TY - JOUR ID - 1482 TI - اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر سخت‌رویی و سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول JO - مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار JA - JSUMS LA - fa SN - AU - توسنگ, محمد علی AU - پاشا*, رضا AU - صفرزاده, سحر AD - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 29 IS - 4 SP - 461 EP - 474 KW - درمان شناختی-رفتاری KW - سازگاری روانشناختی KW - دانشجو DO - N2 - زمینه و هدف: وضعیت اجتماعی جامعه به سمتی پیش رفته است که میزان تنش‌های ورود به محیط‌های آموزشی به‌ویژه دانشگاه بیشتر شده است. در حوزه روان‌شناختی درمان شناختی- رفتاری در کنترل استرس و تعارضات در افراد از مداخلات مهم می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر سخت‌رویی و سازگاری فردی- اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه‌های آزمایش و کنترل می‌باشد. دانشجویان (200 دانشجو) با روش نمونه‌گیری تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (100 نفر گروه آزمایش و 100 نفر کنترل) تقسیم شدند. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های استاندارد سخت‌رویی کوباسا و سازگاری دانشجویان انجام گردید. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 27 و به‌کارگیری آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: در مرحله پس از آموزش درمان شناختی- رفتاری بین میانگین نمره کل سخت‌رویی، سازگاری و ابعاد آنها در دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0/05>P). این تفاوت‌ها در مرحله پیگیری بعد از 4 ماه از مداخله نیز برقرار بود (0/05>P). نتیجه‌گیری: درمان شناختی- رفتاری بر میزان سخت‌رویی و سازگاری دانشجویان تأثیر مثبت دارد و می‌توان از این شیوه درمانی برای ارتقای سلامت و بهداشت روانی دانشجویان استفاده کرد. پیشنهاد می‌شود این رویکرد آموزشی- درمانی در مراکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی دانشجویی استفاده شود.  UR - https://jsums.medsab.ac.ir/article_1482.html L1 - https://jsums.medsab.ac.ir/article_1482_d20c98ed66bd7f6b3fa307e7134243aa.pdf ER -