روانشناسی و روانپزشکی
فهیمه ساجدی فر؛ پروین احتشام زاده؛ علیرضا حیدری؛ سحر صفرزاده
دوره 31، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1403، ، صفحه 83-95
چکیده
زمینه و هدف: سالهایاولیه زندگی در مداخلات و پیشرفت کودکان اتیسم، اهمیت فراوانی دارد و بررسی نقش والدین در این زمینه ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی مداخلات زودهنگام مدل دنور- والدین بر بهبود نیمرخ تحولی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم انجام گرفتهاست.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی ...
بیشتر
زمینه و هدف: سالهایاولیه زندگی در مداخلات و پیشرفت کودکان اتیسم، اهمیت فراوانی دارد و بررسی نقش والدین در این زمینه ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی مداخلات زودهنگام مدل دنور- والدین بر بهبود نیمرخ تحولی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم انجام گرفتهاست.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش طرحهای تکآزمودنی نوع AB و جامعه آماری کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در شهرستان ماهشهر بودند که از بین آنها 3 کودک اتیسم با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و والدین در 12 جلسه انفرادی و 1 ساعت در هفته، مداخلات زودهنگام مدل دنور- والدین را آموزش دیدند. ارزیابی در 7 مرحله با پرسشنامه سنین و مراحل رشد ویرایش سوم (ASQ3) انجام و برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی، تحلیل دیداری با محاسبه درصد دادههای ناهمپوش (PND) و همپوش (POD) و مقایسه نمودارها استفاده گردید.یافتهها: نتایج تحلیل دیداری نشان داد که استفاده از مداخلات زودهنگام مدل دنور- والدین باعث افزایش نمرات در زیرمقیاسهای نیمرخ تحولی در آزمودنیها، با میزان 100 درصد دادههای ناهمپوش (PND) و0 درصد دادههای همپوش (POD) گردیدهاست و روند افزایشی نمرات حوزههای گوناگون رشد تا مرحله پیگیری ادامه داشتهاست. نتیجهگیری: اجرای مداخلات زودهنگام مدل دنور- والدین میتواند منجر به بهبود حوزههای تحولی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم گردد و والدین نقش برجستهای در این فرایند دارند بنابراین بهنظر میرسد که با واردنکردن و مشارکت فعال والدین در روند مداخلاتی، میتوان گامی مهم در راستای بهبود تأخیرهای تحولی در کودکان اتیسم برداشت.
طب داخلی
شیرین افهمی؛ نگین اسمعیل پور بزاز؛ علیرضا خوشنویسان؛ کوروش صادقی؛ محمودرضا سرزعیم؛ پرستو امیری؛ احسان رحیم پور؛ مهناز منتظری
دوره 31، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1403، ، صفحه 96-105
چکیده
زمینه و هدف: مصرف منطقی آنتیبیوتیک پروفیلاکسی قبل از عمل جراحی میتواند موجب کاهش عفونت محل جراحی، مقاومت میکروبی و بار اقتصادی شود. از اینرو مطالعه حاضر با هدف بهینهسازی مصرف آنتیبیوتیک پروفیلاکسی قبل از اعمال جراحی با استفاده از بسته آماده دارویی تهیهشده در داروخانه بیمارستان دکتر شریعتی انجام شده است.مواد و روشها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: مصرف منطقی آنتیبیوتیک پروفیلاکسی قبل از عمل جراحی میتواند موجب کاهش عفونت محل جراحی، مقاومت میکروبی و بار اقتصادی شود. از اینرو مطالعه حاضر با هدف بهینهسازی مصرف آنتیبیوتیک پروفیلاکسی قبل از اعمال جراحی با استفاده از بسته آماده دارویی تهیهشده در داروخانه بیمارستان دکتر شریعتی انجام شده است.