پرستاری
سمیرا فوجی؛ فاطمه احمدی فورگ؛ هادی حسنی
چکیده
زمینه و هدف: پدیده قربانی دوم، اتفاقی است که پس از یک رویداد نامطلوب پزشکی رخ میدهد که بیمار قربانی اول این ماجرا میباشد اما پرستاران و پرسنل درمان، قربانی دوم هستند به این دلیل که آنها دچار احساس شرم و آسیبهای روانی و تنشهای جسمی بعد از آن اتفاق میشوند.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. شیوه انتخاب نمونهها ...
بیشتر
زمینه و هدف: پدیده قربانی دوم، اتفاقی است که پس از یک رویداد نامطلوب پزشکی رخ میدهد که بیمار قربانی اول این ماجرا میباشد اما پرستاران و پرسنل درمان، قربانی دوم هستند به این دلیل که آنها دچار احساس شرم و آسیبهای روانی و تنشهای جسمی بعد از آن اتفاق میشوند.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. شیوه انتخاب نمونهها بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود. تعداد نمونه این پژوهش 200 نفر از پرستاران شاغل در خراسان جنوبی بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و ابزار تجربه دومین قربانی و حمایت جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه21 تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: میزان بروز پدیده قربانی دوم در بین پرستاران در ابعاد تنیدگی روانی (14/60) خودکارآمدی حرفهای (9/42)، حمایت سرپرست (15/97)، حمایت سازمانی (10/71)، تمایل به ترک کار و غیبت از کار (13/35) و اشکال حمایتی که مورد تمایل است (25/25) و نمره کل (114/55) بیشتر از متوسط موردانتظار و در ابعاد حمایت همکاران (8/56)، حمایت خانوادگی (5/41) و تنیدگی جسمی (11/31) بهصورت معناداری کمتر از متوسط موردانتظار بود (P <0.05).نتیجهگیری: خطاهای پزشکی باعث واکنش عاطفی منفی و پریشانی روانی در میان مراقبان بهداشتی و ایجاد پدیده قربانی دوم در آنها میشود. منابع حمایتی که فرد در اختیار دارد بهخصوص حمایتهای سازمانی بهموقع و مؤثر میتواند مشکلات ناشی پدیده قربانی دوم و رویداد نامطلوب متأثر از آن را کاهش دهد.
روانشناسی و روانپزشکی
منصوره خلیلی؛ شهرام وزیری؛ فرح لطفی کاشانی
دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 730-743
چکیده
زمینه و هدف: افراد تراجنسیتی در معرض خطر بالایی از ابتلا به مشکلات سلامت روان هستند. این افراد برای دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی با مشکلات زیادی مواجه هستند. اطلاعات بسیار کمی از نیاز افراد تراجنسیتی به خدمات درمانی و نگرانیهای این افراد در این زمینه وجود دارد. هدف از این پژوهش بررسی خدمات سلامت روان و نیاز افراد تراجنسیتی میباشد ...
بیشتر
زمینه و هدف: افراد تراجنسیتی در معرض خطر بالایی از ابتلا به مشکلات سلامت روان هستند. این افراد برای دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی با مشکلات زیادی مواجه هستند. اطلاعات بسیار کمی از نیاز افراد تراجنسیتی به خدمات درمانی و نگرانیهای این افراد در این زمینه وجود دارد. هدف از این پژوهش بررسی خدمات سلامت روان و نیاز افراد تراجنسیتی میباشد که در آن نگرش و تجربیات افراد تراجنسیتی بررسی شده است.
مواد و روشها: بهمنظور انتخاب مطالعات مرتبط به زبان انگلیسی در پایگاههای Science Direct , Google Scholar ,Web of Science , PubMed ، Scopus، Psych Info، Psych Lit وSociological Abstracts در محدوده زمانی 2010 تا 2022، کلیدواژههای انگلیسی Trans، Transgender،Trans phobia، Gender Dysphoria، Mental health، Mental health service و همچنین در پایگاههای داخلی از جمله پایگاههای اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، پرتال جامع علوم انسانی و سیویلیکا، کلیدواژههای ترنس، تراجنسیتی، ترنسهراسی، نارضایتی جنسیتی، سلامت روان و خدمات سلامت روان جستجو شد که از میان 231 مطالعه، در نهایت تعداد 12 مقاله برای بررسی انتخاب شدند.
