Document Type : Original Article
Authors
1 phd
2 Assistant Professor of Department of Educational Science, Farhangian University, Tehran, Iran
3 دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج.
Abstract
چکیده
زمینه و هدف: افراد دارای اختلال وسواس فکری-عملی طیفی از انواع خطاهای شناختی مشکلات هذیانی را تجربه می-کنند که نیازمند شناخت بیشتر مداخلات درمانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم طرحواره درمانی بر باورهای هذیانی و اجتناب شناختی در افراد دارای علائم وسواس فکری- عملی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل افراد دارای اختلال وسواس فکری-عملی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روانپزشکی شهر سنندج در سال 1401-1402 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر از آنها که شرایط ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و سپس با توجیه اهداف پژوهش و داشتن رضایت برای حضور در پژوهش به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار داده شدند. درمان مفاهیم طرحوارهدرمانی در 8 جلسه 90 دقیقهای و هفتهای یکبار برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را در این مدت دریافت نکردند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامههای وسواس فکری عملی براون (1989)، هذیان پیترز (2013) و اجتناب شناختی سکستون و دوگاس (2004) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و روش تحلیل واریانس تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل یافته ها نشان داد که: آموزش مفاهیم طرحواره درمانی باعث کاهش باورهای هذیانی و اجتناب شناختی شده است که این تأثیر در سطح 05/0 معنی دار بود. همچ
Keywords
Main Subjects