آموزش بهداشت
محتشم غفاری؛ سکینه رخشنده رو؛ سید احمد احمدی نسب؛ حسن امامی
دوره 28، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1400، ، صفحه 321-329
چکیده
زمینه و هدف: سواد سلامت را میتوان بهصورت توانایی خواندن، درک و عمل کردن براساس توصیههای بهداشتی و خودمراقبتی به معنی پیروی از یک شیوه زندگی سالم بهمنظور پیشگیری از بیماریها تعریف کرد. سواد سلامت، یکی از اجزای مهم در خودمراقبتی محسوب میشود. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین سواد سلامت بر میزان خودمراقبتی و اتخاذ رفتارهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: سواد سلامت را میتوان بهصورت توانایی خواندن، درک و عمل کردن براساس توصیههای بهداشتی و خودمراقبتی به معنی پیروی از یک شیوه زندگی سالم بهمنظور پیشگیری از بیماریها تعریف کرد. سواد سلامت، یکی از اجزای مهم در خودمراقبتی محسوب میشود. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین سواد سلامت بر میزان خودمراقبتی و اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه توسط مردم میباشد.
مواد و روشها: این مطالعه بهصورت توصیفی- تحلیلی روی 359 نفر ساکن در حاشیه شهر سبزوار انجام شد. دادهها به روش پرسشگری با پرسشنامه جمعآوری گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS16 (آمار توصیفی و تحلیلی) و با آزمونهای همبستگی، T test و ANOVA تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: بیش از نیمی از افراد موردمطالعه، از سطح سواد سلامت کافی با 54/9 درصد برخوردار بودند و فقط 5 /7درصد افراد سطح سواد سلامت ناکافی داشتند. ضمن اینکه 37/6 درصد افراد نیز دارای سطح سواد سلامت مرزی بودند. میانگین سواد سلامت در مردان 13/6± 84/49و میانگین سواد سلامت در زنان 14/02±86/67و در دو جنس، تفاوت معنیداری نداشت. از مجموع 359 نفر مشارکتکننده، امتیاز خودمراقبتی 206 نفر (57/4درصد) از مشارکتکنندگان در حد متوسط بود و بقیه افراد با تعداد 153 نفر (42/6درصد) در حد ضعیف بودند و هیچکدام از مشارکتکنندگان، امتیاز در حد قوی را کسب نکردند. بین سواد سلامت کل و خودمراقبتی کل، ارتباط معنیداری وجود نداشت ولی بین سواد سلامت کل با ابعادی از خودمراقبتی شامل تحرک/ خستگی، احساس خوشحالی، عملکرد اجتماعی و درد، ارتباط معنیداری وجود داشت. همچنین خودمراقبتی کل فقط با بعد مهارت انجام فعالیت از ابعاد سواد سلامت، ارتباط معنیداری داشت و با سایر ابعاد آن، ارتباط معنیداری نداشت.
نتیجهگیری: هر چند بین سواد سلامت کل و خودمراقبتی کل، ارتباط معنیداری وجود نداشت ولی بین سواد سلامت کل با ابعادی از خودمراقبتی؛ شامل تحرک/ خستگی، احساس خوشحالی، عملکرد اجتماعی و درد، ارتباط معنیداری وجود داشت. با توجه به اینکه تنها نیمی از افراد سواد سلامت کافی داشتند و هیچیک از افراد از وضعیت خودمراقبتی مطلوبی برخوردار نبودند؛ انجام اقدامات مؤثر برای افزایش میزان سواد سلامت افراد و به دنبال آن، ارتقای خودمراقبتی بهطور جدی توصیه میگردد.
آموزش بهداشت
معصومه معتمدی؛ نوشین پیمان؛ منور افضل آقایی
دوره 27، شماره 2 ، خرداد و تیر 1399، ، صفحه 304-311
چکیده
مقدمه:خودکارآمدی یک پیشگویی کننده برای رفتارهای بهداشتی از جمله فعالیت جسمی و عادات خوردن است. سواد سلامت ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی پایه مورد نیاز برای تصمیم گیری های سلامتی می باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیرآموزش بر اساس نظریه خودکارآمدی بر سواد سلامت، خودکارآمدی عادات منظم خوردن و خودکارآمدی ...
