پرستاری
سمیه رزم آرای؛ پویا حسین زاده؛ عبدالحسن کاظمی؛ شیوا حیدری؛ فاطمه حسن زاده؛ ثنا کاظمی
دوره 30، شماره 2 ، خرداد و تیر 1402، ، صفحه 177-192
چکیده
زمینه و هدف: هوش هیجانی یکی از مهمترین عواملی است که بر آموزش، عملکرد و کیفیت تعاملات بین افراد مختلف در یک جامعه تأثیر میگذارد. امروزه توجه به ابعاد مختلف هوش هیجانی و مدیریت صحیح آنها موضوع مهمی در مقوله مدیریت آموزشی میباشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین ارتباط هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانشجویان رشتههای علوم پزشکی ...
بیشتر
زمینه و هدف: هوش هیجانی یکی از مهمترین عواملی است که بر آموزش، عملکرد و کیفیت تعاملات بین افراد مختلف در یک جامعه تأثیر میگذارد. امروزه توجه به ابعاد مختلف هوش هیجانی و مدیریت صحیح آنها موضوع مهمی در مقوله مدیریت آموزشی میباشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین ارتباط هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر در دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بود.مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی میباشد و ارتباط بین هوش هیجانی و رفتارهای پرخطر را در میان دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال 99- 98 بررسی کرده است. جامعه آماری این مطالعه شامل 260 نفر از دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه آزاد ارومیه است که با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی گلمن مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافتهها: این مطالعه نشان داد که دانشجویان برای کنترل و ارتقای هوش هیجانی، نیاز به مداخله دارند تا تأثیر هوش هیجانی افراد موردمطالعه در بروز رفتار پرخطر کاهش یابد (0/001=p). همچنین بروز رفتار پرخطر در دانشجویان دختر بهطور معناداری بیشتر از دانشجویان پسر بود (0/001=p).نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ارتباط نزدیکی بین هوش هیجانی و بروز رفتار پرخطر در دانشجویان وجود دارد و بهمنظور کنترل هوش هیجانی و ارتقای ابعاد مختلف آن نیازمند مداخلات مثبت در قالب کارگاههای آموزشی و کلاسهای فوقبرنامهای برای دانشجویان، استادان و والدین دانشجویان میباشد.
پرستاری
هادی ذوالفقارزاده؛ شیوا حیدری؛ اسفندیار بالجانی؛ پویا حسین زاده
دوره 29، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1401، ، صفحه 357-368
چکیده
زمینه و هدف: اعتقادات و نگرشهای متفاوت افراد، گاهی منجر به اشکال مختلفی از انگ و تبعیض در برابر یک گروه با اعتقادات متفاوت میشود. این مطالعه با هدف تعیین میزان انگ و تبعیض و اظهار عملکردهای تبعیضآمیز دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در مواجهه با مبتلایان به HIV/AIDS انجام گرفته است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- ...
بیشتر
زمینه و هدف: اعتقادات و نگرشهای متفاوت افراد، گاهی منجر به اشکال مختلفی از انگ و تبعیض در برابر یک گروه با اعتقادات متفاوت میشود. این مطالعه با هدف تعیین میزان انگ و تبعیض و اظهار عملکردهای تبعیضآمیز دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در مواجهه با مبتلایان به HIV/AIDS انجام گرفته است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 90 دانشجوی پرستاری ترم 5 و 6 دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه بهصورت سرشماری انتخاب و با استفاده از پرسشنامه رفتار و مراقبتهای حرفهای از بیماران مبتلا به ایدز بررسی شدند. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 16 و آزمونهای آماری توصیفی استفاده گردید.
یافتهها: 76/7 درصد بر این باور بودند که میتوانند به دلیل حفظ سلامت خود و خانوادهشان از ارائه خدمت به بیماران مبتلا به ایدز امتناع کنند. 55/5 درصد دانشجویان ترس از مبتلا شدن را مهمترین نگرانی در درمان مراقبتی از بیماران مبتلا به ایدز میدانستند. 7/8 درصد دانشجویان اظهار کردند که از ارائه درمان مراقبتی به بیمار مبتلا به ایدز امتناع کردند..
نتیجهگیری: افزایش میزان انگ و تبعیض دانشجویان پرستاری نسبت به بیمار مبتلا به ایدز میتواند به علت ترس از مبتلا شدن و کمبود وسایل پیشگیرانه باشد، ارائه آموزشهای مناسب، تقویت انگیزههای مادی و معنوی و اتخاذ قوانین جدید در این زمینه پیشنهاد میشود.