TY - JOUR ID - 1150 TI - مقایسه صلاحیت بالینی پرستاران بخش های کودکان از دیدگاه پرستاران و سرپرستاران مرکز آموزشی درمانی کودکان شهر رشت در سال 1396 JO - مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار JA - JSUMS LA - fa SN - AU - سعادتی, سید مهدی AU - امامی سیگارودی, عبدالحسین AU - چهرزاد, مینو میترا AU - کاظم نژاد لیلی, احسان AD - کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، دانشکدة پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. AD - استادیار ، دکتری تخصصی آموزش پرستاری , دانشکده پرستاری ومامایی شهید بهشتی رشت ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان , رشت ، ایران AD - مربی ، دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ، ،دانشکده پرستاری ومامایی شهید بهشتی رشت ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، رشت ، ایران AD - دانشیار ، دکتری تخصصی آمار حیاتی ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت ، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، رشت ، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 25 IS - 6 SP - 875 EP - 883 KW - پرستار KW - صلاحیت KW - سرپرستار DO - N2 - صلاحیت بالینی جهت انجام اقدامات در حوزه فعالیت پرستاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است . این مطالعه باهدف مقایسه صلاحیت بالینی پرستاران بخش‌های کودکان از دیدگاه پرستاران و سرپرستاران مرکز آموزشی درمانی کودکان شهر رشت در سال 1396 انجام شد.روش کار : مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی است. کلیه پرستاران و سرپرستاران شاغل در بیمارستان کودکان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش سرشماری نمونه‌گیری شدند.ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد صلاحیت بالینی عمومی پرستاران لیو((CIRN و پرسشنامه صلاحیت بالینی اختصاصی بخش کودکان بود .داده ها پس از جمع‌آوری به محیط نرم‌افزار spss 16 وارد و با آزمون‌های آماری آنالیز گردید.یافته‌ها: میانگین نمرات صلاحیت بالینی عمومی از دیدگاه پرستاران (16.31±170.88)و سرپرستاران (20.91±159.47) ومیانگین نمرات صلاحیت بالینی اختصاصی ازدیدگاه پرستاران (10.41±78.28)و سرپرستاران (11.59±74.22) بود .متغیرهایی نظیر سن,وضعیت تأهل,وضعیت شغل,سطح تحصیلات و میزان علاقه‌مندی ارتباط معنی‌دار آماری را با سطح صلاحیت بالینی داشتند.(P ≤0.05).نتیجه‌گیری: نمرات صلاحیت بالینی عمومی و اختصاصی پرستاران بالاتر از نمرات سرپرستاران بود.صلاحیت بالینی از دیدگاه پرستاران و سرپرستاران مطلوب بوده و ارزیابی دوره‌ای سطح صلاحیت بالینی جهت ارتقا مهارت‌های بالینی توسط مدیران پرستاری پیشنهاد می گردد . UR - https://jsums.medsab.ac.ir/article_1150.html L1 - https://jsums.medsab.ac.ir/article_1150_c398182b9ddac4def9c0a36ed5f24a05.pdf ER -