پرستاری
نرجس حشمتی فر؛ فاطمه برزویی؛ سارا احمدی؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان؛ زهره محمدزاده تبریزی؛ محمد حسین زاده حصاری
چکیده
زمینه و هدف: کروناویروس بیماری واگیرداری است که امروزه جامعه بزرگ پرستاری بهویژه پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه با آن روبهرو هستند. در کنار سایر عوامل استرسزای شغلی در حرفه پرستاری، ماهیت این بیماری، کیفیت زندگی کاری پرستاران را تحت تأثیر قرار داده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تأثیر آرامسازی بنسون بر کیفیت زندگی کاری ...
بیشتر
زمینه و هدف: کروناویروس بیماری واگیرداری است که امروزه جامعه بزرگ پرستاری بهویژه پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه با آن روبهرو هستند. در کنار سایر عوامل استرسزای شغلی در حرفه پرستاری، ماهیت این بیماری، کیفیت زندگی کاری پرستاران را تحت تأثیر قرار داده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تأثیر آرامسازی بنسون بر کیفیت زندگی کاری پرستاران در مراقبتکننده از بیماران کووید 19 انجام گرفت.مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی دوگروهی بود. واحدهای پژوهش شامل 62 پرستار شاغل در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستان واسعی سبزوار بودند که در سال 1399 به روش سرشماری و تخصیص تصادفی به دو گروه آرامسازی بنسون و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله دو بار در هفته به مدت یک ماه و هر بار20 دقیقه تمرینات آرامسازی را انجام دادند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه کیفیت زندگیکاری WRQoL-2انجام شد. دادهها توسط نرمافزار 16spss تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی کاری تمام پرستاران پیش از مداخله در شرایط پاندمی کرونا 4/4±53 بود که در سطوح کیفیت زندگی پایین کاری قرار میگیرد. کیفیت زندگیکاری پرستاران مراقبت ویژه پس از انجام آرامسازی بنسون، در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت (p<0.05).نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که آرامسازی بنسون باعث افزایش کیفیت زندگی کاری در پرستاران در مواجهه با بیماران کووید 19 میشود از این رو پیشنهاد میشود مدیران پرستاری ضمن بهکارگیری روشهای آرامسازی، با ایجاد محیط کاری آرام و کماسترس زمینه مشارکت فعالانه پرستاران را فراهم کنند و به اهداف نظام سـلامت دست یابند.
زنان و زایمان
زهره محمدزاده تبریزی؛ مژده ناوی نژاد؛ معصومه شریف زاده؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان
دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 785-798
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به بالا بودن میزان استرس دوره بارداری و از طرفی همهگیری بیماری کووید 19 که به مخاطره افتادن سلامت عمومی زنان باردار میشود این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمراقبتی در مورد بیماری کووید 19 بر سلامت عمومی زنان باردار انجام گردید
مواد و روشها: این مطالعه بهصورت کارآزمایی بالینی بر روی 84 نفر از بانوان باردار ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به بالا بودن میزان استرس دوره بارداری و از طرفی همهگیری بیماری کووید 19 که به مخاطره افتادن سلامت عمومی زنان باردار میشود این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمراقبتی در مورد بیماری کووید 19 بر سلامت عمومی زنان باردار انجام گردید
مواد و روشها: این مطالعه بهصورت کارآزمایی بالینی بر روی 84 نفر از بانوان باردار با حاملگی بالای 20 هفته در بازه زمانی خرداد تا شهریور سال ١٣٩٩ در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار انجام شد. با استفاده از تخصیص تصادفی بلوکهای متغیر (بلوکهای ۴تایی) افراد در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گردآوری اطلاعات، فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمونهای من ویتنی و مجذور کای انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین سنی افراد شرکتکننده در گروه کنترل 5.88±27.36 و در گروه مداخله 5.71±27.20 بود. میانگین نمره کل سلامت عمومی قبل از مداخله در گروه کنترل 8.12±21.68 و در گروه مداخله 7.71±20.32 بود. نتایج آزمون منویتنی نشان داد نمره سلامت عمومی در ابتدای مطالعه از نظر آماری تفاوت معنادار ندارد (0.50=p). میانگین نمره سلامت کل بعد از مداخله در گروه کنترل 12.26±20.31 و در گروه مداخله 7.15±12.65 شد. آزمون منویتنی نشان داد این اختلاف از نظر آماری معنادار میباشد (0.001≥p).
