مقاله پژوهشی
ایمنی شناسی و بیوشیمی
محبوبه ضرابی؛ اکرم روشن؛ عزت عسگرانی؛ مونا پاکدل؛ مهسا رویینی
دوره 24، شماره 2 ، خرداد و تیر 1396، صفحه 89-96
چکیده
اهداف: سیکلوتیدها خانوادة بزرگی از پپتیدهای گیاهی با فعالیت زیستی و ویژگیهای ساختاری متمایز است که در خانوادههای گیاهی روبیاسهها، کوکوربیتاسهها و ویولاسهها بیان میشود. سیکلوتیدها بهدلیل فعالیتهای زیستی متعدد از جمله ضدویروس، ضدباکتری و ضدسرطان، همچنین ساختار منحصربهفردی که پایداری حرارتی و آنزیمی بینظیری به آن ...
بیشتر
اهداف: سیکلوتیدها خانوادة بزرگی از پپتیدهای گیاهی با فعالیت زیستی و ویژگیهای ساختاری متمایز است که در خانوادههای گیاهی روبیاسهها، کوکوربیتاسهها و ویولاسهها بیان میشود. سیکلوتیدها بهدلیل فعالیتهای زیستی متعدد از جمله ضدویروس، ضدباکتری و ضدسرطان، همچنین ساختار منحصربهفردی که پایداری حرارتی و آنزیمی بینظیری به آن بخشیده است، انتخابی مناسبی برای مهندسی پروتئین در کاربردهای دارویی و کشاورزی است.
مواد و روشها: در این پژوهش، استخراج ژنهای کدکنندة سیکلوتیدها از چهار نمونه گیاه بنفشة V. odorata، V. occulta، V. ignobilis، V. spathulata انجام شد. بهمنظور شناسایی ژنسیکلوتید، طراحی پرایمر و واکنش زنجیرهای پلیمراز صورت گرفت. همچنین، آثار ضدمیکروبی مجموعة سیکلوتیدها بررسی شد. برای رسیدن به این هدف از روش جزءگیری و استخراج با فاز جامد استفاده شد.
یافتهها: حضور ژنهای سیکلوتید در گونههای مورد مطالعه به اثبات رسید. بررسی آثار ضدمیکروبی سیکلوتیدها نشان داد که از میان باکتریهای بیماریزای انسانی استافیلوکوکس اورئوس بیشترین حساسیت را به پپتیدهای مورد مطالعه دارد و در بین مجموعة باکتریها بیشترین حساسیت مربوط به سویة زانتوموناس اوریزوآ است، چرا که نقش ذاتی سیکلوتیدها در گیاه میزبان دفاع در مقابل آفات است.
نتیجهگیری: به طور کلی، بهنظر میرسد که احتمالاً میتوان از پپتید سیکلوتید حاصل از این گونههای بنفشه بهدلیل وجود اثر ضدمیکروبی در مصارف دارویی استفاده کرد. همچنین، مطالعة توالی سیکلوتیدها نشان میدهد، علیرغم وجود اسید آمینههای حفاظتشده در اکثر سیکلوتیدها، تفاوت عملکرد در آنها بهدلیل تنوع توالی است.
مقاله پژوهشی
نسرین فاضل؛ حمیده یزدیمقدم؛ فاطمه الحانی؛ اکبر پژهان؛ محسن کوشان؛ محمدرضا قاسمی؛ فهیمه ریواده
دوره 24، شماره 2 ، خرداد و تیر 1396، صفحه 97-106
چکیده
اهداف: آموزش بالینی پرهزینهترین عنصر برنامة پرستاری و یکی از ارکان مهم آموزش پرستاری است. دورة آموزش بالینی از مقاطع مهم آموزش پرستاری است که طی آن توانمندیهای اولیه و حرفهای دانشجویان پایهریزی میشود. لذا، این پژوهش کیفی با هدف تبیین تجارب پرستاران از آموزش بالینی در بخش اورژانس انجام شد. مواد و روشها: این تحقیق مطالعهای ...
