آموزش بهداشت
مجید یوسفی افراشته؛ شمسی رضایی؛ ترانه صادقی پری
دوره 28، شماره 2 ، خرداد و تیر 1400، ، صفحه 287-293
چکیده
زمینه و هدف بهزیستی تحصیلی و شیفتگی تحصیلی، از متغیرهای مهم در حوزه آموزش و یادگیری است که شناخت عوامل زمینهساز آنها ضرورت دارد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بهزیستی تحصیلی با رویکردهای یادگیری و شیفتگی تحصیلی بود. مواد و روشها در این پژوهش مقطعی، از نوع توصیفی- همبستگی در سال 1397، نمونهای شامل 244 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
زمینه و هدف بهزیستی تحصیلی و شیفتگی تحصیلی، از متغیرهای مهم در حوزه آموزش و یادگیری است که شناخت عوامل زمینهساز آنها ضرورت دارد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بهزیستی تحصیلی با رویکردهای یادگیری و شیفتگی تحصیلی بود. مواد و روشها در این پژوهش مقطعی، از نوع توصیفی- همبستگی در سال 1397، نمونهای شامل 244 نفر از دانشجویان علوم پزشکی زنجان به روش نمونهگیری طبقهای برحسب جنسیت از پنج رشته تحصیلی انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه رویکردهای یادگیری برگرفته از پرسشنامه رویکردها و مهارتهای مطالعه برای دانشجویان تیت (Tait) و همکاران، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی سالملا- آرو و آپادایا (Salmela-Aro & Upadya) و پرسشنامه شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون (1) گردآوری شد. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها یافتهها نشان داد ضریب همبستگی بهزیستی تحصیلی با رویکرد عمیق 0/56، با رویکرد سطحی 0/31- و با رویکرد راهبردی 0/16بهدست آمد. همچنین ضریب همبستگی شیفتگی تحصیلی با رویکرد عمیق 61/0، با رویکرد سطحی 0/25- و با رویکرد راهبردی 0/22بهدست آمد. همه این ضرایب در سطح خطای کمتر از 0/05معنیدار هستند. نتایج مدل مسیر نیز برازش مطلوبی داشت. نتیجهگیری به نظر میرسد برای افزایش بهزیستی تحصیلی و تسهیل تجربه شیفتگی دانشجویان، ارتقای رویکرد یادگیری آنها از سطحی به عمیق میتواند یک راهکار مناسب و مفید باشد؛ بنابراین لازم است رویکردهای مطالعه و یادگیری از طریق مداخلات آموزشی ارتقا یابد.