آموزش بهداشت
آرزو نیک نژاد جلالی؛ سمیه ستوده؛ مبینا رحیمی؛ مالک سلیمانی محمدی
دوره 29، شماره 2 ، خرداد و تیر 1401، ، صفحه 255-267
چکیده
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی پارهای از عوامل جمعیتشناسی و رفتاری مرتبط با رعایت اصول بهداشتی مرتبط با کرونا و بررسی دانش، نگرش و عملکرد ساکنین شهر سبزوار از اصول مراقبتی کووید 19 می باشد.مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بهصورت مقطعی بود. نمونه مورد مطالعه 1007 نفر از مردم شهر سبزوار بود که با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی پارهای از عوامل جمعیتشناسی و رفتاری مرتبط با رعایت اصول بهداشتی مرتبط با کرونا و بررسی دانش، نگرش و عملکرد ساکنین شهر سبزوار از اصول مراقبتی کووید 19 می باشد.مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بهصورت مقطعی بود. نمونه مورد مطالعه 1007 نفر از مردم شهر سبزوار بود که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از یک پرسشنامه استاندارد که شامل عوامل دموگرافیک، بررسی نگرش، ارزیابی دانش و رعایت رفتار پیشگیرانه بود استفاده شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 20، با آزمونهای آمار توصیفی و تحلیلی من-ویتنی، کروسکال والیس و اسپیرمن انجام شد.یافتهها: با توحه به میانگین نمرات به دست آمده بین وضعیت تاهل و نگرش و عملکرد رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<). رابطهای بین جنسیت و دانش و نگرش رابطه معنی داری وجود ندارد اما بین جنسیت و عملکرد رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<) که زنان نسبت به مردان عملکرد بهتری داشتند. بین گروههای سنی و دانش و نگرش رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<). بین درآمد و نگرش و عملکرد رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p<). افراد خانهدار هم دانش بیشتر و هم عملکرد بهتری نسبت به سایر گروههای شغلی داشتهاند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه، اغلب مردم در خصوص اصول مراقبتهای بهداشتی و روشهای انتقال بیماری داری دانش و نگرش کافی میباشند. به نظرمیرسد با توجه و همهگیری بیماری کرونا تنها راه حل کنترل آن واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی میباشد.
پرستاری
سید یوسف لطفی هادی بیگلو؛ خلیل ملکی؛ علی بهادری؛ رامین حسین زاده
دوره 28، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1400، ، صفحه 329-337
چکیده
زمینه و هدف: یکی از بهترین راههای ارزشیابی بیمارستانهای کشور، استفاده از استانداردهای ملی اعتباربخشی است که توجه به آن موجب افزایش ایمنی بیمار و ارتقای کفیت خدمات میشود. دانش و نگرش مثبت برای افراد دخیل در اجرای اعتباربخشی؛ اعم از مدیران و پرسنل، ضروری است. تعیین دانش، نگرش و دیدگاه پرستاران نسبت به اعتباربخشی بیمارستانها ...
بیشتر
زمینه و هدف: یکی از بهترین راههای ارزشیابی بیمارستانهای کشور، استفاده از استانداردهای ملی اعتباربخشی است که توجه به آن موجب افزایش ایمنی بیمار و ارتقای کفیت خدمات میشود. دانش و نگرش مثبت برای افراد دخیل در اجرای اعتباربخشی؛ اعم از مدیران و پرسنل، ضروری است. تعیین دانش، نگرش و دیدگاه پرستاران نسبت به اعتباربخشی بیمارستانها و تأثیر آن بر کیفیت مراقبت از بیماران در بیمارستان امام خمینی سراب است. مواد و روشها: پژوهش حاضر، یک بررسی توصیفی- مقطعی است. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اعتباربخشی اعظمی و همکاران انجام گردید. بدین منظور تعداد 126 نفر از پرستاران شاغل (با حداقل یک سال سابقه کار) در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان سراب به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در این مطالعه شرکت داده شدند. دادههای حاصل از این بررسی با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 16و نیز آزمونهای آماری تی زوجی، آنوا و ضریب همبستگی پیرسون، تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمره دانش از 36 امتیاز (18/22)، نگرش از 60 امتیاز (32/76)، دیدگاه از 50 امتیاز (25/98) و مراقبت پرستاری از 5 امتیاز (2/72) بود. یافتهها نشان داد که پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی سراب که در این بررسی شرکت کرده بودند دانش و آگاهی متوسط، نگرش مثبت، نظرات موافق و دیدگاه مثبتی نسبت به اجرای اعتباربخشی بیمارستان دارند. نتیجهگیری: افزایش دانش و ایجاد دیدگاه مثبت در پرستاران در مورد اعتباربخشی بیمارستانی میتواند موجب افزایش کیفیت مراقبت پرستاری از بیمار گردد.