بیشتر
اهداف: آموزش بالینی پرهزینهترین عنصر برنامة پرستاری و یکی از ارکان مهم آموزش پرستاری است. دورة آموزش بالینی از مقاطع مهم آموزش پرستاری است که طی آن توانمندیهای اولیه و حرفهای دانشجویان پایهریزی میشود. لذا، این پژوهش کیفی با هدف تبیین تجارب پرستاران از آموزش بالینی در بخش اورژانس انجام شد. مواد و روشها: این تحقیق مطالعهای کیفی با رویکرد تحلیل محتواست. فرایند جمعآوری دادهها مشتمل بر بیست مصاحبة نیمهساختاریافته و عمیقباپرستاران در بخش اورژانس (شش دانشجوی پرستاری، دو پرستار مسئول بخش، چهار مربی پرستاری و هشت پرسنل پرستاری) همراه با یادداشتهای عرصه است. مصاحبة عمیق براساس تجربههایواقعیپرستاراندرمحیطبالینیباپاسخبهسؤالهایباز و در موارد لزوم سؤالهایکاووشی جمعآوری شد. تحلیل دادهها به روش آنالیزمحتوی کیفی انجامگرفت. یافتهها:تحلیل دادهها منجر به استخراج نه طبقه وسه درونمایه شد که بیانگر تجربه و درک پرستاران اورژانس از آموزش بالینی است، شامل محیط (ارتباطات، امنیت محیط و تجهیزات محیط) آموزش (آموزش به بیمار، آموزش پرسنل و آموزش دانشجو) و عملکرد مسئول بخش نقش مدیریت بخش اورژانس در آموزش، نقش و عملکرد متون در آموزش، و نقش و عملکرد پرسنل عرضهکنندة خدمات. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر وجود برخی فاکتورهای مؤثر در کسب تجربههای مثبت بود، مثل آموزش چهرهبهچهره به بیمار، حضور مؤثر مربی در بخش و برخی تجربههای منفی مانند عدم بهکارگیری فنهای آموختهشدة دانشجویان در محیط آموزشی با کیفیت بالا در شرایط بالینی، و کمبود تجهیزات و حجم کار زیاد کارکنان. با درنظرگرفتن مجموع نظرات چنین برداشت میشود که با شناخت نارساییهای آموزش بالینی مسئولان قادر خواهند بود که برنامههای آموزشی مطلوب را طرحریزی کنند و سبب ارتقای کیفیت آموزش بالینی خواهد شد.
مقاله پژوهشی
الهام شهرکی مقدم؛ زهرا سادات منظری؛ زهرا قندهاری مطلق
دوره 24، شماره 2 ، خرداد و تیر 1396، صفحه 113-107
چکیده
اهداف: بخشهای مراقبت ویژه بهدلیل پیچیدگی وضعیت بالینی بیماران و تغییرات سریع وضعیت همودینامیکی آنها نیازمند تصمیمگیری سریع پرستاران در مدت زمان اندک است. لذا، ماهیت اختصاصی این بخشها ایجاب میکندکه پرستاران شاغل در آن الزاماً تصمیمگیرندگان باکفایتی باشند. این مطالعه با هدف بررسی تصمیمگیریبالینی پرستاران شاغل در بخشهای ...
بیشتر
اهداف: بخشهای مراقبت ویژه بهدلیل پیچیدگی وضعیت بالینی بیماران و تغییرات سریع وضعیت همودینامیکی آنها نیازمند تصمیمگیری سریع پرستاران در مدت زمان اندک است. لذا، ماهیت اختصاصی این بخشها ایجاب میکندکه پرستاران شاغل در آن الزاماً تصمیمگیرندگان باکفایتی باشند. این مطالعه با هدف بررسی تصمیمگیریبالینی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه در بیمارستانهای آموزشی مشهد انجام شد.
