روانشناسی و روانپزشکی
محیا ابراهیمی؛ سیما قدرتی؛ حمیدرضا وطن خواه کورنده
دوره 29، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1401، ، صفحه 1-12
چکیده
زمینه و هدف : درمان پذیرش و تعهد ، یکی از درمان های رفتاری موج سوم در زمینه درمان اختلالات اضطرابی است. هدف پژوهش حاضر ، بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری و خودپنداره کودکان مبتلا به سرطان است.روش کار : پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به ...
بیشتر
زمینه و هدف : درمان پذیرش و تعهد ، یکی از درمان های رفتاری موج سوم در زمینه درمان اختلالات اضطرابی است. هدف پژوهش حاضر ، بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری و خودپنداره کودکان مبتلا به سرطان است.روش کار : پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به سرطان بستری بیمارستان امام خیمنی (ره) تهران در سال 1398بودند که از بین آن ها 30 کودک به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و از پرسشنامه های خودپنداره پیرز-هریس (1969) و تاب آوری کانر-دیویدسون(2003) استفاده شد. برای آزمودنی های گروه آزمایش ، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در شش جلسه 60 دقیقه ای ارائه شد.داده ها با روش تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها : نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود پنداره (001/0=p،05/24=F)و تاب آوری(002/0=p،88/11=F)کودکان مبتلا به سرطان تاثیر داشته است.یافته ها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه های رفتار ، اضطراب و محبوبیت خودپنداره همچنین بر تاب آوری کودکان مبتلا به سرطان تأثیر داشته است.نتیجه گیری : درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری و خودپنداره کودکان مبتلا به سرطان تأثیرمثبت داشته از این رو کاربرد این گونه درمان ها در کنار سایر روش های درمانی به مشاوران و روان شناسان کودک توصیه می شود.