پرستاری
مریم سادات کاتبی؛ مینا قلعه نوئی؛ سمیرا زال بیکی؛ زهره برزگری اسفدن
دوره 28، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1400، ، صفحه 339-346
چکیده
زمینه و هدف: ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران، یکی از معضلات نظام ارائه خدمات مراقبت بهداشتی- درمانی میباشد و عملکرد پرستاران بهعنوان بزرگترین گروه حرفهای نظام سلامت، تأثیر بهسزایی در این زمینه دارد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت مراقبت از بیماران از دیدگاه پرستاران و بیماران در مرکز آموزشی درمانی شهدای قائن انجام گرفت.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران، یکی از معضلات نظام ارائه خدمات مراقبت بهداشتی- درمانی میباشد و عملکرد پرستاران بهعنوان بزرگترین گروه حرفهای نظام سلامت، تأثیر بهسزایی در این زمینه دارد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت مراقبت از بیماران از دیدگاه پرستاران و بیماران در مرکز آموزشی درمانی شهدای قائن انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن 63 پرستار که شرایط ورود به مطالعه را داشتند بهصورت تصادفی انتخاب شدند. بهازای هر پرستار 3 بیمار بهصورت در دسترس انتخاب گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد روایی و پایایی QUALIPAC(Quality Patient Care Scale) جمعآوری شد. یافتهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمونهای کایاسکوئر، من ویتنی، آنالیزواریانس یکطرفه و تیمستقل، تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمره کیفیت مراقبت در بعد روانی اجتماعی از دیدگاه 1/46±61/66و 1/66±80/38، در بعد جسمی از دیدگاه بیماران 1/43±57/93و 1/52±76/15و در بعد ارتباطی از دیدگاه بیماران 1/43±57/93و پرستاران 0/83±39/19بود. بین دیدگاه بیماران و پرستاران در هر سه بعد مراقبت، تفاوت معنیداری مشاهده شد (P=0/000). همچنین ارتباط معناداری بین مشخصات دموگرافیک پرستاران و بیماران با نمره کیفیت مراقبت وجود نداشت (P>0.005)..
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود از طریق برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت برای پرستاران بالین و همچنین دانشجویان پرستاری بهویژه آموزش مهارتهای ارتباطی و با بهکارگیری سیستم تشویق و تنبیه و همچنین کنترل و نظارت مستمر بتوان سطح کیفیت مراقبت از بیماران را ارتقا داد.