مدیریت آموزش
زهرا کیوانلو؛ علیرضا قربانی؛ حسین تیره؛ رمضان تازه گل
دوره 26، شماره 5 ، آذر و دی 1398، ، صفحه 619-626
چکیده
مقدمه: رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی یکی از فاکتور های مهم در علم مدیریت است. یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر تعهد، رضایت شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی و عوامل تاثیرگذار بر آن در کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر بصورت مقطعی و بر روی 288 نفر از ...
بیشتر
مقدمه: رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی یکی از فاکتور های مهم در علم مدیریت است. یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر تعهد، رضایت شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی و عوامل تاثیرگذار بر آن در کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر بصورت مقطعی و بر روی 288 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام گردید. ابزار مطالعه پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، رضایت شغلی (JDI) و تعهد سازمانی آلن و مایر بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری توسیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون کروسکال والیس و من ویتنی در نرم افزار spss24 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در تمامی ابعاد بالاتر از سطح متوسط قرار دارد و بالاترین سطح رضایت شغلی در بعد همکار و بیشترین تعهد سازمانی کارکنان در بعد عاطفی مشاهده شد. بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. (0.32= r ,0.001 (p
علی اصغر محمدی؛ محمدنقی فراهانی؛ جعفر حسنی؛ فیروز میردریکوند
دوره 24، شماره 4 ، مهر و آبان 1396، ، صفحه 249-255
چکیده
اهداف: رضایت شغلی یکی از مؤلفههای مهم ارتقای کارایی و پیشرفت هر سازمانی است؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استرس شغلی و منبع کنترل کار در رضایت شغلی امدادگران اورژانس شهر تهران انجام شد. مواد و روشها: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. نمونة پژوهش 160 نفر از امدادگران مرد اورژانس شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
اهداف: رضایت شغلی یکی از مؤلفههای مهم ارتقای کارایی و پیشرفت هر سازمانی است؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استرس شغلی و منبع کنترل کار در رضایت شغلی امدادگران اورژانس شهر تهران انجام شد. مواد و روشها: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. نمونة پژوهش 160 نفر از امدادگران مرد اورژانس شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامة استرس شغلی، پرسشنامة منبع کنترل کار و پرسشنامة رضایت شغلی بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین استرس شغلی و رضایت شغلی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد (01/0p<). همچنین، بین منبع کنترل کار درونی و بیرونی با رضایت شغلی بهترتیب همبستگی معنادار مثبت و منفی وجود داشت (01/0P<). علاوهبر این، نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد منبع کنترل کار بیرونی و درونی و استرس شغلی (خردهمقیاسهای نقش، ارتباط و حمایت سرپرستان) توانستند در مجموع 54 درصد از واریانس رضایت شغلی را تبیین کند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت استرس شغلی و منبع کنترل کار، پیشبینیکنندههای مهمی برای رضایت شغلی امدادگران اورژانس است؛ بنابراین، پیشنهاد میشود بیشتر مورد توجه مسئولان و پژوهشگران قرارگیرد.
معصومه فولادوندی؛ هاجر صادقی؛ مریم توفیقی؛ آذر اسدآبادی
دوره 24، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1396، ، صفحه 1-8
چکیده
زمینهوهدف: از مهمترین عوامل در کیفیت عرضة هر چه بهتر خدمات پرستاران به بیماران رضایت شغلی و هوش هیجانی است که بیتوجهی به آن در بلندمدت موجب بروز عصیان، کاهش حس مسئولیت، فرسودگی شغلی و ترک خدمت را بهدنبال خواهد داشت. بنابراین، مطالعة حاضر،با هدفتعیین ارتباطرضایت شغلی با هوش هیجانی در پرستاران بخشهای اورژانس، بهویژه بیمارستانهای ...
بیشتر
زمینهوهدف: از مهمترین عوامل در کیفیت عرضة هر چه بهتر خدمات پرستاران به بیماران رضایت شغلی و هوش هیجانی است که بیتوجهی به آن در بلندمدت موجب بروز عصیان، کاهش حس مسئولیت، فرسودگی شغلی و ترک خدمت را بهدنبال خواهد داشت. بنابراین، مطالعة حاضر،با هدفتعیین ارتباطرضایت شغلی با هوش هیجانی در پرستاران بخشهای اورژانس، بهویژه بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر کرماندرسال 1391 انجام شد. مواد و روشها: اینمطالعةتوصیفی- همبستگیروی150نفراز پرستاران بخشهای اورژانس، بهویژه بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان به روش سرشماری با استفاده از پرسشنامههای مشخصاتدموگرافیکی، رضایت شغلی پرستاران و هوش هیجانی برادی گریوز(Bradbry- Graves) بهصورت سرشماری انجام شد. تجزیهوتحلیلدادهها باآزمون تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه وضریب همبستگیپیرسون با استفاده از SPSS نسخة 20انجام شد و سطحمعناداری05/0 درنظرگرفتهشد. یافتهها: میانگین نمرة کلی رضایت شغلی و هوش هیجانی بهترتیب (69/17±72/83) و (56/17±09/121) بود. بین نمرة کلی رضایت شغلی (رضایت درونی و رضایت بیرونی) و نمرة کلی هوش هیجانی ارتباط معناداری با ضریب همبستگی 351/0 مشاهده شد (0001/0>P). نتایج آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) و تی مستقل نشان داد بین متغیرهای دموگرافیک (سن، تحصیلات، تجربه، واحد سازمانی، جنس) با رضایت شغلی و ابعاد آن و هوشهیجانی و زیرگروههایش ارتباطی وجود ندارد (05/0<P). نتیجهگیری: رضایت شغلیبا هوش هیجانی رابطةمستقیمداردوبهنظر میرسدافرادبا هوش هیجانی بالاتر احساس رضایت بیشتری در کار با همکاران و بیماران دارند. پیشنهاد میشود مطالعات بیشتری در رابطه با ارتباط این دو مفهوم و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیکی انجام شود.
