سید موسی مهدی زاده؛ عباس حیدری؛ محمدرضا آهنچیان
دوره 21، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1393، ، صفحه 17-27
چکیده
زمینه و هدف: فرسودگی شغلی، پدیده ای چند عاملی و یک موضوع جدی برای بسیاری ازاعضای هیأت علمی است و می تواند باعث بروز بیماریهای جسمی، روانی و نگرش منفی به فعالیتهای حرفهای و کاهش بهرهوری شود. این تحقیق، با هدف بررسی میزان فرسودگی شغلی و عوامل محیط کارِموثر برآن دراعضای هیأت علمی دانشکدههای پرستاری استان خراسانرضوی انجام ...
بیشتر
زمینه و هدف: فرسودگی شغلی، پدیده ای چند عاملی و یک موضوع جدی برای بسیاری ازاعضای هیأت علمی است و می تواند باعث بروز بیماریهای جسمی، روانی و نگرش منفی به فعالیتهای حرفهای و کاهش بهرهوری شود. این تحقیق، با هدف بررسی میزان فرسودگی شغلی و عوامل محیط کارِموثر برآن دراعضای هیأت علمی دانشکدههای پرستاری استان خراسانرضوی انجام گرفتهاست.
مواد و روشها: دراین مطالعه توصیفی - تحلیلی، 79 نفر از پرستاران هیأت علمی شاغل درگروههای آموزشی دانشکدههای پرستاری استان خراسانرضوی بهصورت سرشماری انتخابشدند و با استفاده از پرسشنامهیاستاندارد «ماسلاچ» و پرسشنامهی شاخصهای کار پرستاری (NWI)، اطلاعات جمع آوری شده و با نرمافزارآماری SPSS در سطح 05/0 با آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و همبستگی تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافتهها: 42 نفر (8/56%) از شرکت کنندگان، مرد بودند. 77% شرکت کنندگان در بُعد عدمکفایت شخصی و 3/74% در بُعد مسخ شخصیت سطح پایین فرسودگی شغلی و در بُعد خستگی هیجانی 9/68% سطح متوسط نشان دادند. بین جنس و فرسودگی هیجانی، ارتباط معنادار (001/0>P) وجود داشت. ابعاد خستگی هیجانی و مسخ شخصیت با نمره خرده مقیاسهای محیط کار همبستگی منفی معنادار (05/0>P) داشتند.
نتیجهگیری: سطوح بالای خستگی هیجانی، بهویژه دراعضای هیأت علمی زن، قابل تأمل میباشد و با توجه به ارتباط شاخصهای محیط کار با فرسودگی شغلی، به نظر میرسد این مشکل را میتوان با افزایش ارتباطات حرفهای، کارگروهی، تخصصگرایی و بهبود فیزیکی محیط کار، کنترل نمود و فرسودگی را کاهش داد.
زهرا استاجی؛ حمیده یزدی مقدم؛ عباس حیدری
دوره 16، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1388، ، صفحه 50-56
چکیده
زمینه و هدف: پرستاران بزرگترین گروه ارایه دهنده خدمات در نظام سلامت می باشند و باید از کیفیت زندگی مطلوبی برخوردار بوده تا بتوانند مراقبت ها را به شکل مطلوب به مددجویان ارایه دهند. هدف از این پژوهش، تعیین کیفیت زندگی پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر سبزوار می باشد.
مواد و روش ها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی، مقطعی است تعداد ...
بیشتر
زمینه و هدف: پرستاران بزرگترین گروه ارایه دهنده خدمات در نظام سلامت می باشند و باید از کیفیت زندگی مطلوبی برخوردار بوده تا بتوانند مراقبت ها را به شکل مطلوب به مددجویان ارایه دهند. هدف از این پژوهش، تعیین کیفیت زندگی پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر سبزوار می باشد.
مواد و روش ها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی، مقطعی است تعداد 96 نفر به صورت نمونه گیری سهمیه ای (غیر تصادفی) از پرستاران شاغل در سه بیمارستان شهر سبزوار در سال 85-1384 انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی SF36 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی، آنالیز واریانس و همبستگی در نرم افزار SPSS استفاده گردید.
یافته ها: در مورد بعد جسمی، حداقل نمره 1050 و حداکثر 2200 (میانگین 270±1720) و در مورد بعد روانی، حداقل نمره 475 و حداکثر 1400 (میانگین 24±1065) به دست آمد. کمترین میانگین نمره کیفیت زندگی پرستاران بخش دیالیز (450±2471) و بالاترین میانگین نمره کیفیت زندگی پرستاران در بخش آی سی یو (197±29.6) بود.
نتیجه گیری: نمره کیفیت زندگی پرستاران در بعد روانی پایین تر از بعد جسمی بود و اکثریت آن ها کیفیت زندگی متوسط را به خود اختصاص می دادند.
