شهرام محمدخانی؛ حسن رضایی جمالویی
دوره 23، شماره 2 ، خرداد و تیر 1395، ، صفحه 262-280
چکیده
زمینه و هدف:باتوجهبهشیوع مصرفسیگار و قلیاندربیننوجوانانولزومشناخت مؤلفههاوابعاداینرفتارهاجهتطراحیمداخلاتاثربخش،پژوهشحاضرباهدفتعیین پیشبینی کنندههایمصرفقلیان و سیگار در نوجوانان انجام شد. موادو روشها: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 201 نفر از پسران دانشآموزان مقطع متوسطهی شهرستاننجفآباد ...
بیشتر
زمینه و هدف:باتوجهبهشیوع مصرفسیگار و قلیاندربیننوجوانانولزومشناخت مؤلفههاوابعاداینرفتارهاجهتطراحیمداخلاتاثربخش،پژوهشحاضرباهدفتعیین پیشبینی کنندههایمصرفقلیان و سیگار در نوجوانان انجام شد. موادو روشها: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 201 نفر از پسران دانشآموزان مقطع متوسطهی شهرستاننجفآباد (اصفهان)، انتخاب و توسط مقیاس نیمرخ خطر مصرف مواد و پرسشنامهی رفتارهای پرخطرمورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیونچندمتغیری روش گامبهگام استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مصرف سیگار در طول عمر و هر 12 مؤلفه نیمرخ خطرمصرف مواد و بین مصرف قلیان در طول عمر با ناامیدی، مهارت اجتماعی، هیجانخواهی،نگرش والدین به مصرف مواد، نظارتخانواده و احساس تعهد به مدرسه رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد کهنگرش به مصرف مواد، نگرشوالدین به مصرف مواد و تکانشگری 55% از واریانس مصرف سیگار را پیشبینی میکنند. همچنین نگرشبه مصرف مواد و هیجانخواهی 19% از مصرف قلیان و متغیرهای نگرش به مصرف مواد، مهارت اجتماعی، تعارضات خانوادگیو نگرش والدین به مصرف مواد، 17% تمایل به مصرف سیگار را و در نهایت احساس تعهد به مدرسه، نگرش بهمصرف مواد، نظارت خانواده و بینظمی محیط اجتماعی 19% از واریانس تمایل به کشیدن قلیان را پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت شیوعمصرفسیگارو قلیان در نوجواناندرحالافزایشوسنّشروعآنهاروبهکاهشاست و مصرف سیگاروقلیاندر نوجوانان یکپدیدهیچندعاملی وچندسطحیبودهوعواملتعیینکنندهیگرایشبه آنهادر سطوح متعددفردی، اجتماعی و خانوادگی قراردارد که باید در مداخلات پیشگیری، کنترل و ترکسیگار و قلیان مدنظر قرار گیرد.
فاطمه پور امیررزداری؛ پرویز کریمی ثانی
دوره 23، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1395، ، صفحه 143-150
چکیده
زمینه و هدف:باورهای غیرمنطقی میانجیگر حالات هیجانی هستند و میتوانند به عنوان علت اصلی پریشانی هیجانی تجربه شوند که آموزش شعردرمانی به عنوان یک عامل کاهش این پریشانی هیجانی است. بنابراین هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شعردرمانی بر کاهش باورهای غیر منطقی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر ارومیه بود. مواد و روشها:طرح پژوهش از نوع ...
بیشتر
زمینه و هدف:باورهای غیرمنطقی میانجیگر حالات هیجانی هستند و میتوانند به عنوان علت اصلی پریشانی هیجانی تجربه شوند که آموزش شعردرمانی به عنوان یک عامل کاهش این پریشانی هیجانی است. بنابراین هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شعردرمانی بر کاهش باورهای غیر منطقی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر ارومیه بود. مواد و روشها:طرح پژوهش از نوع طرحهای نیمه آزمایشی، پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 93-1392 بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش خوشهای چند مرحلهای بود که بر این اساس تعداد 30 دانشآموز دارای نمرات بالای باورهای غیرمنطقی انتخاب و برای گمارش تصادفی در گروه آزمایش و کنترل در نظر گرفته شدند و جلسات شعر درمانی بر روی گروه آزمایش اجرا شد و پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز بر روی آنها اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس توسط نرمافزار SPSS.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها:بر اساس نتایج به دست آمده، دانشآموزان گروه آزمایش، پس از مداخله در مقایسه با گروه کنترل باورهای غیر منطقی کمتری نشان دادند (005/0=P، 91/9=F). نتیجهگیری:بر این اساس میتوان برای افزایش باورهای منطقی از شعردرمانی بر مبنای شعرهای سهراب سپهری استفاده نمود.
