دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار2821-137524220170522The identification of gene coding cyclotide from viola species and investigation of antimicrobial activities of extracted cyclotidesشناسایی ژنهای سیکلوتید در گونههای بنفشه و بررسی آثار ضدمیکروبی سیکلوتیدهای استخراجشده8996957FAمحبوبهضرابیاستادیار، گروه بیوتکنولوژی، دانشکدة علومزیستی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایراناکرمروشندانشیار، گروه بیوتکنولوژی، دانشکدة علومزیستی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانعزتعسگرانیدانشجوی دکتری، گروه بیوتکنولوژی، دانشکدة علومزیستی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانموناپاکدلکارشناسیارشد، گروه بیوتکنولوژی، دانشکدة علومزیستی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمهسارویینیدانشیار، گروه بیوتکنولوژی، دانشکدة علومزیستی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20151101<strong>Background and aim:</strong>Cyclotides are plant polypeptides characterized by their unique cyclic cysteine knot structural motif. They are present in many plants from the Violaceae, Rubiaceae and Cucurbitaceae families. But they also have variety of biological activities, including anti-HIV, antimicrobial and cytotoxic activities. Because of their exceptional stability, they have attracted interest as a potential starting point material for protein engineering and drug design.
<strong>Materials and Methods: </strong>The aim of this study is identification of genes encoding cyclotides from <em>V. odorata, V. occulta,</em> and<em> V. ignobilis.</em> We also study antimicrobial effect of cyclotides extracted from <em>V. ignobilis.</em> To reach this aim extraction of cyclotide was done by fractionation and solid phase extraction methods.
<strong>Results:</strong> Findings indicate the presence of the cyclotide gene in all three plant species which studied. Examination of antimicrobial effect of partial purified cyclotide, defined <em>S. aureus </em>is the most susceptible bacterium among human pathogenic and <em>X. oryzea</em> is the most susceptible bacterium among all of studied bacteria.
<strong>Conclusion:</strong> In general, it seems that it can be used cyclotide peptide in most of the viola species because of their anti-peptide property in the pharmaceutical industry. Study of cyclotide sequences shows that despite of existence of conserved amino acids in the most of cyclotides, the differences in performance are due to sequence variation.<strong><span lang="FA">ا</span></strong><strong><span lang="AR-SA">هداف: </span></strong><span lang="AR-SA">سیکلوتیدها خانوادة بزرگی از پپتیدهای گیاهی با فعالیت زیستی و ویژگیهای ساختاری متمایز است که در خانوادههای گیاهی</span><em><span lang="AR-SA"> روبیاسهها</span></em><span lang="AR-SA">، </span><em><span lang="AR-SA">کوکوربیتاسهها</span></em><span lang="AR-SA"> و <em>ویولاسهها</em> بیان میشود. سیکلوتیدها بهدلیل فعالیتهای زیستی متعدد از جمله ضدویروس، ضدباکتری و ضدسرطان، همچنین ساختار منحصربهفردی که پایداری حرارتی و آنزیمی بینظیری به آن بخشیده است، انتخابی مناسبی برای مهندسی پروتئین در کاربردهای دارویی و کشاورزی است.</span>
<strong><span lang="AR-SA">مواد و روشها: </span></strong><span lang="AR-SA">در این پژوهش، استخراج ژنهای کدکنندة سیکلوتیدها از چهار نمونه گیاه بنفشة </span><em><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">V. odorata</span></span></em><span lang="AR-SA">، </span><em><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">V. occulta</span></span></em><span lang="AR-SA">، </span><em><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">V. ignobilis</span></span></em><span lang="AR-SA">، </span><em><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">V. spathulata</span></span></em><span lang="AR-SA"> انجام شد. بهمنظور شناسایی ژن</span><span lang="AR-SA">سیکلوتید، طراحی پرایمر و واکنش زنجیرهای پلیمراز صورت گرفت. همچنین، آثار ضدمیکروبی مجموعة سیکلوتیدها بررسی شد. برای رسیدن به این هدف از روش جزءگیری و استخراج با فاز جامد استفاده شد.</span>
<strong><span lang="AR-SA">یافتهها: </span></strong><span lang="AR-SA">حضور ژنهای سیکلوتید در گونههای مورد مطالعه به اثبات رسید. بررسی آثار ضدمیکروبی سیکلوتیدها نشان داد که از میان باکتریهای بیماریزای انسانی <em>استافیلوکوکس اورئوس</em> بیشترین حساسیت را به پپتیدهای مورد مطالعه دارد و در بین مجموعة باکتریها بیشترین حساسیت مربوط به سویة <em>زانتوموناس اوریزوآ</em> است، چرا که نقش ذاتی سیکلوتیدها در گیاه میزبان دفاع در مقابل آفات است. </span>