یافتهها: در این پژوهش معضلات کلیدی در خصوص افراد تراجنسیتی برجسته شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که از جمله این معضلات میتوان به دسترسی به خدمات درمانی متناسب با نیاز افراد تراجنسیتی و ضرورت توسعه خدمات سلامت روان برای این افراد اشاره کرد.
نتیجهگیری: می توان گفت خدمات درمانی متناسب با نیاز افراد تراجنسیتی وجود ندارد و بهمنظور بهبود کیفیت زندگی این افراد نیاز به توسعه خدمات سلامت روان و آموزش متخصصان وجود دارد.
پرستاری
زهره محمدزاده تبریزی؛ علی اصغر جسمی؛ فاطمه برزویی؛ نرجس حشمتی فر؛ الهام ناوی پور؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان
دوره 29، شماره 5 ، آذر و دی 1401، ، صفحه 616-626
چکیده
زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش میشوند و میتوانند پیشبینیکننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روشهای آرامسازی بر خودکارآمدی ...
بیشتر
زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش میشوند و میتوانند پیشبینیکننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روشهای آرامسازی بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در زمان شیوع کرونا ویروس انجام شد.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مداخلهای میباشد که به روش تصادفی براساس بلوکهای جایگشتی دوتایی در سال 1399 بر روی 26 نفر (مداخله 14 نفر و کنترل 12 نفر) از دانشجویان مقطع کارشناسی هوشبری و اتاق عمل انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل مبتلا نبودن به اختلالات روانی و مصرف داروهای روان و همچنین تمایل به شرکت در مطالعه بود. چکلیست مشخصات دموگرافیک و پرسشنامههای استاندارد سلامت روان و خودکارآمدی در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید.یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که بین خودکارآمدی (0/05> P) و سلامت روان(0/05> P )دانشجویان در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود نداشت.نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که روش آرامسازی بنسون بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان تأثیری نداشته است از این رو میتوان از سایر روشهای آرامسازی استفاده کرد.
روانشناسی و روانپزشکی
مجید صفاری نیا؛ فاطمه عیسی زاده؛ زهرا حمزئی
دوره 28، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1400، ، صفحه 2-9
چکیده
زمینه و هدف بیماری کووید-19 با شیوع روزافزون خود و آسیبهایی که بر منابع جانی، مالی و روانشناختی وارد میکند، بسیار مورد بحث است؛ لذا، هدف پژوهش حاضر، پیشبینی امید به زندگی بر اساس حمایت اجتماعی ادراکشده و سلامت روان در میان بهبودیافتگان بیماری کووید- 19 بود. مواد و روش جامعه آماری پژوهش حاضر، 117 فرد بهبودیافته از بیماری کووید- ...
بیشتر
زمینه و هدف بیماری کووید-19 با شیوع روزافزون خود و آسیبهایی که بر منابع جانی، مالی و روانشناختی وارد میکند، بسیار مورد بحث است؛ لذا، هدف پژوهش حاضر، پیشبینی امید به زندگی بر اساس حمایت اجتماعی ادراکشده و سلامت روان در میان بهبودیافتگان بیماری کووید- 19 بود. مواد و روش جامعه آماری پژوهش حاضر، 117 فرد بهبودیافته از بیماری کووید- 19 بود که بر اساس جدول مورگان 90 نفر از آنها حجم نمونه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. پژوهش حاضر در سال 1399 و در استان بوشهر انجام گرفت و نمونهگیری، بر اساس روش نمونهگیری در دسترس انجام گرفت. ابزار این پژوهش شامل سه پرسشنامه کتبی حمایت اجتماعی ادراکشده زیمت (1988) (MSPSS)، سلامت روان گلدبرگ (1972) (GHQ-12)و پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر (1991) بود. پژوهش حاضر، مطالعهای توصیفی است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نتایج حاصل نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک شده و سلامت روان با امید به زندگی همبستگی دارند. همچنین مشخص شد که حمایت اجتماعی ادراک شده و سلامت روان به ترتیب 49 (0/000=P) و 36 درصد (0/006 =P) از تغییرات امید به زندگی را پیشبینی میکنند. نتیجهگیری یافتههای مطالعه حاضر، حاکی از آن است که با فراهم آوردن زمینههای مناسب برای بهبود کیفیت، تقویت و ایجاد شاخصههای حمایت اجتماعی ادراکشده و سلامت روان در بهبودیافتگان از بیماری کووید- 19 میتوان امید به زندگی را در آنها بهبود بخشید.
