مسعود فلاحی خشکناب؛ کیان نوروزی تبریزی؛ صغری افکند؛ پوریا رضا سلطانی
دوره 21، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1393، ، صفحه 28-35
چکیده
زمینه و هدف: استفادهی طولانیمدت از همودیالیز، منجربهتحت تأثیر قرار گرفتن همهی ابعاد وجودی بیماران همودیالیزی و بروز اختلالاتی چون اضطراب در این بیماران می شود. این مطالعه، بهمنظور تعیین تأثیر مدل مراقبتی توانبخشی روانی چند بعدی بر اضطراب بیماران همودیالیزی طراحی و اجرا گردیدهاست.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعهی ...
بیشتر
زمینه و هدف: استفادهی طولانیمدت از همودیالیز، منجربهتحت تأثیر قرار گرفتن همهی ابعاد وجودی بیماران همودیالیزی و بروز اختلالاتی چون اضطراب در این بیماران می شود. این مطالعه، بهمنظور تعیین تأثیر مدل مراقبتی توانبخشی روانی چند بعدی بر اضطراب بیماران همودیالیزی طراحی و اجرا گردیدهاست.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعهی نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد است که بر روی35 بیمار همودیالیزی بیمارستان رازی رشت (آزمون) و 35 بیمار همودیالیزی بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی (شاهد)در سال 1390با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، انجام شدهاست. مداخله بر اساس مدل توانبخشی روانی چند بعدی بهصورت تیمی و با حضور پزشک، پرستار، روانشناس، کارشناس تغذیه، مددجو و خانواده و با در نظر گرفتن ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی هر کدام از بیماران و بهمدت سه ماه انجام گردیدهاست. ابزار گردآوری شامل پرسشنامههای دموگرافیک و خودسنجی اضطراب زونگ (SAS) بوده که سه ماه قبل و بعد از مداخله اندارهگیری شدهاست. سپس دادهها با استفاده از نرم افزار 16SPSS و آزمونهای آماری توصیفی، تی زوجی، تی مستقل، کای دو و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاست.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها بین میانگین امتیاز اضطراب نمونههای پژوهش قبل (972/3 40/48) و بعد از مداخله (331/6 57/42) در گروه آزمون تفاوت معنیداری را نشان میدهد (001/0 >p).
نتیجهگیری: با اجرای مدل مراقبتی توانبخشی روانی چندبعدی، تفاوت معنیداری در امتیاز اضطراب بیماران همودیالیزی ایجاد میشود، به-طوریکه اجرای این مدل مراقبتی، با بهبود وضعیت زندگی بیماران همودیالیزی همراه است.
فتحیه سیستانی؛ محمدمهدی یاقوتی خراسانی
دوره 21، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1393، ، صفحه 183-191
چکیده
مقدمه: اضطراب و ترس از درمان های دندان پزشکی همیشه جزو عوامل مهم اجتناب از درمان دندان پزشکی بوده اند که عامل مهمی در عدم تشخیص و درمان به موقع مشکلات دندانی است. این مطالعه با هدف تعیین ترس و اضطراب ناشی از درمان های دندان پزشکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درسال 90-1389 انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 400 نفر ...
بیشتر
مقدمه: اضطراب و ترس از درمان های دندان پزشکی همیشه جزو عوامل مهم اجتناب از درمان دندان پزشکی بوده اند که عامل مهمی در عدم تشخیص و درمان به موقع مشکلات دندانی است. این مطالعه با هدف تعیین ترس و اضطراب ناشی از درمان های دندان پزشکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درسال 90-1389 انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شده است. نمرات حاصل از پرسشنامه استاندارد به همراه سایر اطلاعات مربوط به سن، جنس، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی، سال ورود به دانشگاه، سابقه مراجعه به مطب دندانپزشکی، سابقه بیماری جسمی و روانی و اضطراب از درمان های دندان پزشکی در گذشته، در محیط SPSS-15 تجزیه و تحلیل شده و از آزمون Chi-square در انجام مقایسات کمک گرفته شد.
