دندانپزشکی
زهرا باغانی؛ سمیرا بصیرشبستری؛ ایمان شیرین بک؛ مهدی دولتی
دوره 29، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 218-230
چکیده
زمینه و هدف: سلامت دهانی تاثیر بسزایی بر روی ایجاد عوارض دوران بارداری دارد و ارتقا آگاهی تامین کنندگان سلامت،میتواند منجر به تقویت درمان های پیشگیرانه و کاهش بار مالی برای جامعه گردد. لذا هدف از انجام این مطالعه ارزیابی آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی، مامائی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه سلامت دهان دوران بارداری می باشد. ...
بیشتر
زمینه و هدف: سلامت دهانی تاثیر بسزایی بر روی ایجاد عوارض دوران بارداری دارد و ارتقا آگاهی تامین کنندگان سلامت،میتواند منجر به تقویت درمان های پیشگیرانه و کاهش بار مالی برای جامعه گردد. لذا هدف از انجام این مطالعه ارزیابی آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی، مامائی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه سلامت دهان دوران بارداری می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1399 در 172 نفر از دانشجویان پزشکی، پرستاری و مامایی ورودی 92 تا 98 دانشگاه علوم پزشکی ایران بوسیله تکمیل پرسشنامه معتبر خودایفا که حاوی 30 سوال مشتمل بر اطلاعات زمینه ای (7سوال)، آگاهی (17سوال) و نگرش (6سوال) درخصوص سلامت دهان دوران بارداری بود انجام گرفت. اطلاعات توسط نرم افزارSPSS24 وآزمونهای اسپیرمن و کروسکال والیس و من ویتنی آنالیز شدند.یافتهها: میانگین نمره اگاهی 172 نفر (52% مرد و 48% زن) از دانشجویان (۶۲ نفر پرستاری، ۲۴ نفر مامایی و ۸۶ نفر پزشکی) با حداقل صفر و حداکثر15 بطور متوسط 2.85±6.96 برآورد شد. بین نمره آگاهی با جنسیت، رشته تحصیلی ، تاهل ، تحصیلات والدین ، وضعیت اقتصادی ارتباط معنی داری یافت نشد.(P> 0.05)نتیجهگیری: سطح آگاهی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی در زمینه سلامت دهان دوران بارداری پایین بود. باتوجه به اینکه آنها خط مقدم مواجهه با بیماران جامعه هستند لذا بازنگری کوریکولوم آموزشی این رشته ها و افزودن محتواهایی در خصوص بیماریهای دهان توصیه میگردد.
حسن خلیلی؛ مصطفی راد؛ محمدحسن رخشانی
دوره 17، شماره 4 ، آذر و دی 1389، ، صفحه 287-293
چکیده
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع برای ارزشیابی استاد در بالین، دانشجو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشخصات استاد موثر بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری ...
بیشتر
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع برای ارزشیابی استاد در بالین، دانشجو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشخصات استاد موثر بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری و مامایی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 1388-1387 انجام شد. تعداد 120 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. پرسشنامه شامل مشخصات بالینی استاد در سه حیطه شایستگی حرفه ای استاد، ارتباط با دانشجو و ویژگی های شخصیتی بود. در کلیه حیطه ها، حداقل نمره صفر و حداکثر نمره 5 بود. برای تحلیل داده ها از توزیع فروانی، میانگین و انحراف معیار و آزمون های تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS 11.5 استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره شایستگی حرفه ای استاد از نظر دانشجویان 4 با انحراف معیار 0.5 بود. آزمون پیرسون نیز نشان داد که با افزایش ترم تحصیلی، دیدگاه دانشجو نسبت به شایستگی حرفه ای استاد مثبت تر شده است (p=0.016 و r=0.22). میانگین امتیاز شایستگی حرفه ای استاد (4 با انحراف معیار 0.5) بالاتر از حیطه های ارتباطی (3.8 با انحراف معیار 0.6) و ویژگی های شخصیتی استاد (3.7 با انحراف معیار 0.6) بوده است.
نتیجه گیری: دانشجویان بالین به شایستگی حرفه ای استاد و اهمیت دانش و اطلاعات زیاد و توانایی انتقال آن بیش از توانایی ارتباط با دانشجو اهمیت می دهند.