روانشناسی و روانپزشکی
فرامرز سهرابی؛ مهدی خانجانی؛ یوسف اعظمی؛ اسماعیل خانجانی؛ پیمان مامشریفی؛ الهه فروغینژاد
دوره 26، شماره 4 ، مهر و آبان 1398، ، صفحه 431-444
چکیده
زمینه و هدف: چگونگی مقابله با عوامل استرسزای زندگی بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تأثیر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه ایمنسازی در مقابل استرس بر مواجهه با استرس، تنظیم هیجان و سلامت روانی زنان بیسرپرست انجام شد.مواد و روشها: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. 48 نفر ...
بیشتر
زمینه و هدف: چگونگی مقابله با عوامل استرسزای زندگی بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تأثیر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه ایمنسازی در مقابل استرس بر مواجهه با استرس، تنظیم هیجان و سلامت روانی زنان بیسرپرست انجام شد.مواد و روشها: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. 48 نفر از زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان خمین به شیوه در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. داده-ها با استفاده از پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس، تنظیم هیجان و مقیاس سلامت روان جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس تحلیل گردید. یافتهها: نشان داد که آموزش تابآوری و مدیریت استرس باعث استفاده بیشتر از راهبردهای مثبت مواجهه با استرس همانند مواجهه مسئلهمدار و کاربرد کمتر راهبردهای کوتاهمدت مثل مواجهه هیجانمدار میشود (001/0p
اعظم برآبادی؛ مهدی معتکففر؛ هومن کامرانیان؛ رحیم اکرمی
دوره 23، شماره 4 ، مهر و آبان 1395، ، صفحه 560-569
چکیده
هداف سلامت روان مهمترین عامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی و مقطعی روی 364 دانشجوی دانشگاه علومپزشکی سبزوار در سال 1392-1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
هداف سلامت روان مهمترین عامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی و مقطعی روی 364 دانشجوی دانشگاه علومپزشکی سبزوار در سال 1392-1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه سلامت روان (GHQ) است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نسخه 11 نرمافزار STATA استفاده شده است. در همه تجزیهوتحلیلها سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شده است. آزمون فرضیهها دوطرفه است. از آزمونهای تی استیودنت و تحلیل واریانس برای مقایسه میانگینها استفاده شده است.یافته ها از بین افراد مطالعهشده 41 نفر (26/11درصد) اختلالات روانی داشتند. بیشترین شیوع مربوط به اختلال کارکرد اجتماعی (120 نفر، 32درصد) و کمترین مربوط به افسردگی (8 نفر، 20/2درصد) بود. بیشترین درصد شیوع اختلالات مربوط به افراد مؤنث (32 نفر، 75/12درصد)، مجرد (33 نفر، 62/12درصد)، غیربومی (31 نفر، 97/11درصد) و با تحصیلات کارشناسی (38 نفر، 46/12درصد) بود. بین رشتههای تحصیلی، رشته علوم آزمایشگاهی میانگین نمره سلامت بالاتری نسبت به رشتههای دیگر داشت (4/17درصد).نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش، نشانههای مربوط به ناسازگاری اجتماعی در شروع تحصیل در دانشجویان شایعتر از نشانههای دیگر است. تأیید وجود اختلالات روانی در دانشجویان نیازمند بررسی بیشتر و انجام ارزیابیهای دقیق روانشناختی است. ارائه خدمات مشاورهای و روانشناختی مبتنی بر نتایج بهدستآمده از ارزیابی توصیه میشود.
حسن باقری نیا؛ محمد یمینی؛ اسحاق ایلدرآبادی؛ فهیمه باقری نیا
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 1063-1070
چکیده
زمینه و هدف:پرستاران با استرسهای مختلف شغلی روبرو هستند که به دلیل ویژگیهای شخصیتی متفاوتی که دارند بصورت گوناگونی با استرس برخورد می کنند و سلامت روان آنها تحت تاثیر ویژگیهای شخصیتی قرار می گیرد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان با واسطه تاب آوری در پرستاران می باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی با ...
بیشتر
زمینه و هدف:پرستاران با استرسهای مختلف شغلی روبرو هستند که به دلیل ویژگیهای شخصیتی متفاوتی که دارند بصورت گوناگونی با استرس برخورد می کنند و سلامت روان آنها تحت تاثیر ویژگیهای شخصیتی قرار می گیرد. هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان با واسطه تاب آوری در پرستاران می باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی با روش تحلیل مسیر است. 105 پرستار در بیمارستان اسفراین بطور تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه های شخصیتی نئو، تاب آوری کانر و دیویدسون و سلامت روان گلدبرگ استفاده شد. آزمونهای همبستگی و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS جهت تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفتند.
