اکرم صدیقی؛ احمد معصومی؛ مرضیه شاه سیاه
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 965-971
چکیده
زمینه و هدف: رضایت زناشویی شامل ارتباط مثبت با خانواده همسر، پویایی مثبت در خانواده اصلی، عزت نفس و همگنی مذهبی زوجین می باشد. مذهب از مؤثّرترین تکیه گاه های روانی به شمار می رود که قادر است معنای زندگی را در لحظه لحظه های عمر فراهم کند. هدف اصلی این پژوهش رابطه بین جهت گیری مذهبی با رضایت زناشویی زوجین شهر قم بوده است. مواد و روش ها: این ...
بیشتر
زمینه و هدف: رضایت زناشویی شامل ارتباط مثبت با خانواده همسر، پویایی مثبت در خانواده اصلی، عزت نفس و همگنی مذهبی زوجین می باشد. مذهب از مؤثّرترین تکیه گاه های روانی به شمار می رود که قادر است معنای زندگی را در لحظه لحظه های عمر فراهم کند. هدف اصلی این پژوهش رابطه بین جهت گیری مذهبی با رضایت زناشویی زوجین شهر قم بوده است. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. جامعه آماری کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر قم بودند. نمونه به صورت در دسترس انتخاب گردید. بدین منظور 150 نفر از زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره و کلینیک های روانشناسی قم که داوطلب همکاری بوده اند، انتخاب شدند. اطّلاعات مورد نیاز از طریق مقیاس پرسشنامه جهت گیری مذهبی آذربایجانی و رضایت زناشویی والتر جمع آوری شد. داده های به دست آمده با کمک نرم افزار17- SPSS از روش های آماری همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که همبستگی مثبتی بین جهت گیری مذهبی و رضایت زناشویی (0001/0=p، 511/0- =r) وجود دارد؛ بدین معنا که جهت گیری مذهبی می تواند رضایت زناشویی را (006/0=p، 771/0R2=) پیش بینی کند. نتیجه گیری: با توجّه به اهمیّت باورها و جهت گیری های مذهبی در خانواده، مخصوصاً در بین زوجین برنامه های آموزشی با رویکرد معنوی و اخلاقی که باعث رشد کیفیت زندگی زناشویی و خانواده خواهد شد، پیشنهاد می گردد.
شعبانعلی خان صنمی؛ زهرا عابدینی؛ مرضیه شاه سیاه؛ زهرا طاهری خرامه
دوره 22، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1394، ، صفحه 282-288
چکیده
زمینه و هدف: بهبود کیفیّت زندگی از اوّلویّتهای بهداشتی در قشرهای کارآمد و فعّال می باشد. شناخت عوامل مؤثّر در آن در سال های اخیر مورد توجّه قرارگرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط جهت گیری مذهبی و کیفیّت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی (همبستگی) بود. 98 دانشجوی ...
بیشتر
زمینه و هدف: بهبود کیفیّت زندگی از اوّلویّتهای بهداشتی در قشرهای کارآمد و فعّال می باشد. شناخت عوامل مؤثّر در آن در سال های اخیر مورد توجّه قرارگرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط جهت گیری مذهبی و کیفیّت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی (همبستگی) بود. 98 دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی قم به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه جهت گیری مذهبی و پرسشنامه کیفیّت زندگی جمع آور ی و به کمک آزمون های تی،آنالیزواریانس و پیرسون در محیط نرم افزار آماری 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات جهت گیری مذهبی 46/14± 95/194و کیفیّت زندگی 05/47 ± 67/524 بود. بین جهت گیری مذهبی با کیفیّت زندگی در دانشجویان رابطه معنی دار آماری وجود نداشته است ( 05/0
بهناز عابدی؛ سحر خانجانی وشکی؛ شهناز صفربیگی؛ منصوره زارعان؛ مرضیه شاه سیاه
دوره 21، شماره 6 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 1055-1063
چکیده
زمینه و هدف: رضایت و سازگاری زناشویی یکی از گسترده ترین مفاهیم برای تعیین و نشان دادن میزان شادی و میزان پایداری رابطه زن و شوهر است. سازگاری زناشویی بر بسیاری از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان ها تأثیر می گذارد. درمان های شناختی – رفتاری در کار با زوج ها، با هدف افزایش تقویت کننده ها و تبادل مثبت، آموزش مهارت های ارتباط، حلّ مشکل ...
