مدیریت آموزش
آرزو داوری نیا مطلق قوچان؛ فاطمه برزویی؛ زهره محمدزاده تبریزی؛ رویا اکبرزاده؛ حمیده یزدی مقدم
دوره 29، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 195-205
چکیده
مقدمه و هدف: استفاده از روش های نوین ارزشیابی بالینی یکی از سیاست های مهم موسسات آموزشی است. لاگبوک بعنوان یکی از موثرترین شیوه های نوین در ارزشیابی فعالیتهای بالینی محسوب میگردد. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی لاگ بوک الکترونیکی در جهت بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در کارآموزی های در عرصه انجام ...
بیشتر
مقدمه و هدف: استفاده از روش های نوین ارزشیابی بالینی یکی از سیاست های مهم موسسات آموزشی است. لاگبوک بعنوان یکی از موثرترین شیوه های نوین در ارزشیابی فعالیتهای بالینی محسوب میگردد. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی لاگ بوک الکترونیکی در جهت بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در کارآموزی های در عرصه انجام گردید.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی است. در مرحله کیفی تدوین لاگبوکهای کارآموزی در عرصه با تکنیک دلفی و با روش مبتنی بر هدف انجام و سپس نسخه الکترونیک به صورت نسخه تحتوب و اپلیکیشن اندروید طراحی شد .در مرحله کمی ارزشیابی بالینی بر روی 30 دانشجوی کارشناسی اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی سبزوار اجرا شد. در انتهای ترم، فرم رضایتمندی توسط دانشجویان تکمیل و با آزمونهای آماری توصیفی، تحلیل شد.نتایج: مشارکت کنندگان مطالعه حاضر شامل دانشجویان ترم 7 اتاق عمل (18 نفر) و ترم 8 هوشبری (12 نفر) بودند. میانگین سنی نمونه های پژوهش بین 21 تا 22 سال بود. نتایج نشان داد که رضایت دانشجویان اتاق عمل و هوشبری از ارزشیابی کارآموزی بالینی از طریق لاگ بوک الکترونیک در کلیه آیتم ها بسیار خوب و خوب می باشد.نتیجه گیری: استفاده از لاگ بوک الکترونیک باعث ارتقاء ارزیابی عملکرد دانشجویان توسط اساتید بالینی شده و همچنین باعث ایجاد انگیزه در دانشجویان جهت افزایش صلاحیت بالینی در انجام پروسیجر و نقش های خود در اتاق عمل در محیط های کارآموزی می گردد.
سالمندان
آزاده حاجی پور؛ مریم جوادی؛ مهناز عباسی؛ عیسی محمدی زیدی
دوره 28، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1400، ، صفحه 923-935
چکیده
مقدمه و هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر کنترل قندخون در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو اجرا گردید. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای شاهددار تصادفی شده با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی بر روی 110 سالمند مبتلا به دیابت نوع دو در شهرستان ملارد انجام گردید (55 نفر در گروه مداخله و 55 نفر در گروه کنترل). ...
بیشتر
مقدمه و هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر کنترل قندخون در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو اجرا گردید. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای شاهددار تصادفی شده با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی بر روی 110 سالمند مبتلا به دیابت نوع دو در شهرستان ملارد انجام گردید (55 نفر در گروه مداخله و 55 نفر در گروه کنترل). افراد گروه مداخله تحت 2 جلسه آموزشی فشرده و سپس پیگیری آموزشی از طریق ارسال روزانه پیام کوتاه به تلفن همراه در طول مدت مدت سه ماه قرار گرفتند. داده های مربوطه به وضعیت دموگرافیک، شاخص های آنتروپومتریک، میزان خودمراقبتی و شاخص های پروفایل قندی بیماران قبل و بعد از مداخله جمع آوری و با نرم افزار SPSS ویرایش 22 و آزمون های تی مستقل، واریانس یک طرفه و ANOVA تحلیل شدند.نتایج: مقایسه پروفایل قندی بیماران گروه کنترل و مداخله قبل و پس از سه ماه مداخله آموزشی، نشان دهنده کاهش معنی دار میانگین FBS و HbA1c بود(001/0 ˂p). هم چنین یافته ها نشان داد میانگین تمام حیطه های خودمراقبتی به جز حیطه مرتبط به عدم مصرف سیگار در بیماران گروه مداخله افزایش معنی دار داشته است( 05/0˂p) و میانگین نمره کل خودمراقبتی آنان نیز از سطح نامطلوب و نیمه مطلوب به سطح مطلوب ارتقاء پیدا کرده است(001/0˂p).نتیجه گیری: رفتارهای خودمراقبتی و کنترل قندخون سالمندان دیابتی نوع 2 با برنامه آموزشی فشرده مبتنی بر تئوری مراحل تغییر به طور معناداری بهبود یافت، بنابراین توجه به متغیرهای مذکور در طراحی مداخلات آموزشی این گروه سنی ضروری به نظر می رسد.
پرستاری
مرضیه ترکمن نژاد سبزواری؛ مریم خسروجردی؛ فاطمه عزیزی
دوره 28، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1400، ، صفحه 425-430
چکیده
زمینه و هدف: گزارشنویسی، عمدهترین راه ارتباطی بین مراقبین بالینی، شامل پرستاران و ماماها میباشد. مطالعات نشان داده است که میزان خطاهای گزارشنویسی در ایران قابلتوجه است و یکی از علل عمده آن آموزشهای ناکافی در زمینه گزارشنویسی میباشد؛ از این رو آموزش گزارشنویسی میتواند عملکرد مراقبین بالینی در این زمینه را بهبود بخشد. ...