یافته ها:نتایج نشان داد که اثر مستقیم روان رنجورخویی (282/0Beta= و 000/0P=) ، وجدان گرایی (207/0Beta= و 002/0P=) و تاب آوری (392/0Beta= و 000/0P=) بر سلامت روان معنادار می باشند و سایر مسیرهای مستقیم به سلامت روان معنادار نبودند و نیز ویژگیهای شخصیتی روان رنجورخویی (236/0-Beta= و 000/0P=)، توافق جویی (147/0Beta= و 000/0P=)، و تجربه پذیری (044/0Beta= و 014/0P=) از طریق تاب آوری بر سلامت روان اثر معنادار غیر مستقیم دارند.
نتیجه گیری:ویژگیهای شخصیتی علاوه بر اینکه بطور مستقیم بر سلامت روان تاثیر می گذارند، بطور غیر مستقیم از طریق تاب آوری هم بر سلامت روان تاثیر دارد. بنابراین متغیر تاب آوری را می توان یک متغیر واسطه ای بین ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان در نظر گرفت.
جواد محمدی؛ سیمین غلامرضایی؛ امیر عزیزی
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 1080-1087
چکیده
زمینه و هدف: امروزه سلامت روان یکی از شاخصهای توسعهیافتگی کشورها و یکی از جنبههای مفهوم کلی سلامت است و باورهای مذهبی یکی از مولفههای تاثیرگذار بر سلامت روان به شمار میآید. باوجود این جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی، میتواند تاثیرات متفاوتی بر زندگی افراد داشته باشد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی جهتگیری ...
بیشتر
زمینه و هدف: امروزه سلامت روان یکی از شاخصهای توسعهیافتگی کشورها و یکی از جنبههای مفهوم کلی سلامت است و باورهای مذهبی یکی از مولفههای تاثیرگذار بر سلامت روان به شمار میآید. باوجود این جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی، میتواند تاثیرات متفاوتی بر زندگی افراد داشته باشد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی جهتگیری مذهبی با سلامت روان پرستاران میباشد. موادّ و روشها:پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ مقطعی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعهی آماری مورد مطالعه شامل کلیهی پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای دولتی شهر تبریز درسال 1393 بودند که 180 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای انتخاب حجم نمونه از هر بیمارستان، از روش تصادفی طبقهای استفاده شد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد سلامت عمومی و جهتگیری مذهبی آلپورت استفادهگردید. دادههای حاصل از پژوهش توسط روش آماری همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS.20 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها:براساس یافتهها بین جهتگیری مذهبی بیرونی با مولفههای سلامت روان همبستگی مثبت (1 هزارمP= ) و بین جهتگیری مذهبی درونی با مولفههای سلامت روان همبستگی منفی وجود دارد (1 هزارمP= ). به این معنی که پرستاران با جهتگیری مذهبی درونی از سلامت روان بهتری برخوردارند. نتیجهگیری:با توجه به تاثیر جهتگیری مذهبی بر کیفیت سلامت روان در افراد، به نظر میرسد در تدوین برنامههای اشاعه و ترویج فرهنگ دینی و مذهبی و هموارکردن راه به سوی جامعهای معنوی و سالم، میتوان بیشتر بر جنبههای معنوی و درونی مذهب تاکید کرد .
سودابه بساک نژاد؛ ملیحه فراهانی
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 773-779
چکیده
زمینه و هدف:نوع نگرش افراد از رویدادهای مختلف زندگی میتواند سلامت روان را تحت تأثیر قراردهد. داشتن کودکی با نیازهای ویژه یکی از رویدادهایی است که نگرش و عملکرد خانواده را تغییر میدهد. مطالعهی کنونی با هدف بررسی نگرش نسبت به خود، دنیا و آینده با سلامت روان مادران واجدکودک مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شد. موادّ و روشها:مطالعهی ...
