نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Ph.D Student, Department of Psychology, Ardakan University, Yazd, Iran.

2 Assistant Professor, Group Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan, Iran.

10.30468/jsums.2024.7696.3004

چکیده

زمینه وهدف: هدف از پژوهش حاضرتعیین اثربخشی روایت درمانی بر فراهیجان و کنش تاملی در بین نوجوانان دختر 13 تا 18 ساله شهر اصفهان بود.

روش: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران نوجوان 13 تا 18 ساله شهر اصفهان در سال 1401 بودند.با روش نمونه گیری دسترس از بین دختران نوجوان 13 الی 18 ساله، با توجه به ملاک های ورود و خروج و پاسخ گویی به سوال‌های پرسشنامه‌های مدنظر، تعداد 40نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به صورت روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (20نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامه‌های فراهیجان میتمنسگرابر (2009) و کنشوری تاملی فوناگی (2016) بودند. گروه آزمایش در معرض هشت جلسه 90 دقیقه‌ای مداخله روایت درمانی مبتنی بر پروتکل جرالد دی مانک (1998) قرار گرفتند، درحالی که گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشتند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS-23 و در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری‌های تکراری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (001/0>p).

یافته ها: یافته ها نشان داد که میانگین نمرات فراهیجان مثبت و کنش تاملی نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش یافته بود و میانگین نمرات فراهیجان منفی نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود (001/0>p).

نتیجه‌گیری:براساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که روایت درمانی برhفزایش فراهیجان مثبت، کاهش فراهیجان منفی و بهبودابعاد کنش تاملی دختران نوجوان تاثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Narrative Therapy on Meta-Emotion and Reflective Functioning Among Adolescent Girls in Isfahan

نویسندگان [English]

  • fatemeh dafeian 1
  • zahra yousefi 2

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه اردکان، یزد. ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران

چکیده [English]

Background: The aim of the present study was the effectiveness of narrative therapy on meta emotion and reflective functioning among adolescent girls aged 13 to 18 in Isfahan city.

Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group with a 2-month follow-up phase. The statistical population included all adolescent girls aged 13 to 18 in Isfahan city in 2022. Among these, with the available sampling method among adolescent girls aged 13 to 18, according to the entry and exit criteria and answering the questions of the questionnaires, the number of 40 people They were selected as a statistical sample and were replaced by a simple random method in two experimental (20 people) and control (20 people) groups. The research tools were Fonagy's Reflective Functioning questionnaire (2016) and Mitmansgruber's meta-emotion questionnaire (2009). The experimental group was exposed to 8 sessions of 90-minute narrative therapy intervention based on Gerald de Manck's (1941) protocol, while the control group. The data were analyzed using SPSS-23 software and at two descriptive (mean and standard deviation) and inferential (variance analysis with repeated measurements) levels (p<0.001).

Results:That the findings showed that mean positive meta-emotion and reflective functioning to the control group had increased significantly and mean negative meta-emotion to the control group had increased decreases (p<0.001).

Conclusion: Based on the findings of the study it can be concluded that narrative therapy has a significant effect on increasing positive meta-emotion, reducing negative meta-emotion and improvement reflective functioning of adolescent girls .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Narrative therapy
  • Meta-Emotion
  • Reflective Functioning
  • Adolescent girls