مهناز خطیبان؛ غلامعباس چهاردولی؛ توکل حیدری شایسته
دوره 24، شماره 5 ، آذر و دی 1396، ، صفحه 359-366
چکیده
اهدافارزشیابی آموزشی فرایندی است که میزان دسترسی به اهداف آموزشی را اندازهگیری میکند. آزمون کوتاه (quiz) نوعی ارزشیابی مستمر است که اجازه میدهد استاد و دانشجو از یادگیری و مبنایی علوم مطلع شوند. لذا، پژوهش حاضر برای مقایسة نظرات و نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارزشیابی مستمر و دادن بازخورد برای اصلاح ...
بیشتر
اهدافارزشیابی آموزشی فرایندی است که میزان دسترسی به اهداف آموزشی را اندازهگیری میکند. آزمون کوتاه (quiz) نوعی ارزشیابی مستمر است که اجازه میدهد استاد و دانشجو از یادگیری و مبنایی علوم مطلع شوند. لذا، پژوهش حاضر برای مقایسة نظرات و نگرش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارزشیابی مستمر و دادن بازخورد برای اصلاح فرایند یادگیری انجام گرفت.
مواد و روشهادر این مطالعة توصیفی، 27 نفر از اساتید و 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان ابزار مطالعه را تکمیل کردند. ابزار پژوهش پرسشنامة پژوهشگرساخت با 43 سؤالی بود، شامل سه بخش ویژگیهای جمعیتشناختی (هفت سؤال)، دیدگاه (25 سؤال) و نگرش شرکتکنندگان به آزمون کوتاه (18 سؤال). روایی صوری و محتوای ابزار با نظر استادان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (85/0a=) تأیید شد. مقایسة نگرش و نظرات دانشجویان و استادان با هم با آزمون تی مستقل، مجذور کای و منویتنی با نرمافزار SPSS-16 انجام شد.
یافتههااکثر اساتید (1/74 درصد) ترجیح میدهند تا سؤالهای تشریحی در آزمون کوتاه داده شود، در حالی که 1/56 درصد دانشجویان سؤالهای چند گزینهای را برای آزمون مناسب دانستند. 37 درصد اساتید وقتگیربودن آزمون کوتاه را از مهمترین موانع برگزاری آن دانسته بودند و این در حالی است که 1/37 درصد از دانشجویان عدم پوشش همة مطالب درسی را مهمترین عامل ذکر کردهاند. نگرش اساتید (45/0±26/3) و دانشجویان (57/0±3/3) به آزمون کوتاه بهطور مشابهی مثبت بود (59/0p=).
نتیجهگیرینتایج حاصل در زمینة برخی ویژگیهای آزمون کوتاه مانند چگونگی برگزاری آزمون، زمان برگزاری آزمون، بازخورد برگزاری آزمون، و راهکارهای برگزاری بهتر آزمون در آزمونهای کوتاه کلاسی کاربرد دارد. همچنین، با توجه به نگرش مثبت استادان و دانشجویان شرکتکننده میتوان گفت که آزمون کوتاه کلاسی (quiz) روش ارزشیابی ساده و قابل انجامی در مسیر بهبود فرایند آموزش و کمک به فرایند پیشرفت تحصیلی محسوب میشود.
معصومه آران؛ منوچهر ارجمند حسابی؛ ملاحت اکبر فهیمی؛ مرجان وجدانی؛ محمد کمالی
دوره 24، شماره 4 ، مهر و آبان 1396، ، صفحه 211-216
چکیده
اهداف: کثرت افراد دارای ناتوانی و افزایش روزافزون آنها، لزوم شناخت نگرش جامعه در مورد ناتوانی را مشخص ساخته است. اهمیت شناخت نگرش، داشتن ابزاری مناسب برای اندازهگیری آن را ضروری میسازد. مطالعة حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس فارسی سنجش نگرش نسبت به افراد دارای ناتوانی انجام شد.