عباس حیدری؛ مهدی گل افروز شهری؛ مجید فرسادپور
دوره 16، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1388، ، صفحه 57-61
چکیده
زمینه و هدف: کاربرد وسیع سی تی اسکن گاهی خطرات بالقوه ای مانند تخریب غیرقابل برگشت قسمتی از بافت های بدن را به همراه دارد. به منظور پیشگیری از استفاده بی رویه و نابه جای این روش تشخیصی، اطلاع دقیق از میزان فراوانی ضایعات مغزی موجود در کلیشه های سی تی اسکن می تواند حفاظت در برابر اشعه را تا حدودی فراهم کند. به همین منظور این مطالعه با هدف ...
بیشتر
زمینه و هدف: کاربرد وسیع سی تی اسکن گاهی خطرات بالقوه ای مانند تخریب غیرقابل برگشت قسمتی از بافت های بدن را به همراه دارد. به منظور پیشگیری از استفاده بی رویه و نابه جای این روش تشخیصی، اطلاع دقیق از میزان فراوانی ضایعات مغزی موجود در کلیشه های سی تی اسکن می تواند حفاظت در برابر اشعه را تا حدودی فراهم کند. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین فراوانی ضایعات مغزی در کلیشه های سی تی اسکن مغز مراجعین به مرکز سی تی اسکن بیمارستان امداد سبزوار انجام گرفت.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه مراجعین به مرکز سی تی اسکن بیمارستان امداد سبزوار در سه ماهه دوم سال 1384 (807 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از طریق مصاحبه با بیمار و بررسی برگه های ارجاع پزشک و گزارش سی تی اسکن جمع آوری و توسط آزمون مجذور کای و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، در 8/81 درصد مراجعه کنندگان جهت انجام سی تی اسکن، هیچ گونه ضایعه مغزی مشاهده نشد. در بین افراد دارای ضایعه، بیشترین درصد را افراد مبتلا به سکته مغزی (9/9 درصد) به خود اختصاص دادند و فقط 5/0 درصد افراد دارای ضایعه تومورال بوده اند. همچنین بیشترین درصد واحدها (6/34 درصد) از سردرد شکایت داشتند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که میزان ارجاع به مرکز سی تی اسکن بیمارستان امداد سبزوار در بعضی موارد بالاتر از کشورهای دیگر است.
عباس حیدری؛ طاهره توفیقیان؛ علی ربانی زاده؛ محمدرضا شگرف نخعی؛ محسن کوشان؛ کاظم مسکنی
دوره 15، شماره 2 ، خرداد و تیر 1387، ، صفحه 123-128
چکیده
زمینه و هدف: تحقیقات حاکی از شیوع روز افزون خودکشی به خصوص در بین جوانان است. شناسایی عوامل خطر خودکشی و اتخاذ تدابیری در جهت کاهش این عوامل ضروری می باشد و این مطالعه به همین منظور در بین افراد اقدام کننده به خودکشی در شهر سبزوار انجام گرفت.
مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی بوده و جمعیت مورد مطالعه افراد اقدام کننده به خودکشی بستری ...
بیشتر
زمینه و هدف: تحقیقات حاکی از شیوع روز افزون خودکشی به خصوص در بین جوانان است. شناسایی عوامل خطر خودکشی و اتخاذ تدابیری در جهت کاهش این عوامل ضروری می باشد و این مطالعه به همین منظور در بین افراد اقدام کننده به خودکشی در شهر سبزوار انجام گرفت.
مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی بوده و جمعیت مورد مطالعه افراد اقدام کننده به خودکشی بستری در اورژانس بیمارستان واسعی سبزوار بودند که 106 نفر از آن ها به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش، نمونه های مورد مطالعه توسط روانپزشک، مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند و به منظور شناخت خصوصیات شخصی، اجتماعی و اقتصادی با دیگر اعضای خانواده نیز مصاحبه انجام شد. در جریان مصاحبه چک لیستی که حاوی متغیرهای مورد بررسی بود، تکمیل گردید. سپس داده ها با استفاده از آزمون آماری مجذور کای تحت SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: در این مطالعه، 106 نفر نمونه (49.1 درصد مرد و 50.9 درصد زن) با میانگین سنی 24.8 ± 8.4 سال مورد مطالعه قرار گرفتند که بر اساس یافته های به دست آمده، شیوع عوامل خطر خودکشی به ترتیب 63.2 درصد تجرد، 41.5 درصد اختلال روانی به خصوص افسردگی (28.3 درصد)، 15 درصد ناسازگاری زناشویی، 14.2 درصد وابستگی به مواد مخدر، 12.3 درصد مشکلات خانوادگی، 8.5 درصد بیماری های جسمی، 6.6 درصد بیکاری، 6.86 درصد رویداد استرس زای اخیر مانند از دست دادن یکی از بستگان نزدیک، 3.8 درصد مشکلات تحصیلی و 2.8 درصد جدایی از همسر بود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه می توان مهم ترین عوامل خطر خودکشی را در شهرستان سبزوار، سنین نوجوانی و اوایل بزرگسالی، اختلالات روانی، ناسازگاری های زناشویی، مصرف مواد مخدر و مشکلات خانوادگی دانست.
