نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تشریحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.

2 دانشجوی رشتة زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه دولتی نیشابور، نیشابور، ایران.

چکیده

چکیده
مقدمه وهدف: در روش های جدید آموزش ‌مهارتهای‌تفکرانتقادی‌‌درحوضه‌ی‌آناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار ضروری به نظر می رسد هدف از این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی برآناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار دردانشجویان پزشکی می باشد.
مواد وروش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال -1397-1395در دانشگاه علوم پزشکی سبزواردر مقطع علوم پایه با همکاری34داشجوی پزشکی که شامل24 دانشجوی مونث و10 دانشجوی مذکربودند انجام شده است در این مطالعه از پرسشنا مه گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا(CCTST) استفاده شد با این تفاوت که در پژوهش حا ضر دانشجویان قبل از از آموزش مهارت های تفکر انتقادی آناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار( Early Clinical Exposure) ( ECE) وبعد از گذراندن آن(ECE) بود پرسشنا مه در بردارندهای سئوالاتی در حوضه تجزیه وتحلیل ، مهارت های استنبا طی و استدلا ل استقرایی و قیاسی بودانجام گرفت. داده هاازنرم افزازSPSS16 با آزمون تی زوجی(Pair :T –test) تجزیه وتحلیل شدند
یا فته ها: میا نگین پاسخ درست در حیطه استدلا ل قیاسی(Inductive Reasoning) ،استنباطی(Inference) یا استتنتا جی واستدلال استقرایی (Deductive Reasoning) قبل وبعد ازECE با آموزش مهارتهای تفکر انتقادی معنی دار بودP0.05 .
نتیجه گیری : آموزش مهارت های تفکرانتقادی موجب‌ارتقاء کیفی فراگیران می‌شود در نتیجه باز خورد وفیدبک مثبتی رابین-مدرس،فراگیر وبیمارفراهم می کندکه اهمیت با لینی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation of the effect Critical Thinking Skills in the primary Clinical Anatomy Exposure with patient in medical students of Sabzevar University of Medical Science

نویسندگان [English]

  • Rahim Golmohammadi 1
  • Motahaerh Golmohammadi 2

1 Assosiate Professor, Department of Anatomy, Faculty of Medicine, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran.

2 Student in Literature and English Language, Department of English Language, Neyshabour University, Neyshabour, Iran

چکیده [English]

Abstract
Background and Purpose: The new methods of the evaluation of critical thinking skills educate is necessary for approaches with patient in early clinical exposure in medical students .
Material and Methods: This descriptive-analytical study was carried out at Sabzevar University of Medical Sciences in 2016-2018. The present study was conducted in collaboration with 34 medical students inclouded(24 males and 10 females) in this study using California Critical Thinking Skills Questionnaire (CCTST). Early Clinical Exposure (ECE) and after skill education- (ECE) were performed in the related to analysis, inductive and deductive reasoning skills. Data were analyzed by SPSS16 software using MC-Nemar and paired t-tests (Pair: T-test).
Results: Mean scores of analysis skills before and after undergoing preliminary anatomy of the patient (Early Clinical Exposure)the correct answer were significant in the area of inductive reasoning and inference or reasoning deductive before and after ECE with Critical Thinking Skills training (P 0.05.

Conclusion: The results showed that teaching ccritical thinking skills training improves learners' quality and also provides positive feedback to the teacher, learner and patient.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Student
  • Education
  • early clinical exposure
  • Thinking Skills
[1]. 1- Craig, S. J., Tait, N., Boers, D. & McAndrew, D. J..Review of anatomy education in Australian and New Zealand medical schools. ANZ Journal of Surgery, 2010: 80 (4), 212-216.
[2]. 2-Factors related to academic failure in preclinical medical education: A systematic review. Ahmady S, Khajeali N,
Sharifi F, Mirmoghtadaei ZS. J Adv Med Educ Prof. 2019 Apr;7(2):74-8
[3]. 3- Rahim Golmohammadi1 R, Shirzadeh E. Evaluation of teaching heart auscultation skills by using surface anatomy instead of gross anatomy for medical students.Journal of Sabzevar University of Medical Sciences.2019,26(1).
[4]. 4- Azodi P, Jahanpoor F, Sharif F. Critical Thinking Skills of Students in Bushehr University of Medical Sciences. MEDIA 2010; 1(2):10-16.
[5]. 5-Sugand K, Abrahams P, Khurana A.The anatomy of anatomy: a review for its modernization. Anat Sci Educ.
2010;3(2): 83-93.
[6]. 6- Sheikhmoonesi F, Barani H, Khademloo M, Sharifian R,Jahani M, Lamsechi H. Critical Thinking Abilities among
Students of Medicine in Mazandaran University of Medical Sciences, 2011. Journal of Mazandaran University
of Medical Sciences 2013; 23(98):1-7
[7]. 7- Tashi S, Mortazavi F, Yazdani S, Mottaghipour Y.Evaluating Critical Thinking Skills in Medical Students,Isfahan University of Medical Sciences, Iran. Strides in Development of Medical Education 2013; 9(2):170-8.
[8]. 8- Khoiriyah U, Roberts C, Jorm C, Van der Vleuten CP Enhancing students' learning in problem based learning:
validation of a self-assessment scale for active learning and critical thinking.BMC Med Educ. 2015 Aug 26;15:140.
[9]. 9- Golmohammadi R, Dashti GR. The study of styles learning students in anatomical education by problem based learning and lecturing in. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2013; 19(4).
[10]. 10- Mills K, Creedy DK, West R. Experiences and outcomes of health professional students undertaking education on
Indigenous health: A systematic integrative literature review.Nurse Educ Today. 2018 Oct;69:149-158.
[11]. 11. Maudsley G, Strivens J. ‘Science’,‘Critical Thinking’and ‘Competence’for Tomorrow’s Doctors. A Review of Terms
and Concepts. Medical Education 2000; 34(1):53-60.
[12]. 12- Shafiee S, Khalili H, Mesgarafi H. Evaluation of Critical Thinking Skills in Nursing Students of Zahedan Nursing
and Midwifery Faculty. Journal of Teb va Tazkiyeh 2004;53:20-4. [In Persian] 29. Case
[13]. 13- Birgegård G, Lindquist U. Change in Student Attitudes to Medical School after the Introduction of Problem‐Based Learning in Spite of Low Ratings. Medical Education 1998; 32(1):46-9
[14]. 14- Sheikhmoonesi F, Barani H, Khademloo M, Sharifian R, Jahani M, Lamsechi H. Critical Thinking Abilities among Students of Medicine in Mazandaran University of Medical Sciences, 2011. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2013; 23(98):1-7. [In Persian]
[15]. 15. Bakhshi M, Ahanchian MR. A Proposed Model to Predict Academic Achievement: The Role of Critical Thinking and Self-regulated Learning Strategies. Iranian journal of medical education 2013; 13(2):153-63. [In Persian]
[16]. 16-- Slieman TA, Camarata T.Case-Based Group Learning Using Concept Maps to Achieve Multiple Educational
Objectives and Behavioral Outcomes. J Med Educ Curric Dev. 2019 Sep 3;6:2382120519872510.doi:10.1177/2382120519872510. eCollection 2019 Ja
[17]. 17-Carmichael H, Coleman JR, Samuels JM, Sumislawski JJ, Ghincea C, Dyamenahalli K, Montero P, Royer
D."Bedside Anatomy": A Tool to Contextualize Learning and Introduce Surgical Careers.J Surg Res. 2020 Jan 3;249:1-7. doi: 10.1016/j.jss.2019.12.015. [Epub ahead of print]