بیشتر
زمینه و هدف:نوع نگرش افراد از رویدادهای مختلف زندگی میتواند سلامت روان را تحت تأثیر قراردهد. داشتن کودکی با نیازهای ویژه یکی از رویدادهایی است که نگرش و عملکرد خانواده را تغییر میدهد. مطالعهی کنونی با هدف بررسی نگرش نسبت به خود، دنیا و آینده با سلامت روان مادران واجدکودک مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شد. موادّ و روشها:مطالعهی حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است . دراین پژوهش، 98 مادر واجد کودک مبتلا به ناتوانیهای یادگیری که در دو مدرسهی دولتی و خصوصی شهر اهواز در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند به روش نمونه گیری در دسترس مورد آزمون قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامهی سلامت روان و سیاههتریاد شناختی نگرش منفی به خود، دنیا و آینده به دست آمد و سپس با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام از طریق برنامهی آماری 16 SPSS در سطح معنی داری 05/0 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها:میانگین و انحراف معیار نگرش به خود 36/38±24/7، نگرش به دنیا 29/31±02/6 و نگرش به آینده 14/37±38/8 و نمرهی کل سلامت روان 07/27±96/11 به دست آمد. بین نگرش منفی بهخود، دنیا و آینده و سلامت روان رابطه منفی معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری:تحلیل رگرسیون چند متغیّرهی گام به گام نشان داد که از میان انواع نگرشهای شناختی، نگرش منفی به خود میتواند 24 درصد واریانس سلامت روان را پیش بینی کند.
سید مهدی حسینی؛ حکمت الله همت فرد؛ پروانه اصفهانی؛ ایمان مراد پور
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 481-489
چکیده
مقدّمه: امروزه جمعیّت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده می نمایند. با وجود مزایای بی شمار این فن آوری و تحوّلات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسّفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت داده اند که از جمله مخرب ترین عوارض آن می توان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. سلامت روان کاربران معتاد به اینترنت ...
بیشتر
مقدّمه: امروزه جمعیّت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده می نمایند. با وجود مزایای بی شمار این فن آوری و تحوّلات مثبتی که در زمینه ارتباطات ایجاد کرده است، متأسّفانه برخی از مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده از اینترنت نسبت داده اند که از جمله مخرب ترین عوارض آن می توان به اعتیاد اینترنتی اشاره نمود. سلامت روان کاربران معتاد به اینترنت نسبت به کاربران عادی در معرض خطر بیشتری قرار دارد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین اعتیاد به اینترنت وسلامت روان دانشجویان دانشگاه پیام نور چرام در سال 1393 صورت گرفت.
روش ها: در این مطالعه توصیفی 120 نفر از دانشجوبان پیام نور چرام با استفاده از 2 پرسشنامه سلامت روان SCL-25 و اعتیاد به اینترنت IAT بررسی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری پیرسون، رگرسیون خطی و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری p ≤0/05 صورت گرفت.
نتایج: در این پژوهش،8/80% کاربران اعتیاد خفیف به اینترنت،15% اعتیاد متوسّط به اینترنت و 4.2% اعتیاد شدید داشتند. همچنین بین اعتیاد به اینترنت با سلامت روان، ارتباط آماری معنی داری دیده شد(01/0p
فاطمه غلامی بورنگ؛ محمد مقدری؛ زکیه عادلی پور
دوره 22، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1394، ، صفحه 160-168
چکیده
زمینه و هدف: سلامت روانی یکی از مسائل مطرح در دنیای امروز است. مولفههای هوش هیجانی به طور مستقیم بهداشت روانی انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. ادراکات فرد از خودکارآمدی نیز بر سلامت روان وی مؤثّر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی و خودکارآمدی به عنوان پیش بینی کنندههای سلامت روان انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش با روش مقطعی ...
بیشتر
زمینه و هدف: سلامت روانی یکی از مسائل مطرح در دنیای امروز است. مولفههای هوش هیجانی به طور مستقیم بهداشت روانی انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. ادراکات فرد از خودکارآمدی نیز بر سلامت روان وی مؤثّر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی و خودکارآمدی به عنوان پیش بینی کنندههای سلامت روان انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش با روش مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی و با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه بیرجند میباشد، که در سال تحصیلی 1393-1392 مشغول به تحصیل بودند. با توجّه حجم جامعه (250 نفر) و براساس فرمول کوکران، تعداد 150 دانشجو شامل 95 زن و 55 مرد، با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی شاته و همکاران، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شوارتز و جروسلم و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ جمع آوری و با روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی و ضریب رگرسیون چند متغیّری در نرم افزار spss22 تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی با سلامت روان (001/0p
محسن کوشان؛ فرشته گلستانه؛ محمد سیداحمدی؛ مهدی مقرنسی؛ فهیمه کیوانلو
دوره 18، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390، ، صفحه 91-97
چکیده
زمینه و هدف: زنان معتاد در مقایسه با دیگر زنان، مسائل و مشکلات روانی بیشتری دارند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از روش های پیشگیرانه کم هزینه و سهل الوصول مانند تمرینات ایروبیک می تواند باعث ارتقاء سلامت روانی زنان معتاد شده و از ابتلای آن ها به اختلالات روانی جلوگیری کند. پژوهش حاضر، به منظور بررسی تاثیر یک دوره تمرین ایروبیک ...