<strong><span lang="AR-SA" dir="RTL">نتیجهگیری: </span></strong><span lang="AR-SA" dir="RTL">به طور کلی، بهنظر میرسد که احتمالاً میتوان از پپتید سیکلوتید حاصل از این گونههای بنفشه بهدلیل وجود اثر ضدمیکروبی در مصارف دارویی استفاده کرد. همچنین، مطالعة توالی سیکلوتیدها نشان میدهد، علیرغم وجود اسید آمینههای حفاظتشده در اکثر سیکلوتیدها، تفاوت عملکرد در آنها بهدلیل تنوع توالی است.</span>دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار2821-137524220170522The Nursing Experiences Regarding to Clinical Education in Emergency Department: A Qualitative Content Analysis in 2012تبیین تجارب پرستاران و دانشجویان از آموزش بالینی در بخش اورژانس: تحلیل محتوی97106961FAنسرینفاضلدانشجوی دکتری بهداشت جامعه، دانشکدة بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی وین، اتریشعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایران0000-0002-0687-1785حمیدهیزدیمقدمعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار،دانشکده پیراپزشکی،گروه اتاق عمل و هوشبری،سبزوار،ایراندانشجوی دکتری پرستاری، دانشکدة پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-8628-5654فاطمهالحانیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه پرستاری، تهران، ایراناکبرپژهانعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشکدة پزشکی دکترای فیزیولوژی، سبزوار، ایران8524_7196_0002_0000محسنکوشانعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشکدة پرستاری و مامایی سبزوار، ایرانمحمدرضاقاسمیدانشجوی دکتری پرستاری، دانشکدة پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایرانفهیمهریوادهدانشجوی دکتری مطالعات خانواده، دانشگاه خیام، مشهد، ایرانJournal Article20160316<strong><span>Background: </span></strong><span>Clinical education is the most costly element of nursing programs. One of the importantbasics of nursing education comes into account. The clinical education course is important landmark in nursing education, the first professional capabilities of students to be established. This qualitative study was conducted in the emergency department .</span> <br /><strong><span>Materials and Methods</span></strong><span>: This study is qualitative research with content analysis. The process of data collection consists of 20 semi-structured interviews and in-depth with the nurses in the emergency department (six nursing students and two nursing directors of wards, four nursing educators, eight nursing personnel) with notes field.</span><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> By </span><span>interview with actual experiences of nurses in clinical response, four open questions were collected. Data were analyzed with the using qualitative content analysis</span><span>.</span> <br /><strong><span>Results</span></strong><span>: Data analysis resulted in the extraction of nine classes and three represent the experiences and perceptions of emergency roomnurses from clinical education and include the environment (Communications, safety environmental, environmental equipment), education (patient education, personnel training and training students) and performance of the director of sector (the role of management in the emergency department of education, the role of the matron of education, the role of the service provider's staff, communications, safety environmental, environmental equipment), education (patient education, personnel training and training students) and the performance of the sector (the role of management of the emergency department in education, the role and function of the mananger in education, the role and function of the service provider's staff).</span> <br /><strong><span>Conclusion</span></strong><span>: Research findings based on the experiences of students, staff and educator showed some effective factors such as the patient's face to face training, to gain positive experience and some negative experiences such as lack of useable techniques that have been taught the students in the learning environment at the university like that quality in clinic, lack of equipment, and workload of personnel. Considering all the ideas, authorities will be able to identify the clinical education problems, plan appropriate training programs, and promote the quality of their clinical training</span><span>.</span><strong><span lang="FA">ا</span></strong><strong><span lang="AR-SA">هداف: </span></strong><span lang="AR-SA">آموزش بالینی پرهزینهترین عنصر برنامة پرستاری و یکی از ارکان مهم آموزش پرستاری است. دورة آموزش بالینی از مقاطع مهم آموزش پرستاری است که طی آن توانمندیهای اولیه و حرفهای دانشجویان پایهریزی میشود. لذا، این پژوهش کیفی با هدف تبیین تجارب پرستاران از آموزش بالینی در بخش اورژانس انجام شد.