پرستاری
نرجس حشمتی فر؛ فاطمه برزویی؛ سارا احمدی؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان؛ زهره محمدزاده تبریزی؛ محمد حسین زاده حصاری
چکیده
زمینه و هدف: کروناویروس بیماری واگیرداری است که امروزه جامعه بزرگ پرستاری بهویژه پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه با آن روبهرو هستند. در کنار سایر عوامل استرسزای شغلی در حرفه پرستاری، ماهیت این بیماری، کیفیت زندگی کاری پرستاران را تحت تأثیر قرار داده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تأثیر آرامسازی بنسون بر کیفیت زندگی کاری ...
بیشتر
زمینه و هدف: کروناویروس بیماری واگیرداری است که امروزه جامعه بزرگ پرستاری بهویژه پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه با آن روبهرو هستند. در کنار سایر عوامل استرسزای شغلی در حرفه پرستاری، ماهیت این بیماری، کیفیت زندگی کاری پرستاران را تحت تأثیر قرار داده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تأثیر آرامسازی بنسون بر کیفیت زندگی کاری پرستاران در مراقبتکننده از بیماران کووید 19 انجام گرفت.مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی دوگروهی بود. واحدهای پژوهش شامل 62 پرستار شاغل در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستان واسعی سبزوار بودند که در سال 1399 به روش سرشماری و تخصیص تصادفی به دو گروه آرامسازی بنسون و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله دو بار در هفته به مدت یک ماه و هر بار20 دقیقه تمرینات آرامسازی را انجام دادند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه کیفیت زندگیکاری WRQoL-2انجام شد. دادهها توسط نرمافزار 16spss تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی کاری تمام پرستاران پیش از مداخله در شرایط پاندمی کرونا 4/4±53 بود که در سطوح کیفیت زندگی پایین کاری قرار میگیرد. کیفیت زندگیکاری پرستاران مراقبت ویژه پس از انجام آرامسازی بنسون، در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت (p<0.05).نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که آرامسازی بنسون باعث افزایش کیفیت زندگی کاری در پرستاران در مواجهه با بیماران کووید 19 میشود از این رو پیشنهاد میشود مدیران پرستاری ضمن بهکارگیری روشهای آرامسازی، با ایجاد محیط کاری آرام و کماسترس زمینه مشارکت فعالانه پرستاران را فراهم کنند و به اهداف نظام سـلامت دست یابند.
پرستاری
نرجس حشمتی فر؛ حسین کریمی مونقی؛ سارا احمدی
دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 756-768
چکیده
زمینه و هدف: برای دستیابی به توسعه در آموزش، پژوهش و تحقیق سنگبنای اولیه به شمار میرود؛ از این رو مطالعه روشهای پژوهشی برای شناخت علمی و بهبود کیفیت پژوهش اهمیت دارد. تحلیل محتوا یکی از مهمترین انواع پژوهش است که علیرغم کاربردهای گوناگون آن هنوز تعریف روشنی از آن در زمینه روش تحقیق یا تکنیک بودن نشده است. در این نوشتار سعی ...
بیشتر
زمینه و هدف: برای دستیابی به توسعه در آموزش، پژوهش و تحقیق سنگبنای اولیه به شمار میرود؛ از این رو مطالعه روشهای پژوهشی برای شناخت علمی و بهبود کیفیت پژوهش اهمیت دارد. تحلیل محتوا یکی از مهمترین انواع پژوهش است که علیرغم کاربردهای گوناگون آن هنوز تعریف روشنی از آن در زمینه روش تحقیق یا تکنیک بودن نشده است. در این نوشتار سعی بر آن است با استفاده از نظر صاحبنظران به این موضوع پرداخته شود..
مواد و روشها: این مطالعه مروری، روایتی نظاممند است. بهمنظور انجام این مطالعه با استفاده از کتب و جستجو در پایگاههای PubMed, Scopus Web of Science, Science Direct, Google scholar, بین سالهای 1940-2022 با کلیدواژههایContent ,Analysis Qualitative content analysis, Quantitative content analysis و کلیدواژه تحلیل محتوا، روش کیفی، تحلیل محتوی کیفی، تحلیل محتوی کمی در پایگاههای MagIran, SID ,Iranmedex, Irandoc جستجو شد و در نهایت 21 مقاله بررسی شدند.
یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، روشهای خاصی برای انجام پژوهش تحلیل محتوا وجود دارد که آن را از سایر روشهای تحقیق متمایز میکند. همچنین، اختلافنظر در بین صاحبنظران در خصوص روش پژوهش یا تکنیک بودن تحلیل محتوا به تاریخچه و سیر تکاملی آن مربوط میشود، به بیانی دیگر انعطافپذیری بسیار بالای که برای تحقیق در روش تحلیل محتوا وجود دارد، مرهون تغییراتی است که این روش در طول زمان پذیرفته است
نتیجهگیری: تحلیل محتوا بهعنوان یک روش علمی مستقل است که از ابتدا تا انتهای تحقیق با پژوهشگر میباشد که هم بهتنهایی و هم همراه با فرایندهای کیفی دیگر در راستای رسیدن به الگو یـا چـارچوبی مفهـومی، توصـیف و تلخیص دادهها، استنباط از آنها و تدوین نظریه بهکار رود