معصومه شریفزاده؛ مریم نقیبینسب؛ اعظم کیوانلو شهرستانکی؛ نسرین فاضل؛ یاسر تبرائی
چکیده
اهداف کیفیت ارائه خدمات مامایی به دو گروه حساس جامعه، یعنی مادران و کودکان، بهطور درخورتوجهی به عملکرد ماما بستگی دارد. در سالهای اخیر، کیفیت زندگی کاری بهعنوان شاخصی اثرگذار بر رضایت و عملکرد شغلی کارکنان و تغییرهای سازمانی، مدنظر مدیران قرار گرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت زندگی کاری ماماهای شاغل در شهرستان سبزوار ...
بیشتر
اهداف کیفیت ارائه خدمات مامایی به دو گروه حساس جامعه، یعنی مادران و کودکان، بهطور درخورتوجهی به عملکرد ماما بستگی دارد. در سالهای اخیر، کیفیت زندگی کاری بهعنوان شاخصی اثرگذار بر رضایت و عملکرد شغلی کارکنان و تغییرهای سازمانی، مدنظر مدیران قرار گرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت زندگی کاری ماماهای شاغل در شهرستان سبزوار است. مواد و روش ها این مطالعه توصیفیمقطعی به روش سرشماری روی تمامی ماماهای شاغل در سال 1389 در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای جمعیتشناختی و روا و پایای کیفیت زندگی کاری است. دادهها با کمک نسخه هجدهم نرمافزار SPSS، شاخصهای آمار توصیفی و تحلیلی، آزمون تی، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته ها میانگین سنی افراد 6/6±5/31 بوده است. میانگین نمره کل کیفیت زندگی کاری کارکنان از مجموع 60 نمره، 1/7± 4/10 شد که نشاندهنده پایینبودن کیفیت زندگی کاری تمام شرکتکنندگان است. بین نمره کیفیت زندگی کاری با متوسط ساعتهای کار در هفته (0۲1/0=P) و رضایت از حجم کاری خود در هر نوبت (002/0=P)، ارتباط معناداری وجود دارد. بااینحال بین سن افراد (30/0=P)، وضعیت تأهل (27/0=P)، تعداد فرزند (95/0=P)، حقوق ماهیانه (37/0=P) و مدرک تحصیلی (42/0=P) با کیفیت زندگی کاری ازنظر آماری رابطه معناداری دیده نشد. نتیجه گیری امید است مسئولان گامهای مؤثری برای بهبود شرایط کار و ارتقای امنیت شغلی و نیز استفاده از تواناییهای حرفهای ماماها در حیطه شرحِ وظایف بردارند.
مهدی کریمی بابوکانی؛ مجتبی کیخا؛ حسین میرزایی؛ حمید صالحی نیا
دوره 22، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1394، ، صفحه 263-269
چکیده
زمینه و هدف: شناسایی عوامل موثر بر رضایت شغلی، میتواند در پیامد و بهرهوری سازمان و زندگی شخصی فرد و کیفیت ارائهی خدمات پرستاری اثرات مهمی بگذارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر اصفهان صورتگرفت.
موادّ و روشها: مطالعهی حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده که درسال 1391 در 100 نفر از ...
بیشتر
زمینه و هدف: شناسایی عوامل موثر بر رضایت شغلی، میتواند در پیامد و بهرهوری سازمان و زندگی شخصی فرد و کیفیت ارائهی خدمات پرستاری اثرات مهمی بگذارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر اصفهان صورتگرفت.
موادّ و روشها: مطالعهی حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده که درسال 1391 در 100 نفر از پرستاران بیمارستانهای خصوصی و دولتی شهر اصفهان که بهروش نمونهگیری چندمرحله ای انتخاب شده بودند، انجامگرفت. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامهی دو بخشی استفادهشد بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیکی و بخش دوم، مربوط به رضایت شغلی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار spss نسخهی 11 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس و تی در سطح معناداری 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: دراین مطالعه، تنها 35% از پرستاران از شغل فعلی خود کاملا راضی بودند. رضایت شغلی پرستاران بهطور معناداری با پست شغلی(001/0=p)، نوع استخدام(02/0=p) و بخش(001/0=p) رابطهداشت.
نتیجهگیری: ضروریاست که مدیران پرستاری بیمارستانها، جهت بهبود رضایت شغلی کارکنان خود عوامل پست شغلی، نوع استخدام و بخش را مورد توجه قرارداده و ازاینطریق، برنامهریزیهایی درجهت بهبود رضایت شغلی آنها تدویننمایند.