نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
2 دانشجو کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران.
3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
چکیده
زمینه صرع، یک اختلال سیستم عصبی مرکزی است که در آن، فعالیت سلولهای عصبی در مغز مختل شده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری بر ادراک دیداری و تمرکز کودکان دارای اختلال صرع میباشد.
روش کار این پژوهش، از نوع شبهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری آن، کلیه کودکان دارای اختلالات صرع شهرستان مشهد است که از این بین 30 نفر از کودکان به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، آزمون تمرکز کامپیوتریCOG (2012) و آزمون ادراک دیداری فراستیگ (1982) بود. برای تحلیل دادهها از میانگین، انحراف استاندارد و روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون ادراک دیداری (01/0˂P) و تمرکز (05/0˂P) بعد از حذف اثر پیشآزمون، در گروه آزمایشی، تفاوت معنیداری وجود دارد؛ به این صورت که میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش، بهطور معنیداری بیشتر از گروه گواه بود. به این ترتیب، استفاده از بازیهای رایانهای در مهارتهای دیداری، باعث افزایش ادراک دیداری و تمرکز میشود.
نتیجهگیری با توجه به یافتهها، با استفاده از بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری میتوان ادراک دیداری و تمرکز کودکان دارای صرع را بهبود بخشید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of computer games based on visual skills on visual perception and concentration in children with epilepsy disorder
نویسندگان [English]
- Farangis Demehri 1
- Sama Meghdadi 2
- Mohsen Saeedmanesh 3
1 Assistant professor, Psychology Department, science and Arts University, Yazd
2 M. A in clinical psychology, Psychology Department, science and Arts University, Yazd
3 Assistant professor, Psychology Department, science and Arts University, Yazd
چکیده [English]
Introduction: Epilepcy is a chronic and neurological disease. The aim of this study was to determain the effectiveness of computer gamesbased on visual skills on visual perception and concentration of children with epilepsy disorder.
Materials and Methods: This is a quasi-experimental study with pretest and post-test design with control group. The statistical population of this study was all children with epilepsy disorders referring to the epilepsy disorder treatment center in Mashhad. The sample was 30 these individuals have been selected and voluntarily selected according to the criteria and randomly divided into two experimental and control groups. The tools used in this research were the computer focus test (COG) (2012) and the Frostheit Visual Perception Test (1982). Finally, the data were analyzed by descriptive and inferential statistics using covariance analysis. For this purpose, SPSS-24 software was used.
Results: The results showed that there was a significant difference between the mean post-test scores of visual perception (P <0.01) and concentration (P0.05) after elimination of pre-test. The mean score of the post-test group was significantly more than the control group, which meant that the use of computer games in visual skills increased visual perception and concentration.
Conclusion: The results showed that the use of computer games in visual skills increased visual perception, and concentration on the experimental group in the post-test phase, compared with the control group.
کلیدواژهها [English]
- Computer games in visual skills
- visual perception
- focus
- epileptic seizure