</span><br /> <strong><span lang="AR-SA">مواد و روشها: </span></strong><span lang="AR-SA">این </span><span lang="AR-SA">تحقیق مطالعهای </span><span lang="AR-SA">کیفی </span><span lang="AR-SA">با رویکرد </span><span lang="AR-SA">تحلیل </span><span lang="AR-SA">محتواست. فرایند جمعآوری دادهها مشتمل بر بیست مصاحبة نیمهساختاریافته و عمیق</span><span lang="AR-SA">با</span><span lang="AR-SA">پرستاران در بخش اورژانس (شش دانشجوی پرستاری، دو پرستار مسئول بخش، چهار مربی پرستاری و هشت پرسنل پرستاری) همراه با یادداشتهای عرصه است. مصاحبة عمیق بر</span><span lang="AR-SA">اساس تجربههای</span><span lang="AR-SA">واقعی</span><span lang="AR-SA">پرستاران</span><span lang="AR-SA">در</span><span lang="AR-SA">محیط</span><span lang="AR-SA">بالینی</span><span lang="AR-SA">با</span><span lang="AR-SA">پاسخ</span><span lang="AR-SA">به</span><span lang="AR-SA">سؤالهای</span><span lang="AR-SA">باز و در موارد لزوم سؤالهای</span><span lang="AR-SA">کاووشی جمعآوری شد. تحلیل دادهها به روش آنالیز</span><span lang="AR-SA">محتوی کیفی انجام</span><span lang="AR-SA">گرفت.</span><br /> <strong><span lang="AR-SA">یافتهها</span></strong><span lang="AR-SA">:تحلیل </span><span lang="AR-SA">دادهها منجر به استخراج نه طبقه و</span><span lang="AR-SA">سه درونمایه </span><span lang="AR-SA">شد که بیانگر تجربه و درک پرستاران اورژانس از آموزش بالینی است، شامل محیط (ارتباطات، امنیت محیط و تجهیزات محیط) آموزش (آموزش به بیمار، آموزش پرسنل و آموزش دانشجو) و عملکرد مسئول بخش نقش مدیریت بخش اورژانس در آموزش، نقش و عملکرد متون در آموزش، و نقش و عملکرد پرسنل عرضهکنندة خدمات.</span><br /> <strong><span lang="AR-SA">نتیجهگیری: </span></strong><span lang="AR-SA">یافتههای پژوهش بیانگر </span><span lang="AR-SA">وجود </span><span lang="AR-SA">برخی </span><span lang="AR-SA">فاکتورهای </span><span lang="AR-SA">مؤثر </span><span lang="AR-SA">در </span><span lang="AR-SA">کسب </span><span lang="AR-SA">تجربههای </span><span lang="AR-SA">مثبت بود، مثل آموزش چهرهبهچهره به بیمار، حضور مؤثر مربی در بخش و برخی تجربههای منفی مانند عدم بهکارگیری فنهای آموختهشدة دانشجویان در محیط آموزشی با کیفیت بالا در شرایط بالینی، و کمبود تجهیزات و حجم کار زیاد کارکنان. با درنظرگرفتن مجموع نظرات چنین برداشت میشود که با شناخت نارساییهای آموزش بالینی مسئولان قادر خواهند بود که برنامههای آموزشی مطلوب را طرحریزی کنند و سبب ارتقای کیفیت آموزش بالینی خواهد شد.</span>دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار2821-137524220170522The Evaluation of Nurse,s Clinical Decision Making in Intensive Care Unit at the Teaching Hospitals of Mashhadتصمیمگیری بالینی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه در بیمارستانهای آموزشی مشهد113107962FAالهامشهرکی مقدممربی، دانشکدة پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایرانزهرا ساداتمنظریاستادیار، گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکدة پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانزهراقندهاری مطلقکارشناس پرستاری، سوپروایزر آموزشی، بیمارستان امداد و سوانح شهید کامیاب، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160222<strong>Background & Objectives:</strong> Unstable condition of clinical situation of patients in Intensive Care Unit requires made nurses be competent in decision making. Despite the importance of clinical decision making in nursing, yet this is not the appropriate place in the profession. This study was conducted to evaluate the clinical decision making of nurses in Intensive Care Units of educational hospitals in Mashhad.
<strong> </strong>
<strong>Materials & method</strong>: This descriptive study was conducted through stratified random on 233 nurses employed in educational hospitals of Mashhad University of Medical Sciences. PDAQ questionnaire was used to collect data. Data analysis was done using descriptive and inferential statistics (t -test, correlation and ANOVA) in SPSS V.16.
<strong>Results:</strong> The results showed that nurses participation was in the average level at all phases of clinical decision making consist of identifying the problem (33.1±10.7), present of the solutions (34.1±10.3) and implement the solution (32.1±9.7). Nurses were acquired the highest score in the phase of present and evaluation of alternative solutions and lowest score in the phase of implement the solution.