بیشتر
زمینه و هدف: زنان معتاد در مقایسه با دیگر زنان، مسائل و مشکلات روانی بیشتری دارند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از روش های پیشگیرانه کم هزینه و سهل الوصول مانند تمرینات ایروبیک می تواند باعث ارتقاء سلامت روانی زنان معتاد شده و از ابتلای آن ها به اختلالات روانی جلوگیری کند. پژوهش حاضر، به منظور بررسی تاثیر یک دوره تمرین ایروبیک بر سلامت روان زنان معتاد زندان مرکزی زاهدان انجام گرفت.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع تجربی بوده و جامعه تحقیق را زنان معتاد زندان مرکزی زاهدان در سال 1387 تشکیل می دادند. از بین آن ها تعداد 30 نفر به طور تصادفی ساده به دو گروه مساوی (15 نفر گروه کنترل، 15 نفر گروه تجربی) تقسیم شدند. ابزار جمع آوری داده ها، شامل پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی گلدبرگ (28 GHQ) و پرسشنامه جمعیت شناختی بود. گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه با مدت زمان 45 دقیقه در برنامه تمرینی ایروبیک شرکت کردند. برای بررسی تاثیر برنامه تمرینی ایروبیک بر سلامت روان زنان معتاد، گروه های کنترل و تجربی قبل و بعد از 8 هفته تمرین ایروبیک به پرسشنامه سلامت عمومی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون های تی مستقل و همبسته با نرم افزار SPSS.15 انجام گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که پس از 8 هفته برنامه تمرینی ایروبیک میزان علائم جسمانی (از 37/6±20/12 به 83/2±53/4)، اضطراب (از 50/4±47/14به 13/2±33/4)، افسردگی (از 78/6±67/11 به 25/3±60/3) و سلامت روانی (از 50/15±20/48 به 71/6±87/18) آزمودنی های گروه تجربی به طور معناداری (05/0≥p) بهبود یافته است. اما در کارکرد اجتماعی (از 34/4±33/10 به 80/3±07/7) آزمودنی ها تغییر معناداری (05/0≤p) مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که تمرینات ایروبیک نقش مؤثری در بهبود سلامت روانی زنان معتاد دارد.
لطف اله کریمی؛ نعمتاله شموسی؛ ایرج صفایی راد؛ محسن احمدی طهور
دوره 17، شماره 4 ، آذر و دی 1389، ، صفحه 274-280
چکیده
زمینه و هدف: از آن جایی که ناراحتی های روانی معمولا در سراسر عمر اتفاق می افتند، می توان گفت که ایجاد و حفظ بهزیستی معنوی نقش حیاتی در سازگاری با فشارها دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بهزیستی معنوی و سلامت روان در بین دانشجویان صورت گرفته است.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-همبستگی، تعداد 400 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی همدان ...
بیشتر
زمینه و هدف: از آن جایی که ناراحتی های روانی معمولا در سراسر عمر اتفاق می افتند، می توان گفت که ایجاد و حفظ بهزیستی معنوی نقش حیاتی در سازگاری با فشارها دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بهزیستی معنوی و سلامت روان در بین دانشجویان صورت گرفته است.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-همبستگی، تعداد 400 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی همدان (177 پسر و 223 دختر) با میانگین سنی (4.57±22.7 سال) به شیوه تصادفی طبقه ای نسبی از دانشکده های مختلف انتخاب شدند و به مقیاس بهزیستی معنوی (SWBS) و پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ-28) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و به کمک نرم افزار SPSS 16 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات متغیرهای بهزیستی معنوی 17.14±89.18 و سلامت روان 15.76±52.48 می باشد. همچنین بین بهزیستی معنوی و سلامت روان همبستگی معناداری وجود دارد (r=-0.55). به علاوه، 0.37 درصد از واریانس سلامت روانی به وسیله بهزیستی مذهبی تبیین می شود. نتایج تحلیل آنالیز واریانس چند متغیره نشان داد که فقط در خرده مقیاس بهزیستی مذهبی، نمرات دانشجویان دختر بیشتر از پسران می باشد (F=4.89، P