نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه تهران
چکیده
اهداف: هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش نوروفیدبک و بازیدرمانی بر علائم کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی بود.
روشها: روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع نیمه تجربی پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود به همین منظور 45 کودک مبتلابه اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی مراجعهکننده به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی رفاه در دامنه سنی 5 تا 12 ساله بهصورت در دسترس انتخاب شدند و بر اساس اهداف پژوهش، آزمودنیها بهصورت تصادفی در سه گروه (15 نفر گروه آموزش نوروفیدبک، 15 نفر گروه بازیدرمانی، 15 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. بعد از اجرا پیشآزمون، برنامه مداخلهای به مدت 20 جلسه شروع و سپس پسآزمون اجرا شد. برای انجام پیش و پسآزمونها از فرم والد پرسشنامه علائم مرضی کودکان- 4 استفاده شد؛ و برای تحلیل دادهها از آزمونهای شاپیرو ویلک، تحلیل واریانس یکطرفه و t همبسته، تحلیل واریانس بین گروهی و توکی استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که در اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی بین گروه آموزش نوروفیدبک با بازیدرمانی (001/0 P =) و کنترل (001/0 P =)، همچنین بین گروههای بازیدرمانی و کنترل در کاهش اختلال کاستی توجه_ بیش فعالی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0 P =). بهاینترتیب، بیشترین تأثیر را آموزش نوروفیدبک و سپس بازیدرمانی در کاهش علائم اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی داشته است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، میتوان چنین نتیجهگیری کرد که میتوان از دو روش آموزش نوروفیدبک و بازیدرمانی بهمثابه روشی مفید در کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی استفاده کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Neurofeedback Instruction and Play Therapy on symptoms of children with Attention Deficit -Hyperactivity Disorder
نویسندگان [English]
- Foad Niknasab
- Mahmoud Sheikh
- Rasoul Hemayattalab
University of Tehran
چکیده [English]
Aims: The aim of this research was the effect of neurofeedback instruction and play therapy on symptoms of children with attention deficit -hyperactivity disorder.
Methods: In terms of objectives the research method is functional, and in terms of its nature and method it is a quasi-experimental pre-test and post-test which has a control group. To this end 45 children suffering from attention deficit- hyperactivity disorder who visited the counseling center and psychological services of Refah, aged between 5 to 12, were selected randomly. And according to the objectives of research, participants were randomly put into three groups (15 individuals were selected for neurofeedback instruction group; 15 children were assigned to play therapy group; and 15 subjects were put in control group). After pre-test, the intervention program was administered for 20 sessions, then, post-test was given. To perform pre-test and post-test, we used Child Symptom Inventory-4: parent checklist; and for analyzing data Shapiro Wilk test, one way variance analysis and paired t- test were used.
Results: The results showed that regarding ADHD there is significant difference between neurofeedback training with play therapy groups (P = 0.0001) and control group, also significant difference was observed between play therapy group and the control group (P = 0.0001). in order, neurofeedback instruction had the greatest impact then play therapy in reducing symptoms of ADHD.
Conclusion: According to the findings, it can be concluded that the two methods of neurofeedback training and play therapy might be used to decrease the symptoms of ADHA.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Instruction neurofeedback
- Play therapy
- Attention deficit-hyperactivity disorder
- Children