<strong>Conclusion:</strong> According to results of this study, nurses’ participation was in the average level at all phases of clinical decision making. It seems that nursing education programs are not effective to enhance clinical decision making skills; therefore, the results of this study can be used to improve clinical decision making in nursing education and continuing education programs.<strong><span lang="FA">ا</span></strong><strong><span lang="AR-SA">هداف: </span></strong><span lang="AR-SA">بخشهای مراقبت ویژه بهدلیل پیچیدگی وضعیت بالینی بیماران و تغییرات سریع وضعیت همودینامیکی آنها نیازمند تصمیمگیری سریع پرستاران در مدت زمان اندک است. لذا، ماهیت اختصاصی این بخشها ایجاب میکند</span><span lang="AR-SA">که پرستاران شاغل در آن الزاماً تصمیمگیرندگان باکفایتی باشند. این مطالعه با هدف بررسی تصمیمگیری</span><span lang="AR-SA">بالینی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت ویژه در بیمارستانهای آموزشی مشهد انجام شد.</span>
<strong><span lang="AR-SA">مواد و روشها</span></strong><span lang="AR-SA">:</span><span lang="AR-SA">این مطالعة توصیفی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای روی 233 پرستار شاغل در بخشهای مراقبت ویژه در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1393 انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة </span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">PDAQ</span></span><span lang="AR-SA"> استفاده شد. دادهها با استفاده از </span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">SPSS-16</span></span><span lang="AR-SA"> و آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل، ضریب همبستگی و آنالیز واریانس یک طرفه) تجزیهوتحلیل شد.</span>
<strong><span lang="AR-SA">یافتهها: </span></strong><span lang="AR-SA">نتایج نشان داد که مشارکت پرستاران در هر سه مرحلة تصمیمگیری بالینی- شامل شناخت مشکل (7/10</span><span lang="AR-SA">±</span><span lang="AR-SA">1/33)، ارائة راهحل (3/10</span><span lang="AR-SA">±</span><span lang="AR-SA">1/34) و اجرای راهحل (7/9</span><span lang="AR-SA">±</span><span lang="AR-SA">1/32)- در سطح متوسط قرارداشت. پرستاران در مرحلة ارائه و ارزیابی راهحلهای جایگزین در حل مشکل بیشترین امتیاز و در مرحلة اجرای راهحل مناسب کمترین امتیاز را کسب کردند.</span>
<strong><span lang="AR-SA">نتیجهگیری: </span></strong><span lang="AR-SA">با توجه به نتایج این پژوهش، مشارکت پرستاران در تمام مراحل تصمیمگیری بالینی در سطح متوسط قرار داشت. به نظر میرسد که برنامههای آموزش پرستاری برای ارتقای مهارت تصمیمگیری بالینی مؤثر نبوده است. بنابراین، از یافتههای این تحقیق میتوان در برنامهریزی آموزش پرستاری و برنامههای آموزش مداوم در بهبود این مهارت بالینی استفاده کرد.</span>دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار2821-137524220170522Comparing the Cost-Effectiveness of Conventional Activated Sludge Wastewater Treatment Systems and Stabilization Ponds (Case Study: Refineries of Kermanshah, Islamabad West and Gilangharb)مقایسة هزینة اثربخشی سیستمهای تصفیة فاضلاب لجن فعال متعارف و برکههای تثبیت (مطالعة موردی: تصفیهخانههای شهر کرمانشاه، اسلامآباد غرب و گیلانغرب)121115958FAعلیالماسیاستاد، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانعبدالهدرگاهیدانشجوی دکترای تخصصی مهندسی بهداشت محیط، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران0000-0003-2929-2556مرضیهنادریکارشناسارشد مهندسی بهداشت محیط، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانامیرحسینهاشمیاندانشیار، آمار زیستی، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانسهرابدلانگیزاندانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانJournal Article20151222<strong><span><span style="font-size: medium;">Background & Objectives</span></span></strong><span><span style="font-size: medium;">: The economic feasibility of wastewater treatment plants requires applying some methods with ability to assess the cost</span></span><span><span style="font-size: medium;">-</span></span><span><span style="font-size: medium;">effectiveness of </span></span><span><span style="font-size: medium;">their systems</span></span><span><span style="font-size: medium;">. </span></span><span><span style="font-size: medium;">This study aimed to determine and compare the cost</span></span><span><span style="font-size: medium;">-</span></span><span><span style="font-size: medium;">effectiveness of two types of </span></span><span><span style="font-size: medium;">wastewater treatment systems which are used in Kermanshah province</span></span><span><span style="font-size: medium;">.</span></span>
<strong><span><span style="font-size: medium;">Materials & Methods: </span></span></strong><span><span style="font-size: medium;">This is a descriptive-analytical study in which the information on the wastewater treatment plants were collected from water and wastewater companies and wastewater treatment plants operators, and the data were analyzed statistically using the</span></span><span><span style="font-size: medium;"> SPSS </span></span><span><span style="font-size: medium;">software program. All costs, efficiency of treatment processes, and their cost-effectiveness index was calculated for existing systems and they were compared in terms of this ratio.</span></span>