مواد و روشها: این مطالعه مداخلهای نیمهتجربی، در دو مرحله قبل و بعد بر روی260 بیمار بستری در بخشهای جراحی قلب و جراحی اعصاب بیمارستان دکتر شریعتی که کاندید جراحی و دریافت آنتیبیوتیک پروفیلاکسی قبل از عمل جراحی بودهاند انجام شده است. قبل و بعد از تهیه بستههای آماده آنتیبیوتیک پروفیلاکسی، چکلیستی مشتمل بر اطلاعات بیماران تکمیل شد. دادهها در نرمافزار spss18 با آمار توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند (p≤0.05).یافتهها: قبل و بعد از اجرای بهینهسازی مصرف آنتیبیوتیک در دو گروه موردمطالعه از نظر میزان دوز، فواصل تجویز، زمان و طول مدت تجویز، تفاوت آماری معناداری مشاهده شد. 63/42 درصد کاهش در تعداد دوزهای دریافتی آنتیبیوتیک پروفیلاکسی بعد از اجرای بهینهسازی مشاهده شد. همچنین 57/33 درصد کاهش هزینه مربوط به مصرف آنتیبیوتیک پروفیلاکسی بعد از اجرای بهینهسازی وجود داشت. نتیجهگیری: استفاده از بسته آماده دارویی قبل از جراحی، باعث بهینهسازی مصرف آنتیبیوتیک پروفیلاکسی می شود. همچنین بار اقتصادی ناشی از مصرف نابهجای آنتیبیوتیک پروفیلاکسی برای بیمار و بیمارستان بهطور مشخص با این روش کاهش مییابد.
بهداشت محیط و محیط زیست
مصطفی باغانی؛ ابوالفضل رحمانی ثانی
دوره 30، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1402، ، صفحه 13-21
چکیده
زمینه و هدف: رشد جمعیت نیاز به تولید بیشتر محصولات کشاورزی را باعث میشود و کمبود آب سبب میشود بشر به استفاده از آبهای نامتعارف ازجمله پسابها رو آورد. کیفیت نامناسب پسابها میتواند برای خاک، گیاه و سلامت مصرفکنندگان مضر باشد بنابراین سنجش و بررسی کیفیت آنها ضروری میباشدمواد و روشها: در این پژوهش فاکتورهایEC, Ca, Mg, Na, SAR, CL, ...
بیشتر
زمینه و هدف: رشد جمعیت نیاز به تولید بیشتر محصولات کشاورزی را باعث میشود و کمبود آب سبب میشود بشر به استفاده از آبهای نامتعارف ازجمله پسابها رو آورد. کیفیت نامناسب پسابها میتواند برای خاک، گیاه و سلامت مصرفکنندگان مضر باشد بنابراین سنجش و بررسی کیفیت آنها ضروری میباشدمواد و روشها: در این پژوهش فاکتورهایEC, Ca, Mg, Na, SAR, CL, TC, TP, PH, Ecoli, TN, TSS, COD, BOD در پساب تصفیهخانههای برکه تثبیت، لجن فعال (فاضلاب بهداشتی کارخانه) و پساب وتلند روستایی با روشهای استاندارد آزمایش شد (مطابق نسخه 2017 کتاب روشهای استاندارد آزمایشهای آب و فاضلاب) و با استانداردهای ویلکاکس، آیرزو وستکات،WHO, USEPA وFAO مقایسه گردید. تا صلاحیت مصرف سه نوع پساب متفاوت برای مصارف کشاورزی مشخص گردد.یافتهها: طبق استانداردهای ایران، ویلکاکس، آیرز و وستکات، FAO وWHO هر سه نوع پساب برای مصارف آبیاری با تأثیرات منفی کم تا متوسط قابل استفاده هستند ولی در استانداردهای سختتر (USEPA)، پساب برکه و وتلند حد مجاز فاکتورهای BOD و TSS را تأمین نکردهاند و پساب لجن فعال فاکتور BOD را تأمین نکرده است.نتیجهگیری: مطابق نتایج، سیستم تصفیه فاضلاب لجن فعال، بهتر از دو سیستم دیگر استانداردهای مصرف پساب در کشاورزی را تأمین میکند. با گذشت زمان استانداردها سختگیرانهترخواهند شد. انتخاب نوع و بهرهبرداری صحیح از سیستم تصفیه در تأمین استانداردهای کیفی پساب برای آبیاری تأثیر بسزایی دارد.
