فهیمه حسن نژاد؛ مریم سلامی؛ ثریا ضیایی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1397، ، صفحه 83-91
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار و عوامل موثر بر آن، در سال 1394انجام گرفته است. مواد و روش ها: پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهاستاندارد رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران و پرسشنامه ...
بیشتر
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار و عوامل موثر بر آن، در سال 1394انجام گرفته است. مواد و روش ها: پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهاستاندارد رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کتابداران است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 419 نفر محاسبه شد و نمونهها با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای از بین کل دانشجویان سبزوار(17179 نفر) انتخاب شدند. دادهها با نرمافزارSPSS و minitab از طریق آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته هاو نتایج: دانشجویان از تعامل با کتابداران مورد مطالعه رضایت دارند(میانگین 6/0±2/3 از مقیاس5). نتایج همچنین نشاندهنده این است که بین مهارتهای ارتباطی کتابداران و رضایت دانشجویان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد، ضریب همبستگی 53/0 و p<0.05)). بین دانشجویان دانشگاههای مختلف در میزان رضایتمندی شان تفاوت معناداری وجود داردp<0.05))، بدین صورت که میزان رضایت در دانشجویان دانشگاهعلومپزشکی از سایرین بالاتر است(میانگین45/0 ±73/3). بین رضایتمندی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی نیز تفاوت معناداری وجود دارد p<0.05))بدین صورت که دانشجویان کارشناسی نسبت به سایرین رضایت کمتری دارند( 63/0±16/3). مهم ترین عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجویان نیز مراجع پذیر بودن، اشارات و حرکات، اعلام آگاهی از حضور دیگران، اجتناب از کاربرد واژگان خاص، گوش دادن فعال، برقراری تماس چشمی، استفاده از پرسش های باز، اظهار نظر و ارائه پیشنهاد، تعامل با کتابدار همجنس باخود ، اجتناب از تشخیص پیش از موقع ، پایان رضایتبخش به تعامل، لحن صدا و تنظیم عواطف هستند، در این عوامل )p<0.05) است.