت از خصوصیات برنامه ارشد اتاق عمل بود.نتیجهگیری: مقایسه نظام آموزشی ایران و استرالیا، بیانگر تفاوتهایی در برنامه آموزشی دو کشور بود. بهمنظور رفع نواقص و ارتقای رشته در ایران به مسئولان برنامهریزی، توجه به تجربه کار بالینی، استفاده از ظرفیت واحد انتخابی- تخصصی و پایاننامه در راستای تخصصی شدن، روشهای مختلف تحقیق و ارائه برخی دورههای خاص به صورت مجازی توصیه میشود.
روانشناسی و روانپزشکی
حمید یاقوتی مقدم؛ فرشاد جابری کوشکی؛ مهناز حق نظر؛ حمید صادقی؛ محمد حسین زاده حصاری
دوره 27، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1399، ، صفحه 788-794
چکیده
زمینه و هدف اعتیاد به کار میتواند لذتبخش ولی خستهکننده و مشکلساز باشد. این حالت، پیامدهای مثبت و منفی به دنبال دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه اعتیاد به کار با میزان افسردگی و اضطراب در پزشکان متخصص بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشهااین پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
زمینه و هدف اعتیاد به کار میتواند لذتبخش ولی خستهکننده و مشکلساز باشد. این حالت، پیامدهای مثبت و منفی به دنبال دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه اعتیاد به کار با میزان افسردگی و اضطراب در پزشکان متخصص بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشهااین پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی پزشکان متخصص بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به تعداد 58 نفر تشکیل دادند که تمامی بهعنوان نمونه، انتخاب و به صورت سرشماری، بررسیشدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای اعتیاد به کار اسپنس و رابینز، افسردگی بک و اضطراب اشپیلبرگر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS20و از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون) استفاده شد.
یافتهها نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین اعتیاد به کار و اضطراب و افسردگی (0/05>p) وجود دارد؛ همچنین اعتیاد به کار، قابلیت پیشبینی افسردگی و اضطراب را داشته است (0/05>p).
نتیجهگیریاعتیاد به کار میتواند باعث افزایش اضطراب و افسردگی گردد. بنابراین سازمانها باید در نظر داشته باشند که اعتیاد به کار همیشه نمیتواند برای کارکنان و سازمانها مفید باشد و لذا مدیران باید به راهکارهایی بیندیشند که از بروز چنین مسائلی که میتواند برای سلامتی مضر باشد، پیشگیری کنند.
مدیریت آموزش
امیرحسین کیذوری؛ حمید یاقوتی مقدم؛ حمید صادقی؛ محمد حسین زاده حصاری؛ مهناز حق نظر
دوره 26، شماره 4 ، مهر و آبان 1398، ، صفحه 487-493
چکیده
زمینه و هدف: آموزش به فعالیتهای گفته میشود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی معلم طرحریزی میشود و بین معلم و یک یا چند یادگیرنده بهصورت یک کنش متقابل جریان مییابد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روشهای آموزشی همتا و غیرهمتا بر یادگیری بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: آموزش به فعالیتهای گفته میشود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی معلم طرحریزی میشود و بین معلم و یک یا چند یادگیرنده بهصورت یک کنش متقابل جریان مییابد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روشهای آموزشی همتا و غیرهمتا بر یادگیری بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون بود. جامعة آماری پژوهش را تمامی دانشجویان هوشبری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 48 نفر تشکیل دادند که تمامی بعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه همتا و غیر همتا جای گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه چندقسمتی بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (a= 0/93) مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS16 و از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (کوواریانس) استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که یادگیری از همتایان بر عملکرد بالینی دانشجویانF=295/68, T=17,19) P