<strong><span><span style="font-size: medium;">Results: </span></span></strong><span><span style="font-size: medium;">The results showed that, in activated sludge and natural systems, the average total efficiency, which is the </span></span><span><span style="font-size: medium;">result of mean removal of </span></span><span><span style="font-size: medium;">total suspended solids, biochemical oxygen demand and chemical oxygen demand, were respectively 76.37±18.19% and 61.69±19.02%. Also the results showed that the difference between the efficiencies of two systems was significant. The cost-effectiveness of activated sludge and natural systems were respectively obtained as 0.23 and 0.58.</span></span>
<strong><span><span style="font-size: medium;">Conclusions: </span></span></strong><span><span style="font-size: medium;">According to the results, we can say that, despite the lower efficiency, natural systems are better than activated sludge systems and have better cost-effectiveness for wastewater treatment. These results indicates the natural systems is more successful in term of cost-effectiveness, and the most important factor in this success can be attributed to lower required investments and lower maintenance costs, compared to activated sludge systems.</span></span><strong><span lang="FA">ا</span></strong><strong><span lang="AR-SA">هداف: </span></strong><span lang="AR-SA">بهمنظور امکانسنجی اقتصادی تصفیهخانههای فاضلاب، روشی با قابلیت ارزیابی تصفیهخانههای فاضلاب از نظر اثربخشی هزینهها و اقتصادیبودن آن لازم است. با انجام تجزیهوتحلیل هزینة اثربخشی میتوان تصمیمهای اصولی برای رسیدن به اهداف مورد نظر اتخاذ کرد. هدف از این مطالعه مقایسة هزینة اثربخشی سیستمهای تصفیة فاضلاب با فرایندهای لجن فعال متعارف (کرمانشاه) و برکههای تثبیت (اسلامآباد غرب و گیلانغرب) در استان کرمانشاه است.</span>
<strong><span lang="AR-SA">مواد و روشها: </span></strong><span lang="AR-SA">این مطالعه توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات مربوط به تصفیهخانهها از شرکتهای آب و فاضلاب و بهرهبرداران تصفیهخانهها جمعآوری و با استفاده از برنامة آماری </span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">SPSS</span></span><span lang="AR-SA"> تجزیهوتحلیل آماری شد. تمامی هزینهها و راندمان فرایندهای تصفیه بررسی و شاخص هزینة اثربخشی آن محاسبه و سیستمها از نظر این نسبت با هم مقایسه شد.</span>
<strong><span lang="AR-SA">یافتهها: </span></strong><span lang="AR-SA">نتایج نشان داد میانگین راندمان کل که حاصل میانگین حذف پارامترهای فیزیکی و شیمیایی مورد بررسی است- از جمله مواد معلق کل و اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی و اکسیژن مورد نیاز شیمیایی- در سیستمهای لجن فعال متعارف و برکههای تثبیت بهترتیب برابر با 11/24</span><span lang="AR-SA">±</span><span lang="AR-SA">41/73 و 08/10</span><span lang="AR-SA">±</span><span lang="AR-SA">86/63 بهدست آمد. میزان هزینة اثربخشی در این سیستمها نیز بهترتیب 198/0 و 965/0 بهدست آمد.</span>
<strong><span lang="AR-SA">نتیجهگیری: </span></strong><span lang="AR-SA">با توجه به نتایج میتوان گفت که سیستم برکههای تثبیت با وجود راندمان پایینتر نسبت به سیستمهای لجن فعال هزینة اثربخشی بهتری دارد که نشاندهندة موفقیت بهتر این سیستم در بحث هزینة اثربخشی است. مهمترین عامل در این موفقیت را میتوان به هزینههای سرمایهگذاری پایینتر نسبت به سیستمهای لجن فعال نسبت داد.</span>دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار2821-137524220170522A Comparison on the Effects of Traditional, E-learning and Traditional-E learning on the pharmacology course of nursing studentsمقایسة تأثیر شیوههای آموزش سنتی، الکترونیکی و الکترونیکی- سنتی بر یادگیری درس داروشناسی در دانشجویان پرستاری127123959FAامیرحسینکیذوریاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانمحسنصادق پوردانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160517<strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Background and aims:</span></strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> An increasing trend in the use of ICT in the present time has caused some changes in the educational system and its methods so it has doubled the need for researches and studies to be done in this domain. So, this study was to compare three methods: e-learning, </span><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Traditional-E learning </span></strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">and traditional learning in the pharmacology lesson of nursing student to move forward for changing the educational system to an effective one.</span>
<strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Methods:</span></strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> In this quasi-experimental study, 90 nursing students that have entered university during educational years of 2014 and 2015 and have passed the pharmacology lesson in their second semester were selected, based on purposive sampling methods, and agreed to participate in the study. They were then assigned to three groups that each had 30 students in it (e-learning, </span><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Traditional-E learning </span></strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">and traditional learning). By the end of examination they were compared on the mean results of their final tests and the impact of the three different methods were examined.</span>
<strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Findings:</span></strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> Based on the results of the mean final scores of the students at the end of test we found out that the difference between the three methods was significant. It was concluded that the </span><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Traditional-E learning </span></strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">method was successful for students due to an increase in their final results.</span>
<strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Conclusions:</span></strong><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Traditional-E learning </span></strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">method can be used as an alternative in teaching pharmacology for nursing.</span><strong><span lang="FA">ا</span></strong><strong><span lang="AR-SA">هداف: </span></strong><span lang="AR-SA">افزایش روزافزون در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر سبب تغییر در آموزش و شیوههای آن شده و ضرورت پژوهش در حوزة آموزش الکترونیکی را دو چندان کرده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسة سه روش آموزش الکترونیکی، الکترونیکی- سنتی و سنتی در یادگیری درس داروشناسی دانشجویان پرستاری، قصد دارد در جهت تحقق تحول آموزش گام بردارد.</span>
<strong><span lang="AR-SA">مواد و روشها: </span></strong><span lang="AR-SA">در این مطالعة نیمهتجربی بر اساس روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، 90 دانشجوی پرستاری ورودی 1393 و 1394 انتخاب شدند که درس داروشناسی را در ترم دوم سال تحصیلی 1394 داشتند. این افراد پس از اعلام موافقت به مطالعه وارد شدند. دانشجویان بر اساس تخصیص تصادفی به سه گروه آموزشی 30 نفری (الکترونیکی، سنتی و الکترونیکی- سنتی) وارد مطالعه شدند. در پایان دوره، با مقایسة میانگین نمرة دانشجویان تحت مطالعه، تأثیر سه روش آموزشی بر نمرات نهایی دانشجویان بررسی شد.</span>
<strong><span lang="AR-SA">یافتهها: </span></strong><span lang="AR-SA">بر اساس مقایسة میانگین نمرات آزمون پایان دوره تفاوت معناداری بین سه روش آموزشی مشاهده و مشخص شد که روش آموزش الکترونیکی- سنتی در افزایش نمرة دانشجویان موفق بوده است.</span>
<strong><span lang="AR-SA">نتیجهگیری: </span></strong><span lang="AR-SA">روش آموزش الکترونیکی- سنتی میتواند روش جایگزینی در آموزش درس داروشناسی دانشکدههای پرستاری استفاده شود.</span>دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار2821-137524220170522Musculoskeletal Disorders’ Risk Factors Assessment by RULA and LUBA and Comparing Results in a Printing and Publication Companyارزیابی فاکتورهای احتمال خطر اختلالات اسکلتی- عضلانی با استفاده از روشهای لوبا و رولا و مقایسة نتایج حاصل در شرکت چاپ و نشر136129963FAمحمدخندانمربی ارگونومی، گروه ارگونومی، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، ایرانعلیرضاکوهپاییدانشیار، دکترای مهندسی بهداشت حرفهای، مرکز تحقیقات سلامت کار، دانشگاه علوم پزشکی قم، ایرانشهراموثوقیدانشیار، دکترای بهداشت حرفهای، گروه علوم بهداشتی، دانشکدة سلامت، ایمنی و محیطزیست، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانوجیههمبینیزادهدانشجوی کارشناسیارشد مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایرانفهیمهحاصلیکارشناس بهداشت حرفهای، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، ایرانابوالفضلمحمدبیگیدانشیار، دکترای اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، ایرانJournal Article20150827<strong><span>Background & Objectives</span></strong><span>: Printing industry with a high level of financial turnover is known as a main industry all around the world. Different hazardous factors, such as ergonomics, can be found in this industry. On the other hand, there are a variety of methods to assess ergonomic issues at the workplaces. Present study is aimed to analysis operational workers’ postures and to compare the results and concurrent validity of LUBA based on RULA results, in a printing and publication company in Qom, 2014.</span>
<strong><span>Materials & Methods</span></strong><span>: This study considered all operational workers in a printing industry (n=80) in ten various jobs. Rapid upper limb assessment and postural loading on the upper body assessment</span><span>have been applied to assess conditions. Gathered data was analyzed by Spearman and Kappa (<em>P</em><0.05) using SPSS V20.</span>
<strong><span>Results</span></strong><span>: All workers were aged more than 36 years old and had 15-20 years’ work experience. Results of both methods depicted that most of postures were at the second action category and needed more studies. Correlation and agreements between postures were significant (<em>P</em><0.05). Also, action levels of both methods were not significantly agreed (<em>P</em>>0.05).</span>
<strong><span>Conclusion</span></strong><span>: Results illustrated acceptable correlation between different parts and reasonable agreement between wrists, elbow and shoulder’s postures, but neck’s posture and action categories agreements were not good. In addition, analyses illustrated that concurrent validity of LUBA is not acceptable in this industry. However, more researches are recommended.</span><strong><span lang="FA">ا</span></strong><strong><span lang="AR-SA">هداف: </span></strong><span lang="AR-SA">صنعت چاپ با گردش مالی بالا در دنیا یکی از صنایع زیربنایی است. عوامل زیانآور گوناگونی از جمله فاکتورهای ارگونومیکی در این صنعت وجود دارد. روشهای متعددی در ارزیابی این عامل در محیطهای کاری استفاده میشود. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بدنی کارکنان عملیاتی شرکت چاپ و نشر در استان قم و با استفاده از دو روش و مقایسة نتایج حاصل، همچنین بررسی اعتبار روش لوبا از طریق مقایسه با روش رولا در سال 1393 صورت پذیرفت.</span>
