زهرا تذکری؛ مریم نمادی وثوقی؛ آسیه موحدپور؛ هما علیزاده میراشرفی؛ مریم زارع؛ گیتی رحیمی
دوره 24، شماره 5 ، آذر و دی 1396، ، صفحه 347-352
چکیده
اهدافهوش هیجانی مجموعهای از هیجانها و توانمندیهایی است که قدرت مقابله و کنترل شخص را در رویارویی با مشکلات بالا میبرد و سبب عملکرد مناسب در حیطههای مختلف از جمله موفقیت تحصیلی میشود. در این مطالعه هوش هیجانی دانشجویان استعداد درخشان و سایر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با هم مقایسه شد. مواد و روشهاپژوهش حاضر مطالعهای ...
بیشتر
اهدافهوش هیجانی مجموعهای از هیجانها و توانمندیهایی است که قدرت مقابله و کنترل شخص را در رویارویی با مشکلات بالا میبرد و سبب عملکرد مناسب در حیطههای مختلف از جمله موفقیت تحصیلی میشود. در این مطالعه هوش هیجانی دانشجویان استعداد درخشان و سایر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با هم مقایسه شد. مواد و روشهاپژوهش حاضر مطالعهای توصیفی- تحلیلی بود که در آن بهصورت نمونهگیری تصادفی، 30 نفر از دانشجویان استعداد درخشان و 30 نفر از دانشجویان غیر استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (ترم تحصیلی و رشتة همسان) در سال 1393 بررسی شدند. ابزار مطالعه پرسشنامهیای شامل دو قسمت اطلاعات فردی و اجتماعی و پرسشنامهای 90 سؤالی بار-آن بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS نسخة 16 گردآوری شد. یافتههانتایج نشان داد میانگین هوش هیجانی دانشجویان استعداد درخشان 48/10±36/334 و دانشجویان غیر استعداد درخشان 94/734±407/311 بود و تفاوت دو گروه از نظر آماری معنادار نبود (072/0=p). مقایسة ابعاد مختلف هوش هیجانی دانشجویان در دو بعد استقلال (02/0=p) و کنترل تکانش (05/0 =p) تفاوت آماری معناداری بود. علاوهبر آن، متغیرهای انعطافپذیری، خودابرازی، عزتنفس، روابط بین فردی، فشار روانی، حل مسئله و شادمانی نیز در دانشجویان استعداد درخشان کمی بالاتر بود، ولی ازنظر آماری این تفاوتها معنادار نبود. نتیجهگیرینتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان استعداد درخشان قدرت کنترل تکانش و استقلال بالاتری نسبت به دانشجویان غیر استعداد درخشان داشتند.
سعید صادقیه اهری؛ زهرا تذکری؛ شهرام حبیب زاده؛ اکتای یحیوی؛ ودود نوروزی؛ مریم نمادی وثوق
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 472-480
چکیده
زمینه و هدف: نیازهای بیماران و آسیب پذیری شان توجّه به آنها را دو چندان می کند. از مصداق های خدمات مشاغل بهداشتی سهیم کردن بیماران در تصمیم گیری و محترم شمردن حقوقشان می باشد. این مطالعه جهت بررسی انتظارات و میزان رعایت حقوق بیماران در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام گردید.
مواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه مقطعی است ...
بیشتر
زمینه و هدف: نیازهای بیماران و آسیب پذیری شان توجّه به آنها را دو چندان می کند. از مصداق های خدمات مشاغل بهداشتی سهیم کردن بیماران در تصمیم گیری و محترم شمردن حقوقشان می باشد. این مطالعه جهت بررسی انتظارات و میزان رعایت حقوق بیماران در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام گردید.
مواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه مقطعی است که بر روی 200 بیمار بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1391 انجام شد. جمع آوری داده ها در زمان ترخیص بیماران انجام شد. پرسشنامه حقوق بیماران و روش مصاحبه برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار 16 SPSS و روش های آمار توصیفی تحلیلی مورد آنالیز قرارگرفت.
یافته ها : میانگین سنّی بیماران 24/20 ± 65/37 بود. میزان رعایت کلّی منشور حقوق بیمار در جامعه پژوهش 69/50% و انتظارات کلّی بیماران از خدمات بهداشتی ودرمانی حدود 85/5% بود و هچنین میزان رعایت و انتظارات از محور «برقراری ارتباط با بیمار » به ترتیب 5/68% و 90% ، محور «ارایه اطّلاعات به بیمار» 5/24% و 46/74% ، محور «رعایت خلوت و حریم شخصی» 37/56% و 83%، محور «ارایه مراقبت باکیفیّت» 54% و 5/88% محور «اختیار و استقلال رأی» 125/19% و 9/81%، محور «برخورداری از رضایت آگاهانه»16/61% و 6/87%، «برخورداری از آموزش سلامت»64% و 88%، «محرمانه ماندن اطّلاعات و رازداری»16/46% و 6/82% و «رسیدگی به شکایات»5/42% و 2/93% بود. بین میزان رعایت منشور و جنسیّت و سن و همچنین بین میزان انتظارات، سن و محلّ سکونت (شهری و روستایی) و سطح تحصیلات از آماری تفاوت معنی دار یافت شد(p