بیشتر
زمینه و هدف: گزارشنویسی، عمدهترین راه ارتباطی بین مراقبین بالینی، شامل پرستاران و ماماها میباشد. مطالعات نشان داده است که میزان خطاهای گزارشنویسی در ایران قابلتوجه است و یکی از علل عمده آن آموزشهای ناکافی در زمینه گزارشنویسی میباشد؛ از این رو آموزش گزارشنویسی میتواند عملکرد مراقبین بالینی در این زمینه را بهبود بخشد. هدف این مطالعه، مقایسه آموزش مهارتهای گزارشنویسی برمبنای تفکر نقادانه با روش روتین بود.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی دو گروهه قبل- بعد روی 70 نفر از پرسنل پرستاری و مامایی انجام شد. در ابتدا روش نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده بود. سپس نمونهها با تخصیص تصادفی در گروهای تجربی و کنترل قرار گرفتند. مهارتهای گزارشنویسی پرستاران و ماماها قبل و بعد از آموزش در سه نوبت مختلف با استفاده از چکلیست استاندارد وزارت بهداشت و درمان سنجیده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و آزمون t تست و رگرسیون خطی انجام شد.
یافتهها: مقایسه میانگین نمرات عملکرد پرستاران و ماماها در دو گروه آموزش روتین و آموزش با تفکر نقادانه، اختلاف معنیداری نشان داد ( 0/05< P). در هر دو گروه، میانگین نمره عملکرد پرستاران در زمینه گزارشنویسی، اختلاف معنیداری قبل و بعد از آموزش نشان داد (0/001> p) ولی میانگین نمرات در گروه تفکر انتقادی بالاتر بود. بین سابقه کار، رشته و مدرک تحصیلی و مهارتهای گزارشنویسی، ارتباط معنیداری وجود نداشت ( 0/05< P).
نتیجهگیری: آموزش گزارشنویسی برمبنای تفکر نقادانه مهارتهای گزارشنویسی پرستاران و ماماها، مؤثرتر از آموزشهای روتین درونبخشی میباشد.
زنان و زایمان
سیده فاطمه میررفیعی؛ مهرناز گرانمایه؛ مسعود قادی پاشا؛ مینا قلعه نوئی
دوره 27، شماره 5 ، آذر و دی 1399، ، صفحه 684-690
چکیده
زمینه و هدف آگاهی ماماها از قوانین و مقررات حرفهای، از اهمیت ویژهای برخوردار است و مرور مکرر آن با روش آموزشی مناسب و در دسترس، لازمه ارتقای این آگاهی است. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش نوین آموزشی کتاب الکترونیک همراه و پادکست با روش سنتی کتابچه بر میزان آگاهی ماماها انجام شد.
مواد و روشها در این مطالعه نیمهتجربی، 92 نفر ...
بیشتر
زمینه و هدف آگاهی ماماها از قوانین و مقررات حرفهای، از اهمیت ویژهای برخوردار است و مرور مکرر آن با روش آموزشی مناسب و در دسترس، لازمه ارتقای این آگاهی است. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش نوین آموزشی کتاب الکترونیک همراه و پادکست با روش سنتی کتابچه بر میزان آگاهی ماماها انجام شد.
مواد و روشها در این مطالعه نیمهتجربی، 92 نفر از ماماهای شاغل در بیمارستانهای شهر مشهد به طور تصادفی که دارای معیارهای ورود بودند انتخاب شدند و با قرعهکشی در3 گروه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود. پیشآزمون، در سه گروه انجام شد. در گروه اول، آموزش با کتاب الکترونیک همراه، گروه دوم آموزش با پادکست صوتی انجام شد و گروه سوم (کنترل) آموزشی را دریافت نکردند. هشت هفته بعد، آزمون مجدد صورت گرفت. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار اماری SPSS 22 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، کروسکال والیس، دقیق فیشر، کای دو و تی مستقل، تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها میزان آگاهی قبل از آموزش در هر سه گروه، در سطح متوسط قرار داشت و بین سه گروه، اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت (p>0.05). میانگین نمره آگاهی در گروه کتاب الکترونیک همراه و پادکست، پس از مداخله، به طور معنیداری افزایش یافت (p<0.05). بین میانگین نمره آگاهی، بعد از آموزش در دو گروه کتاب الکترونیک همراه و گروه کنترل، اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت (p=0.6) اما اختلاف میانگین نمرات در گروه پادکست با کتاب الکترونیک همراه و کنترل، اختلاف آماری معنیداری داشت (P<0.001) و این روش، مؤثرتر گزارش شد.
نتیجهگیری با توجه به مؤثر بودن هر دو روش آموزشی، آموزش قوانین و مقررات حرفه مامایی با این روشها پیشنهاد میشود. بهتر است به علت مؤثرتر بودن پادکست صوتی، آموزش با ارائه دادن فایل صوتی تهیه شده، به سوپروایزران آموزشی بیمارستانها و مسئولین بخشها یا قرار دادن آن در وبسایت بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی صورت گیرد.
آناتومی، بافت و جنین
رحیم گل محمدی؛ ابراهیم شیرزاد
دوره 26، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1398، ، صفحه 119-125
چکیده
مقدمه وهدف: در روش های جدید آموزش مکا ن یابی کانون های سمع قلب مهم وضروری است. هدف از این مطالعه تاثیر آموزش آناتومی سطحی درمکان یابی کانون های سمع صدای قلب مبتی بر شواهد می باشدمواد وروشها: دراین مطالعه توصیفی تحلیلی دانشجویان پزشکی برای مکان یابی دقیق کانون های سمع صدای های قلب، بر اساس جنسیت به دوگروه (مذکر ومونث)و 17 گرو ه کوچک دونفری ...