<strong><span lang="AR-SA">مواد و روشها: </span></strong><span lang="AR-SA">در این مطالعة مقطعی و توصیفی- تحلیلی هشتاد نفر از کارکنان عملیاتی شرکت چاپ و نشر در ده گروه شغلی بررسی شد. برای ارزیابی شرایط موجود از دو روش ارزیابی سریع اندام فوقانی (رولا) و ارزیابی بار وضعیتی وارد بر قسمت فوقانی بدن (لوبا)</span><span lang="AR-SA">استفاده شد. دادههای حاصل، با استفاده از همبستگی اسپیرمن و ضریب توافق کاپا در سطح معناداری 05/0 به کمک نسخة 20 نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">SPSS</span></span><span lang="AR-SA"> آنالیز شد.</span>
<strong><span lang="AR-SA">یافتهها: </span></strong><span lang="AR-SA">تمام کارکنان سنی بیش از 36 سال و سابقة کاری 15-20 سال داشتند. نتایج دو روش نشان داد بیشترین وضعیتهای بدنی در سطح دوم اقدامات اصلاحی قراردارد و نیازمند مطالعة بیشتری است. همبستگی و توافق میان وضعیتهای مورد بررسی معنادار بود (05/0</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">P<</span></span><span lang="AR-SA">)، اما سطوح اقدامات اصلاحی در تحلیل ضریب کاپا معنادار نبود (05/0</span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">P></span></span><span lang="AR-SA">).</span>
<strong><span lang="AR-SA">نتیجهگیری: </span></strong><span lang="AR-SA">نتایج حاکی از همبستگی مطلوب میان تمام اجزا و میزان توافق مناسب در وضعیت مچ دست، آرنج و شانه است، اما توافق در وضعیت گردن و سطح اقدام اصلاحی شرایط مطلوبی ندارد. بهعلاوه، نتایج نشان داد که اعتبار همزمان سطح اقدامات اصلاحی روش لوبا در این صنعت مطلوب نیست، هرچند مطالعات بیشتر پیشنهاد میشود.</span>دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار2821-137524220170522Removal of Penicillin G from Aqueous Environments by Batch Reactor Nanoparticles Zero Valent Iron and Ozonation Processحذف آنتی بیوتیک پنیسیلین جی از محیط های آبی با استفاده از راکتور ناپیوسته نانوذرات آهن صفر و فرایند ازن زنی144137960FAمصطفیسبحانی کیاکارشناسی ارشد، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران0000-0003-0644-5759ادریسبذرافشاناستاد، گروه مهندسی بهداشت محیط، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران0000000175748257حسینکمانیاستادیار، گروه مهندسی بهداشت محیط، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران0000000314377047Journal Article20151122<strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Backgrounds and Objectives</span></strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">: </span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Antibiotics can’t be removed</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">efficiently by conventional wastewater treatment.</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Nano Zero Valent Iron (nZVI) has high efficiency of degradation of contaminants such as heavy metal, nitro aromatic compounds and insecticides. Ozonation is one of the most well known methods for remove of chemichal-resistant materials like antibiotics of water and wastewater</span>
<strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Materials and Methods</span></strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">:</span><span style="font-size: medium;"> T</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">his study is experimental. nZVI and ozonation were used to remove of penicillin G. for determination removal efficiency of penicillin, COD and TOC, factors: initial pH, dose of nano particle, initial penicillin dose, reaction time with nano particle and ozone were investigated</span><span style="font-size: medium;">.</span>
<strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Results</span></strong><span style="font-size: medium;">:</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"> Removal efficiency of penicillin G, COD, TOC in stage of reaction with nZVI were 96.35%, 73.13% and 47.45%, respectivly with reaction time: 60 min, initial penicillin concentration: 100 mg/L, COD: 1429 mg/L, TOC: 510 mg/L, pH=7, nano particle iron concentration: 0.25 g/L. In the stage of reaction with ozone, removal efficiency of penicillin G, COD and TOC were 99.5%, 96.35% and 92.65%, respectivly with reaction time: 13 min, pH=9, initial penicillin 20 mg/l, COD: 356 mg/L, TOC: 136 mg/L, volumetric flow rate of ozone: 5 L/min.</span>
<strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Conclusion</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">:</span></strong><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">The best removal efficiency in stage of nano particles reaction was in pH=7, initial nZVI concentration 0.25 g/L, initial penicillin concentration 100 mg/L and time about 60 min. The best removal efficiency in stage of ozonation was in pH=7 and time about 9 min</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">.</span><strong>ا</strong><strong>هداف:</strong> آنتی<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>بیوتیک<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>ها به<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>طور مؤثر با تصفیة متداول فاضلاب حذف نمی<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>شود. آهن با ظرفیت صفر (<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">nZVI</span>) بازده بالا در تجزیة آلاینده<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>هایی مانند فلزات سنگین، ترکیبات نیتروآروماتیک و حشره<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>کش<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>ها دارد. ازن<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>زنی یکی از شناختهشدهترین روش<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>های مؤثر در حذف مواد شیمیایی مقاوم به تجزیه مانند آنتی<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>بیوتیک<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>ها از آب و فاضلاب است.
