نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج.

10.30468/jsums.2024.7730.3034

چکیده

چکیده

زمینه و هدف: افراد دارای اختلال وسواس فکری-عملی طیفی از انواع خطاهای شناختی مشکلات هذیانی را تجربه می-کنند که نیازمند شناخت بیشتر مداخلات درمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم طرحواره درمانی بر باورهای هذیانی و اجتناب شناختی در افراد دارای علائم وسواس فکری- عملی انجام شد.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل افراد دارای اختلال وسواس فکری-عملی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روانپزشکی شهر سنندج در سال 1401-1402 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر از آن‌ها که شرایط ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و سپس با توجیه اهداف پژوهش و داشتن رضایت برای حضور در پژوهش به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار داده شدند. درمان مفاهیم طرحواره‌درمانی در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و هفته‌ای یک‌بار برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای را در این مدت دریافت نکردند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های وسواس فکری عملی براون (1989)، هذیان پیترز (2013) و اجتناب شناختی سکستون و دوگاس (2004) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه‌ 24 و روش تحلیل واریانس تحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج تحلیل یافته ها نشان داد که: آموزش مفاهیم طرحواره درمانی باعث کاهش باورهای هذیانی و اجتناب شناختی شده است که این تأثیر در سطح 05/0 معنی دار بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of teaching schema therapy concepts on cognitive avoidance and ambiguity tolerance in people with obsessive-compulsive symptoms

نویسندگان [English]

  • Vahid manzari 1
  • Mokhtar Weisani 2
  • Serveh Ghasemi 3

1 phd

2 Assistant Professor of Department of Educational Science, Farhangian University, Tehran, Iran

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج.

چکیده [English]

چکیده

زمینه و هدف: افراد دارای اختلال وسواس فکری-عملی طیفی از انواع خطاهای شناختی مشکلات هذیانی را تجربه می-کنند که نیازمند شناخت بیشتر مداخلات درمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم طرحواره درمانی بر باورهای هذیانی و اجتناب شناختی در افراد دارای علائم وسواس فکری- عملی انجام شد.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل افراد دارای اختلال وسواس فکری-عملی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روانپزشکی شهر سنندج در سال 1401-1402 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر از آن‌ها که شرایط ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و سپس با توجیه اهداف پژوهش و داشتن رضایت برای حضور در پژوهش به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار داده شدند. درمان مفاهیم طرحواره‌درمانی در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و هفته‌ای یک‌بار برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای را در این مدت دریافت نکردند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های وسواس فکری عملی براون (1989)، هذیان پیترز (2013) و اجتناب شناختی سکستون و دوگاس (2004) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه‌ 24 و روش تحلیل واریانس تحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج تحلیل یافته ها نشان داد که: آموزش مفاهیم طرحواره درمانی باعث کاهش باورهای هذیانی و اجتناب شناختی شده است که این تأثیر در سطح 05/0 معنی دار بود. همچ

کلیدواژه‌ها [English]

  • کلیدواژه‌ها: طرحواره درمانی
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • باورهای هذیانی
  • اجتناب شناختی