یافته ها: در بین افراد مورد مطالعه 110 نفر (5/27%) دانشجوی پزشکی، 67 نفر (75/16%) دندان پزشکی، 97 نفر (25/24%) پرستاری- مامایی، 126 نفر (5/31%) دانشجوی در سایر رشته های پیراپزشکی مشغول به تحصیل بودند. 218 نفر (5/54%) افراد شرکت کننده در مطالعه زن بودند. 333 نفر (حدود 83٪)از افراد ترس و 161 نفر (حدود 40٪) آنها اضطراب دندان پزشکی داشتند. بر اساس رشته تحصیلی دانشجویان پزشکی بیش ترین اضطراب[ 18 نفر(9/42%) DAS شدید] و دانشجویان دندان پزشکی کم ترین[4 نفر (5/9%) DAS شدید] (0001/0> P)، و در مورد DFS ، دانشجویان پیراپزشکی بیش ترین ترس ناشی از درمان [87 نفر (3/37%) DFS شدید] و دانشجویان دندان پزشکی کم ترین ترس [25 نفر(7/10%) DFS شدید] را داشتند (0001/0> P).
نتیجه گیری: اضطراب و ترس ناشی از دندان پزشکی در اکثر دانشجویان وجود داشت، البته کم ترین میزان ترس و اضطراب مربوط به دانشجویان دندان پزشکی بوده است
محسن کوشان؛ محمدحسن رخشانی؛ محبوبه محبی؛ موسی الرضا تدین فر
دوره 20، شماره 5 ، بهمن و اسفند 1392، ، صفحه 681-688
چکیده
زمینه و هدف: بسیاری از بیمارانی که تحت بیهوشی و جراحی هستند، اضطراب و استرس درمان نشدهای را در روز جراحی تجربهمیکنند که این امر، روی سطوح روانی و فیزیولوژیکی بیماران تأثیر میگذارد. مطالعهی حاضر، با هدف بررسی تأثیر تجسمهدایت شده بر اضطراب بیماران تحت جراحی آپاندکتومی انجام شده است.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی ...
بیشتر
زمینه و هدف: بسیاری از بیمارانی که تحت بیهوشی و جراحی هستند، اضطراب و استرس درمان نشدهای را در روز جراحی تجربهمیکنند که این امر، روی سطوح روانی و فیزیولوژیکی بیماران تأثیر میگذارد. مطالعهی حاضر، با هدف بررسی تأثیر تجسمهدایت شده بر اضطراب بیماران تحت جراحی آپاندکتومی انجام شده است.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی تصادفیشده، 60 بیمار کاندید عمل جراحی آپاندکتومی که درسال1392، در بیمارستان شهید بهشتی سبزوار بستری شده، به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیمشدهاند. مداخله به صورت 18 دقیقه سیدی صوتی تجسمهدایت شده و یک ساعت قبل از عمل صورتگرفتهاست. دادهها توسط نرمافزار SPSS 20، تجزیه و تحلیلشده و از آزمونهای مجذور کای، تیزوجی و تحلیل کواریانس استفادهگردیدهاست. سطح اطمینان، 95% در نظرگرفته شده است.
یافتهها: میانگین میزان اضطراب آشکار و پنهان قبل از مداخله، درگروه تجسمهدایتشده بهترتیب 88/7±90/51 و 43/8±76/42 بوده که بعد از مداخله به 48/6±53/38 و 88/7±70/40 کاهشیافتهاست. میانگین میزان اضطراب آشکار و پنهان قبل از مطالعه در گروه کنترل بهترتیب 49/6±03/52 و 29/8±86/43 بوده که در پایان مطالعه به 97/7±60 و 18/8±36/44 افزایشیافتهاست. آزمون آماری تیزوجی تفاوت آماری معناداری را بین میزان اضطراب آشکار قبل و بعد از مطالعه در هر گروه نشان دادهاست (001/0>p).
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان داده یک جلسه تجسمهدایت شده قبل از عمل میتواند اضطراب آشکار و پنهان قبل از عمل جراحی را در بیماران کاهشدهد.
محمدحسن رخشانی؛ محدثه محسن پور؛ سمیرا فوجی؛ موسی الرضا تدین فر
دوره 20، شماره 5 ، بهمن و اسفند 1392، ، صفحه 689-695
چکیده
زمینه و هدف: یکی از شایعترین روشهای تشخیصی و درمانی در بیماران قلبی، کاتتریسم قلبی است. روشهای آرامسازی مثل تجسم هدایت شده سبب ایجاد راحتی، احساس آرامش و تغییر پاسخهای فیزیولوژیک میشود. مطالعهی حاضر با هدف تعیین تاثیر تجسم هدایت شده بر اضطراب بیمارانی که در انتظار کاتتریسم قلبی هستند، انجام گرفتهاست.