مواد و روشها:این مطالعة توصیفی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای روی 233 پرستار شاغل در بخشهای مراقبت ویژه در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393 انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة PDAQ استفاده شد. دادهها با استفاده از SPSS-16 و آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل، ضریب همبستگی و آنالیز واریانس یک طرفه) تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مشارکت پرستاران در هر سه مرحلة تصمیمگیری بالینی- شامل شناخت مشکل (7/10±1/33)، ارائة راهحل (3/10±1/34) و اجرای راهحل (7/9±1/32)- در سطح متوسط قرارداشت. پرستاران در مرحلة ارائه و ارزیابی راهحلهای جایگزین در حل مشکل بیشترین امتیاز و در مرحلة اجرای راهحل مناسب کمترین امتیاز را کسب کردند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، مشارکت پرستاران در تمام مراحل تصمیمگیری بالینی در سطح متوسط قرار داشت. به نظر میرسد که برنامههای آموزش پرستاری برای ارتقای مهارت تصمیمگیری بالینی مؤثر نبوده است. بنابراین، از یافتههای این تحقیق میتوان در برنامهریزی آموزش پرستاری و برنامههای آموزش مداوم در بهبود این مهارت بالینی استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
بهداشت محیط و محیط زیست
علی الماسی؛ عبداله درگاهی؛ مرضیه نادری؛ امیرحسین هاشمیان؛ سهراب دلانگیزان
دوره 24، شماره 2 ، خرداد و تیر 1396، صفحه 121-115
چکیده
اهداف: بهمنظور امکانسنجی اقتصادی تصفیهخانههای فاضلاب، روشی با قابلیت ارزیابی تصفیهخانههای فاضلاب از نظر اثربخشی هزینهها و اقتصادیبودن آن لازم است. با انجام تجزیهوتحلیل هزینة اثربخشی میتوان تصمیمهای اصولی برای رسیدن به اهداف مورد نظر اتخاذ کرد. هدف از این مطالعه مقایسة هزینة اثربخشی سیستمهای تصفیة فاضلاب با ...
بیشتر
اهداف: بهمنظور امکانسنجی اقتصادی تصفیهخانههای فاضلاب، روشی با قابلیت ارزیابی تصفیهخانههای فاضلاب از نظر اثربخشی هزینهها و اقتصادیبودن آن لازم است. با انجام تجزیهوتحلیل هزینة اثربخشی میتوان تصمیمهای اصولی برای رسیدن به اهداف مورد نظر اتخاذ کرد. هدف از این مطالعه مقایسة هزینة اثربخشی سیستمهای تصفیة فاضلاب با فرایندهای لجن فعال متعارف (کرمانشاه) و برکههای تثبیت (اسلامآباد غرب و گیلانغرب) در استان کرمانشاه است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات مربوط به تصفیهخانهها از شرکتهای آب و فاضلاب و بهرهبرداران تصفیهخانهها جمعآوری و با استفاده از برنامة آماری SPSS تجزیهوتحلیل آماری شد. تمامی هزینهها و راندمان فرایندهای تصفیه بررسی و شاخص هزینة اثربخشی آن محاسبه و سیستمها از نظر این نسبت با هم مقایسه شد.
یافتهها: نتایج نشان داد میانگین راندمان کل که حاصل میانگین حذف پارامترهای فیزیکی و شیمیایی مورد بررسی است- از جمله مواد معلق کل و اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی و اکسیژن مورد نیاز شیمیایی- در سیستمهای لجن فعال متعارف و برکههای تثبیت بهترتیب برابر با 11/24±41/73 و 08/10±86/63 بهدست آمد. میزان هزینة اثربخشی در این سیستمها نیز بهترتیب 198/0 و 965/0 بهدست آمد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت که سیستم برکههای تثبیت با وجود راندمان پایینتر نسبت به سیستمهای لجن فعال هزینة اثربخشی بهتری دارد که نشاندهندة موفقیت بهتر این سیستم در بحث هزینة اثربخشی است. مهمترین عامل در این موفقیت را میتوان به هزینههای سرمایهگذاری پایینتر نسبت به سیستمهای لجن فعال نسبت داد.
مقاله پژوهشی
مدیریت آموزش
امیرحسین کیذوری؛ محسن صادق پور
دوره 24، شماره 2 ، خرداد و تیر 1396، صفحه 127-123
چکیده
اهداف: افزایش روزافزون در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر سبب تغییر در آموزش و شیوههای آن شده و ضرورت پژوهش در حوزة آموزش الکترونیکی را دو چندان کرده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسة سه روش آموزش الکترونیکی، الکترونیکی- سنتی و سنتی در یادگیری درس داروشناسی دانشجویان پرستاری، قصد دارد در جهت تحقق تحول آموزش گام ...
بیشتر
اهداف: افزایش روزافزون در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر سبب تغییر در آموزش و شیوههای آن شده و ضرورت پژوهش در حوزة آموزش الکترونیکی را دو چندان کرده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسة سه روش آموزش الکترونیکی، الکترونیکی- سنتی و سنتی در یادگیری درس داروشناسی دانشجویان پرستاری، قصد دارد در جهت تحقق تحول آموزش گام بردارد.