مدیریت آموزش
فاطمه غلامی؛ نعمت اله شموسی؛ عبدالرشید خزاعی فیض آباد؛ فرحناز یوسفی
دوره 30، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1402، ، صفحه 78-87
چکیده
زمینه و هدف: پس از اعلام همهگیری یا پاندمی بیماری کرونا، مسئولین ارشد نظام سلامت در دنیا ازجمله وزیر بهداشت ایران نتیجه تلاشها و اقدامات درمانی و بهداشتی را از طریق رسانه به اطلاع عموم رساندند. مطالعه حاضر با هدف تحلیل گزارشهای رسانهای وزیر بهداشت ایران درباره بیماری کووید-19در قالب مطالعهای کیفی و با تمرکز بر همنشینی واژگانی، ...
بیشتر
زمینه و هدف: پس از اعلام همهگیری یا پاندمی بیماری کرونا، مسئولین ارشد نظام سلامت در دنیا ازجمله وزیر بهداشت ایران نتیجه تلاشها و اقدامات درمانی و بهداشتی را از طریق رسانه به اطلاع عموم رساندند. مطالعه حاضر با هدف تحلیل گزارشهای رسانهای وزیر بهداشت ایران درباره بیماری کووید-19در قالب مطالعهای کیفی و با تمرکز بر همنشینی واژگانی، گفتمان و استراتژیهای ارتباطی انجام گردید.مواد و روشها: این پژوهش مروری بر گزارشهای خبری منتشرشده در بازه زمانی ۲۰ آذر ۱۳۹۸ تا انتهای خیز سوم کرونا (۱ بهمن ۱۳۹۹) است که از پایگاه خبرگزاری مهر استخراج و بهترتیب تاریخ و با فرمت یکسان، در قالب 316 گزارش خبری (155800 واژه) جمعآوری گردید. سپس بسامد واژگان مرتبط و پرکاربرد در پیکره زبانی براساس بافت کلام بررسی شد. درونمایهها با استفاده از الگوی کلارک و براون (2013) در شش مرحله بهدست آمد: آشنایی با دادهها، کدگذاری، جستوجوی درونمایهها، مرور درونمایهها، معرفی و نامگذاری درونمایهها و در نهایت جمعبندی و نگارش تحلیل نهایی.یافتهها: مفاهیم در نُه دسته استخراج شدند: تبیین وظایف وزارت بهداشت، تعیین تکلیف برای مردم، انسجامبخشی به نیروهای مردمی، امیدآفرینی در میان مخاطبان، تأکید بر پایههای اعتقادی، ترسیم شیوههای آموزش مجازی، بهکارگیری استعارات، بیان ابعاد بینالمللی و استفاده از ابزارهای عاطفی.نتیجهگیری: مفاهیم استخراجشده بیانگر تلاش ستاد ملی کرونا برای تفهیم موضوع، جلب همکاری و همراه کردن مردم در مقابله با انتشار بیماری میباشد.
