علی محمد ناعمی؛ سمانه فقیهی
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 436-447
چکیده
زمینه و هدف: آگاهی از وضعیّت سلامت عمومی دانشجویان و شناسایی مواردی که به لحاظ عدم برخورداری از مهارتهای مقابلهای مناسب و حمایتهای اجتماعی، در معرض خطر میباشند، همچنین شناسایی علایم و نشانههای آسیبپذیری میتواند مسؤولان و برنامه ریزان دانشگاهها را در تدارک برنامههای پیشگیری و اقدامات مداخلهای هر چه مؤثّرتر به منظور ...
بیشتر
زمینه و هدف: آگاهی از وضعیّت سلامت عمومی دانشجویان و شناسایی مواردی که به لحاظ عدم برخورداری از مهارتهای مقابلهای مناسب و حمایتهای اجتماعی، در معرض خطر میباشند، همچنین شناسایی علایم و نشانههای آسیبپذیری میتواند مسؤولان و برنامه ریزان دانشگاهها را در تدارک برنامههای پیشگیری و اقدامات مداخلهای هر چه مؤثّرتر به منظور تأمین و ارتقای سلامت عمومی دانشجویان یاری دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رفتارهای پر خطر و سلامت عمومی در بین دا نشجویان دانشگاههای سبزوار انجام گرفت .
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و روی 921 دانشجوی دانشگاههای سبزوار در سال 1391-1390 انجام گرفت. اطّلاعات مورد نظر از طریق پرسشنامه مدون جمع آوری گردید که شامل پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر(YRS) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS و آزمونهای همبستگی پیرسون، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون شفه انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در متغیّرهای رفتارهای پر خطر29/15 ±36/46 سلامت عمومی71 /8±27/80 میباشد. همچنین بین سلامت عمومی دانشجویان و میزان رفتارهای پرخطر رابطه معناداری وجود دارد(001/0p