محمدمهدی یاقوتی خراسانی؛ ساشا سادات سجادی؛ سپیده آثار
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 724-731
چکیده
زمینه و هدف: مولرهای دائمی اول بالا و پایین، نخستین دندانهای دائمی رویش یافته در کنار شیریها هستند و ممکن است به دلیل بیتوجهی پوسیدهشوند. پوسیدگی آنها، میتواند به شاخکهای پالپی گسترشیافته و باعث بیماریهای پالپ و پریآپیکال شود. هدف از این مطالعه، تعیین میزان نیاز به درمان پالپ در مولرهای دائمی اول فک بالا ...
بیشتر
زمینه و هدف: مولرهای دائمی اول بالا و پایین، نخستین دندانهای دائمی رویش یافته در کنار شیریها هستند و ممکن است به دلیل بیتوجهی پوسیدهشوند. پوسیدگی آنها، میتواند به شاخکهای پالپی گسترشیافته و باعث بیماریهای پالپ و پریآپیکال شود. هدف از این مطالعه، تعیین میزان نیاز به درمان پالپ در مولرهای دائمی اول فک بالا و پایین در دانش آموزان 8 تا 11 سالهی شهر رفسنجان میباشد. موادّ و روشها: در این مطالعهی توصیفی، 450 دانش آموز دختر و پسر(240 پسر و 210 دختر) 8 تا 11 سالهی مدارس شهر رفسنجان براساس روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای درسال1392، انتخاب و ازنظر میزان نیاز به درمان ریشهی دندانهای مولراول مورد مطالعه قرارگرفتند. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از آزمون کای اسکوئر و من ویتنی توسط نرمافزار SPSS نسخهی 17 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفتند. 05/0 P< معنادار در نظرگرفتهشد. یافتهها: 57 نفر از دانشآموزان (66/12 درصد) نیاز به درمان ریشه در یکی از دندانهای مولر دایمی اول خود داشتند. بین نیاز به درمان ریشه با سنّ دانشآموزان (001/0p< )، میزان تحصیلات پدر (046/0p=)، میزان تحصیلات مادر (005/0p=) و شغل پدر (001/0p=) اختلاف آماری معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: سنّ، سطح تحصیلات و شغل والدین دانشآموزان از عوامل مهم و تاثیرگذار بر میزان نیاز به درمان ریشه در دانشآموزان 11-8 سالهی شهرستان رفسنجان میباشند.
رویا اکبرزاده؛ اکرم کوشکی؛ محمد ریوندی
دوره 21، شماره 4 ، مهر و آبان 1393، ، صفحه 522-528
چکیده
زمینه و هدف: تغذیهی مناسب در دانشآموزان نوجوان، میتواند کیفیت و کمیّت رشد آنها را تحت تاثیر قراردهد. هدف ازمطالعهی حاضر، بررسی وضعیّت تغذیهای دانشآموزان دبیرستانی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی آنهاست.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 800 دانشآموز 18- 14 سال در دبیرستانهای شهر سبزوار انجامشد. نمونهها، بهشکل سهمیهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: تغذیهی مناسب در دانشآموزان نوجوان، میتواند کیفیت و کمیّت رشد آنها را تحت تاثیر قراردهد. هدف ازمطالعهی حاضر، بررسی وضعیّت تغذیهای دانشآموزان دبیرستانی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی آنهاست.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 800 دانشآموز 18- 14 سال در دبیرستانهای شهر سبزوار انجامشد. نمونهها، بهشکل سهمیهای غیرتصادفی انتخاب شدند. برای این منظور پس از هماهنگی با ادارهی آموزش و پرورش سبزوار، نمونهها از میان پایهی اول تا چهارم دبیرستانهای دخترانه و پسرانه سطح شهر انتخابگردیدند و پرسشنامهی دموگرافیک و اطلاعات تحصیلی و بسامد خوراک، برای تکمیل دربین دانشآموزان کلاسهای انتخابی توزیعشد. قد و وزن آنها به روش استاندارد، اندازهگیریشد. مقادیر ذکرشده غذای مصرفی در پرسشنامهی ثبت غذایی توسط دانشآموزان با استفاده از راهنمای مقیاس خانگی به گرم تبدیلشد. سپس هر غذا طبق دستورالعملهای برنامهی Nutritionist IV کدگذاری و جهت ارزیابی انرژی و مواد مغذی دریافتی آنها وارد نرمافزار ذیل گردید. جهت آنالیز دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون one sample t-testاستفاده گردید و 05/0P< بهعنوان سطح معناداری درنظرگرفتهشد.