مواد و روشها: این ...
بیشتر
زمینه و هدف: یکی از شایعترین روشهای تشخیصی و درمانی در بیماران قلبی، کاتتریسم قلبی است. روشهای آرامسازی مثل تجسم هدایت شده سبب ایجاد راحتی، احساس آرامش و تغییر پاسخهای فیزیولوژیک میشود. مطالعهی حاضر با هدف تعیین تاثیر تجسم هدایت شده بر اضطراب بیمارانی که در انتظار کاتتریسم قلبی هستند، انجام گرفتهاست.
مواد و روشها: این مطالعه، به روش مداخلهای (کارآزمایی تصادفی شده) در دو گروه کنترل و مداخله بر روی 62 نفر از بیمارانی که درسال1392 و برای اولین بار در بیمارستان واسعی سبزوار، تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفتهاند، انجام شدهاست. در گروه مداخله، روش تجسم هدایت شده (یک روش آرامسازی) اجراگردیدهاست. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد اضطراب اشپیل برگر بودهاست. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، ازنرم افزارهای SAS نسخه 1/ 9 و SPSS نسخه 16 و جهت بررسی اطلاعات دموگرافیک، از آمار توصیفی و نیز جهت بررسی تحلیلی، از آزمونهای تی مستقل ،کای دو و آنالیز کوواریانس استفاده شده است. (در همهی آنالیزها سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شدهاست).
یافتهها: میانگین سنی افراد شرکت کننده در این مطالعه 9/8 ± 064/57 میباشد. 32/40 درصد(25 نفر) از شرکت کنندگان زن و 67/59 درصد(37 نفر) مرد هستند. میانگین اضطراب آشکار و پنهان در گروه مداخله بعد از مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش یافته و با 001/0p< در هر دو مورد، این اختلاف معنیدار شدهاست.
نتیجهگیری: تجسم هدایت شده و آرامسازی در کاهش اضطراب بیماران کاندید آنژیوگرافی قلب مؤثر هستند. ازاین رو پیشنهاد میشود که قبل از کاتتریزاسیون قلب، از این روش استفاده گردد.
نغمه مخبر؛ احمد امامی؛ سید رضا مظلوم؛ معصومه کنعانی
دوره 19، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391، ، صفحه 249-257
چکیده
زمینه و هدف: تمامی بیماران همودیالیزی، طی مراحل مختلف همودیالیز، درجه ای از اضطراب را تجربه می کنند. اضطراب میتواند باعث افزایش ناتوانی و مرگ و میر گردد. در این مطالعه اثربخشی استنشاق اسانس پرتقال در کاهش میزان اضطراب بیماران همودیالیز مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، 62 بیمار همودیالیزی بهطور تصادفی ...