بیشتر
مقدمه وهدف: در روش های جدید آموزش مکا ن یابی کانون های سمع قلب مهم وضروری است. هدف از این مطالعه تاثیر آموزش آناتومی سطحی درمکان یابی کانون های سمع صدای قلب مبتی بر شواهد می باشدمواد وروشها: دراین مطالعه توصیفی تحلیلی دانشجویان پزشکی برای مکان یابی دقیق کانون های سمع صدای های قلب، بر اساس جنسیت به دوگروه (مذکر ومونث)و 17 گرو ه کوچک دونفری تقسیم شدند. قبل وبعد از آموزش آناتومی سطحی مکان یابی صحیح کانون های سمع هر یک ازدریچه های قلبی میترال ، سه لتی ، آئورت وریوی بر روی بر روی قفسه انجام شد.داده ها با تست تی زوجی وتست تی مستقل آنالیز شدند. یا فته ها: از تعداد 34 دانشجوی پزشکی 10 نفر مذکرو 24 نفر مونث بودند بودند ، میانگین سن آنها به ترتیب 63/1±54/21 و60/1±56/20 بود . میانگین زمانیکه توسط دانشجویان برای پیدا کردن کانون های سمع دریچه های میترال ، سه لتی ، آئورت وریوی قبل وبعد از آموزش آناتومی سطحی مبتنی بر شواهد بر روی قفسه سینه داده شد تفاوت داشت وا ین تغییرات از نظر آماری معنی دار بود(001/0P
آموزش بهداشت
عایشه امینی؛ شمس الدین نیکنامی؛ عطا بهمنی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1397، ، صفحه 127-133
چکیده
چکیده: زمینه و هدف: بر طبق آمار ، جمعیت نوجوانان1/28 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند و در کشور ما 15درصد کودکان زیر 5 سال دچار کوتاه قدی تغذیه ای می باشند. با توجه به اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی و همچنین نقش آموزش بهداشت در ارائه آموزش های موثر جهت ایجاد عادات تغذیه ای مناسب پژوهشگران تصمیم گرفتند پژوهشی با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی ...
بیشتر
چکیده: زمینه و هدف: بر طبق آمار ، جمعیت نوجوانان1/28 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند و در کشور ما 15درصد کودکان زیر 5 سال دچار کوتاه قدی تغذیه ای می باشند. با توجه به اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی و همچنین نقش آموزش بهداشت در ارائه آموزش های موثر جهت ایجاد عادات تغذیه ای مناسب پژوهشگران تصمیم گرفتند پژوهشی با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر رفتار تغذیه ای دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر چابهار انجام دهند. مواد و روش ها: مطالعه حاضر پژوهشی مداخلهای نیمهتجربی از نوع قبل و بعد میباشد که بر روی 90 دانشآموز دختر مقطع دوم راهنمایی چابهار به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه FFQ بود. پرسشنامه در دو زمان قبل و 3 ماه بعد توسط دانشآموزان تکمیل گردید. بعد از انجام پیش-آزمون، مداخله آموزشی طی 4 جلسه در مدت زمان 10 روز برای گروه آزمون انجام گرفت. اطلاعات با نرمافزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس یافته های این پژوهش دو گروه آزمون (84/7±25/71) و کنترل (55/7±62/71) قبل از مداخله با هم تفاوت معنیداری نداشتند (05/0<P). اما بعد از مداخله تفاوت معنیدار در میانگین نمرات بین دو گروه آزمون(8.71±49/89)و کنترل(6.99±59/72) مشاهده شد(001/0P<). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تأثیر مثبتی روی الگوی تغذیه دانش-آموزان داشته است . واژگان کلیدی: آموزش ، رفتار تغذیهای، دانش آموزان
مجید طاهری؛ محمود عباسی؛ مهری محمدی؛ ابولفضل محمدبیگی؛ ابوالفضل جوکار؛ محسن مختاری؛ امیر الماسی حشیانی
دوره 24، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1396، ، صفحه 95-102
چکیده
مقدمه: نیاز روزافزون به فنون نوین آموزش الکترونیکی و مجازی در علوم پزشکی بهصورتی که بتوان بدون محدودیت زمانی در هر نقطه از امکانات کامل آموزشی استفاده کرد، هر روز بیشتر از قبل احساس میشود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر روی یادگیری شناختی در درس روش تحقیق کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1393 است. ...
بیشتر
مقدمه: نیاز روزافزون به فنون نوین آموزش الکترونیکی و مجازی در علوم پزشکی بهصورتی که بتوان بدون محدودیت زمانی در هر نقطه از امکانات کامل آموزشی استفاده کرد، هر روز بیشتر از قبل احساس میشود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر روی یادگیری شناختی در درس روش تحقیق کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1393 است. روشها:پژوهش حاضر مطالعهای کارآزمایی بالینی و بهصورت parallel با طرح پیشآزمون - پسآزمون است که 60 نفر از کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک بهصورت کاملاً تصادفی به دو گروه سنتی و مبتنی بر وب تقسیم شدند. روش مداخله برای گروه نخست شامل یک دورة آموزش بهصورت سخنرانی 3 روزه در مورد روش تحقیق و برای گروه دوم شامل یک دورة آموزشی مبتنی بر وب بود. در شروع و پایان هر دوره میزان دانش فراگیران هر دو گروه با انجام پیشآزمون و پسآزمون اندازهگیری شد و برای تحلیل آماری و آزمون فرضیات پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون t در استنباط دادهها بهره گرفته شد. یافتهها: آموزش الکترونیکی در ایجاد یادگیری شناختی فراگیران مؤثر بود و بین یادگیری شناختی فراگیران دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=p). در سطح دانش (001/0=p)، فهمیدن (001/0=p) و کاربستنِ (001/0=p) فراگیرانی که آموزش الکترونیکی دیدهاند و فراگیرانی که آموزش سنتی دیدهاند تفاوت معناداری وجود داشت. همچنین در سطح تحلیل (714/0=p)، ترکیب (628/0=p) و ارزشیابی (181/0=p) فراگیرانی که آموزش الکترونیکی دیدهاند و فراگیرانی که آموزش سنتی دیدهاند تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری: استفاده از روشهای آموزش مجازی باعث افزایش یادگیری در حیطة شناختی میشود و به کار بردن آموزش الکترونیکی با توجه به پیشرفت علوم، از ضروریات است ولی در کنار آن بهمنظور افزایش میزان یادگیری در سطوح بالاتر استفاده از روشهای سنتی مانند سخنرانی نیز توصیه میشود.