مواد و روشها: تحقیق حاضر مطالعهای ...
بیشتر
اهداف: کثرت افراد دارای ناتوانی و افزایش روزافزون آنها، لزوم شناخت نگرش جامعه در مورد ناتوانی را مشخص ساخته است. اهمیت شناخت نگرش، داشتن ابزاری مناسب برای اندازهگیری آن را ضروری میسازد. مطالعة حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس فارسی سنجش نگرش نسبت به افراد دارای ناتوانی انجام شد.
مواد و روشها: تحقیق حاضر مطالعهای غیرتجربی و روششناختی بود که در آن مقیاس نگرش به افراد دارای ناتوانی ترجمه، معادلسازی و هنجاریابی شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات مقیاس (ATDP scale) بود. نسخة انگلیسی پرسشنامة ATDPطی دو مرحله، نخست بهدست سه مترجم باتجربه و مسلط که زبان مادری آنها فارسی بود، به فارسی ترجمه و سپس به انگلیسی بازگردان شد. پایایی پرسشنامه به روش آزمون– بازآزمون در فاصلة سه هفته بررسی شد. از شاخصهای ICCو SEM در ارزیابی تکرارپذیری نسبی و مطلق و از ضریب آلفای کرونباخ در ارزیابی تکرارپذیری نمرات مقیاسها از جنبة همخوانی درونی استفاده شد. برای روایی محتوا، از شیوة روایی محتوای کیفی استفاده شد. بدینصورت که متن ترجمهشده در اختیار ده نفر از صاحبنظران قرارگرفت و نظرات آنها اخذ شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مترجمان در کیفیت کلی ترجمه 90 درصد، در یکسانی مفهومی 3/93 درصد، در شفافیت 7/96 درصد و در زبان مشترک ترجمه 7/96 درصد توافق داشتند. تمام مقیاسهای پرسشنامه ثبات خوبی را نشان داد (70/0 r=و 75/0 Icc= و 85/0= Cronbachα).
نتیجهگیری: تحقیق حاضر نشان داد که نسخة فارسی مقیاسATDP قابلیت اعتماد و اعتبار لازم برای سنجش نگرش نسبت به افراد دارای ناتوانی را در جامعة ایرانی دارد.
مهدیه سرحدی؛ اسماء عبداله یار؛ راضیه سرحدی
چکیده
اهداف پرستاران نقش مهمی درمراقبت از بیماران در مراحل انتهایی زندگی دارند و نگرش آنها نسبت به اتانازی از اهمیت خاصی برخورداراست . لذا هدف این مطالعه بررسی نگرش پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به اتانازی است.مواد و روش ها این مطالعه، پژوهشی از نوع توصیفی- مقطعی بود که طی آن 157پرستار از بخشهای انکولوژی ...
بیشتر
اهداف پرستاران نقش مهمی درمراقبت از بیماران در مراحل انتهایی زندگی دارند و نگرش آنها نسبت به اتانازی از اهمیت خاصی برخورداراست . لذا هدف این مطالعه بررسی نگرش پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به اتانازی است.مواد و روش ها این مطالعه، پژوهشی از نوع توصیفی- مقطعی بود که طی آن 157پرستار از بخشهای انکولوژی و مراقبت ویژة داخلی و جراحی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1393واردمطالعه شدند. ابزارگردآوری دادهها، پرسشنامۀ دوقسمتی شامل اطلاعات دموگرافیکی پرستاران و مقیاس نگرش به اتانازی (EAS) بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها از SPSS17 و آزمونهای توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آنووا و تی تست) استفاده شد.یافته ها بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر اکثریت پرستاران 66% نمره کمتر از 75 (از 150 امتیاز) را کسب کردند که نشاندهنده نگرش منفی به انجام اتانازی است و در مقابل 34% پرستاران نمره بالای 75 را کسب کردند که نشاندهنده نگرش مثبت به انجام اتانازی است.نتیجه گیری نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که بیش از نیمی ازپرستاران دربارة اتانازی دیدگاه منفی دارند، با وجود عدم ارتباط معنیداری بین واحدهای پژوهش و متغیرهای دموگرافیک، نیازمند بررسی سایر متغیرهای مداخلهگر نظیر آگاهی و عملکرد و نقش پرستاران خواهد بود.