بیشتر
مقدمه:خودکارآمدی یک پیشگویی کننده برای رفتارهای بهداشتی از جمله فعالیت جسمی و عادات خوردن است. سواد سلامت ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی پایه مورد نیاز برای تصمیم گیری های سلامتی می باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیرآموزش بر اساس نظریه خودکارآمدی بر سواد سلامت، خودکارآمدی عادات منظم خوردن و خودکارآمدی فعالیت منظم جسمی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم، می باشد. روش کاراین پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی بود که در آن 92 دانش آموز دختر 18-15 سال شهر چناران به روش نمونه گیری تصادفی ساده در دوگروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، سواد سلامت (NVS)، خودکارآمدی عادات منظم خوردن و فعالیت منظم جسمی بود. مداخله آموزشی درپنج جلسه آموزشی 40 دقیقه ای در گروه آزمون طراحی و اجرا شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی با نرم افزار spss انجام شد.یافته ها قبل از مداخله تفاوت معناداری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره سواد سلامت، خودکارآمدی عادات منظم خوردن و خودکارآمدی فعالیت منظم جسمی مشاهده نشد. اما بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری در نمره سواد سلامت) 001/0(p˂ ، خودکارآمدی عادات منظم خوردن) 001/0(p˂ و خودکارآمدی فعالیت منظم جسمی( 001/0(p˂ در گروه آزمون مشاهده شد.نتیجه گیری نتایج نشان داد که طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر نظریه خودکارآمدی می تواند منجر به افزایش سواد سلامت، خودکارآمدی عادات منظم خوردن و خودکارآمدی فعالیت منظم جسمی دانش آموزان گردد.
آموزش بهداشت
داود رباط سرپوشی؛ سیده بلین توکلی ثانی؛ هادی علیزاده سیوکی؛ نوشین پیمان
دوره 25، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1397، ، صفحه 793-807
چکیده
سواد سلامت هم اکنون به عنوان یکی از اجزای مهم سلامت همگانی تلقی می شود و به دلیل ایفای نقشی مهم بر نحوه تصمیم گیری اشخاص در زمینه های مرتبط با سلامت، ارتقای سطح سلامت جامعه و بالا بودن کیفیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی، مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است با توجه به اهمیت سطح سواد سلامت افراد جامعه و نقشی که آنها در ارتقای سلامت خود ...
بیشتر
سواد سلامت هم اکنون به عنوان یکی از اجزای مهم سلامت همگانی تلقی می شود و به دلیل ایفای نقشی مهم بر نحوه تصمیم گیری اشخاص در زمینه های مرتبط با سلامت، ارتقای سطح سلامت جامعه و بالا بودن کیفیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی، مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است با توجه به اهمیت سطح سواد سلامت افراد جامعه و نقشی که آنها در ارتقای سلامت خود و سایر افراد دارند این مطالعه به ارزیابی مطالعات انجام شده در خصوص سواد سلامت در گروههای مختلف در کشور می پردازددر این مقاله کلید واژه سواد سلامت، در عنوان و چکیده مقالات چاپ شده در پایگاههای علمی مورد جستجو قرار گرفت و کلیه مقالات فارسی در خصوص سواد سلامت فهرست شد. سپس خلاصه مقالات بررسی شده و در طی چند مرحله موارد تکراری و غیر مرتبط حذف گردید در نهایت 34 مقاله که صرفاً در خصوص سواد سلامت انجام شده بود برای بررسی جامع و استخراج داده ها انتخاب شدند. نتایج این مطالعه نشان داد وضعیت سواد سلامت در گروههای مختلف در کشورمان مطلوب نمی باشد، بنابراین بایستی برنامه ریزی منسجم و کارآمدی از سوی مسئولین بهداشتی لحاظ گردد.