پرستاری
عزت صمدی پور؛ رقیه زردشت؛ فاطمه برزویی؛ الهام ناوی پور؛ فاطمه قارداشی
دوره 30، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1402، ، صفحه 89-101
چکیده
زمینه و هدف: بیماری نوظهور کووید-19 با شیوع چشمگیر، ایمنی شغلی کارکنان سلامت را به مخاطره انداخته است. رفتارهای پیشگیریکننده در هر فرد ارتباط نزدیکی با درک خطر وی از عامل خطر دارد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت درک خطر کارکنان بهداشت و درمان ایران از بیماری کووید -19 در شروع بحران و عوامل مؤثر بر آن انجام گرفته است.مواد و روشها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: بیماری نوظهور کووید-19 با شیوع چشمگیر، ایمنی شغلی کارکنان سلامت را به مخاطره انداخته است. رفتارهای پیشگیریکننده در هر فرد ارتباط نزدیکی با درک خطر وی از عامل خطر دارد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت درک خطر کارکنان بهداشت و درمان ایران از بیماری کووید -19 در شروع بحران و عوامل مؤثر بر آن انجام گرفته است.مواد و روشها: این مطالعه پیمایشی مقطعی، در تابستان 1399 به روش نمونهگیری در دسترس در جامعه کارکنان بهداشتی- درمانی انجام شده است. دادهها با یک پرسشنامه پژوهشگرساخته حاوی مشخصات دموگرافیک (5 سؤال) و درک خطر (20 سؤال)، با 5 زیرمقیاس، عوامل شناختی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و احساسی بهصورت آنلاین از طریق شبکههای اجتماعی تلگرام و واتساپ گروه کارکنان درمانی ایران جمعآوری شد. تحلیل دادهها در نسخه 16 نرمافزار spss انجام گردید.یافتهها: در مجموع 165 نفر، گروه سنی 49- 20 سال با 84 درصد و زنان با 60 درصد بیشتر مشارکتکنندگان را تشکیل میدادند. میانگین نمره درک خطر کارکنان بهداشتی- درمانی 8.17±66.43بود. ضریب همبستگی اسپیرمن، در سطح معنیداری 0/01ارتباط نمره درک خطر را با تمام زیرمقیاسها معنیدار و مستقیم نشان داد (p <0.001). عوامل سیاسی و مذهبی، بیشترین همبستگی را با درک خطر کارکنان داشتند (r > 0.75).نتیجهگیری: کارکنان بهداشتی درمانی، در شروع بحران، درک بالایی از خطر بیماری نوظهور کووید-19 نداشتند. بهنظر میرسد در شروع بحران آموزش برای افزایش درک خطر کارکنان، ضروری است.
مدیریت آموزش
مسعود صباغی نیا؛ مهدی ربیعی؛ حمید صادقی
دوره 29، شماره 4 ، مهر و آبان 1401، ، صفحه 475-484
چکیده
زمینه و هدف: ظهور فناوری و وسایل ارتباط جمعی از جمله شبکههای اجتماعی مجازی، موجب تغییرات آموزش سنتی و تعاملات آموزشی گردیده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی و عملکرد تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت.مواد و روشها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: ظهور فناوری و وسایل ارتباط جمعی از جمله شبکههای اجتماعی مجازی، موجب تغییرات آموزش سنتی و تعاملات آموزشی گردیده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی و عملکرد تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت.مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، تعداد 327 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1399 با روش نمونهگیری طبقهای نسبی بررسی شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای بکارگیری شبکههای اجتماعی در تعاملات آموزشی کلیمشستانی (1395) و کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990) استفاده گردید و ملاک اندازهگیری عملکرد تحصیلی، معدل دانشجویان بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS16 و آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون سوبل استفاده گردید.یافتهها: میانگین نمره دانشجویان در بکارگیری شبکه های اجتماعی در تعاملات آموزشی (0/88±3/45)، تجارب یادگیری (0/71±3/65) و عملکرد تحصیلی (1/42±17/05) بود. یافته ها نشان داد بین بکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی با عملکرد تحصیلی دانشجویان با نقش متغیر میانجی کیفیت تجارب یادگیری رابطه مثبت معنادار (0/05>p)Z=2/41 وجود دارد. بکارگیری این شبکهها در تعاملات آموزشی با عملکرد تحصیلی آنها رابطه مثبت معناداری (0/05>P) r=7/42دارد. بین بکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی در تعاملات آموزشی با کیفیت تجارب یادگیری آنها رابطه مثبت معناداری (0/05>p)r=0/617 هست و کیفیت تجارب یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معناداری (0/05>p)r=587 دارد.نتیجهگیری: با توجه به وجود رابطه معنادار متغیرهای پزوهش پیشنهاد میشود همراه با آموزش حضوری، از آموزش مجازی نیز جهت بهبود امر آموزش استفاده شود.