آزاده ایمانی؛ زهرا لاجوردی؛ سپیده مطهر؛ محبوبه رسولی؛ محمودرضا قدیمی؛ عبدالکریم چوبساز؛ شیرین رازقیان
دوره 21، شماره 2 ، خرداد و تیر 1393، ، صفحه 310-319
چکیده
زمینه و هدف: انجام عمل سزارین معمولاً محدود به مواردی است که زایمان از طریق مسیر طبیعی امکانپذیر نیست یا با خطرات جدی برای جنین و مادر همراه است. بنابراین، انتظار میرود، عمل سزارین موارد استفاده اندک و مشخصی داشته باشد و نرخ آن از حد معینی فراتر نرود. متاسفانه، امروزه شیوع سزارین در کشور بیشتر از حد قابل قبول آن گزارش میشود. فقدان ...
بیشتر
زمینه و هدف: انجام عمل سزارین معمولاً محدود به مواردی است که زایمان از طریق مسیر طبیعی امکانپذیر نیست یا با خطرات جدی برای جنین و مادر همراه است. بنابراین، انتظار میرود، عمل سزارین موارد استفاده اندک و مشخصی داشته باشد و نرخ آن از حد معینی فراتر نرود. متاسفانه، امروزه شیوع سزارین در کشور بیشتر از حد قابل قبول آن گزارش میشود. فقدان آگاهی از عوارض سزارین و نگرش منفی نسبت به زایمان طبیعی، از علتهای افزایش تمایل زنان باردار نسبت به سزارین میباشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر شیوههای انتخاب زایمان و نگرش زنان باردار مراجعهکننده به بیمارستانهای ملکی سازمان تامین اجتماعی درسال 1392 میباشد.
مواد و روشها: این تحقیق، یک پژوهش توصیفی – تحلیلی و مقطعی است. در این مطالعه، 2521 مادر باردار که در تابستان 1392، به 67 بیمارستان ملکی سازمان در سراسر کشور مراجعهکرده، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد بررسی قرارگرفتهاند. جهت جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای شامل خصوصیات دموگرافیک، سوالات دلایل انتخاب سزارین و نگرش سنجی نسبت به زایمان طبیعی و سزارین که با نظرخواهی از ماماها و متخصصان زنان و زایمان تهیه و پس از تایید پایایی آن با روش بازآزمایی، از طریق مصاحبه با مادران بادار تکمیل گردیده-است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS 22 و آزمونهای کای دو و T استفادهشدهاست.
یافتهها: میانگین سنی مادران، 21/0± 64/27 و 7/57 درصد از آنها نیز تحصیلات بالاتر از دیپلم داشتهاند. میزان سزارین در زنان مورد مطالعه، 7/50 درصد بودهاست. تمایل 57 درصد زنان به سزارین، بیشتر از حد متوسط بودهاست (001/0p
علی خردمند؛ اکبر رنجبرزاده؛ کاظم حسن پور؛ فاطمه بیدی
دوره 19، شماره 4 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 336-344
چکیده
زمینه و هدف: بیماری قند، شایعترین و مهمترین بیماری ناشی از اختلالات سوخت و ساز بدن است. آموزشهای بهداشتی و روشهای اصلاحی و رفتاری مناسب از مؤثرترین و باصرفهترین راههای پیشگیری و کنترل دیابت میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اصلاح رفتار بر دانش، نگرش، خودمراقبتی و کیفیت زندگی سبک زندگی در بیماران دیابتی نوع دو ...