بیشتر
زمینه و هدف: تمامی بیماران همودیالیزی، طی مراحل مختلف همودیالیز، درجه ای از اضطراب را تجربه می کنند. اضطراب میتواند باعث افزایش ناتوانی و مرگ و میر گردد. در این مطالعه اثربخشی استنشاق اسانس پرتقال در کاهش میزان اضطراب بیماران همودیالیز مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، 62 بیمار همودیالیزی بهطور تصادفی و یک سوکور در دو گروه (اسانس پرتقال31 نفر و مراقبت معمول31 نفر) قرار گرفتند. در گروه اسانس پرتقال، پس از اخذ رضایتنامه کتبی، استنشاق اسانس توسط دستمال کاغذی آغشته به یک قطره اسانس به مدت 20-15 دقیقه انجام شد. این روش سه بار در هفته به مدت 4 هفته بهکار برده شد. درگروه مراقبت معمول، مراقبتهای رایج در بخش همودیالیز بیمارستان انجام گرفت. در هر دو گروه، میزان اضطراب آشکار و پنهان بعد از اتمام همودیالیز در یک مرحله قبل از مداخله و پایان هر هفته توسط پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر اندازهگیری و ثبت شد. یافتهها: میانگین اضطراب آشکار قبل از مداخله در گروه پرتقال و مراقبت معمول به ترتیب 7/9±9/46 و 6/11±3/48 بود. میانگین اضطراب پنهان قبل از مداخله بهترتیب 2/9±5/46 و 6/11±9/47 بود. میانگین اضطراب آشکار هفته چهارم بعد از مداخله در گروه پرتقال و مراقبت معمول بهترتیب 7/8± 9/35 و 7/10±1/45 بود. میانگین اضطراب پنهان در همین زمان بهترتیب 9/8±0/36 و 8/11±6/45 بود. استنشاق اسانس پرتقال، میزان اضطراب آشکار و پنهان را بهصورت معنیداری نسبت به قبل از مداخله کاهش داده است (001/0>P). در استنشاق اسانس پرتقال تفاوت معناداری در میزان اضطراب آشکار و پنهان بین مراحل بعد از مداخله با یکدیگر وجود داشت (05/0
عباس علی طاهریان؛ مهدی زاهدی خراسانی؛ زهرا ملاشاهی؛ عباس علی وفایی
دوره 15، شماره 2 ، خرداد و تیر 1387، ، صفحه 65-72
چکیده
زمینه و هدف: مطالعات قبلی بیانگر آن بوده اند که برگ گیاه شنبلیله اثرات ضد دردی، ضد التهابی و احتمالا اثرات تعدیلی بر واکنش های اضطرابی و خواب دارد. هدف مطالعه حاضر تعیین اثر عصاره هیدروالکلی گیاه شنبلیله بر اضطراب و زمان خواب در موش سوری بوده است.
مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی از 140 سر موش سوری نر، نژاد آلبینو (25 تا 30 گرم) و در 14 گروه ...
بیشتر
زمینه و هدف: مطالعات قبلی بیانگر آن بوده اند که برگ گیاه شنبلیله اثرات ضد دردی، ضد التهابی و احتمالا اثرات تعدیلی بر واکنش های اضطرابی و خواب دارد. هدف مطالعه حاضر تعیین اثر عصاره هیدروالکلی گیاه شنبلیله بر اضطراب و زمان خواب در موش سوری بوده است.
مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی از 140 سر موش سوری نر، نژاد آلبینو (25 تا 30 گرم) و در 14 گروه 10 تایی استفاده شد. برای ارزیابی اضطراب از ماز بعلاوه ای مرتفع استفاده شد و گروه های آزمون عصاره هیدروالکلی شنبلیله با دوزهای 50، 100، 200، 400 و 800 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به طور داخل صفاقی و گروه شاهد سالین 30 دقیقه قبل از ارزیابی دریافت نمودند اما گروه کنترل هیچ ماده تزریقی دریافت نکرد. بیست و پنج دقیقه بعد از تزریق دارو، به منظور افزایش فعالیت حرکتی، حیوانات به مدت 5 دقیقه در یک جعبه با دیواره های مشکی قرار گرفتند و سپس برای ارزیابی واکنش های اضطرابی به ماز بعلاوه ای مرتفع منتقل شده و مدت زمان سپری شده و تعداد دفعات حضور در بازوهای باز به مدت 5 دقیقه مشاهده و ثبت شد. برای ارزیابی دوره خواب از روش Angel (ثبت دوره خواب با کمک فیزیوگراف) استفاده شد و ضمنا 30 دقیقه قبل از ارزیابی خواب از عصاره گیاه شنبلیله، سالین و گروه کنترل مشابه فوق استفاده شد. ضمنا داده ها با کمک آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که عصاره هیدروالکلی گیاه شنبلیله با دوز 100 و 200 میلی گرم، مدت زمان و تعداد دفعات حضور حیوان را در بازوهای باز بعلاوه ای مرتفع در مقایسه با گروه شاهد و کنترل به طور معنی داری افزایش داد (P
عباس علی طاهریان؛ عباس علی وفایی
دوره 14، شماره 4 ، آذر و دی 1386، ، صفحه 192-197
چکیده
زمینه و هدف: یکی از عوامل مرتبط با اضطراب تغییر سطح هورمون های درون ریز می باشد. مطالعات قبلی حاکی از آن است که احتمالا گلوکوکورتیکوئیدها می توانند نقش تعدیلی بر ترس و اضطراب داشته باشند. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین نقش هیدروکورتیزول بر تعدیل اضطراب در مدل ماز به علاوه ای شکل مرتفع در موش سوری می باشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی ...