یافتهها: دراین مطالعه، میانگین BMI دختران و پسران بهترتیب 7/2±3/20 و 2/3±5/19 کیلوگرم برمتر مربع بود. میزان دریافت انرژی، ویتامین-های A ،C،D، اسیدفولیک، کلسیم، آهن و روی در دانش آموزان مورد بررسی کمتر از مقادیر خوراکی توصیهشده روزانه میباشد (05/0P
هادی یاراحمدی؛ امیر حسین حقیقی؛ محمدرضا حامدی نیا؛ مهدی زارعی
دوره 19، شماره 4 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 371-381
چکیده
زمینه و هدف: بهمنظور بهبود عادات مرتبط با تغذیه و فعالیت بدنی و نیز اتخاذ استراتژی های پیشگیرانه در راستای کاهش اپیدمی چاقی نوجوانی، ایجاد بینش بهتر در ارتباط با تعامل تغذیه و فعالیت بدنی نوجوانان ضروری به نظر میرسد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین سطح فعالیت بدنی و رفتارهای کم تحرک با الگوی رژیم غذایی در دانشآموزان پسر 12-14 ...
بیشتر
زمینه و هدف: بهمنظور بهبود عادات مرتبط با تغذیه و فعالیت بدنی و نیز اتخاذ استراتژی های پیشگیرانه در راستای کاهش اپیدمی چاقی نوجوانی، ایجاد بینش بهتر در ارتباط با تعامل تغذیه و فعالیت بدنی نوجوانان ضروری به نظر میرسد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین سطح فعالیت بدنی و رفتارهای کم تحرک با الگوی رژیم غذایی در دانشآموزان پسر 12-14 ساله شهر سبزوار بود. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی روی 650 دانش آموزان پسر 14-12 ساله شهر سبزوار که بهصورت نمونهگیری طبقهبندی تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. سطح فعالیت بدنی آزمودنیها با استفاده از پرسشنامه PAQ-C و کالری دریافتی و مصرف درشت مغذیها با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک نیمه کمی ارزیابی شد. رفتارهای کم تحرک نیز با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با کمک آزمون آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون و آزمون آنالیز واریانس با استفاده از نرمافزار SPSS 13 صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سطح فعالیت بدنی و کالری دریافتی و مصرف درشت مغذیها ارتباط معناداری وجود ندارد. تفاوت معناداری در کالری دریافتی و مصرف درشت مغذیها بین سطوح مختلف فعالیت بدنی مشاهده نشد. فقط در آزمودنیهای گروه سنی 12 سال کالری دریافتی و مصرف درشت مغذیها در آزمودنیهای با سطح پایین فعالیت بدنی بهطور معناداری نسبت به آزمودنیهای با سطح فعالیت بدنی متوسط بالاتر بود (03/0=p). بین رفتارهای کم تحرک با کالری دریافتی و مصرف درشت مغذیها ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر پیشنهاد میکند که تفاوتی در تفاوتی در کالری دریافتی و مصرف درشت مغذیها بین سطوح مختلف فعالیت بدنی در دانشآموزان پسر 14-12 سبزواری وجود ندارد. با این حال میزان این شاخصها در دانشآموزان با سطح فعالیت بدنی پایین نسبت به دانش آموزان فعالتر سبزواری بالاتر بود.