آموزش بهداشت
پریسا مهردادیان؛ سلیمه گلابگیرنیک؛ راضیه خسروراد
چکیده
زمینه و هدف: دیابت یک بیماری شایع است که عوارض جدی بهجای میگذارد آموزش به بیمار در مورد بیماری و روشهای خودمراقبتی میتواند از پیامدهای منفی جلوگیری کند اما بیماران کمی در آموزشهای خودمراقبتی شرکت میکنند. پژوهش حاضر، درک و باورهای زنان دیابتی درباره بازدارندههای شرکت در برنامههای توانمندسازی در خودمراقبتی را تبیین میکند.مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: دیابت یک بیماری شایع است که عوارض جدی بهجای میگذارد آموزش به بیمار در مورد بیماری و روشهای خودمراقبتی میتواند از پیامدهای منفی جلوگیری کند اما بیماران کمی در آموزشهای خودمراقبتی شرکت میکنند. پژوهش حاضر، درک و باورهای زنان دیابتی درباره بازدارندههای شرکت در برنامههای توانمندسازی در خودمراقبتی را تبیین میکند.مواد و روشها: پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوی در شهر سبزوار انجام گردید. نمونهگیری هدفمند تا اشباع دادهها ادامه یافت. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری گردید. در مجموع 21 نفر زن دیابتی در مدت 6 ماه مورد مصاحبه قرارگرفتند. مصاحبهها با روش تحلیل محتوای گرنهایم و لاندمن آنالیز شدند. برای اطمینان از دقت و استحکام دادهها، معیار مقبولیت، قابلیت انتقال، قابلیت وابستگی و قابلیت اعتماد دادهها بررسی گردید.نتیجهگیری: طبق یافتههای پژوهش، طراحی مداخلات برای پزشکان در راستای برقراری تعامل بیشتر پزشکان با بیماران، با توجه به تأثیرگذاری توصیهها و رفتارهای آنها بر تصمیم بیماران برای مشارکت در خودمراقبتی و حضور در برنامههای آموزشی، توصیه میشود.
علی وحیدی سبزوار؛ محسن کوشان؛ راضیه خسروراد؛ یاسر تبرائی؛ محمدرضا شگرف نخعی
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 805-814
چکیده
زمینه و هدف: پرستاران ازجمله افرادی هستند که همواره درمعرض آسیبهای ناشی از اضطراب قراردارند. این استرسها میتواند روی سلامت روانی و نیز عملکرد پرستاران تأثیر منفی بگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر وضعیت اضطراب پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر سبزوار انجام شد. موادّ و روشها: در این مطالعه ...
بیشتر
زمینه و هدف: پرستاران ازجمله افرادی هستند که همواره درمعرض آسیبهای ناشی از اضطراب قراردارند. این استرسها میتواند روی سلامت روانی و نیز عملکرد پرستاران تأثیر منفی بگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر وضعیت اضطراب پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر سبزوار انجام شد. موادّ و روشها: در این مطالعه تجربی، تعداد 135 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای سبزواردر سال 1393، به صورت بهروش تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس ازطریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری معیارهای ورود و خروج، کنترل و پس احراز شرایط ورود به مطالعه و پس از تکمیل فرم رضایتنامه وارد مطالعه شدند. سپس بهصورت، نمونه بهصورت تصادفی به دو گروه مورد و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا توسط تمام نمونه پرسشنامههای مشخصات فردی، هوش هیجانی بار-اون و اضطراب وضعیتی و صفتی اشپیل برگر تکمیل شد. سپس گروه مورد مؤلفههای هوش هیجانی را طی شش جلسه توسط یک متخصص روانشناسی آموزش دیدند. درنهایت در پایان دوره آموزش مجدداً پرسشنامهها از هر دو گروه، تکمیل و در پایان نتایج بهدست آمده ازطریق آزمونهای تی زوجی، تی دونمونهای مستقل،Monte Carloو آزمون ناپارامتری کای-دو در محیط نرم افزار نسخهی20SPSS آنالیز و مقایسه شدند. سطح معناداری 5 صدم p< در نظرگرفته شد. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان دادمیزان هوش هیجانی در آغاز مطالعه در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 02/34±06/319 و62/31±76/333 بود و بعد از مداخله 67/29±11/350 و 84/43±49/330 شد. میزان اضطراب کل در گروه مورد قبل از مداخله 76/15±95/84 و در گروه کنترل 77/13±61/77 بود و بعد از مداخله در گروه مورد 55/13±98/72 و در گروه کنترل 68/15±52/79 شد که این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (1 هزارم p<). نتیجهگیری:یافتههای مطالعه نشان میدهد با افزایش نمره هوش هیجانی بهعلت اثر آموزش مؤلفههای هوش هیجانی؛ میزان اضطراب صفتی و وضعیتی بهطور معنادار کاهش مییابد.
راضیه خسروراد؛ سکینه سلطانی کوهبانی
دوره 21، شماره 6 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 1152-1162
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی شامل سازماندهی، برنامه ریزی و بازداری و نظریّه ذهن در دانش آموزان با اختلال ریاضی و عادی می پردازد و رابطه کارکرد اجرایی و نظریّه ذهن را بررسی می کند.
مواد و روشها: طرح تحقیق از نوع مقطعی – تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان پسر و دختر مقطع ابتدایی شهر تهران که در سال 1391 ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی شامل سازماندهی، برنامه ریزی و بازداری و نظریّه ذهن در دانش آموزان با اختلال ریاضی و عادی می پردازد و رابطه کارکرد اجرایی و نظریّه ذهن را بررسی می کند.
مواد و روشها: طرح تحقیق از نوع مقطعی – تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان پسر و دختر مقطع ابتدایی شهر تهران که در سال 1391 تشکیل دادند. در این پژوهش20 دانش آموز عادی مقطع ابتدایی و 20 دانش آموز با اختلال ریاضی بر اساس ملاک های انجمن روانپزشکی آمریکا، با میانگین سنّی (2/7 سال) انتخاب شدند. کارکردهای اجرایی و نظریّه ذهنی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. آنها با هم سپس مقایسه شدند. برای به دست آوردن داده ها، از آزمون های عصبی، روان شناختی و شخصیتی کولیج و از آزمون ماتریس های رنگی ریون هوش و نظریّه ذهن استفاده شد. داده ها با استفاده از تی مستقل مقایسه و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون رابطه آنها بررسی شد. اطّلاعات با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS نسخه 11 تجزیه و تحلیل و بررسی شد.
یافته ها: دانش آموزان با اختلال ریاضی در کارکردهای اجرایی سازماندهی (42/2=t) و تصمیم گیری- برنامه ریزی (61/2=t) و بازداری (10/2=t) با گروه عادی تفاوت داشتند. همچنین دانش آموزان با اختلال ریاضی در بازشناسی عواطف (61/2=t) ، درک باور غلط (21/2=t) و درک شوخی (09/2=t) از گروه عادی ضعیف تر عمل کردند. آزمون کارکرد اجرایی و نظریّه ذهن همبستگی بالایی (61/0+=r) دارند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که دانش آموزان با اختلال ریاضی در کارکردهای اجرایی و هم در نظریّه ذهن مشکلاتی را تجربه می کنند.