لادن نجار؛ اکبر پژهان؛ عباس حیدری
دوره 15، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1387، ، صفحه 26-32
چکیده
زمینه و هدف: پرفشاری خون یک بیماری شایع و بدون علامت است که به آسانی قابل ردیابی بوده و معمولا به سادگی درمان می شود اما در صورت عدم درمان به عوارض مرگبار منتهی شده و مبالغ هنگفتی جهت درمان عوارض این بیماری هزینه می شود. این مطالعه به منظور بررسی شیوع پرفشاری خون در جمعیت شهری سبزوار انجام پذیرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت ...
بیشتر
زمینه و هدف: پرفشاری خون یک بیماری شایع و بدون علامت است که به آسانی قابل ردیابی بوده و معمولا به سادگی درمان می شود اما در صورت عدم درمان به عوارض مرگبار منتهی شده و مبالغ هنگفتی جهت درمان عوارض این بیماری هزینه می شود. این مطالعه به منظور بررسی شیوع پرفشاری خون در جمعیت شهری سبزوار انجام پذیرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی بر روی خانوارهای تحت پوشش مراکز بهداشتی انجام گرفت. تعداد 596 نفر از جمعیت بالای 18 سال به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و ضمن تکمیل پرسشنامه طرح، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن ها با روش استاندارد اندازه گیری فشار خون، با استفاده از فشارسنج Alpk2 و گوشی لیتمن تعیین گردید و آستانه پرفشاری خون 140.90 منظور شد. برای توصیف داده ها از فراوانی و درصد و برای تحلیل داده ها از آزمون مجذور کای تحت نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.
یافته ها: از نظر میزان شیوع، پرفشاری خون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب ??.? و ??.? درصد نشان داده شده است و میزان شیوع در زنان بیشتر از مردان بوده است (P
محسن کوشان؛ عباس حیدری
دوره 13، شماره 4 ، آذر و دی 1385، ، صفحه 185-189
چکیده
زمینه و هدف: کیفیت و کمیت یادگیری از عوامل متعددی نظیر سطح عمومی هوش، سلامت جسمی و روانی، انگیزه، امکانات محیط زندگی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی و قابلیت های شناختی تاثیر می پذیرند اما روان شناسان مشاهده کرده اند که حداقل در دوران دانشجویی، آن چه که بیشترین تاثیر را بر وضعیت عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد، مهارت های عمومی مطالعه، یادگیری ...
بیشتر
زمینه و هدف: کیفیت و کمیت یادگیری از عوامل متعددی نظیر سطح عمومی هوش، سلامت جسمی و روانی، انگیزه، امکانات محیط زندگی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی و قابلیت های شناختی تاثیر می پذیرند اما روان شناسان مشاهده کرده اند که حداقل در دوران دانشجویی، آن چه که بیشترین تاثیر را بر وضعیت عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد، مهارت های عمومی مطالعه، یادگیری درسی و یادآوری مطالب آموخته شده است. لذا این مطالعه با هدف شناسایی عادت های مطالعه ی دانشجویان و تشخیص نارسایی های احتمالی موجود در روش های مطالعه ی آن ها انجام گرفت.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد و جمعیت مورد مطالعه، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده علوم پزشکی سبزوار در سال 1383 می باشد که 297 نفر از آن ها به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس، انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه عادت های مطالعه PSSHI استفاده شد. این پرسشنامه دارای 45 سوال در هشت حوزه شامل تقسیم بندی زمان، شرایط فیزیکی مطالعه، توانایی خواندن، یادداشت برداری، انگیزش یادگیری، حافظه، امتحانات و سلامتی می باشد. پاسخ سوالات به صورت همیشه، یا بیشتر اوقات، بعضی اوقات، به ندرت یا هرگز است. ضریب پایایی از طریق آزمون- آزمون مجدد 0.88 و در روش دو نیمه کردن 0.65 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی تحت spss استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره کل عادت مطالعه در دانشجویان پسر 50.87 و دختر 51.48 (از نمره 90) بود که تفاوت بین این دو گروه معنی دار نبود. نتایج در مورد نمره به دست آمده به تفکیک حوزه های مربوط به عادت های مطالعه عبارت بودند از: تقیسم بندی زمان 5.36 از 10، شرایط فیزیکی 6.9 از 12، توانایی خواندن، 8.29 از 16، یادداشت برداری 3.2 از 6، انگیزش یادگیری 8.55 از 12، حافظه 4.6 از 8، امتحانات 10.26 از 18 و سلامتی عمومی 2.94 از 6. در حوزه های توانایی خواندن، انگیزش یادگیری و امتحان دادن، بین دو جنس مذکر و مونث اختلاف معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت شیوه مطالعه در دانشجویان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و این مساله باید مورد توجه مسوولین آموزش دانشکده قرار گیرد. لازم است جهت آموزش و راهنمایی دانشجویان و بهبود عادات مطالعه آن ها برنامه ریزی شود.