نتیجهگیری: آموزش خودمراقبتی مرتبط با بیماری کووید- ١٩، منجر به ارتقای سطح سلامت عمومی مادران باردار میشود
پرستاری
زهره محمدزاده تبریزی؛ علی اصغر جسمی؛ فاطمه برزویی؛ نرجس حشمتی فر؛ الهام ناوی پور؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان
دوره 29، شماره 5 ، آذر و دی 1401، ، صفحه 616-626
چکیده
زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش میشوند و میتوانند پیشبینیکننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روشهای آرامسازی بر خودکارآمدی ...
بیشتر
زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش میشوند و میتوانند پیشبینیکننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روشهای آرامسازی بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در زمان شیوع کرونا ویروس انجام شد.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مداخلهای میباشد که به روش تصادفی براساس بلوکهای جایگشتی دوتایی در سال 1399 بر روی 26 نفر (مداخله 14 نفر و کنترل 12 نفر) از دانشجویان مقطع کارشناسی هوشبری و اتاق عمل انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل مبتلا نبودن به اختلالات روانی و مصرف داروهای روان و همچنین تمایل به شرکت در مطالعه بود. چکلیست مشخصات دموگرافیک و پرسشنامههای استاندارد سلامت روان و خودکارآمدی در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید.یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که بین خودکارآمدی (0/05> P) و سلامت روان(0/05> P )دانشجویان در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود نداشت.نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که روش آرامسازی بنسون بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان تأثیری نداشته است از این رو میتوان از سایر روشهای آرامسازی استفاده کرد.
مدیریت آموزش
آرزو داوری نیا مطلق قوچان؛ فاطمه برزویی؛ زهره محمدزاده تبریزی؛ رویا اکبرزاده؛ حمیده یزدی مقدم
دوره 29، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 195-205
چکیده
مقدمه و هدف: استفاده از روش های نوین ارزشیابی بالینی یکی از سیاست های مهم موسسات آموزشی است. لاگبوک بعنوان یکی از موثرترین شیوه های نوین در ارزشیابی فعالیتهای بالینی محسوب میگردد. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی لاگ بوک الکترونیکی در جهت بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در کارآموزی های در عرصه انجام ...
بیشتر
مقدمه و هدف: استفاده از روش های نوین ارزشیابی بالینی یکی از سیاست های مهم موسسات آموزشی است. لاگبوک بعنوان یکی از موثرترین شیوه های نوین در ارزشیابی فعالیتهای بالینی محسوب میگردد. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی لاگ بوک الکترونیکی در جهت بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در کارآموزی های در عرصه انجام گردید.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه ترکیبی است. در مرحله کیفی تدوین لاگبوکهای کارآموزی در عرصه با تکنیک دلفی و با روش مبتنی بر هدف انجام و سپس نسخه الکترونیک به صورت نسخه تحتوب و اپلیکیشن اندروید طراحی شد .در مرحله کمی ارزشیابی بالینی بر روی 30 دانشجوی کارشناسی اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی سبزوار اجرا شد. در انتهای ترم، فرم رضایتمندی توسط دانشجویان تکمیل و با آزمونهای آماری توصیفی، تحلیل شد.نتایج: مشارکت کنندگان مطالعه حاضر شامل دانشجویان ترم 7 اتاق عمل (18 نفر) و ترم 8 هوشبری (12 نفر) بودند. میانگین سنی نمونه های پژوهش بین 21 تا 22 سال بود. نتایج نشان داد که رضایت دانشجویان اتاق عمل و هوشبری از ارزشیابی کارآموزی بالینی از طریق لاگ بوک الکترونیک در کلیه آیتم ها بسیار خوب و خوب می باشد.نتیجه گیری: استفاده از لاگ بوک الکترونیک باعث ارتقاء ارزیابی عملکرد دانشجویان توسط اساتید بالینی شده و همچنین باعث ایجاد انگیزه در دانشجویان جهت افزایش صلاحیت بالینی در انجام پروسیجر و نقش های خود در اتاق عمل در محیط های کارآموزی می گردد.