مرجان وجدانی؛ مریم گودرزیان؛ زهرا رحیمی؛ سید احسان صفاری؛ مرضیه وجدانی؛ سمیرا فوجی؛ عارفه پورطالب
دوره 23، شماره 4 ، مهر و آبان 1395، ، صفحه 662-671
چکیده
اهداف توجه به جنبههای غیرپزشکی در مراقبت سلامت یا پاسخگویی بیانگر چگونگی تجربه بیمار از خدماتی است که در طول دوره مراقبت دریافت میکند. این موضوع بارها مورد تأکید سازمان بهداشت جهانی بوده است. این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت پاسخگویی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهرستان سبزوار است.مواد و روش ها ...
بیشتر
اهداف توجه به جنبههای غیرپزشکی در مراقبت سلامت یا پاسخگویی بیانگر چگونگی تجربه بیمار از خدماتی است که در طول دوره مراقبت دریافت میکند. این موضوع بارها مورد تأکید سازمان بهداشت جهانی بوده است. این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت پاسخگویی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی شهرستان سبزوار است.مواد و روش ها در این مطالعه توصیفی و مقطعی جامعه پژوهش شامل تمام بیماران بستریشده در مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی واسعی سبزوار در سال 1394 است. 189 بیمار به روش طبقهای دومرحلهای و تصادفی ساده از این مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد پاسخگویی بوده است. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری تی و آنوا با نسخه 16 نرمافزار SPSS در سطح معناداری 0/05 تحلیل شد.یافته ها یافتهها نشان داد از بین مؤلفههای هشتگانه پاسخگویی، دسترسی به حمایتهای اجتماعی در دوره بستری بیشترین نمره و استقلال بیمار کمترین نمره را به خود اختصاص داده است. بین دسترسی به حمایتهای اجتماعی و جنسیت رابطه معنادار وجود داشت (50/0≥P). همچنین بین بخش بستریشده بیماران با دسترسی به حمایتهای اجتماعی در دوره بستری و کیفیت امکانات رفاهی رابطه معنادارمشاهده شد (50/0≥P). از دیدگاه بیماران میانگین نمره کل پاسخگویی در بیمارستان مطالعهشده از حداکثر چهار نمره (60/0±43/2) به دست آمد که نمایانگر پاسخگویی در حد متوسط است.