حاجی امید کلته؛ رضا حکمت شعار؛ ابراهیم تابان؛ محمدامین فقیه؛ محسن یزدانی اول؛ ثنا شکری
دوره 23، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1395، ، صفحه 58-65
چکیده
زمینه و هدف: وضعیت بدنی نامناسب در حین کار با رایانه میتواند باعث مشکلات اسکلتی عضلانی برای کاربران رایانه شود. این مطالعه باهدف تأثیر یک برنامه آموزشی ارگونومی بر تصحیح وضعیت نامناسب بدنی در حین کار و کاهش دیگر عوامل آسیبزایی اسکلتی عضلانی دریکی از واحدهای اداری شرکت ملی گاز ایران انجام شد. مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش حاضر، ...
بیشتر
زمینه و هدف: وضعیت بدنی نامناسب در حین کار با رایانه میتواند باعث مشکلات اسکلتی عضلانی برای کاربران رایانه شود. این مطالعه باهدف تأثیر یک برنامه آموزشی ارگونومی بر تصحیح وضعیت نامناسب بدنی در حین کار و کاهش دیگر عوامل آسیبزایی اسکلتی عضلانی دریکی از واحدهای اداری شرکت ملی گاز ایران انجام شد. مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش حاضر، 52 نفر از کارکنان یک واحد اداری بودند. بعد از ارزیابی اولیه از وضعیت بدنی در حین کار، برنامه مداخله آموزشی ارگونومی جهت کاهش عوامل آسیبزایی اسکلتی- عضلانی در طی یک دوره دوماهه، به کاربران داده شد.ارزیابی وضعیت بدنی قبل و بعد از آموزش با استفاده از روش رولا انجام گردید، سپس دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و توسط آزمونهای آماری chi-square مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس یافتهها امتیاز نهایی افراد قبل از آموزش حداقل 3 و حداکثر 7 میباشد و بعد از ارائه آموزش وباگذشت 2 ماه از آن، امتیاز نهایی حداقل 2 و حداکثر 4 گردید. آزمون آماریchi-square نشان داد که بین برنامه مداخله آموزش ارگونومی در کاهش عوامل آسیبزای اسکلتی عضلانی و اصلاح وضعیت بدنی کاربران رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نشان داد برنامه آموزش ارگونومی میتواند یک روش بسیار مؤثر برای کاهش عوامل آسیبزایی اسکلتی عضلانی باشد.
جواد گنجلو؛ زهرا طالبی؛ عبدالقادر عصارودی؛ محمدحسن رخشانی
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 748-757
چکیده
زمینه و هدف: با آگاهی از دانش محدود در بین دیابتیها ، و با توجّه به شیوع بالای عوارض و کیفیّت پایین زندگی در بین مبتلایان به دیابت، یافتن یک روش آموزشی مناسب حایز اهمیّت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسهای تأثیّر آموزش بر اساس الگوی اورم با روش رایج بر کیفیّت زندگی بیماران دیابتی نوع دو انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه ...
بیشتر
زمینه و هدف: با آگاهی از دانش محدود در بین دیابتیها ، و با توجّه به شیوع بالای عوارض و کیفیّت پایین زندگی در بین مبتلایان به دیابت، یافتن یک روش آموزشی مناسب حایز اهمیّت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسهای تأثیّر آموزش بر اساس الگوی اورم با روش رایج بر کیفیّت زندگی بیماران دیابتی نوع دو انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی شده روی 75 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان سبزوار در سال 1392 انجام شد. گروه کنترل، تحت آموزش معمول مرکز دیابت قرار گرفتند و گروه مداخله، بر اساس نیازسنجی و تعیین توان خودمراقبتی تحت هشت جلسه آموزش به صورت سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، فیلم و ارایه جزوه آموزشی قرار گرفتند. یک ماه بعد از اتمام آموزش، کیفیّت زندگی تمام واحدهای پژوهش به وسیله ابزار کیفیّت زندگی اختصاصی بیماراندیابتی 19ADDQOL بررسی شد. اطّلاعات با استفاده از نرم افزار SPSSو آزمونهای مجذور کایدو، تحلیل کوواریانس و رگرسیون لجستیک چند سطحی دادههای همبسته تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: در این مطالعه 7/ 50درصد (38نفر) شرکت کنندگان زن و 3/49 درصد (37نفر) مرد بودند. بعد از مداخله آموزشی میانگین و انحراف معیار نمره کیفیّت زندگی در گروه کنترل و مداخله در بعد فیزیکی به ترتیب 719/0± 98/1- و 931/0± 815/1، در بعد روحی-روانی به ترتیب 643/0± 90/1- و 778/0± 22/2 و در بعد اجتماعی به ترتیب 678/0± 867/1- و 931/0± 783/1 بود. در مقایسه میانگین نمره کیفیّت زندگی دو گروه بعد از مداخله آموزشی، آزمون تحلیل کوواریانس تفاوت آماری معنیدار نشان داد(001/0>P).
نتیجهگیری: برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اورم نسبت به روش رایج کیفیّت زندگی بیماران دیابتی را ارتقا داده است. از این رو پیشنهاد میشود، از این روش استفاده شود.
علی وحیدی سبزوار؛ محسن کوشان؛ راضیه خسروراد؛ یاسر تبرائی؛ محمدرضا شگرف نخعی
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 805-814
چکیده
زمینه و هدف: پرستاران ازجمله افرادی هستند که همواره درمعرض آسیبهای ناشی از اضطراب قراردارند. این استرسها میتواند روی سلامت روانی و نیز عملکرد پرستاران تأثیر منفی بگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر وضعیت اضطراب پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر سبزوار انجام شد. موادّ و روشها: در این مطالعه ...
بیشتر
زمینه و هدف: پرستاران ازجمله افرادی هستند که همواره درمعرض آسیبهای ناشی از اضطراب قراردارند. این استرسها میتواند روی سلامت روانی و نیز عملکرد پرستاران تأثیر منفی بگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر وضعیت اضطراب پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر سبزوار انجام شد. موادّ و روشها: در این مطالعه تجربی، تعداد 135 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای سبزواردر سال 1393، به صورت بهروش تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس ازطریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری معیارهای ورود و خروج، کنترل و پس احراز شرایط ورود به مطالعه و پس از تکمیل فرم رضایتنامه وارد مطالعه شدند. سپس بهصورت، نمونه بهصورت تصادفی به دو گروه مورد و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا توسط تمام نمونه پرسشنامههای مشخصات فردی، هوش هیجانی بار-اون و اضطراب وضعیتی و صفتی اشپیل برگر تکمیل شد. سپس گروه مورد مؤلفههای هوش هیجانی را طی شش جلسه توسط یک متخصص روانشناسی آموزش دیدند. درنهایت در پایان دوره آموزش مجدداً پرسشنامهها از هر دو گروه، تکمیل و در پایان نتایج بهدست آمده ازطریق آزمونهای تی زوجی، تی دونمونهای مستقل،Monte Carloو آزمون ناپارامتری کای-دو در محیط نرم افزار نسخهی20SPSS آنالیز و مقایسه شدند. سطح معناداری 5 صدم p< در نظرگرفته شد. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان دادمیزان هوش هیجانی در آغاز مطالعه در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 02/34±06/319 و62/31±76/333 بود و بعد از مداخله 67/29±11/350 و 84/43±49/330 شد. میزان اضطراب کل در گروه مورد قبل از مداخله 76/15±95/84 و در گروه کنترل 77/13±61/77 بود و بعد از مداخله در گروه مورد 55/13±98/72 و در گروه کنترل 68/15±52/79 شد که این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (1 هزارم p<). نتیجهگیری:یافتههای مطالعه نشان میدهد با افزایش نمره هوش هیجانی بهعلت اثر آموزش مؤلفههای هوش هیجانی؛ میزان اضطراب صفتی و وضعیتی بهطور معنادار کاهش مییابد.
منصوره فتحانی؛ منور افضل آقایی؛ موسی الرضا تدین فر
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 893-902
چکیده
زمینه و هدف: نارسایی قلبی به عنوان یکی از بیماریهای مزمن و پیشرونده، برای بیمار چالش جدّی ایجاد کرده و کیفیّت زندگی آنان را تحت تأثیّر قرار میدهد.آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی، سبب موفّقیّت در خود مراقبتی شده و تأثیّر مثبت بر کیفیّت زندگیآنان دارد.مطالعهی حاضر باهدف بررسیتأثیّر آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی بر کیفیّت ...
بیشتر
زمینه و هدف: نارسایی قلبی به عنوان یکی از بیماریهای مزمن و پیشرونده، برای بیمار چالش جدّی ایجاد کرده و کیفیّت زندگی آنان را تحت تأثیّر قرار میدهد.آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی، سبب موفّقیّت در خود مراقبتی شده و تأثیّر مثبت بر کیفیّت زندگیآنان دارد.مطالعهی حاضر باهدف بررسیتأثیّر آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی بر کیفیّت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب انجام گرفته است. موادّ و روش ها:در این مطالعهی تجربی 120 بیمار مبتلا به نارسایی قلب در بخش قلب بیمارستان قایم (عج) مشهد در سال 93به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مساوی کنترل (60 n=) و مداخله (60 n=) تقسیم شدند. در گروه مداخله برنامهی آموزشی مبتنی بر نیازهای خود مراقبتیبرگزار گردید. هر دو گروه قبل و یک ماه پس از اجرای مداخله،پرسشنامهی کیفیّت زندگیSF-36را تکمیل کردند. در نهایت اطّلاعات با استفاده از آزمون های آماری و نرم افزار spss (نسخه 16) در سطح معنی داری 05/0 p< تجزیه، تحلیل و تفسیر گردید. یافته ها:نتایج نشان داد بین نمرهی کیفیّت زندگی دو گروه قبل از مداخله اختلاف آماری معنی دار نبود(61/0 p=). امّا، پس از مداخله میانگین و انحراف معیار نمرهی کلّی کیفیّت زندگی در گروه کنترل و مداخله به ترتیب 93/3 ±62/63 و51/3 ± 62/72 بود و آزمون تی مستقل بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری نشان داد (001/0p<). نتیجهگیری:آموزش مبتنی بر نیازهای خود مراقبتی سبب بهبود کیفیّت زندگی بیماران مبتلا بهنارسایی قلب می گردد.
مژگان میرغفوروند؛ مهین کمالی فرد؛ سکینه محمد علیزاده چرندابی؛ محمد اصغری جعفرآبادی؛ فرزانه خدابنده؛ آمنه منصوری
دوره 22، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1394، ، صفحه 169-179
چکیده
زمینه و هدف: ضعف آگاهی و داشتن باورهای نادرست ممکن است مشکلات بسیاری برای سلامتی مادر و کودک ایجادنماید. بنابراین، تغییر آنها از طریق روشهای آموزشی مؤثّر ضروری به نظر میرسد. لذا، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیّر بستهآموزشی بر آگاهی و باور مادران نخستزا نسبت به سبکزندگی پس از زایمان انجامشد.
مواد و روشها: این کارآزمایی ...
بیشتر
زمینه و هدف: ضعف آگاهی و داشتن باورهای نادرست ممکن است مشکلات بسیاری برای سلامتی مادر و کودک ایجادنماید. بنابراین، تغییر آنها از طریق روشهای آموزشی مؤثّر ضروری به نظر میرسد. لذا، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیّر بستهآموزشی بر آگاهی و باور مادران نخستزا نسبت به سبکزندگی پس از زایمان انجامشد.
مواد و روشها: این کارآزمایی بالینی در تبریز، سال 1392 بر روی220 مادر نخستزای بستری در بخش پس از زایمان انجامگرفت. نمونهها با روش بلوکبندی تصادفی به دو گروه تخصیص دادهشدند. برای گروه مداخله، آموزش و مشاوره به صورت چهرهبهچهره، تلفنی، کتابچه و پیامک ارایهشد. گروه کنترل فقط مراقبتهای روتین بخش را دریافتکردند. پرسشنامههای آگاهی و باور مرتبط با سبکزندگی در روز ترخیص از بیمارستان و 42 روز پس از زایمان تکمیلشدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرم افزار 18SPSS ، آزمونهای تیمستقل، دقیقفیشر، مجذورکای، کایروند و آنوا استفادهگردید. 05/0>p معنیدار درنظر گرفتهشد.
یافتهها: بین دو گروه از لحاظ مشخصات فردی-اجتماعی و نیز نمره آگاهی و باور سبکزندگی قبل از مداخله تفاوت معنیدار آماری وجود-نداشت (05/0p) و باور [(2/32 تا 2/25) 7/28] (001/0>p) در گروه آموزش به طور معنیداری بیشتر از گروه کنترل بود.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشاندهنده تأثیّر مثبت به کارگیری همزمان چند روش آموزشی ساده، ارزان و عملی در ارتقای آگاهی و بهبود باور مادران تازه زایمانکرده در زمینه سبکزندگی بود. با این حال، نمیتوان براساس نتایج این پژوهش در زمینه اینکه کدام روش بیشترین تأثیّر را داشتهاست، قضاوت نمود و تحقیقات بیشتری در این زمینه موردنیاز است.
سحر سابوته؛ حسین شهنازی؛ غلامرضا شریفی راد؛ اکبر حسن زاده
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 719-734
چکیده
زمینه و هدف: ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مسألهای طبیعی تلقی میکنند که خودبه خود بهبود مییابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به اینکه در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمیکنند، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ...
بیشتر
زمینه و هدف: ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مسألهای طبیعی تلقی میکنند که خودبه خود بهبود مییابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به اینکه در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمیکنند، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی درخصوص اضطراب زنان باردار نخستزا انجامشد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع تجربی(مداخلهای) می باشد که با گروه مقایسهی تصادفیشده بهصورت پیشآزمون- پسآزمون بر روی 88 زن باردار نخستزای واجد شرایط (44 نفر در هر گروه) که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجامشد. اطلاعات براساس یک پرسشنامه-ی محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفت، جمعآوریشد. آموزش به صورت سه جلسه یک ساعته متناسب با سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی و با روش سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و با استفاده از پاورپوینت وکتابچههای آموزشی انجامشد. ارزشیابی شامل برگزاری پسآزمون در دو نوبت4و 8 هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی بود. اطلاعات جمعآوریشده وارد نرمافزار SPSS 20 شده و با آزمونهای آماری مجذور کای، T مستقل و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری در سطح معناداری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در این پژوهش میانگین نمره آگاهی، حساسیّت درکشده، شدت درکشده، منافع و موانع درکشده ، راهنمای عمل، خودکارآمدی و عملکرد افراد، 4 هفته بعد از مداخله (001/0P
طاهره لشکری؛ معصومه فولادوندی؛ هاجر صادقی؛ آذر اسدآبادی
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 769-777
چکیده
زمینه و هدف: دیابت، یکیاز بیماریهای شایعدر ایران وجهان میباشد که مزمن، پیشروندهو پرهزینه بوده وعوارض متعددی ایجاد میکند. افسردگی، یکی از مهمترین مشکلات این افراد است. پرستاران میتوانند با ارائهی آموزشهایی درخصوص مدیریت استرس در ارتقای کیفیت زندگی این افراد نقش داشتهباشند. این مطالعه، با هدف بررسی تاثیرآموزش ...
بیشتر
زمینه و هدف: دیابت، یکیاز بیماریهای شایعدر ایران وجهان میباشد که مزمن، پیشروندهو پرهزینه بوده وعوارض متعددی ایجاد میکند. افسردگی، یکی از مهمترین مشکلات این افراد است. پرستاران میتوانند با ارائهی آموزشهایی درخصوص مدیریت استرس در ارتقای کیفیت زندگی این افراد نقش داشتهباشند. این مطالعه، با هدف بررسی تاثیرآموزش مدیریت استرس بر شدت افسردگی درافراد مبتلا به دیابت نوع دو انجام گردید.
مواد و روشها: در این پژوهشکارآزمایی بالینی، 96 نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع2 در مرکز دیابت کرمان در سال1391 بهروش در دسترس انتخاب و پسازکسبرضایت افراد، پرسشنامهی DASS21 سوالیرا تکمیلنمودند. سپس افراد افسرده، با تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم وآموزش مدیریت استرس در گروه آزمون اجراشد. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامهی (بک = DASS) بود. دادهها با کمک آزمونهای کوواریانس، واریانس و اندازه یریهای تکرارشونده و نرمافزار آماری SPSS نسخه 18 باسطح معناداری (0.05P< )، تجزیه و تحلیلشد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار افسردگی قبل از اجرای مداخله در گروه کنترل و آزمون بهترتیب (94/13)± 37/33 و(58/13)±77/32 و بعد از اجرای مداخله بهترتیب (91/13) ±34/31 و (42/10) ±77/20 بود که نسبت به قبل از مداخله کاهش یافته است. 52.1 درصد افراد گروه آزمون، بعد از آموزش مدیریت استرس دارای شدت افسردگی کم بودند و اختلاف معناداری بین شدت افسردگی قبل و بعد از اجرای آموزش مدیریت استرس وجودداشت (0001/0> p-value).
نتیجهگیری: آموزش مدیریت استرس در شدت افسردگی تاثیر داشته و باعث کاهش آن شدهاست.
موسی مهدی زاده؛ مهرالسادات مهدی زاده؛ نوشین پیمان
دوره 21، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1393، ، صفحه 164-174
چکیده
زمینه و هدف: دوران نوجوانی، ارزشمندترین مرحله زندگی هر فرد است که در گذر از آن، زیربنای زندگی بزرگسالی پی ریزی می شود. رفتارهای تغذیه ای ناسالم و سبک زندگی کم تحرّک در نوجوانان، تهدیدی برای سلامت حال و آینده این گروه سنّی می باشد. هدف این مطالعه ارزشیابی آموزش رفتارهای سبک زندگی سالم بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در نوجوانان می باشد.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: دوران نوجوانی، ارزشمندترین مرحله زندگی هر فرد است که در گذر از آن، زیربنای زندگی بزرگسالی پی ریزی می شود. رفتارهای تغذیه ای ناسالم و سبک زندگی کم تحرّک در نوجوانان، تهدیدی برای سلامت حال و آینده این گروه سنّی می باشد. هدف این مطالعه ارزشیابی آموزش رفتارهای سبک زندگی سالم بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در نوجوانان می باشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای با روش خوشه ای 113 دانش آموز مقطع دوم راهنمایی از دو مدرسه در یک ناحیه آموزش و پرورش مشهد انتخاب و در گروه های مداخله (56) و کنترل (57) تخصیص یافتند. ابزار گرد آوری اطّلاعات:مشخصات فردی و سئوالات آگاهی، عملکرد و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. برنامه آموزشی طراحی شده در 4 جلسه 50 دقیقه اجرا گردید و 2 ماه بعد از مداخله، داده ها جمع آوری و توسّط نرم افزار اس.پی.اس.اس. تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته ها: در گروه مداخله اختلاف میانگین نمرات آگاهی (033/0P=)، عملکرد(001/0P=) و سازه های مدل؛ شدّت (008/0P=) و حساسیّت درک شده (013/0P=)، خودکارآمدی، منافع و موانع درک شده (001/0=P) در مرحله پیگیری در مقایسه با قبل از مداخله معنادار بود. امّا، در گروه کنترل تفاوت معناداری در این متغیّرها مشاهده نشد.
نتیجه گیری: برنامه آموزش بهداشت طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی می تواند در ارتقای آگاهی و ادراکات شناختی و رفتاری سبک زندگی سالم در نوجوانان اثر بخش باشد.
علی گرمایی؛ منصور حکیم جوادی؛ سیده معصومه علوی؛ مسعود غلامعلی لواسانی
دوره 20، شماره 2 ، خرداد و تیر 1392، ، صفحه 213-221
چکیده
زمینه و هدف: دریافت هوش هیجانی به عنوان مجموعهای از تواناییها نشان از آموزشپذیر بودن آن دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در افزایش هوش هیجانی در مددکاران اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی بود. طرح تحقیق عبارت بود از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل ...
بیشتر
زمینه و هدف: دریافت هوش هیجانی به عنوان مجموعهای از تواناییها نشان از آموزشپذیر بودن آن دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی در افزایش هوش هیجانی در مددکاران اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی بود. طرح تحقیق عبارت بود از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل که افراد آزمودنی پس از انتخاب تصادفی در گروه آزمایش و سپس در گروه کنترل جای گرفتند. حجم نمونه شامل 25 نفر (13 نفر گروه کنترل و 12 نفر گروه آزمایش) با روش نمونهگیری تصادفی از میان مددکاران اجتماعی شاغل در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان انتخاب شدند. پس از اجرای پیش آزمون، آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت دو ماه (هشت جلسه 90 دقیقهای) در جلسات آموزشی هوش هیجانی شرکت نمودند. پس از پایان آموزش، پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد. ابزار پژوهش مقیاس رگه فراخلقی سالوی (TMMS) بود. از فراوانی، انحراف استاندارد و واریانس برای تحلیل دادههای دموگرافیک و از آزمون تی زوج و تی مستقل برای مقایسه گروهها با خود و گروه مقابلشان بهره گرفته شد.
یافتهها: از اجرای آزمونهای تی زوج و مستقل نتیجه گرفته شد که گروه آزمایش تفاوت میانگین بالایی نسبت به قبل از اجرای کلاسهای آموزشی دارد (09/9+) و این تفاوت بین گروه آزمایش و گروه کنترل (008/0p
علی خردمند؛ اکبر رنجبرزاده؛ کاظم حسن پور؛ فاطمه بیدی
دوره 19، شماره 4 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 336-344
چکیده
زمینه و هدف: بیماری قند، شایعترین و مهمترین بیماری ناشی از اختلالات سوخت و ساز بدن است. آموزشهای بهداشتی و روشهای اصلاحی و رفتاری مناسب از مؤثرترین و باصرفهترین راههای پیشگیری و کنترل دیابت میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اصلاح رفتار بر دانش، نگرش، خودمراقبتی و کیفیت زندگی سبک زندگی در بیماران دیابتی نوع دو ...
بیشتر
زمینه و هدف: بیماری قند، شایعترین و مهمترین بیماری ناشی از اختلالات سوخت و ساز بدن است. آموزشهای بهداشتی و روشهای اصلاحی و رفتاری مناسب از مؤثرترین و باصرفهترین راههای پیشگیری و کنترل دیابت میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اصلاح رفتار بر دانش، نگرش، خودمراقبتی و کیفیت زندگی سبک زندگی در بیماران دیابتی نوع دو میباشد. مواد و روشها: روش پژوهش آزمایشی بوده که با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد انجام گرفت. از بین افراد دیابتی نوع دو مراجعهکننده به مرکز بهداشت بجنورد، 40 نفر متناسب با معیارهای مورد نظر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) انتساب داده شدند. پرسشنامهای 5 بخشی برای تعیین اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش (ساختهی غضنفری با پایایی 84/0)، نگرش (ساختهی غضنفری با پایایی 81/0)، خودمراقبتی (ساختهی غضنفری با پایایی 91/0) و کیفیت زندگی (SF-20 با پایایی 79/0) در دو مرحله اجرا گردید. روایی پرسشنامهها نیز مورد تأیید متخصصان بوده است. برنامه آموزشی مبتنی بر اصلاح عادتها و روشهای غذایی در پنج جلسه 30 دقیقهای انجام شد. با استفاده از نرمافزار آماری 18 SPSS دادهها تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سن افراد 58/7±17/52 بود. نتایج نشان داد مداخله آموزشی بر دانش افراد مورد مطالعه (083/0=p) اثر معناداری نداشته است. اما در متغیرهای نگرش نسبت به بیماری (001/0=p)، خودمراقبتی (001/0=p) و کیفیت زندگی (001/0=p) مداخله اصلاح رفتار، تأثیر معناداری داشته است. نتیجهگیری: بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، با بهرهگیری از روشهای اصلاح رفتارهای نامناسب، نگرش خود را نسبت به زندگی و سبک زندگی تغییر میدهند. بهتر است این مراقبتها مداوم بوده و روشهای بالینی و روانشناختی در کنار روش دارویی به کار گرفته شود.
رویا پیروی مینایی؛ محمد واحدیان؛ مهدی جعفرزاده؛ فرخنده امین شکروی
دوره 18، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390، ، صفحه 104-109
چکیده
زمینه و هدف: ضایعات نان که در دامداری ها به عنوان یک ماده غذایی مصرف می شود، در صورت داشتن کپک خطرات قابل توجهی برای انسان و حیوان به همراه دارد. از آن جایی که رابطین می توانند آگاهی های بهداشتی را با بیانی ساده به عموم مردم منتقل نمایند، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان آگاهی رابطین نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده از سایر ضایعات نان ...
بیشتر
زمینه و هدف: ضایعات نان که در دامداری ها به عنوان یک ماده غذایی مصرف می شود، در صورت داشتن کپک خطرات قابل توجهی برای انسان و حیوان به همراه دارد. از آن جایی که رابطین می توانند آگاهی های بهداشتی را با بیانی ساده به عموم مردم منتقل نمایند، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان آگاهی رابطین نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده از سایر ضایعات نان و تاثیر آموزش بر آن انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای تجربی، جامعه پژوهش شامل 39 رابط فعال مرکز بهداشتی- درمانی کارخانه قند آبکوه مشهد بود که به روش نمونه برداری غیراحتمالی آسان انتخاب شدند و به طور تصادفی، تعداد 21 نفر در گروه مداخله و 18 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و آموزش با ارائه لوح فشرده آموزشی و به صورت گروهی انجام گردید. بعد از گذشت 2 ماه، اطلاعات مجدداً جمع آوری گردید. داده های قبل و بعد با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون های آماری تی زوجی و شاخص های میانگین و انحراف معیار ( 05/0 یافته ها: میانگین نمرات آگاهی رابطین در گروه مداخله پس از آموزش از 8/4±86/22 به 9/4±36/26 افزایش یافت و آزمون تی اختلاف معناداری بین میانگین آگاهی رابطین در مورد تفکیک نان کپک زده قبل و بعد از آموزش نشان داد (03/0=p). همچنین آزمون تی تفاوت معناداری بین میزان ودکارآمدی درک شده دو گروه نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده نشان داد (023/0=P).
نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که آموزش بر آگاهی رابطین نسبت به ضرورت تفکیک نان کپک زده از سایر ضایعات نان تاثیر دارد.
حسن خلیلی؛ مصطفی راد؛ محمدحسن رخشانی
دوره 17، شماره 4 ، آذر و دی 1389، ، صفحه 287-293
چکیده
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع برای ارزشیابی استاد در بالین، دانشجو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشخصات استاد موثر بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری ...
بیشتر
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع برای ارزشیابی استاد در بالین، دانشجو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشخصات استاد موثر بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری و مامایی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 1388-1387 انجام شد. تعداد 120 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. پرسشنامه شامل مشخصات بالینی استاد در سه حیطه شایستگی حرفه ای استاد، ارتباط با دانشجو و ویژگی های شخصیتی بود. در کلیه حیطه ها، حداقل نمره صفر و حداکثر نمره 5 بود. برای تحلیل داده ها از توزیع فروانی، میانگین و انحراف معیار و آزمون های تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS 11.5 استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره شایستگی حرفه ای استاد از نظر دانشجویان 4 با انحراف معیار 0.5 بود. آزمون پیرسون نیز نشان داد که با افزایش ترم تحصیلی، دیدگاه دانشجو نسبت به شایستگی حرفه ای استاد مثبت تر شده است (p=0.016 و r=0.22). میانگین امتیاز شایستگی حرفه ای استاد (4 با انحراف معیار 0.5) بالاتر از حیطه های ارتباطی (3.8 با انحراف معیار 0.6) و ویژگی های شخصیتی استاد (3.7 با انحراف معیار 0.6) بوده است.
نتیجه گیری: دانشجویان بالین به شایستگی حرفه ای استاد و اهمیت دانش و اطلاعات زیاد و توانایی انتقال آن بیش از توانایی ارتباط با دانشجو اهمیت می دهند.
حسین حسن آبادی؛ حبیب اله اسماعیلی؛ مهین تفضلی؛ علیه عباسی
دوره 15، شماره 2 ، خرداد و تیر 1387، ، صفحه 104-109
چکیده
زمینه و هدف: سلامت روان مادر طی دوران بارداری بر رشد جنین و متعاقب آن بر سلامت کودک تاثیر بسیار مهمی دارد. بنابراین استفاده از روش های مختلف جهت ارتقای سلامت روان نقش موثری در کاهش مشکلات مادر و کودک خواهد داشت. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر- جنین بر سلامت روان مادران نخست باردار انجام شد.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: سلامت روان مادر طی دوران بارداری بر رشد جنین و متعاقب آن بر سلامت کودک تاثیر بسیار مهمی دارد. بنابراین استفاده از روش های مختلف جهت ارتقای سلامت روان نقش موثری در کاهش مشکلات مادر و کودک خواهد داشت. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی مادر- جنین بر سلامت روان مادران نخست باردار انجام شد.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مداخله ای می باشد که بر روی 83 نفر مادر باردار واجد شرایط انجام شد که از جمعیت آماری زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و به طور تصادفی بین دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده شامل فرم مصاحبه، پرسشنامه دلبستگی مادر- جنین کرانلی و سلامت عمومی (GHQ) بوده است. برای گروه مورد، کلاس های آموزش رفتارهای دلبستگی مادر-جنین برگزار شد و گروه شاهد، مراقبت های معمول بارداری دریافت نمودند. نمره سلامت روان و دلبستگی مادر- جنین قبل و بعد از مداخله در دو گروه سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مجذور کای، فیشر، من ویتنی و تی استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که میانگین نمره سلامت روان قبل از مداخله در گروه مورد و شاهد اختلاف آماری معنی داری نداشت (p=0.51). میانگین نمره سلامت روان بعد از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی داری داشته است (P