جلیل کوهپایه زاده؛ احمد جعفری؛ سعیده دریازاده؛ ژیلا شجری
دوره 21، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1393، ، صفحه 416-423
چکیده
زمینه و هدف: اولین و اساسیترین گام در برنامهریزی هر سیستم، نیازسنجی است و با شناسایی مهمترین نیازها، مبنایی برای تعیین اهداف و بستری مناسب برای ساماندهی سایر عناصر فراهم میشود. این پژوهش، بهمنظور نیازسنجی خدمات دندانپزشکی ترمیمی بر اساس نیازهای جامعه، انجام شدهاست.
مواد و روشها: این پژوهش، از نوع توصیفی ـ مقطعی بوده ...
بیشتر
زمینه و هدف: اولین و اساسیترین گام در برنامهریزی هر سیستم، نیازسنجی است و با شناسایی مهمترین نیازها، مبنایی برای تعیین اهداف و بستری مناسب برای ساماندهی سایر عناصر فراهم میشود. این پژوهش، بهمنظور نیازسنجی خدمات دندانپزشکی ترمیمی بر اساس نیازهای جامعه، انجام شدهاست.
مواد و روشها: این پژوهش، از نوع توصیفی ـ مقطعی بوده و گردآوری اطلاعات بهوسیلهی فرم ثبت اطلاعات که روایی آن تأییدشده؛ انجام-گرفتهاست. نیازهای دندانپزشکی ترمیمی از میان پروندهی 1027 نفر از مراجعهکنندگان، درطی سه ماه از تیر تا شهریور ماه1391 و با روش نمونه-گیری غیرتصادفیِ هدفمند، در محل کلینیک دندانپزشکی فرهنگیان اصفهان، استخراج و وارد نرمافزار 17SPSS- گردیده و نتایج گزارش شدهاست. جهت آنالیز داده ها، از آزمون کای دو استفادهشده و سطح معناداری 05/0 P< منظورگردیدهاست.
یافتهها: بیشتر مراجعان را زنان تشکیلدادهاست (65%). ترمیم دندانهای خلفی شامل 5/78% از کل خدمات ارائه شده و بیشترین خدمات ترمیمی مورد نیاز بیماران بر حسب تعداد دندان، آمالگام (4/67%) و کمترین آن گلاس آینومر (5/0%) بودهاست. ترمیم بیلداپ آمالگام و کامپوزیت شیوع بالایی در خدمات ترمیمی داشتهاست(42%).
نتیجهگیری: بهطورکلی، مراجعهی زنان به دندانپزشک، بیشتر از مردان بوده و نیاز اکثر بیماران به دندانپزشکیِ ترمیمی، بیش از یک بار بوده-است. شیوع بالای نیاز به ترمیم بیلداپ به معنای آناست که در جامعه بسیاری از پوسیدگی ها، در سطح بالایی قرار دارد. بهنظرمیرسد پایین بودن سطح بهداشت دهان و دندان و بی توجهی و عدم مراجعهی بهموقع بیماران به دندانپزشک، از جمله دلایل آن باشد.
ملیحه سرویه؛ حسین اکبری؛ فخرالسادات میرحسینی؛ حمیدرضا برادران؛ افسانه همتی؛ جلیل کوهپایه زاده
دوره 21، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1393، ، صفحه 145-154
چکیده
زمینه و هدف: مشاهدهی مستقیم مهارتهای عملی، روشی برای ارزیابی عینی مهارتهای عملی و دادن بازخورد در دانشجویان است. این مطالعه، با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون مشاهدهی مستقیم مهارتهای عملی در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان مامایی انجامشدهاست.
مواد و روشها: در مطالعهای از نوع توصیفی ـ تحلیلی،44 دانشجوی مامایی دورهی ...
بیشتر
زمینه و هدف: مشاهدهی مستقیم مهارتهای عملی، روشی برای ارزیابی عینی مهارتهای عملی و دادن بازخورد در دانشجویان است. این مطالعه، با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون مشاهدهی مستقیم مهارتهای عملی در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان مامایی انجامشدهاست.
مواد و روشها: در مطالعهای از نوع توصیفی ـ تحلیلی،44 دانشجوی مامایی دورهی کارورزی در عرصه دانشکدهی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بهروش سرشماری انتخاب شدهاند. طبق نظریههای اعضای هیأت علمی دانشگاههای گیلان، زاهدان و کاشان از بین مهارتهای اصلی مامایی، ۴ مهارت جهت مواد آزمون انتخاب و چک لیست ارزیابی آنان تهیهشدهاست. دانشجو در حین انجام مهارت در محیط کار واقعی توسط آزمونگر مشاهدهگردیده و نتایج بر طبق چک لیست ساختار یافته ثبت و در محیط مناسب بازخورد عینی انجامشدهاست. روایی محتوایی، روایی ملاکی (همبستگی میانگین نمرات دروس بالینی و نظری مامایی به تفکیک با نمره dops –رابطه هرگویه با نمره dops هر مهارت)-روایی سازه (بررسی ساختار درونی) و پایایی (تعیین همسانی درونی - پایایی بین ارزیابان) با نرمافزار آماری (SPSS) تجزیه و تحلیل گردیدهاست.
یافتهها: روایی محتوایی آزمون dops با استفاده از شاخص روایی محتوایی بیش از 75/. و نسبت روایی محتوایی بیش از50/. گزارششدهاست. همبستگی نمرات dopsبا میانگین نمرات نظری و بالینی بهترتیب 071/0(647/0p=) و 093/0(548/0p=) بودهاست. همبستگی هر مهارت با نمرهی کل dops، ارتباط معناداری داشته که خود، بیانگر ساختار درونی مطلوب آزمون و تامین اعتبار سازه نیز میباشد.(001/0p