روانشناسی و روانپزشکی
سجاد بشرپور؛ شیرین احمدی
چکیده
زمینه و هدف: اعتیاد به بازیهای آنلاین یک نگرانی رو به رشد جهانی و مضر برای سلامت روان در بین نوجوانان است. پژوهش حاضر با هدف الگوی روابط ساختاری پیشبینی اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس وابستگی به همسال منحرف با نقش میانجی شناختهای ناسازگار و نارساییهای مهارت اجتماعی انجام گرفت. مواد و روشها: پژوهش موردنظر همبستگی از ...
بیشتر
زمینه و هدف: اعتیاد به بازیهای آنلاین یک نگرانی رو به رشد جهانی و مضر برای سلامت روان در بین نوجوانان است. پژوهش حاضر با هدف الگوی روابط ساختاری پیشبینی اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس وابستگی به همسال منحرف با نقش میانجی شناختهای ناسازگار و نارساییهای مهارت اجتماعی انجام گرفت. مواد و روشها: پژوهش موردنظر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402 بود. از این جامعه، نمونهای به حجم 208 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامههای اعتیاد به بازیهای آنلاین باشول و همکاران (2018)، شناختهای ناسازگار مای و همکاران (2012)، نارساییهای مهارت اجتماعی سیلورا و همکاران (2001) و وابستگی به همسال منحرف فرگوسن و همکاران (1999) پاسخ دادند. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزارهای smart pls4 تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد وابستگی به همسال منحرف بر اعتیاد به بازیهای آنلاین اثر مستقیم و معنیداری دارد، همچنین اثر غیرمستقیم وابستگی به همسال منحرف بر اعتیاد به بازیهای آنلاین با میانجیگری شناختهای ناسازگار و نارساییهای مهارت اجتماعی تأیید شد. مدل بر اساس شاخصهای نکویی برازش کفایت مناسبی داشت.نتیجهگیری: از لحاظ کاربردی برگزاری مداخلات مؤثر ازجمله تکنیکهای بازسازی شناختی شناختهای ناسازگار، آموزش مهارتهای اجتماعی توسط روانشناسان و مشاوران مدارس در راستای کاهش استفاده از بازیهای آنلاین اعتیادآور در نوجوانان توصیه میگردد.
علی محمد نظری؛ سجاد امینی منش؛ علیرضا مرادی؛ ولی الله فرزاد
دوره 22، شماره 4 ، مهر و آبان 1394، ، صفحه 603-611
چکیده
زمینه و هدف:اعتیاد به بازیهای رایانهای ازجمله مشکلات رایج در نوجوانان است. باتوجه به نیاز پژوهشگران و متخصصان بالینی به یک ابزار سنجش پایا و معتبر، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی اعتیاد به بازیهای آنلاین انجامشدهاست. مواد و روشها:پژوهش حاضر ازنوع توصیفی است و بهروش تحلیل عاملی اکتشافی ...
بیشتر
زمینه و هدف:اعتیاد به بازیهای رایانهای ازجمله مشکلات رایج در نوجوانان است. باتوجه به نیاز پژوهشگران و متخصصان بالینی به یک ابزار سنجش پایا و معتبر، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی اعتیاد به بازیهای آنلاین انجامشدهاست. مواد و روشها:پژوهش حاضر ازنوع توصیفی است و بهروش تحلیل عاملی اکتشافی و بهشیوهی تحلیل مولفههای اصلی انجامشدهاست. نمونهی پژوهش شامل 360 نفر از نوجوانان پسر شهر تهران بودند که بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخابشدند و بهوسیلهی ایشان، پرسشنامهی اعتیاد به بازیهای آنلاین و خردهمقیاسهای اضطراب و افسردگی DASS و مقیاس عزت نفس روزنبرگ تکمیلشد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرمافزار SPSS-19مورد تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به استخراج 5 مولفه منجر شد که درمجموع، 54 درصد واریانس کل را تبیینکردند. بررسی ضریب همبستگی نمرهی کل پرسشنامه با متغیرهای عزتنفس، اضطراب و افسردگی نشاندهندهی روایی واگرا و همگرای مناسب پرسشنامه بود. ضریب پایایی بازآزمایی و آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز بهترتیب 81/0 و 85/0 بهدستآمد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشاندهندهی ویژگیهای روانسنجی مطلوب پرسشنامهی اعتیاد به بازیهای آنلاین بود. لذا میتوان این ابزار را جهت مقاصد پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرارداد.