پرستاری
سمیه رزم آرای؛ پویا حسین زاده؛ عبدالحسن کاظمی؛ شیوا حیدری؛ فاطمه حسن زاده؛ ثنا کاظمی
دوره 30، شماره 2 ، خرداد و تیر 1402، ، صفحه 177-192
چکیده
زمینه و هدف: هوش هیجانی یکی از مهمترین عواملی است که بر آموزش، عملکرد و کیفیت تعاملات بین افراد مختلف در یک جامعه تأثیر میگذارد. امروزه توجه به ابعاد مختلف هوش هیجانی و مدیریت صحیح آنها موضوع مهمی در مقوله مدیریت آموزشی میباشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین ارتباط هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانشجویان رشتههای علوم پزشکی ...
بیشتر
زمینه و هدف: هوش هیجانی یکی از مهمترین عواملی است که بر آموزش، عملکرد و کیفیت تعاملات بین افراد مختلف در یک جامعه تأثیر میگذارد. امروزه توجه به ابعاد مختلف هوش هیجانی و مدیریت صحیح آنها موضوع مهمی در مقوله مدیریت آموزشی میباشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین ارتباط هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بود.مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی میباشد و ارتباط بین هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر را در میان دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال 99- 98 بررسی کرده است. جامعه آماری این مطالعه شامل 260 نفر از دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه آزاد ارومیه است که با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی گلمن مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافتهها: این مطالعه نشان داد که دانشجویان برای کنترل و ارتقای هوش هیجانی، نیاز به مداخله دارند تا تأثیر هوش هیجانی افراد موردمطالعه در بروز رفتار پرخطر کاهش یابد (0/001=p). همچنین بروز رفتار پرخطر در دانشجویان دختر بهطور معناداری بیشتر از دانشجویان پسر بود (0/001=p).نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ارتباط نزدیکی بین هوش هیجانی و بروز رفتار پرخطر در دانشجویان وجود دارد و بهمنظور کنترل هوش هیجانی و ارتقای ابعاد مختلف آن نیازمند مداخلات مثبت در قالب کارگاههای آموزشی و کلاسهای فوقبرنامهای برای دانشجویان، استادان و والدین دانشجویان میباشد.
پرستاری
فاطمه شیرازی؛ شیوا حیدری؛ پویا حسین زاده؛ هادی ذوالفقارزاده
دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 744-755
چکیده
زمینه و هدف: امروزه رفتار تبعیضآمیز کارکنان درمانی نسبت به افراد مبتلا به ایدز به وفور مشاهده میشود. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی روشهای تدریس آنلاین به شیوه میکرولرنینگ و بارش فکری بر آگاهی دانشجویان پرستاری نسبت به سوءرفتار با بیماران مبتلا به ایدز انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 90 دانشجوی پرستاری به ...
بیشتر
زمینه و هدف: امروزه رفتار تبعیضآمیز کارکنان درمانی نسبت به افراد مبتلا به ایدز به وفور مشاهده میشود. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی روشهای تدریس آنلاین به شیوه میکرولرنینگ و بارش فکری بر آگاهی دانشجویان پرستاری نسبت به سوءرفتار با بیماران مبتلا به ایدز انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 90 دانشجوی پرستاری به روش تصادفی ساده به سه گروه تقسیم شدند و پس از انجام پیشآزمون آگاهی از سوءرفتار با بیماران مبتلا به ایدز، گروه اول به روش میکرولرنینگ آنلاین،گروه دوم به روش بارش فکری آنلاین آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی ندیدند. پس از مداخله مجدداً آگاهی دانشجویان مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که اختلاف معناداری بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه مداخله وجود داشت در حالی که این تغییرات در گروه کنترل مشاهده نشد. همچنین پس از مداخله، اختلاف معناداری در میانگین نمره سه گروه مشاهده شد و آزمونهای تعقیبی نشان داد هر دو گروه بارش فکری و میکرولنینگ با گروه کنترل تفاوت معناداری داشتند اما بین میانگین نمره آگاهی از سوءرفتار در دو گروه بارش فکری و میکرولرنینگ تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد هر دو شیوه آموزش به روش میکرولرنینگ و بارش فکری آنلاین توانستهاند در افزایش آگاهی دانشجویان پرستاری نسبت به سوءرفتار با بیماران نقش داشته باشند. با توجه به شرایط فعلی کشور و لزوم استفاده از روشهای آموزش مجازی پیشنهاد میگردد که از این دو روش آموزشی برای ارتقای بنیه علمی دانشجویان استفاده گردد
پرستاری
هادی ذوالفقارزاده؛ شیوا حیدری؛ اسفندیار بالجانی؛ پویا حسین زاده
دوره 29، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1401، ، صفحه 357-368
چکیده
زمینه و هدف: اعتقادات و نگرشهای متفاوت افراد، گاهی منجر به اشکال مختلفی از انگ و تبعیض در برابر یک گروه با اعتقادات متفاوت میشود. این مطالعه با هدف تعیین میزان انگ و تبعیض و اظهار عملکردهای تبعیضآمیز دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در مواجهه با مبتلایان به HIV/AIDS انجام گرفته است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- ...
بیشتر
زمینه و هدف: اعتقادات و نگرشهای متفاوت افراد، گاهی منجر به اشکال مختلفی از انگ و تبعیض در برابر یک گروه با اعتقادات متفاوت میشود. این مطالعه با هدف تعیین میزان انگ و تبعیض و اظهار عملکردهای تبعیضآمیز دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در مواجهه با مبتلایان به HIV/AIDS انجام گرفته است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 90 دانشجوی پرستاری ترم 5 و 6 دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه بهصورت سرشماری انتخاب و با استفاده از پرسشنامه رفتار و مراقبتهای حرفهای از بیماران مبتلا به ایدز بررسی شدند. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 16 و آزمونهای آماری توصیفی استفاده گردید.
یافتهها: 76/7 درصد بر این باور بودند که میتوانند به دلیل حفظ سلامت خود و خانوادهشان از ارائه خدمت به بیماران مبتلا به ایدز امتناع کنند. 55/5 درصد دانشجویان ترس از مبتلا شدن را مهمترین نگرانی در درمان مراقبتی از بیماران مبتلا به ایدز میدانستند. 7/8 درصد دانشجویان اظهار کردند که از ارائه درمان مراقبتی به بیمار مبتلا به ایدز امتناع کردند..
نتیجهگیری: افزایش میزان انگ و تبعیض دانشجویان پرستاری نسبت به بیمار مبتلا به ایدز میتواند به علت ترس از مبتلا شدن و کمبود وسایل پیشگیرانه باشد، ارائه آموزشهای مناسب، تقویت انگیزههای مادی و معنوی و اتخاذ قوانین جدید در این زمینه پیشنهاد میشود.