بیشتر
زمینه و هدف: رضایت و سازگاری زناشویی یکی از گسترده ترین مفاهیم برای تعیین و نشان دادن میزان شادی و میزان پایداری رابطه زن و شوهر است. سازگاری زناشویی بر بسیاری از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان ها تأثیر می گذارد. درمان های شناختی – رفتاری در کار با زوج ها، با هدف افزایش تقویت کننده ها و تبادل مثبت، آموزش مهارت های ارتباط، حلّ مشکل و تعارض و تغییر الگوهای فکری مخرّب را می باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش گروهی زوجین با شیوه شناختی – رفتاری بر سازگاری زوجین شهر قم بود.
روش پژوهش: این پژوهش نیمه تجربی است و از روش پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیّه زوجین خود مراجعه کننده به مرکز مشاوره خانواده شهر قم در سال 90-91 بودند. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری داوطلبانه است و60 زوج به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. در این پژوهش به منظور جمع آوری اطّلاعات از پرسشنامه ویژگی های دموگرافیک و مقیاس سازگاری زناشویی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار 17-SPSS و از روش-های آمار توصیفی و تحلیلی (کوواریانس) استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش در تحلیل کوواریانس نشان داد رویکرد شناختی رفتاری بر ابعاد سازگاری زناشویی (05/0P
سیامک محبی؛ یاسر تبرائی؛ غلامرضا شریفی راد؛ محمد مطلبی؛ مرضیه شاه سیاه
دوره 18، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390، ، صفحه 82-90
چکیده
زمینه و هدف: اگر چه مقدار کم اضطراب منبع برانگیزاننده برای بهبود عملکرد تحصیلی می باشد اما میزان زیاد آن موجب اختلال در تمرکز، دقت، به یادسپاری و یادآوری و در نهایت اُفت تحصیلی می شود. لذا از آن جا که اضطراب تحصیلی به عنوان یک مشکل آموزشی همچنان سالانه میلیون ها دانش آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، این مطالعه با ...
بیشتر
زمینه و هدف: اگر چه مقدار کم اضطراب منبع برانگیزاننده برای بهبود عملکرد تحصیلی می باشد اما میزان زیاد آن موجب اختلال در تمرکز، دقت، به یادسپاری و یادآوری و در نهایت اُفت تحصیلی می شود. لذا از آن جا که اضطراب تحصیلی به عنوان یک مشکل آموزشی همچنان سالانه میلیون ها دانش آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر گناباد در سال 1387 انجام شد.
مواد و روش ها: در این پژوهش کارآزمایی عرصه ای تصادفی شاهددار، کلیه دانش آموزان مضطرب مقطع پیش دانشگاهی شهر گناباد به این طرح دعوت شدند و در مجموع 89 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمون (44 نفر) و کنترل(45 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه سه قسمتی مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه اضطراب تحصیلی و پرسشنامه قاطعیت راتوس بود که روایی و پایایی(83/0) آن محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. مداخله طراحی شده برای گروه آزمون شامل برگزاری 5 جلسه آموزش قاطعیت بر اساس مدل پرسید و برگزاری یک جلسه انجمن اولیاء و مربیان جهت تقویت و حمایت این گروه از برنامه مداخلاتی بود. هشت هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و داده ها توسط نرم افزار SPSS 16 با استفاده از آزمون های تی مستقل و زوج، مجذور کای و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که میزان اضطراب تحصیلی و قاطعیت در گروه هدف در حد متوسط رو به بالا بوده (به ترتیب 14/18 و 108) و ارتباط معکوس و معناداری بین این دو فاکتور دیده شد (001/0>P و 69/0- =r). همچنین اضطراب تحصیلی گروه آزمون بعد از مداخله کاهش معناداری نشان داد به طوری که از 87/18 به12/8 نمره نزول داشت (001/0>P). از سویی نیز در همین گروه میزان قاطعیت افزایش معناداری پیدا کرده بود، به طوری که نمره قاطعیت از 107 به 159 ارتقاء پیدا کرده بود (001/0>P). اما بین میزان اضطراب تحصیلی و قاطعیت گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که آموزش قاطعیت در کاهش اضطراب تحصیلی مؤثر است.