بیشتر
زمینه و هدف: یکی از عوامل مرتبط با اضطراب تغییر سطح هورمون های درون ریز می باشد. مطالعات قبلی حاکی از آن است که احتمالا گلوکوکورتیکوئیدها می توانند نقش تعدیلی بر ترس و اضطراب داشته باشند. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین نقش هیدروکورتیزول بر تعدیل اضطراب در مدل ماز به علاوه ای شکل مرتفع در موش سوری می باشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی از 70 سر موش سوری با میانگین وزنی 30-25 گرم استفاده گردید. در ابتدا حیوانات به طور تصادفی به گروه های آزمون، شاهد و کنترل تقسیم گردیدند. سپس به گروه های آزمون، هیدروکورتیزول 10، 25، 50، 75 و 100 میلی گرم به ازا هر کیلوگرم وزن به عنوان آگونیست گیرنده گلوکوکورتیکوئید و به موش های گروه شاهد، هم حجم آن حلال دارو (اتانول 2 درصد و سالین) 30 دقیقه قبل از ارزیابی اضطراب به صورت زیرجلدی تزریق شد. گروه کنترل هیچ دارویی دریافت نکرد. سپس موش ها در جهت افزایش فعالیت حرکتی و حس کنجکاوی به مدت 5 دقیقه در یک جعبه با دیواره های مشکلی قرار داده شدند و پس از آن در فواصل زمانی تنظیم شده به ماز به علاوه ای مرتفع که یک ابزار استاندارد برای سنجش واکنش های اضطرابی است، منتقل گردیدند و به مدت 5 دقیقه شاخص های ارزیابی واکنش اضطرابی (تعداد ورود و درصد زمان صرف شده بر روی بازوی باز) از طریق مشاهده در آن ها بررسی و ثبت گردید.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که هیدروکورتیزول در دوزهای 25 و 50 میلی گرم به طور معنی داری زمان و تعداد حضور در بازوی باز را افزایش داده بود که نشانه کاهش رفتارهای اضطرابی می باشد (P
محسن کوشان؛ نعمتاله شموسی؛ محمدحسن رخشانی
دوره 13، شماره 4 ، آذر و دی 1385، ، صفحه 158-165
چکیده
زمینه و هدف: نقش استراتژهای آموزش زبان خارجی در سه دهه گذشته همواره مورد توجه بوده است، اما نقش آن در آزمون پایان ترم به نحو جدی مد نظر قرار نگرفته است. بنابراین، نقش این استراتژی ها در گذراندن موفقیت آمیز امتحان پایان ترم درس زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی می باشد و جمعیت مورد ...
بیشتر
زمینه و هدف: نقش استراتژهای آموزش زبان خارجی در سه دهه گذشته همواره مورد توجه بوده است، اما نقش آن در آزمون پایان ترم به نحو جدی مد نظر قرار نگرفته است. بنابراین، نقش این استراتژی ها در گذراندن موفقیت آمیز امتحان پایان ترم درس زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی می باشد و جمعیت مورد مطالعه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 85-84 می باشند. در این مطالعه، کلیه دانشجویانی که درس زبان عمومی را گرفته بودند (253نفر) شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه SILL برای ارزیابی میزان به کارگیری استراتژی های یادگیری زبان و آزمون اضطراب اسپیلبرگر جهت برآورد میزان اضطراب بود.
یافته ها: بر اساس یافته های این مطالعه، میانگین نمره اضطراب قبل از امتحان در پسران 146.72 و دختران 120.46 بوده است که اختلاف بین آن ها معنی دار نمی باشد ولی یک رابطه خطی منفی بین نمره SILL (به ویژه استراتژهای فراشناختی) و اضطراب به دست آمد.
نتیجه گیری: آموزش استراتژی ها توسط اساتید و انتقال مهارت های یادگیری از طریق کتب درسی زبان انگلیسی دانشگاه ها ضروری به نظر می رسد.