بیشتر
زمینه و هدف: بیماری قند، شایعترین و مهمترین بیماری ناشی از اختلالات سوخت و ساز بدن است. آموزشهای بهداشتی و روشهای اصلاحی و رفتاری مناسب از مؤثرترین و باصرفهترین راههای پیشگیری و کنترل دیابت میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اصلاح رفتار بر دانش، نگرش، خودمراقبتی و کیفیت زندگی سبک زندگی در بیماران دیابتی نوع دو میباشد. مواد و روشها: روش پژوهش آزمایشی بوده که با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد انجام گرفت. از بین افراد دیابتی نوع دو مراجعهکننده به مرکز بهداشت بجنورد، 40 نفر متناسب با معیارهای مورد نظر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) انتساب داده شدند. پرسشنامهای 5 بخشی برای تعیین اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش (ساختهی غضنفری با پایایی 84/0)، نگرش (ساختهی غضنفری با پایایی 81/0)، خودمراقبتی (ساختهی غضنفری با پایایی 91/0) و کیفیت زندگی (SF-20 با پایایی 79/0) در دو مرحله اجرا گردید. روایی پرسشنامهها نیز مورد تأیید متخصصان بوده است. برنامه آموزشی مبتنی بر اصلاح عادتها و روشهای غذایی در پنج جلسه 30 دقیقهای انجام شد. با استفاده از نرمافزار آماری 18 SPSS دادهها تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سن افراد 58/7±17/52 بود. نتایج نشان داد مداخله آموزشی بر دانش افراد مورد مطالعه (083/0=p) اثر معناداری نداشته است. اما در متغیرهای نگرش نسبت به بیماری (001/0=p)، خودمراقبتی (001/0=p) و کیفیت زندگی (001/0=p) مداخله اصلاح رفتار، تأثیر معناداری داشته است. نتیجهگیری: بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، با بهرهگیری از روشهای اصلاح رفتارهای نامناسب، نگرش خود را نسبت به زندگی و سبک زندگی تغییر میدهند. بهتر است این مراقبتها مداوم بوده و روشهای بالینی و روانشناختی در کنار روش دارویی به کار گرفته شود.
مهدی گل افروز شهری؛ مهروز جوادی؛ هادی گل افروز؛ عباس عبادی؛ محمدمهدی سالاری
دوره 18، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390، ، صفحه 98-103
چکیده
زمینه و هدف: از آن جا که کارکنان مراقبت های بهداشتی - درمانی همیشه در معرض آسیب های شغلی خصوصاً آسیب های ناشی از اجسام تیز و برنده هستند، مطالعه ای به منظور بررسی تاثیر اجرای برنامه مدیریت ایمنی بر سطح آگاهی، نگرش و عملکرد در کارکنان درمانی بیمارستان بقیه ا... (عج) انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت تجربی در سال 1389 انجام شد که در ...
بیشتر
زمینه و هدف: از آن جا که کارکنان مراقبت های بهداشتی - درمانی همیشه در معرض آسیب های شغلی خصوصاً آسیب های ناشی از اجسام تیز و برنده هستند، مطالعه ای به منظور بررسی تاثیر اجرای برنامه مدیریت ایمنی بر سطح آگاهی، نگرش و عملکرد در کارکنان درمانی بیمارستان بقیه ا... (عج) انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت تجربی در سال 1389 انجام شد که در آن، تعداد 115 نفر از هشت بخش همتراز انتخاب شدند و سپس 59 نفر در گروه آزمون و 56 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی تقسیم شدند. داده ها با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته شامل 59 سؤال در حوزه های مربوط به آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان جمع آوری شد. بعد از دو ماه آموزش و اجرای اصول ایمنی در گروه آزمون، میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان در هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای، تی مستقل و تی زوجی با نرم افزار SPSS 15 در سطح معناداری 05/0
یافته ها: میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در گروه آزمون قبل از مداخله به ترتیب 4/2±6، 2/6±1/52 و 3/10±5/80 و در گروه کنترل به ترتیب 3/2±9/5، 7±6/51 و 2/13±4/77 بود که تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (05/0>P)؛ اما بعد از مداخله آگاهی، نگرش و عملکرد شرکت کنندگان در گروه آزمون به ترتیب 6/2±7/15، 7/2±1/58 و 6/4±87 و در گروه کنترل 8/1±2/6 ، 1/7±6/50 و 13±7/76 بود که تفاوت معناداری بین آن ها وجود داشت (001/0نتیجه گیری: اجرای برنامه مدیریت ایمنی موجب افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان درمانی و بهبود ایمنی گردید.