نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. گروه روان‌شناسی، پردیس علوم تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

2 استادیار مدعو گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

3 دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

4 دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

5 استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

چکیده

چکیده
زمینه و اهداف: اختلال نقص توجه/ فزون کنشی متداول ترین دوران کودکی است که می تواند زندگی اجتماعی و تحصیلی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به اینکه درمانهای متفاوتی برای تخفیف نشانه های این اختلال بکار رفته است هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان شناختی آموزشی خودآموزی کلامی بر تعاملات اجتماعی، اضطراب و خودانگی این کودکان بوده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر نوعی پژوهش نیمه آزمایشی بود و جامعه آماری آن را تمام کودکان دارای اختلال نقص توجه/ فزون کنش تشکیل می دادند که تعداد 30 نفر آنها از مراجعین به کلینیک مشاوره و روانشناسی آموزش و پرورش سبزوار انتخاب شده بودند و بطور کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اضطراب اسپنس کودکان، تعاملات اجتماعی کر شام و الیوت(1990) و پرسشنامه خودانگی مایکل کینگ وبرای تشخیص نقص توجه /فزون کنشی از پرسشنامه کانرز (1960)فرم والدین استفاده شد ،برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، میانگین انحراف استاندارد و آمار استنباطی تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار spss22 تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد تاثیر آموزش خودآموزی کلامی بر تعاملات اجتماعی کودکان دارای اختلال نقص توجه/ فزون کنش مثبت (05/0 >P) و معنادار است و برخودانگی این کودکان (05/0>P) مثبت و معنادار است. امابر سطح اضطراب آنها (05/0

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Verbal Self-Learning Training on the Level of Social Interactions, Anxiety and Disability in Children with Attention Deficit / Excessive Disorder

نویسندگان [English]

  • Abd Almajid Taheri 1
  • Amir Ghamarani 2
  • Parvez Askary 3
  • Salar Faramarzi 4
  • fateme hafezi 5

1 Ph. D student in psychology special children, department of Psychology Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran. Department of Psychology, Pardis scinces and researches khozestan. Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

2 Visiting Assistant Professor Department of Psychology, Ahvaz Branch, lslamic Azad University, Ahvaz, lran

3 Associate Professor Department of Psychology Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

4 Associate Professor Department of Psychology, Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.

5 Assistant professor Department of Psychology , Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Abstract
Background and Objectives: Attention deficit / hyperactivity disorder is the most common childhood that can affect the child's social and educational life. Considering that different therapies have been used to relieve the symptoms of this disorder, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-educational teaching on verbal self-learning on social interactions, anxiety and autonomy of these children.
Materials and Methods: This is a semi-experimental research. The statistical population of this study was all children with attention deficit / hyperactivity disorder, of which 30 were selected from clients referring to Sabzevar Counseling and Psychology Clinic and completely Randomized in both experimental and control groups. Data were collected from the children's spence anxiety questionnaire, Social Interactions, Kearsam and Elliot (1990), and Michael King's Self-Defense Questionnaire and for attention deficit / hyperactivity disorder recognition. The Convergs Questionnaire (1960) was used for parents' form, for data analysis, statistics Descriptive, mean standard deviation and inferential statistics of multivariate covariance analysis were used and data were analyzed using spss22 software.
Results: Findings showed that the effect of verbal self-learning on the social interactions of children with attention deficit / hyperactivity disorder was positive and significant (P

کلیدواژه‌ها [English]

  • self training
  • Social interactions
  • anxiety
  • selfstigma
  • Excessive action
[1].   Rostami G, Hogati H, Atefe. farther up Dsm-5, publications, ghomt. 2016. (Persian)
[2].   Alizadeh H. Attention deficit/hyperactive disorder, qualities, Assessment and Remedx, publications, Roshd. 2007. (persian)
[3].   Kangi M, Kangi H. Psychology special children basisDsm-5, Tehran, publications, savlan. 2017. (persian)
[4].   Ghasabi S, Tagrishi M. Attention deficit/hyperactive disorder, quarterly periodical psychologists Iranian, number. 2009. (persian)
[5].   Hadianfar H, Nacharian B. Remedy, verbal self-instruction quarterly periodical, freshes psycho remedy, numbers. 19. 20. 2018. (persian)
[6].   Hashemi T, Agnbali A, Alilo M. Effect verbal self-instruction in health agreeable society in CD, magazine psychology clinical, namber.2. 2009. (persian)
[7].   Mohammad N, Kobraghamari M. Effect Training parents in dicrase Anxity psychology, Iran. Cod coi246r. (persian)
[8].   Abdollahi H, Piri A. Stigma and identity society in Rasht, magazine Prablom society Iran. 5. 6. 2011. (persian)
[9].   Zhenzis, The Effectivehess of verbal SBLF-INS truction program on the symptoms of ADHD: controlled before and after study’ Neuro Quantology’. 2017, 15, 121-26.
[10].Nahed saied El-Nagger, Manal Hassan Abo-Elmagd, Hanan lbrahim Ahmad’ Effect of apling play therapy on children with ADHD, journal of nursing Education and practice, 5. 2017.
[11].Ahna H, Dolores MR , Josep MH, Jose A. A Apilot study of the Efficacy of a Mindfulness Program for children Newly Diaghosed with Attention-Deficit Hy peractivity Disorder: Im pact on core symptoms and Executive function, Logical. 17. 3. 2017. 305-16.
[12].Thygarajan R. A case study using cognitive-Behavioral therapy Management of ADHD, INDIAN psychology, 2016, ISSN 2348-539.
[13].Chien’c chung H. Effects of an 8-week yoga discrimina Tion function in children with attention deficit hyperactivity disorder, peerj 2883. 10. 12. 2017.
[14].Maria J, Cardoso M, Lucia T, Cesar R. Socio-emotional in terention in attention deficit hyperactive disord, Europpan ourhal of Education and psychology.  8. 2015. 53-59.
[15].Nixon E. The social competence of children with ADHD, Areview of the literature with ADHD, Areview of the Literature. Child psychology and psychiatry, Reviw. 6. 172-80.
[16].Martin JK, Pescosolido BA. The constraction of fear: Americans, prefer neces for social distance from children and adolescent with wental health problems, Journal of health and social Behavior. 48. 2007. 50-67.
[17].Frank C Verhulst-Asssement Scales in Child and Adolecent Psychiatry. 1951
[18].Asadi R. Assessment Scales in Child. 2008.