پرستاری
زهرا عابدینی؛ مریم سعیدی
دوره 29، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1401، ، صفحه 369-378
چکیده
زمینه و هدف: پاندمی کووید-19 مهمترین معضل سلامت در سالهای اخیر بوده است. از آنجا که درک علائم، اولین گام در تشخیص شدت بیماری است و شناسایی عوامل مؤثر بر تسکین علائم و تخفیف ناراحتی بیماران ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سلامت معنوی و علائم بیماران کووید-19 در طول همهگیری انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی ...
بیشتر
زمینه و هدف: پاندمی کووید-19 مهمترین معضل سلامت در سالهای اخیر بوده است. از آنجا که درک علائم، اولین گام در تشخیص شدت بیماری است و شناسایی عوامل مؤثر بر تسکین علائم و تخفیف ناراحتی بیماران ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سلامت معنوی و علائم بیماران کووید-19 در طول همهگیری انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی با مشارکت 235 بیمار کووید-19 بستری در بیمارستانهای شهر قم بود. نمونهگیری به روش آسان از اردیبهشت تا خرداد 1399 انجام شد. برای سنجش سلامت معنوی از پرسشنامه پولوتزین و الیسون و برای ارزیابی علائم بیماری از مقیاس علائم بیماری ادمونتون استفاده شد. آزمون آماری تی و آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل ارتباط متغیرهای جمعیتشناختی، سلامت معنوی و علائم بهکار گرفته شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بیشتر شرکتکنندگان دارای سطح بالای سلامت معنوی (96/2) 70/14 و سطح متوسط علائم بودند. میانگین و نمره انحراف معیار کل علائم بیماری (21/07) 60/79 بود. سلامت معنوی با علائم کسالت (0/131- =r) و اضطراب (0/115- =r) همبستگی داشت (p <0/05). بین سلامت مذهبی و اضطراب با (0/109- =r)، خوابآلودگی (0/114- =r) و کسالت (0/115- =r) ارتباط معنیدار مشاهده شد (p <0/05).
نتیجهگیری: سلامت معنوی، برخی از علائم نظیر کسالت و اضطراب را کاهش میدهد. نظر به اینکه بیماران مجرد و مسن دارای سطوح بالاتری از علائم بیماری بودند، ارتقای سلامت معنوی آنان در اولویت است.
شعبانعلی خان صنمی؛ زهرا عابدینی؛ مرضیه شاه سیاه؛ زهرا طاهری خرامه
دوره 22، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1394، ، صفحه 282-288
چکیده
زمینه و هدف: بهبود کیفیّت زندگی از اوّلویّتهای بهداشتی در قشرهای کارآمد و فعّال می باشد. شناخت عوامل مؤثّر در آن در سال های اخیر مورد توجّه قرارگرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط جهت گیری مذهبی و کیفیّت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی (همبستگی) بود. 98 دانشجوی ...
بیشتر
زمینه و هدف: بهبود کیفیّت زندگی از اوّلویّتهای بهداشتی در قشرهای کارآمد و فعّال می باشد. شناخت عوامل مؤثّر در آن در سال های اخیر مورد توجّه قرارگرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط جهت گیری مذهبی و کیفیّت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی (همبستگی) بود. 98 دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی قم به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه جهت گیری مذهبی و پرسشنامه کیفیّت زندگی جمع آور ی و به کمک آزمون های تی،آنالیزواریانس و پیرسون در محیط نرم افزار آماری 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات جهت گیری مذهبی 46/14± 95/194و کیفیّت زندگی 05/47 ± 67/524 بود. بین جهت گیری مذهبی با کیفیّت زندگی در دانشجویان رابطه معنی دار آماری وجود نداشته است ( 05/0
کبری آخوند زاده؛ زهرا عابدینی؛ هدی احمری طهران
دوره 17، شماره 3 ، مهر و آبان 1389، ، صفحه 180-188
چکیده
زمینه و هدف: با وجود شناخت تاثیر روش آموزش مبتنی بر حل مساله هنوز چالش های زیادی در جایگزینی آن با شیوه سنتی رایج وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی تجارب دانشجویان از شکل تغییر یافته یادگیری بر اساس حل مساله با تلفیق کار در گروه های کوچک بود.
مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی، 35 دانشجوی پرستاری شرکت داشتند. درس پرستاری کودکان با روش تلفیق ...
بیشتر
زمینه و هدف: با وجود شناخت تاثیر روش آموزش مبتنی بر حل مساله هنوز چالش های زیادی در جایگزینی آن با شیوه سنتی رایج وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی تجارب دانشجویان از شکل تغییر یافته یادگیری بر اساس حل مساله با تلفیق کار در گروه های کوچک بود.
مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی، 35 دانشجوی پرستاری شرکت داشتند. درس پرستاری کودکان با روش تلفیق شده یادگیری مبتنی بر حل مساله و کار در گروه های کوچک آموزش داده شد. در مجموع، 35 مصاحبه نیمه ساختار یافته حضوری و 6 مصاحبه گروه مدار با دانشجویان پرستاری صورت گرفت. تحلیل داده های پژوهش با روش تحلیل محتوا انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تلفیق روش یادگیری مبتنی بر حل مساله و کار در گروه های کوچک با تجربه تفکر، پژوهش، خود تنظیمی، انگیزش و موانع همراه است. موانع این روش زمان بر بودن، اختلاف اعضا گروه و مقاومت در برابر تغییر بود. نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه نشان می دهد که روش تعدیل شده حل مساله در تقویت مکانیزم های یادگیری تاثیر دارد.