<strong>مواد و روشها:</strong> این مطالعه از نوع تجربی است. برای حذف پنی<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>سیلین جی، از نانو ذرات آهن صفر درجه و ازنزنی استفاده شد. در تعیین راندمان حذف پنی<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>سیلین، <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">COD</span> و <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">TOC</span>، فاکتورهای <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">pH</span> اولیه، دوز نانوذره، دوز اولیة پنی<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>سیلین، زمان واکنش با نانو ذره و ازن بررسی شد.
<strong>یافتهها:</strong> راندمان حذف پنی<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>سیلین جی، <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">COD</span> و <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">TOC</span> در مدت زمان 60 دقیقه، غلظت پنی<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>سیلین <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">mg/L</span> 100، <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">mg/L</span> 1429 <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">COD=</span>،<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">mg/L </span> 510<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">TOC=</span>، 7=<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">pH</span>، غلظت نانو ذرة آهن <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">g/L</span> 25/0 به<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>ترتیب 35/96، 13/73 و 45/47 درصد بود. راندمان حذف برای مرحلة ازن<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>زنی در زمان 13 دقیقه، 9=<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">pH</span>، پنی<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>سیلین جی <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">mg/L</span> 20، <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">mg/L</span> 356 <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">COD=</span>،<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">mg/L </span> 136<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> TOC=</span>، غلظت ازن <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">L/min</span> پنج برابر با 5/99، 35/96 و 65/92 درصد بود.
<strong>نتیجهگیری: </strong>بهترین راندمان حذف در مرحلة واکنش نانو ذره در شرایط <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">pH</span> =7، غلظت اولیة نانو ذره<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">g/L </span> 25/0، غلظت اولیة پنی<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>سیلین<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">mg/L </span> 100 و زمان واکنش حدود 60 دقیقه انجام پذیرفت. در مرحلة ازن<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span>زنی نیز بهترین شرایط حذف در 9 <span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">pH=</span> و زمان 9 دقیقه بود.دانشگاه علوم پزشکی سبزوارمجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار2821-137524220170522Hematemesis and Melena in Old Infantخون ریزی شدید و غیرمعمول گوارشی در شیرخوار145147964FAمیتراالداغیاستادیار، گروه کودکان، بخش فوقتخصصی گوارش کودکان، بیمارستان حشمتیه، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایرانJournal Article20160206A 14 month old infant was referred to a vaseei Hospital from badkhoran village (a rural area of Sabzewar city) due to hematemesis and melena from 3 days ago. On arrival he was pale and ill looking with active bleeding from the mouth. The bleeding persisted in spite of active management with gastric lavage, intravenous omperazol, Vit K injection, FFP and blood transfusion. Physical examination and Emergency lab dates were negative for special etiologic findings. The patient re examined and a leech attached to the posterior pharyngeal wall was detected. The bleeding stopped soon after the removal of the leech and the patient was discharged from the hospital in good condition.<span lang="FA">بیمار پسری چهارده ماهه، ساکن یکی از </span><span lang="AR-SA"><span style="font-size: small;">روستاهای</span></span><span lang="FA"> اطراف سبزوار (روستای بادخوران) است که مادرش با شکایت استفراغ خونی، مدفوع سیاهرنگ و خونریزی از بینی به بیمارستان واسعی سبزوار آورد. مادر کودک شروع چندین نوبت خونریزی از بینی در روز از یک هفته قبل و سه تا چهار نوبت استفراغ خونی و دفع مدفوع سیاهرنگ را از سه روز قبل از مراجعه اظهار داشت. در بدو مراجعه بیمار رنگپریده و بدحال بهنظر میرسید و خونریزی فعال از دهان داشت. خونریزی بیمار علیرغم شستشوی معده، درمان با امپرازول، تزریق با آمپول ویتامین کا، تزریق </span><span lang="FA"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">FFP</span></span><span lang="FA"> و خون ادامه یافت. در معاینة بیمار بهجز رنگپریدگی، یافتة خاصی مشاهده نشد. در آزمایشهای انجامشده بهجز کمخونی شدید یافتة دیگری بهدست نیامد. بیمار با شک به جسم خارجی در حلق مجدد معاینه شد و در معاینة حلق زالویی مشاهده شد که به پشت حلق چسبیده بود. بعد از برداشتن زالو با پنس خونریزی متوقف و بیمار روز بعد با حال عمومی خوب مرخص شد.</span>