پرستاری
مصطفی راد؛ محمد قلی پور؛ الهام ناوی پور؛ محمد رضا قاسمی
دوره 29، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1401، ، صفحه 448-460
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت شناخت تغییرات فردی در دوره سالمندی و اهمیت ویژه رضایت از بازنشستگی، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط توانمندی شناختی بازنشستگان از تغییرات فردی با رضایت از بازنشستگی در ترشیز بزرگ انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش بهصورت مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در سال 1399 بر روی 330 نفر از نفر بازنشستگان شهرستانهای کاشمر ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت شناخت تغییرات فردی در دوره سالمندی و اهمیت ویژه رضایت از بازنشستگی، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط توانمندی شناختی بازنشستگان از تغییرات فردی با رضایت از بازنشستگی در ترشیز بزرگ انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش بهصورت مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در سال 1399 بر روی 330 نفر از نفر بازنشستگان شهرستانهای کاشمر که بهطور تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای جمعیتشناختی، رضایت از بازنشستگی و توانمندی شناختی از تغییرات فردی بود. دادهها از طریق آمارههای توصیفی و با نرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: میانگین سنی شرکتکنندگان 4.13±62.05 بود. میزان رضایت از بازنشستگی 20.27±76.29 بود. رضایت از بازنشستگی با تأهل، سن، درآمد، نوع ملک، مطالعه، سرگرمی، ورزش، تلویزیون ارتباط معنیداری داشت (0.05>P). میانگین نمره توانمندی شناختی بازنشستگان 5.60±36.14 بود که میزان توانمندی شناختی با عواملی مانند میزان ساعات تماشای تلویزیون و نوع بیماری، ارتباط معنیداری داشت (0.05>P). آزمون آماری بین رضایت از بازنشستگی و توانمندی شناختی ارتباط معنیداری را نشان نداد (P= 0/16).
نتیجهگیری: براساس نتایج توانمندی شناختی بازنشستگان در حد ضعیف بود. از این رو ارتقای توانمندی شناختی بازنشستگان در سالهای پایانی دوران کاری ضروری میباشد. ارتباطی بین توانمندی شناختی با رضایت از بازنشستگی دیده نشد که شاید به دلیل منطقه تحت مطالعه باشد. توصیه میشود مطالعه مجدد در محیط دیگر برای ارزیابی این ارتباط انجام شود.
کوروش قاضی؛ مهشید فروغان؛ محمدعلی حسینی؛ سمانه حسین زاده؛ ماندانا عسگری
دوره 20، شماره 3 ، مهر و آبان 1392، ، صفحه 320-330
چکیده
زمینه و هدف: طی دو دهه اخیر شاهد گسترش کمی آسایشگاههای سالمندی در کشور بودهایم. یکی از مهمترین شاخصهای کیفیت خدمات، سنجش رضایت سالمندان از خدمات ارائه شده در آسایشگاههاست. این مطالعه با هدف سنجش رضایت سالمندان مقیم آسایشگاه از خدمات ارائه شده به آنان در چهار استان گلستان، سمنان، مازندران و خراسان شمالی در سال 1391 انجام شد.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: طی دو دهه اخیر شاهد گسترش کمی آسایشگاههای سالمندی در کشور بودهایم. یکی از مهمترین شاخصهای کیفیت خدمات، سنجش رضایت سالمندان از خدمات ارائه شده در آسایشگاههاست. این مطالعه با هدف سنجش رضایت سالمندان مقیم آسایشگاه از خدمات ارائه شده به آنان در چهار استان گلستان، سمنان، مازندران و خراسان شمالی در سال 1391 انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه به روش مقطعی انجام شده است. سالمندان مقیم تمامی 14 آسایشگاه واقع در 4 استان مورد مطالعه، درصورتیکه واجد معیارهای سن 60 سال یا بالاتر، توانایی برقراری ارتباط با نمره 6 و بالاتر در آزمون کوتاه شناختی، و حداقل 6 ماه اقامت در آسایشگاه بودند، مجموعا شامل 89 نفر، به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک و رضایتمندی سالمند از خدمات ارائه شده در آسایشگاه و بهروش مصاحبه جمعآوری گردید. روایی و پایایی پرسشنامه رضایتمندی قبل از کاربرد به تأئید رسید. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصله از آزمونهای آماری پارامتری تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، من ویتنی، کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن، از نرمافزار اس پی اس اس نسخه هفدهم استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات کسب شده نشان داد که رضایت سالمندان از بعد مراقبت جسمانی (55/3) و محیط فیزیکی آسایشگاهها (77/3) نسبت به رضایت آنان از ابعاد روانی (00/3) و مراقبت اجتماعی (26/3) از سطح بالاتری برخوردار است. میانگین نمرات رضایت کلی از خدمات 40/3 و نشان دهنده رضایت در سطح متوسط تا خوب بود. بین رضایت کلی و نحوه پذیرش در آسایشگاه رابطه معناداری وجود داشت (002/0 P=).
نتیجهگیری: سطح رضایت سالمندان از مراقبتهای روانی و اجتماعی، از مراقبت های فیزیکی پایین تر بود، لذا توجه بیشتر به ارائه خدمات در این دو بعد توصیه می شود. همچنین با توجه به رابطهی معنادار میان رضایت کلی و نحوهی پذیرش در آسایشگاه، آمادهسازی روانی سالمند قبل از پذیرش در آسایشگاه ممکن است به رضایت بیشتر او از خدمات ارائه شده در آسایشگاه منجر شود.