مواد و روشها: در این مطالعة نیمهتجربی بر اساس روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، 90 دانشجوی پرستاری ورودی 1393 و 1394 انتخاب شدند که درس داروشناسی را در ترم دوم سال تحصیلی 1394 داشتند. این افراد پس از اعلام موافقت به مطالعه وارد شدند. دانشجویان بر اساس تخصیص تصادفی به سه گروه آموزشی 30 نفری (الکترونیکی، سنتی و الکترونیکی- سنتی) وارد مطالعه شدند. در پایان دوره، با مقایسة میانگین نمرة دانشجویان تحت مطالعه، تأثیر سه روش آموزشی بر نمرات نهایی دانشجویان بررسی شد.
یافتهها: بر اساس مقایسة میانگین نمرات آزمون پایان دوره تفاوت معناداری بین سه روش آموزشی مشاهده و مشخص شد که روش آموزش الکترونیکی- سنتی در افزایش نمرة دانشجویان موفق بوده است.
نتیجهگیری: روش آموزش الکترونیکی- سنتی میتواند روش جایگزینی در آموزش درس داروشناسی دانشکدههای پرستاری استفاده شود.
مقاله پژوهشی
محمد خندان؛ علیرضا کوهپایی؛ شهرام وثوقی؛ وجیهه مبینیزاده؛ فهیمه حاصلی؛ ابوالفضل محمدبیگی
دوره 24، شماره 2 ، خرداد و تیر 1396، صفحه 136-129
چکیده
اهداف: صنعت چاپ با گردش مالی بالا در دنیا یکی از صنایع زیربنایی است. عوامل زیانآور گوناگونی از جمله فاکتورهای ارگونومیکی در این صنعت وجود دارد. روشهای متعددی در ارزیابی این عامل در محیطهای کاری استفاده میشود. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بدنی کارکنان عملیاتی شرکت چاپ و نشر در استان قم و با استفاده از دو روش و مقایسة نتایج حاصل، ...
بیشتر
اهداف: صنعت چاپ با گردش مالی بالا در دنیا یکی از صنایع زیربنایی است. عوامل زیانآور گوناگونی از جمله فاکتورهای ارگونومیکی در این صنعت وجود دارد. روشهای متعددی در ارزیابی این عامل در محیطهای کاری استفاده میشود. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بدنی کارکنان عملیاتی شرکت چاپ و نشر در استان قم و با استفاده از دو روش و مقایسة نتایج حاصل، همچنین بررسی اعتبار روش لوبا از طریق مقایسه با روش رولا در سال 1393 صورت پذیرفت.
مواد و روشها: در این مطالعة مقطعی و توصیفی- تحلیلی هشتاد نفر از کارکنان عملیاتی شرکت چاپ و نشر در ده گروه شغلی بررسی شد. برای ارزیابی شرایط موجود از دو روش ارزیابی سریع اندام فوقانی (رولا) و ارزیابی بار وضعیتی وارد بر قسمت فوقانی بدن (لوبا)استفاده شد. دادههای حاصل، با استفاده از همبستگی اسپیرمن و ضریب توافق کاپا در سطح معناداری 05/0 به کمک نسخة 20 نرمافزار SPSS آنالیز شد.
یافتهها: تمام کارکنان سنی بیش از 36 سال و سابقة کاری 15-20 سال داشتند. نتایج دو روش نشان داد بیشترین وضعیتهای بدنی در سطح دوم اقدامات اصلاحی قراردارد و نیازمند مطالعة بیشتری است. همبستگی و توافق میان وضعیتهای مورد بررسی معنادار بود (05/0P<)، اما سطوح اقدامات اصلاحی در تحلیل ضریب کاپا معنادار نبود (05/0P>).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از همبستگی مطلوب میان تمام اجزا و میزان توافق مناسب در وضعیت مچ دست، آرنج و شانه است، اما توافق در وضعیت گردن و سطح اقدام اصلاحی شرایط مطلوبی ندارد. بهعلاوه، نتایج نشان داد که اعتبار همزمان سطح اقدامات اصلاحی روش لوبا در این صنعت مطلوب نیست، هرچند مطالعات بیشتر پیشنهاد میشود.
