مدیریت آموزش
رضا دیهیم؛ یونس وکیل الرعایا
چکیده
زمینه و هدف: کارآفرینی در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی، مسئله مهمی است و به همین دلیل کشورهای مختلف جهان توجه خاصی به آن دارند و ارتقای مهارتهای کارآفرینی را در اولویتهای برنامههای توسعه خود قرار دادهاند. هدف این پژوهش بررسی نقش استراتژیک وجوه هفتگانه عدالت سازمانی در ارتقای مهارتهای کارآفرینی نیروی انسانی بوده ...
بیشتر
زمینه و هدف: کارآفرینی در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی، مسئله مهمی است و به همین دلیل کشورهای مختلف جهان توجه خاصی به آن دارند و ارتقای مهارتهای کارآفرینی را در اولویتهای برنامههای توسعه خود قرار دادهاند. هدف این پژوهش بررسی نقش استراتژیک وجوه هفتگانه عدالت سازمانی در ارتقای مهارتهای کارآفرینی نیروی انسانی بوده است.مواد و روشها: روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تعداد 600 نفر است. در این پژوهش برای انتخاب حجم نمونه مدیران و کارشناسان از فرمول کوکران استفاده شده است و تعداد 234 نفر براساس فرمول کوکران بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته عدالت سازمانی و پرسشنامه کارآفرینی اسمیت و همکاران (2008) بود. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد که نتایج بهدستآمده نشان از پایایی و روایی موردقبول برای ابزارها داشت.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که ابعاد رویهای، مراودهای، توزیعی، اطلاعاتی، زبانشناختی، احساسی و مشاهدهای عدالت سازمانی بر ارتقای مهارتهای کارآفرینی (فنی، مدیریتی، نوآورانه و بلوغ شخصی) منابع انسانی تأثیر معنیدار دارد.نتیجهگیری: نتایج حاکی از این است که در اقتصادهای در حال ظهور، آموزش و پرورش کارآفرینی، در شکل دادن به جامعه از طریق توانمند ساختن افراد برای پیشرفت در حرفهها و زندگی خود، بهطور فزایندهای اهمیت دارد.