روانشناسی و روانپزشکی
محمد علی توسنگ؛ رضا پاشا*؛ سحر صفرزاده
دوره 29، شماره 4 ، مهر و آبان 1401، ، صفحه 461-474
چکیده
زمینه و هدف: وضعیت اجتماعی جامعه به سمتی پیش رفته است که میزان تنشهای ورود به محیطهای آموزشی بهویژه دانشگاه بیشتر شده است. در حوزه روانشناختی درمان شناختی- رفتاری در کنترل استرس و تعارضات در افراد از مداخلات مهم میباشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر سخترویی و سازگاری فردی- اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم ...
بیشتر
زمینه و هدف: وضعیت اجتماعی جامعه به سمتی پیش رفته است که میزان تنشهای ورود به محیطهای آموزشی بهویژه دانشگاه بیشتر شده است. در حوزه روانشناختی درمان شناختی- رفتاری در کنترل استرس و تعارضات در افراد از مداخلات مهم میباشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر سخترویی و سازگاری فردی- اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروههای آزمایش و کنترل میباشد. دانشجویان (200 دانشجو) با روش نمونهگیری تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (100 نفر گروه آزمایش و 100 نفر کنترل) تقسیم شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد سخترویی کوباسا و سازگاری دانشجویان انجام گردید. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 27 و بهکارگیری آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: در مرحله پس از آموزش درمان شناختی- رفتاری بین میانگین نمره کل سخترویی، سازگاری و ابعاد آنها در دو گروه از نظر آماری تفاوت معنیداری وجود داشت (0/05>P). این تفاوتها در مرحله پیگیری بعد از 4 ماه از مداخله نیز برقرار بود (0/05>P).
نتیجهگیری: درمان شناختی- رفتاری بر میزان سخترویی و سازگاری دانشجویان تأثیر مثبت دارد و میتوان از این شیوه درمانی برای ارتقای سلامت و بهداشت روانی دانشجویان استفاده کرد. پیشنهاد میشود این رویکرد آموزشی- درمانی در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانشجویی استفاده شود.