مقاله پژوهشی
بهداشت محیط و محیط زیست
مصطفی سبحانی کیا؛ ادریس بذرافشان؛ حسین کمانی
دوره 24، شماره 2 ، خرداد و تیر 1396، صفحه 144-137
چکیده
اهداف: آنتیبیوتیکها بهطور مؤثر با تصفیة متداول فاضلاب حذف نمیشود. آهن با ظرفیت صفر (nZVI) بازده بالا در تجزیة آلایندههایی مانند فلزات سنگین، ترکیبات نیتروآروماتیک و حشرهکشها دارد. ازنزنی یکی از شناختهشدهترین روشهای مؤثر در حذف مواد شیمیایی مقاوم به تجزیه مانند آنتیبیوتیکها از آب و فاضلاب است.
مواد و روشها: این ...
بیشتر
اهداف: آنتیبیوتیکها بهطور مؤثر با تصفیة متداول فاضلاب حذف نمیشود. آهن با ظرفیت صفر (nZVI) بازده بالا در تجزیة آلایندههایی مانند فلزات سنگین، ترکیبات نیتروآروماتیک و حشرهکشها دارد. ازنزنی یکی از شناختهشدهترین روشهای مؤثر در حذف مواد شیمیایی مقاوم به تجزیه مانند آنتیبیوتیکها از آب و فاضلاب است.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع تجربی است. برای حذف پنیسیلین جی، از نانو ذرات آهن صفر درجه و ازنزنی استفاده شد. در تعیین راندمان حذف پنیسیلین، COD و TOC، فاکتورهای pH اولیه، دوز نانوذره، دوز اولیة پنیسیلین، زمان واکنش با نانو ذره و ازن بررسی شد.
یافتهها: راندمان حذف پنیسیلین جی، COD و TOC در مدت زمان 60 دقیقه، غلظت پنیسیلین mg/L 100، mg/L 1429 COD=،mg/L 510TOC=، 7=pH، غلظت نانو ذرة آهن g/L 25/0 بهترتیب 35/96، 13/73 و 45/47 درصد بود. راندمان حذف برای مرحلة ازنزنی در زمان 13 دقیقه، 9=pH، پنیسیلین جی mg/L 20، mg/L 356 COD=،mg/L 136 TOC=، غلظت ازن L/min پنج برابر با 5/99، 35/96 و 65/92 درصد بود.
نتیجهگیری: بهترین راندمان حذف در مرحلة واکنش نانو ذره در شرایط pH =7، غلظت اولیة نانو ذرهg/L 25/0، غلظت اولیة پنیسیلینmg/L 100 و زمان واکنش حدود 60 دقیقه انجام پذیرفت. در مرحلة ازنزنی نیز بهترین شرایط حذف در 9 pH= و زمان 9 دقیقه بود.
گزارش موردی
میترا الداغی
دوره 24، شماره 2 ، خرداد و تیر 1396، صفحه 145-147
چکیده
بیمار پسری چهارده ماهه، ساکن یکی از روستاهای اطراف سبزوار (روستای بادخوران) است که مادرش با شکایت استفراغ خونی، مدفوع سیاهرنگ و خونریزی از بینی به بیمارستان واسعی سبزوار آورد. مادر کودک شروع چندین نوبت خونریزی از بینی در روز از یک هفته قبل و سه تا چهار نوبت استفراغ خونی و دفع مدفوع سیاهرنگ را از سه روز قبل از مراجعه اظهار داشت. ...
بیشتر
بیمار پسری چهارده ماهه، ساکن یکی از روستاهای اطراف سبزوار (روستای بادخوران) است که مادرش با شکایت استفراغ خونی، مدفوع سیاهرنگ و خونریزی از بینی به بیمارستان واسعی سبزوار آورد. مادر کودک شروع چندین نوبت خونریزی از بینی در روز از یک هفته قبل و سه تا چهار نوبت استفراغ خونی و دفع مدفوع سیاهرنگ را از سه روز قبل از مراجعه اظهار داشت. در بدو مراجعه بیمار رنگپریده و بدحال بهنظر میرسید و خونریزی فعال از دهان داشت. خونریزی بیمار علیرغم شستشوی معده، درمان با امپرازول، تزریق با آمپول ویتامین کا، تزریق FFP و خون ادامه یافت. در معاینة بیمار بهجز رنگپریدگی، یافتة خاصی مشاهده نشد. در آزمایشهای انجامشده بهجز کمخونی شدید یافتة دیگری بهدست نیامد. بیمار با شک به جسم خارجی در حلق مجدد معاینه شد و در معاینة حلق زالویی مشاهده شد که به پشت حلق چسبیده بود. بعد از برداشتن زالو با پنس خونریزی متوقف و بیمار روز بعد با حال عمومی خوب مرخص شد.